Muusikoiden.net
05.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuinka usein vaihdat plektraa?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Spiral
01.03.2011 13:49:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka monen soittotunnin/päivän/viikon välein vaihdat plekun uuteen?

Minulle plektran ideaali tatsi tulee noin tunnin soiton jälkeen ja kestää ehkä 3-5h sen jälkeen. Tämän jälkeen kärki on jo huomattavasti tylpempi. Näillä tulee silti soiteltua, pihistellen. Hieman optimaalista tylpempi plektra tietenkin pysyy sellaisena paljon pidempään ennen lopullista kulahtamista lähes pyöreäksi, mutta tuli vaan mieleen että ehkä sitä voisi silti useammin vaihtaa.

tender.insanity
01.03.2011 13:53:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvin kestää plektra vuoden mulla. Tietysti, jos hakkaa soitinta kuin vaimoaan, niin pitää vaihtaa plektra useammin.

Yngwie vaihtaa plektraa pari kertaa biisin aikana. Se on kunkku tässäkin asiassa.

Hyvä terveys on hitain tapa kuolla.
Antti1
01.03.2011 13:57:27

Mulla riippuu kyllä melkolailla siitä, että mitä plektraa käytän ja mitä soitan. Käytän monenlaisia plekuja, aktiivisesti ehkä kolmea eri tyyppiä. Sen lisäksi on ihan ohuenohuita lätkiä, mutta harvemmin älyttömän paksuja. Viikosta kuukausiin on ikähaarukka, käyttömääriä on vaikea määritellä. Jotkut plektrat tuntuu kestävän vuosiakin, kun on nippu samanlaisia ja niitä käyttää ristiinrastiin. Oonpa vielä niin kamala penninvenyttäjä, että viilaan hiukan kuluneet plektrat uudelleen teräviksi. :)

Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Sakmongkol
01.03.2011 14:00:20

Ostin 6 kappaleen setin Jazz III:a muistaakseni keväällä 2007. Niillä olen soitellut lähes yksinomaan, tämän vuoden alussa tosin sain lisää samanlaisia enkä ole enää varma mitkä niistä ovat niitä alkuperäisiä. Eivät ole juuri miksikään kuluneet.

I become a transparent eye-ball. I am nothing. I see all. The currents of the Universal Being circulate through me; I am part or particle of God.
Volcom
01.03.2011 14:04:47

Sitten kun hukkaa kaikki vanhat. Jotkut plekut pyörinyt niin kauan nurkissa että hirvittää. Kyllä niillä silti soittelee.

"Teenage angst has paid off well, now Im bored and old"
Jucciz
01.03.2011 14:05:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä yksi hauska havainto aiheeseen liittyen, Dunlopin plektroissa todella on eroja:
- Tortexilla ei tee viiden biisin soittelun jälkeen mitään.
- Ultexilla tekee vielä monen viikonkin soittelun jälkeen jotain.

Kiitokset vielä sille kaverille tällä foorumilla, joka suositteli kokeilemaan Ultexeja - paluuta vihreään Tortexiin ei ole, vaikka Hetfield niitä (kai) käyttää vieläkin. Muutenhan nuo kaksi plekua ovat käytännössä samanlaisia, mutta ilmeisesti Ultexin kovempi materiaali tekee niistä aivan järjettömän paljon kestävämpiä. Soittotuntumaa tuo seikka ei omalla kohdallani ainakaan huonontanut.

Mulla lojuu pöydällä jatkuvasti parikymmentä plekua, joista kaikki on vähän eri "vaiheessa" menossa. Jos joku niistä vaikuttaa olevan jo loppuun asti soitettu, heitän sen roskiin. Samoin kun kieliä, myöskään plekuja en osta alle 72-packiä kerralla.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Decadetroll
01.03.2011 14:09:52

Ultexit tosiaan kestää ja kestää ja kestää.. Itsellä pääasiallisesti nykyisin käytössä dunlopin Gator Grip 2mm, eikä nuo kovin hanakoita ole kulumaan.. Parista on hieman pyöristyny enemmän tuo kieliin osuva reuna, mutta muuten kyllä pysyvät pitkän aikaa loistavassa soittokunnossa. Tuskin on tarvinu yhtään vielä heittää pois. Myöskään Jazz III en ole saanut kulutettua vielä loppuun ja niillä kuitenkin olen soittanut suurimman osan soittovuosista. Vaihdoin tosin ultex-jazz3:siin ne normi mustat ja punaiset, sain paljon miellyttävämmän tatsin kun oli kovempaa materiaalia.

"vedän tähän häröön taustaan jotain häröä lirutusta ja trillejä ja pari norsun ääntä."
hallu
01.03.2011 14:14:36

No minä en oikeastaan vaihda plektraa ollenkaan, vaan käytän aina sitä, mikä käteen sattuu ja käytöstä ne poistuvan sen myötä kun häviävät. Aika monenlaisia käytän paksuista jazzplekuista haineviin. Itseäni kuluminen ei haittaa ja ne saundaa aina hienolta ja kun kulumisen vuoksi jokaisessa vähän oma tatsinsa.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Krice
01.03.2011 14:18:41 (muokattu 01.03.2011 14:19:04)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla kestää kaikki plektrat hyvin. En edes muista milloin olisin vaihtanut plektran sen vuoksi, että se on liian kulunut. Plektratyyppiä tulee vaihdettua melko usein, nyt olen jämähtänyt davan parhaimpaan malliin:
http://www.thomann.de/fi/dava_control_grip_tips_pick_set.htm

Hyvin tuntuu kestävän.

Spiral
01.03.2011 14:56:27

Jucciz:

Tämä onkin hyvä tietää, pitääpä testata noita Ultexeja.

Alfauros
01.03.2011 15:01:17

Sit ku kuluu niin pyöreeks että v^tuttaa.

cr4b
01.03.2011 15:47:13 (muokattu 01.03.2011 15:47:31)

Ehkä kuukauden-parin välein. Vaihdan yleensä siinä vaiheessa, kun plektran sivuun tulee näkyvä pyöristymä. Tylpällä plekulla on ärsyttävä soittaa.

If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
aalataur
01.03.2011 16:11:30 (muokattu 01.03.2011 16:12:50)

En ole laskenut.. usein, koska soitan aika paljon. Jazz 3 XL musta, se kuluu tuosta sivustaan pitkältä matkalta, eikä kärjestä, koska mulla on hieman gilbertmäinen tapa pitää näppäinlehdykkää, tosin lievempi kulma. Tatsi muuttuu olennaisesti kun se kulahtaa tuosta, vaikka kärki onkin yhä ihan terävä. Sitten kun on selkeä silminähtävä hioutuma siinä, en soita enää ko. plekulla. Monelle varmaan kelpaisi senkin jälkeen, olen joskus antanut kavereille. Niitä lojuu aina ympäriinsä, vessassa, vaatekaapissa, lattioilla. Vituttaa kun aina ne sekoittuvat iskemättömiin jatseihin, pitäisi organisoida ja heittää pois / sulkea yhteen tiettyyn purkkiin kaikki hylsyt :D Mutta kun ne on niin kalliita, kai näillä vielä jotain joskus joku tekee, blaa blaa...

Myöskin tarkastan terävyyden vaan soittosession alussa, monesti huomaa että edellisenä iltana vetelikin jo ihan hioutuneella plekulla, kun se löytyy kitaran vierestä. Mutta on siinä ero tatsiin, isokin jos testaa vuorotellen viikon vanhaa ja iskemätöntä plekua. En tiiä kestäiskö pitempään erilaisella soittotyylillä, missä kärjellä tehdään kaikki duuni, varmaankin.

http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Milkop
01.03.2011 16:15:38

Kestävät sen mitä kestävät. Kunhan kärki ei ole ihan pyöreä, niin kelpuutan soittoon. Osa plektroista on niinkin vanhoja kuin soittoharrastuksen alusta eli noin 14 vuotta vanhoja. Hämmentävää on kuinka ne ovat säilyneet tallessa.

"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Hillboy
01.03.2011 20:17:38

Ultexeilla kun soittaa niin ei juurikaan vaihtaa tarvi. Ovat sen verran hyvää matskua, vaikka näyttävätkin lähinnä räkäpallosta leikatuilta. Mutta toisaalta... oon niin kova poika hukkaamaan niitä, että kitaran lapa saa kuskata mukanaan aina paria ylimääräistä, että löytyy edes sieltä, kun edellinen hukkuu... kitarakotelossa tietysti parikymmentä lisää, mutta eivät oo ihan niin kivasti käden ulottuvilla.

- L

"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Karipiirto
01.03.2011 20:27:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on jokapaikka niin plektroja täynnä että riittää kun joku nyt vain osuu käteen. En ole turhan nirso noiden suhteen ja minulla onkin niin monia erilaisia että olen oppinut soittamaan murehtimatta plektran mallia. Sen verran toki valkkaan että jos pitää runnoa niin kattelen semmosen jämäkän ja jos jotain funkkia fiilistelen niin saatan napsia ohuemman.

"Sä osaat purra ja raapia mutta tapella et kyllä osaa." - 7 vuotias serkuntyttö pikkusiskolleen mummoni 91 päivillä.
Joees
01.03.2011 20:35:37

Jucciz: Tässä yksi hauska havainto aiheeseen liittyen, Dunlopin plektroissa todella on eroja:

Ultexia ei vissiin saa tear droppina? Täytynee jatkaa Tortexilla siis.

Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
BondakeBunny
01.03.2011 20:37:43 (muokattu 01.03.2011 20:38:04)

Suunnilleen joka toisella tai kolmannella kerralla ku ostan kielet, ni otan samalla jazz kolmosia. Tosin niitä on jo sen verran sekottunu keskenään etten tiiä miten pitkään lienevät ollu.

Lihansyöjät panevat parhaiten ja siksi heille ollaan kateellisia. Moni muukin miesten pieni ilo tässä elämässä halutaan pois, kuten olut ja muut terveystuotteet.
Tonski
01.03.2011 21:37:55

Sama kestää kuukausikaupalla, käytännössä riippuu siitä millanen tatsi on ja millasta musaa sattuu missäkin vaiheessa soittamaan. Todennäköisin plekun vaihtamisen syy on se, että se tippuu jossain soittotilanteessa jonnekin (mahdollisesti lattialle) ja musta aukko imaisee sen, jolloin sen paikallistaminen on täysin mahdotonta.

Burn
01.03.2011 22:02:49

Käytän Ibanezin Grip Wizardeja (extra heavy) ja ne kestää sen max. pari kuukautta aktiivista soitantaa kunnes kärki pyöristyy liikaa. Mitään muuta en oikeastaan käyttäisi, mutta nyt oon ruvennu funtsimaan muita vaihtoehtoja. En kuitenkaan oikein ole löytänyt sopivan kokosta/vahvusta omiin tarpeisiin. Esimerkkinä perinteinen Jazz III on liian pieni, kun taas XL on inan liian iso, eli tarttis saada siltä väliltä joku vähintään 1mm paksunen tuote...

"Kristinuskon vastaisuuden lisäksi Benton on kiinnostunut moottoripyöristä."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti