Aihe: Harjoituksiksi kelpaavat pätkät ns. oikean musiikin seassa | |
---|
|
Huom! Olet kirjoittamassa yli 190 päivää vanhaan ketjuun! Bump. Jatketaan ihmeessä näiden keräämistä. Hyvää shittiä! Tässä reenailtavaksi Brian Setzerin kitarasoolo kappaleesta The Dirty Boogie. Villejä position shiftejä ja arpeggioita. http://jane.kapsi.fi/setzer.pdf ja http://www.youtube.com/watch?v=7v-L … 0c&feature=player_detailpage#t=106s miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti. |
Jucciz 18.09.2011 16:32:07 (muokattu 18.09.2011 16:36:05) | |
|
Chunga: Huom! Olet kirjoittamassa yli 190 päivää vanhaan ketjuun! Bump. Jatketaan ihmeessä näiden keräämistä. Hyvää shittiä! Tässä reenailtavaksi Brian Setzerin kitarasoolo kappaleesta The Dirty Boogie. Villejä position shiftejä ja arpeggioita. http://jane.kapsi.fi/setzer.pdf ja http://www.youtube.com/watch?v=7v-L … 0c&feature=player_detailpage#t=106s Siistinkuuloinen soolo, hyvä valinta! Pari huomiota nuottikuvasta: Toi vikan rivin eka tahti (D7) "särähti silmään" rytmin osalta: sävelet ja niiden järjestys on oikein, mutta jos jaksat korjata, niin laitapa niin, että ensin tulee neljä kahdeksasosanuottia, sit kolmannen neljäsosan aikana nuo kahdeksasosatriolit ja sit loppuun vielä yksi kahdeksasosanuottipari. Samoin neljännen tahdin toka ja kolmas sidottu kahdeksasosanuotti voitaisiin korvata reilusti neljäsosanuotilla, koska kyseessä on synkooppi. Ei se nytkään periaatteessa oo väärin, mut turha kaaritus siellä tavallaan on. Sen sijaan tuota 9:nnen tahdin rytmitystä on mahdoton lukea senkin takia, että nyt siinä tulee trioli, joka peittää tahdin puolivälin. Se kantsii kirjottaa siispä reilusti tuollai "taaka-taaka-takata-taaka". Periaatteessa pikkujuttuja, mutta kun tästä aiheesta edes yhden kerran on tehnyt opinnäytetyön, silmä jotenkin väkisin tarttuu noihin. Pyydän ymmärrystä. :D Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Chunga 18.09.2011 16:54:12 (muokattu 18.09.2011 17:03:53) | |
|
Jucciz: Siistinkuuloinen soolo, hyvä valinta! Pari huomiota nuottikuvasta: Toi vikan rivin eka tahti (D7) "särähti silmään" rytmin osalta: sävelet ja niiden järjestys on oikein, mutta jos jaksat korjata, niin laitapa niin, että ensin tulee neljä kahdeksasosanuottia, sit kolmannen neljäsosan aikana nuo kahdeksasosatriolit ja sit loppuun vielä yksi kahdeksasosanuottipari. Samoin neljännen tahdin toka ja kolmas sidottu kahdeksasosanuotti voitaisiin korvata reilusti neljäsosanuotilla, koska kyseessä on synkooppi. Ei se nytkään periaatteessa oo väärin, mut turha kaaritus siellä tavallaan on. Sen sijaan tuota 9:nnen tahdin rytmitystä on mahdoton lukea senkin takia, että nyt siinä tulee trioli, joka peittää tahdin puolivälin. Se kantsii kirjottaa siispä reilusti tuollai "taaka-taaka-takata-taaka". Periaatteessa pikkujuttuja, mutta kun tästä aiheesta edes yhden kerran on tehnyt opinnäytetyön, silmä jotenkin väkisin tarttuu noihin. Pyydän ymmärrystä. :D Ei mitään, kiitos kommenteista! Eihän nuottien tekemisessä ole mitään järkeä, jos ei niitä osaa kukaan lukea :) Päivittelen nuotin kohta puoliin. Tein tuohon myös ensimmäistä kertaa sibeliuksella tabulatuuria, ja sinne pitäisi bendejä ja muita kitarateknisiä juttuja lisätä jos vaan osaisi... EDIT: Linkin takaa löytyy nyt nuottien osalta päivitetty soolo, ehkä vielä joskus jaksaa opetella tuota tabulatuurien tekemistä, mutta nyt pitää jatkaa sohvalla makoilua... miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti. |
Jucciz 18.09.2011 18:43:12 (muokattu 18.09.2011 18:44:25) | |
|
Chunga: Ei mitään, kiitos kommenteista! Eihän nuottien tekemisessä ole mitään järkeä, jos ei niitä osaa kukaan lukea :) Päivittelen nuotin kohta puoliin. Tein tuohon myös ensimmäistä kertaa sibeliuksella tabulatuuria, ja sinne pitäisi bendejä ja muita kitarateknisiä juttuja lisätä jos vaan osaisi... EDIT: Linkin takaa löytyy nyt nuottien osalta päivitetty soolo, ehkä vielä joskus jaksaa opetella tuota tabulatuurien tekemistä, mutta nyt pitää jatkaa sohvalla makoilua... Je, nyt nuottikuva on parempi. Tabiin taisi jäädä vielä ysitahtiin vanhat rytmit? ;) P.S. Mitä versiota käytät Sibbestä? Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Jucciz: Je, nyt nuottikuva on parempi. Tabiin taisi jäädä vielä ysitahtiin vanhat rytmit? ;) P.S. Mitä versiota käytät Sibbestä? Päivitetty.. ärsyttävää ettei ne voi "seurata toisiaan" editoidessa. Vitosversiolla oon menny jo vuodesta hmm.. 2008 :) miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti. |
Jucciz 18.09.2011 19:47:05 (muokattu 18.09.2011 19:50:41) | |
|
Chunga: Päivitetty.. ärsyttävää ettei ne voi "seurata toisiaan" editoidessa. Vitosversiolla oon menny jo vuodesta hmm.. 2008 :) Jees. Seiska näytti vähän sekavalta ja pelottavalta - itte oon tehnyt kutosella about siitä asti kun se ilmestyi, sitä ennen vitosella aloitin silloin kun meillä koulussa alkoi "nuotinkirjoitus tietokoneella"-kurssi. Kutosessa on kyllä muutamia todella tervetulleita uudistuksia, kuten tuo "magnetic layout", joka pitää huolen, etteivät symbolit, viivastot, sointumerkit ja muut mene päällekkäin, vaan kaikki on näkyvissä. Sama ominaisuus myös sijoittaa sointumerkit samalla rivillä samalle korkeudelle, jos ne suinkin mahtuvat - automaattisesti. Lisäksi kutonen tajuaa eri sointumerkkityypit ja ne voi suoraan vaihtaa jälkikäteen näyttämään erilaisilta: esim. vaikkapa kaikki maj7:t vaihdetaankin semmoisiksi, missä näkyy "maj7":n sijasta kolmio (kuten joissain jazz-nuoteissa) tai vaikkapa kaikista mollisoinnuista m-kirjain muutetaan viivaksi yms. yms. Seiskaversion esittelyvideoiden perusteella en tahdo päivittää. Ei näytä tulleen mitään oikeasti hyödyllistä ja pikemminkin käytettävyyden kannalta on menty sekavampaan suuntaan - aivan kuten OS X:n kanssa. Snow Leopard on ihan ylivoimainen verrattuna uuteen Lion:iin. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Jucciz: Jees. Seiska näytti vähän sekavalta ja pelottavalta - itte oon tehnyt kutosella about siitä asti kun se ilmestyi, sitä ennen vitosella aloitin silloin kun meillä koulussa alkoi "nuotinkirjoitus tietokoneella"-kurssi. Kutosessa on kyllä muutamia todella tervetulleita uudistuksia, kuten tuo "magnetic layout", joka pitää huolen, etteivät symbolit, viivastot, sointumerkit ja muut mene päällekkäin, vaan kaikki on näkyvissä. Sama ominaisuus myös sijoittaa sointumerkit samalla rivillä samalle korkeudelle, jos ne suinkin mahtuvat - automaattisesti. Lisäksi kutonen tajuaa eri sointumerkkityypit ja ne voi suoraan vaihtaa jälkikäteen näyttämään erilaisilta: esim. vaikkapa kaikki maj7:t vaihdetaankin semmoisiksi, missä näkyy "maj7":n sijasta kolmio (kuten joissain jazz-nuoteissa) tai vaikkapa kaikista mollisoinnuista m-kirjain muutetaan viivaksi yms. yms. Seiskaversion esittelyvideoiden perusteella en tahdo päivittää. Ei näytä tulleen mitään oikeasti hyödyllistä ja pikemminkin käytettävyyden kannalta on menty sekavampaan suuntaan - aivan kuten OS X:n kanssa. Snow Leopard on ihan ylivoimainen verrattuna uuteen Lion:iin. Oon kuullu hyvin paljon samaa (niin osx:n ja sibben käyttäjiltä) Tuo magnetic layout on kiinnostava ominaisuus. Pitää joskus kattoa jos vaikka jaksais päivittää. Filter-toiminnolla pystyy vitosessa melko kätevästi valita ja siirtää isommankin läjän sointumerkkejä, tosin säästäisihän se aikaa jos asiat menis oikeille paikoilleen automaattisesti... miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti. |
|
Plokkasinpa sitten kolme tuntia, mutta siinä pitäis olla pääpiirteittäin yksi maailman hienoimmista kitarasooloista, improvisoitu toki: http://jucciz.com/nuotit/have_you_heard_solo.pdf Tässä Spotify-linkki http://open.spotify.com/track/7KfUZiQgcaUxoabDoF3vfy Sattumalta löysin myös YouTubesta jonkun tyypin soittaman version: http://www.youtube.com/watch?v=XeTGwGPihq4 Pientä time-hässäkkää, mutta yllättävän hyvin vetää, en lähtis viivalle... Haluuko joku Sibelius-käyttäjä tehdä tabulatuurin, jos annan tiedoston? Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Ianuarius 20.09.2011 10:39:48 (muokattu 20.09.2011 10:40:00) | |
|
Jucciz: Haluuko joku Sibelius-käyttäjä tehdä tabulatuurin, jos annan tiedoston? Midi-tiedostonhan voi importata suoraan guitar proohon, eli voisin varmaan katella noi sormitukset tohon kuntoon sitten, jos sibeliuksesta saa exporttailtua midi-filun. En kylläkään lupaile mitään, ku on tässä kaikkee kiirusta, eli ei kannata alkaa kikkaileen, jos se vaatii siellä päässä kovastikin vaivaa. :) The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein |
|
Jucciz: Haluuko joku Sibelius-käyttäjä tehdä tabulatuurin, jos annan tiedoston? Sorry off topic: Mutta osaako Sibelius tehdä nuoteista tabut? Osaako myös toisin päin: tabuista nuotit? Mahtaakohan Finale pystyä samaan? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Sorry off topic: Mutta osaako Sibelius tehdä nuoteista tabut? Osaako myös toisin päin: tabuista nuotit? Mahtaakohan Finale pystyä samaan? No siis, olemassaolevan nuottistemman voi Sibeliuksessa kopioida tabulatuuririville, mutta hitostakos softa tietää, mikä on soittajalle oikeasti järkevä sormitus tai missä kohtaa kannattaa vaihtaa asemaa, kieltä jne? Niinpä. Kyllä se aina käsityöksi menee käytännössä, vaikka softa "osaa" tehdä tabulatuurin itsekin: harvoin tuloksena on sellaisenaan soittokelpoinen tulkinta aiheesta. Toisin päin on toki helpompi, jos siis tabulatuuri on jo Sibeliuksessa omana rivinään: samalla tavalla copy-paste toimii silloinkin nuottiviivastolle päin. Sen sijaan jollain muulla ohjelmalla tehdyt tabulatuurit tuottavat varmasti päänvaivaa ja ASCII-tab:ien tuonti ja muovaus tuskin onnistuu lainkaan johtuen "formaatin" (kun ei kyseessä ole vakiintunut formaatti ensinkään) kirjavuudesta. MIDI on luultavasti kätevin välikappale: sitä lukevat ja kirjoittavat käytännössä kaikki varteenotettavat musiikinteko- ja nuotinnusohjelmat. Uskoisin samojen lainalaisuuksien pätevän Finalenkin kanssa. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Jucciz:Uskoisin samojen lainalaisuuksien pätevän Finalenkin kanssa. Kiitti, meinasin jo innostua kunnes tajusin että ei mulla oo mistään piisistä Finale tabuja. Kait se on midiin turvauduttava jos nuotteja ei oo saatavissa. (Tai tietysti itse plokata:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Razor X - Scarified! |
|
Brownie: Razor X - Scarified! Hieno nosto hermanni. Bändin nimikin melkein oikein. :D "Hän oli rakastettava kuin mies, mutta silti teki mieli lyödä häntä turpaan aivan kuin naista." Jaskan isä. |
Metal Jewel 08.11.2011 00:53:39 (muokattu 08.11.2011 00:54:59) | |
|
Stratovariuksen Stratosphere toimii aika mukavasti vuoropikkauksen harjoitteluun. Ei ole kuitenkaan sitä kaikista nopeinta tilua ja onhan biisi aika mestariteos ja opettelemisen arvoinen muutenkin. Suurena plussana vielä tuo aivan jumalainen hidas osuus. Anteeksi jos latelen itsestäänselvyyksiä :D http://www.youtube.com/watch?v=KPZ47_qMqYA Timo Tolkki: "Mä en riko kieliä, mä rikon kitaroita." |
Chunga 07.04.2013 22:39:42 (muokattu 07.04.2013 22:39:53) | |
|
Huom! Olet kirjoittamassa yli 516 päivää vanhaan aiheeseen! ja syystä. Tässä treenailtavaksi Kämäräisen fiilistelyä Pulpae-levyltä: http://jane.kapsi.fi/Suitcase.pdf hienosti merkkailee tollasta pop-henkistä sointukiertoa hyvin maltillista jazz-ilmaisua käyttäen :) miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti. |
Jucciz 19.09.2014 14:27:05 (muokattu 19.09.2014 14:28:15) | |
|
Herätetäänpä vanha ketju henkiin edes hetkeksi. Pepe Willbergin ja Saimaa-yhtyeen yhteistyönä syntynyt levy "Pepe & Saimaa" pitää sisällään monta hienoa kappaletta, oikeastaan pelkkiä sellaisia jos allekirjoittaneelta kysytään. Kakkosraidan "Aivan sama mulle mä oon onnellinen" syntikkasoolo kuulosti sen verran hauskalta, että se piti plokata ja kokeilla, löytyisikö äänet myös kitaran otelaudalta. Tässäpä olisi transkriptio: http://jucciz.com/nuotit/aivan_sama … n%20onnellinen_%28synth_solo%29.pdf YouTubesta löytyy levyversio (joskin jostain syystä hieman alavireinen verrattuna esim. Spotifyssä soivaan): https://www.youtube.com/watch?featu … ayer_detailpage&v=p8FF4_H3Omg#t=132 Pitäkää hauskaa! :) Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
sickboy 23.09.2014 16:55:29 (muokattu 23.09.2014 18:15:00) | |
|
Jucciz: Herätetäänpä vanha ketju henkiin edes hetkeksi. Pepe Willbergin ja Saimaa-yhtyeen yhteistyönä syntynyt levy "Pepe & Saimaa" pitää sisällään monta hienoa kappaletta, oikeastaan pelkkiä sellaisia jos allekirjoittaneelta kysytään. Kakkosraidan "Aivan sama mulle mä oon onnellinen" syntikkasoolo kuulosti sen verran hauskalta, että se piti plokata ja kokeilla, löytyisikö äänet myös kitaran otelaudalta. Hmm.... mä oon ollut koko ajan aivan varma, että kyseessä on kitarasoolo. Tuttu tyyppi soittaa tolla levyllä kitaroita ja se käyttää aika paljon esim. ocatvia-tyyppistä oktaaveri-fuzzia jne... Tiedätkö siis et toi on synasoolo, vai tuntuuko susta vaan siltä? Mä liputtaisin kyllä helvetin hienosti vedetyn ja persoonallisen kitarasoolon puolesta. Edit: Nyt ku kuuntelin viel oikein tarkasti ni ihan selvästihän toi on just tollanen octavia-tyyppinen fuzz missä volapotikalla leikattu säröä pois, jolloin oktaaviefekti nousee enemmän pintaan. Tossahan kuuluu kampeamistakin lopussa, mikä on mun mielestä kitarakampeamisen kuuloinen enemmän ku kiippareiden pitch bendin. No molemmilla instrumenteilla voi varmaan saada saman saundin ja tosissaan mulla ei ole mitään faktatietopohjaa jos en kysy sitä kitaristilta itseltään. |
|
sickboy: Hmm.... mä oon ollut koko ajan aivan varma, että kyseessä on kitarasoolo. Tuttu tyyppi soittaa tolla levyllä kitaroita ja se käyttää aika paljon esim. ocatvia-tyyppistä oktaaveri-fuzzia jne... Tiedätkö siis et toi on synasoolo, vai tuntuuko susta vaan siltä? Mä liputtaisin kyllä helvetin hienosti vedetyn ja persoonallisen kitarasoolon puolesta. Edit: Nyt ku kuuntelin viel oikein tarkasti ni ihan selvästihän toi on just tollanen octavia-tyyppinen fuzz missä volapotikalla leikattu säröä pois, jolloin oktaaviefekti nousee enemmän pintaan. Tossahan kuuluu kampeamistakin lopussa, mikä on mun mielestä kitarakampeamisen kuuloinen enemmän ku kiippareiden pitch bendin. No molemmilla instrumenteilla voi varmaan saada saman saundin ja tosissaan mulla ei ole mitään faktatietopohjaa jos en kysy sitä kitaristilta itseltään. Mun mielestä kuulostaa sähköpianosoundilta, jossa on särö. Kitara ei mun mielestä "fraseeraudu" noin, varsinkaan noissa 1/16:issa. Ja se loppu kuulostaa pitch bendiltä, koska kaikki äänet liikkuvat saman verran. Kammetettaessahan näin ei tapahdu, ellei ole Steinberger. Joka tapauksessa, yhdessä tulevan alkutalven Tartu mikkiin -jaksossa tuo samainen soolo pölähtää telkkarista Okke Komulaisen soittamana. Ja hienosti pölähtääkin, olin todistamassa studioyleisössä. Okke kiitteli tauolla tarkasta transkriptiotyöstä, ja minä vastapalloon erinomaisesta soittosuorituksesta. :) Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
noissa kuudestoistaosissa kuulee koskettimen painallukset aika selvästi. Ei kitaralla ainakaan kovin luonnollista ole fraseerata noin... We've gone full circle. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|