Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Harjoituksiksi kelpaavat pätkät ns. oikean musiikin seassa
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Chunga
18.09.2011 15:56:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 190 päivää vanhaan ketjuun!
 
Bump. Jatketaan ihmeessä näiden keräämistä. Hyvää shittiä!
Tässä reenailtavaksi Brian Setzerin kitarasoolo kappaleesta The Dirty Boogie. Villejä position shiftejä ja arpeggioita.
 
http://jane.kapsi.fi/setzer.pdf
 
ja
 
http://www.youtube.com/watch?v=7v-L … 0c&feature=player_detailpage#t=106s
 
miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti.
Jucciz
18.09.2011 16:32:07 (muokattu 18.09.2011 16:36:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chunga: Huom! Olet kirjoittamassa yli 190 päivää vanhaan ketjuun!
 
Bump. Jatketaan ihmeessä näiden keräämistä. Hyvää shittiä!
Tässä reenailtavaksi Brian Setzerin kitarasoolo kappaleesta The Dirty Boogie. Villejä position shiftejä ja arpeggioita.
 
http://jane.kapsi.fi/setzer.pdf
 
ja
 
http://www.youtube.com/watch?v=7v-L … 0c&feature=player_detailpage#t=106s

 
Siistinkuuloinen soolo, hyvä valinta!
 
Pari huomiota nuottikuvasta:
Toi vikan rivin eka tahti (D7) "särähti silmään" rytmin osalta: sävelet ja niiden järjestys on oikein, mutta jos jaksat korjata, niin laitapa niin, että ensin tulee neljä kahdeksasosanuottia, sit kolmannen neljäsosan aikana nuo kahdeksasosatriolit ja sit loppuun vielä yksi kahdeksasosanuottipari. Samoin neljännen tahdin toka ja kolmas sidottu kahdeksasosanuotti voitaisiin korvata reilusti neljäsosanuotilla, koska kyseessä on synkooppi. Ei se nytkään periaatteessa oo väärin, mut turha kaaritus siellä tavallaan on. Sen sijaan tuota 9:nnen tahdin rytmitystä on mahdoton lukea senkin takia, että nyt siinä tulee trioli, joka peittää tahdin puolivälin. Se kantsii kirjottaa siispä reilusti tuollai "taaka-taaka-takata-taaka".
 
Periaatteessa pikkujuttuja, mutta kun tästä aiheesta edes yhden kerran on tehnyt opinnäytetyön, silmä jotenkin väkisin tarttuu noihin. Pyydän ymmärrystä. :D
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Chunga
18.09.2011 16:54:12 (muokattu 18.09.2011 17:03:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Siistinkuuloinen soolo, hyvä valinta!
 
Pari huomiota nuottikuvasta:
Toi vikan rivin eka tahti (D7) "särähti silmään" rytmin osalta: sävelet ja niiden järjestys on oikein, mutta jos jaksat korjata, niin laitapa niin, että ensin tulee neljä kahdeksasosanuottia, sit kolmannen neljäsosan aikana nuo kahdeksasosatriolit ja sit loppuun vielä yksi kahdeksasosanuottipari. Samoin neljännen tahdin toka ja kolmas sidottu kahdeksasosanuotti voitaisiin korvata reilusti neljäsosanuotilla, koska kyseessä on synkooppi. Ei se nytkään periaatteessa oo väärin, mut turha kaaritus siellä tavallaan on. Sen sijaan tuota 9:nnen tahdin rytmitystä on mahdoton lukea senkin takia, että nyt siinä tulee trioli, joka peittää tahdin puolivälin. Se kantsii kirjottaa siispä reilusti tuollai "taaka-taaka-takata-taaka".
 
Periaatteessa pikkujuttuja, mutta kun tästä aiheesta edes yhden kerran on tehnyt opinnäytetyön, silmä jotenkin väkisin tarttuu noihin. Pyydän ymmärrystä. :D

 
Ei mitään, kiitos kommenteista! Eihän nuottien tekemisessä ole mitään järkeä, jos ei niitä osaa kukaan lukea :) Päivittelen nuotin kohta puoliin. Tein tuohon myös ensimmäistä kertaa sibeliuksella tabulatuuria, ja sinne pitäisi bendejä ja muita kitarateknisiä juttuja lisätä jos vaan osaisi...
 
EDIT: Linkin takaa löytyy nyt nuottien osalta päivitetty soolo, ehkä vielä joskus jaksaa opetella tuota tabulatuurien tekemistä, mutta nyt pitää jatkaa sohvalla makoilua...
 
miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti.
Jucciz
18.09.2011 18:43:12 (muokattu 18.09.2011 18:44:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chunga: Ei mitään, kiitos kommenteista! Eihän nuottien tekemisessä ole mitään järkeä, jos ei niitä osaa kukaan lukea :) Päivittelen nuotin kohta puoliin. Tein tuohon myös ensimmäistä kertaa sibeliuksella tabulatuuria, ja sinne pitäisi bendejä ja muita kitarateknisiä juttuja lisätä jos vaan osaisi...
 
EDIT: Linkin takaa löytyy nyt nuottien osalta päivitetty soolo, ehkä vielä joskus jaksaa opetella tuota tabulatuurien tekemistä, mutta nyt pitää jatkaa sohvalla makoilua...

 
Je, nyt nuottikuva on parempi. Tabiin taisi jäädä vielä ysitahtiin vanhat rytmit? ;)
 
P.S. Mitä versiota käytät Sibbestä?
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Chunga
18.09.2011 19:11:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Je, nyt nuottikuva on parempi. Tabiin taisi jäädä vielä ysitahtiin vanhat rytmit? ;)
 
P.S. Mitä versiota käytät Sibbestä?

 
Päivitetty.. ärsyttävää ettei ne voi "seurata toisiaan" editoidessa. Vitosversiolla oon menny jo vuodesta hmm.. 2008 :)
 
miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti.
Jucciz
18.09.2011 19:47:05 (muokattu 18.09.2011 19:50:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chunga: Päivitetty.. ärsyttävää ettei ne voi "seurata toisiaan" editoidessa. Vitosversiolla oon menny jo vuodesta hmm.. 2008 :)
 
Jees. Seiska näytti vähän sekavalta ja pelottavalta - itte oon tehnyt kutosella about siitä asti kun se ilmestyi, sitä ennen vitosella aloitin silloin kun meillä koulussa alkoi "nuotinkirjoitus tietokoneella"-kurssi.
 
Kutosessa on kyllä muutamia todella tervetulleita uudistuksia, kuten tuo "magnetic layout", joka pitää huolen, etteivät symbolit, viivastot, sointumerkit ja muut mene päällekkäin, vaan kaikki on näkyvissä. Sama ominaisuus myös sijoittaa sointumerkit samalla rivillä samalle korkeudelle, jos ne suinkin mahtuvat - automaattisesti. Lisäksi kutonen tajuaa eri sointumerkkityypit ja ne voi suoraan vaihtaa jälkikäteen näyttämään erilaisilta: esim. vaikkapa kaikki maj7:t vaihdetaankin semmoisiksi, missä näkyy "maj7":n sijasta kolmio (kuten joissain jazz-nuoteissa) tai vaikkapa kaikista mollisoinnuista m-kirjain muutetaan viivaksi yms. yms.
 
Seiskaversion esittelyvideoiden perusteella en tahdo päivittää. Ei näytä tulleen mitään oikeasti hyödyllistä ja pikemminkin käytettävyyden kannalta on menty sekavampaan suuntaan - aivan kuten OS X:n kanssa. Snow Leopard on ihan ylivoimainen verrattuna uuteen Lion:iin.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Chunga
18.09.2011 20:18:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Jees. Seiska näytti vähän sekavalta ja pelottavalta - itte oon tehnyt kutosella about siitä asti kun se ilmestyi, sitä ennen vitosella aloitin silloin kun meillä koulussa alkoi "nuotinkirjoitus tietokoneella"-kurssi.
 
Kutosessa on kyllä muutamia todella tervetulleita uudistuksia, kuten tuo "magnetic layout", joka pitää huolen, etteivät symbolit, viivastot, sointumerkit ja muut mene päällekkäin, vaan kaikki on näkyvissä. Sama ominaisuus myös sijoittaa sointumerkit samalla rivillä samalle korkeudelle, jos ne suinkin mahtuvat - automaattisesti. Lisäksi kutonen tajuaa eri sointumerkkityypit ja ne voi suoraan vaihtaa jälkikäteen näyttämään erilaisilta: esim. vaikkapa kaikki maj7:t vaihdetaankin semmoisiksi, missä näkyy "maj7":n sijasta kolmio (kuten joissain jazz-nuoteissa) tai vaikkapa kaikista mollisoinnuista m-kirjain muutetaan viivaksi yms. yms.
 
Seiskaversion esittelyvideoiden perusteella en tahdo päivittää. Ei näytä tulleen mitään oikeasti hyödyllistä ja pikemminkin käytettävyyden kannalta on menty sekavampaan suuntaan - aivan kuten OS X:n kanssa. Snow Leopard on ihan ylivoimainen verrattuna uuteen Lion:iin.

 
Oon kuullu hyvin paljon samaa (niin osx:n ja sibben käyttäjiltä) Tuo magnetic layout on kiinnostava ominaisuus. Pitää joskus kattoa jos vaikka jaksais päivittää. Filter-toiminnolla pystyy vitosessa melko kätevästi valita ja siirtää isommankin läjän sointumerkkejä, tosin säästäisihän se aikaa jos asiat menis oikeille paikoilleen automaattisesti...
 
miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti.
Jucciz
20.09.2011 02:27:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plokkasinpa sitten kolme tuntia, mutta siinä pitäis olla pääpiirteittäin yksi maailman hienoimmista kitarasooloista, improvisoitu toki:
http://jucciz.com/nuotit/have_you_heard_solo.pdf
 
Tässä Spotify-linkki
http://open.spotify.com/track/7KfUZiQgcaUxoabDoF3vfy
 
Sattumalta löysin myös YouTubesta jonkun tyypin soittaman version:
http://www.youtube.com/watch?v=XeTGwGPihq4
Pientä time-hässäkkää, mutta yllättävän hyvin vetää, en lähtis viivalle...
 
Haluuko joku Sibelius-käyttäjä tehdä tabulatuurin, jos annan tiedoston?
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Ianuarius
20.09.2011 10:39:48 (muokattu 20.09.2011 10:40:00)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Haluuko joku Sibelius-käyttäjä tehdä tabulatuurin, jos annan tiedoston?
 
Midi-tiedostonhan voi importata suoraan guitar proohon, eli voisin varmaan katella noi sormitukset tohon kuntoon sitten, jos sibeliuksesta saa exporttailtua midi-filun. En kylläkään lupaile mitään, ku on tässä kaikkee kiirusta, eli ei kannata alkaa kikkaileen, jos se vaatii siellä päässä kovastikin vaivaa. :)
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
baron
20.09.2011 10:42:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Haluuko joku Sibelius-käyttäjä tehdä tabulatuurin, jos annan tiedoston?
 
Sorry off topic: Mutta osaako Sibelius tehdä nuoteista tabut? Osaako myös toisin päin: tabuista nuotit?
 
Mahtaakohan Finale pystyä samaan?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Jucciz
20.09.2011 11:59:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Sorry off topic: Mutta osaako Sibelius tehdä nuoteista tabut? Osaako myös toisin päin: tabuista nuotit?
 
Mahtaakohan Finale pystyä samaan?

 
No siis, olemassaolevan nuottistemman voi Sibeliuksessa kopioida tabulatuuririville, mutta hitostakos softa tietää, mikä on soittajalle oikeasti järkevä sormitus tai missä kohtaa kannattaa vaihtaa asemaa, kieltä jne? Niinpä. Kyllä se aina käsityöksi menee käytännössä, vaikka softa "osaa" tehdä tabulatuurin itsekin: harvoin tuloksena on sellaisenaan soittokelpoinen tulkinta aiheesta.
 
Toisin päin on toki helpompi, jos siis tabulatuuri on jo Sibeliuksessa omana rivinään: samalla tavalla copy-paste toimii silloinkin nuottiviivastolle päin. Sen sijaan jollain muulla ohjelmalla tehdyt tabulatuurit tuottavat varmasti päänvaivaa ja ASCII-tab:ien tuonti ja muovaus tuskin onnistuu lainkaan johtuen "formaatin" (kun ei kyseessä ole vakiintunut formaatti ensinkään) kirjavuudesta. MIDI on luultavasti kätevin välikappale: sitä lukevat ja kirjoittavat käytännössä kaikki varteenotettavat musiikinteko- ja nuotinnusohjelmat.
 
Uskoisin samojen lainalaisuuksien pätevän Finalenkin kanssa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
baron
20.09.2011 12:33:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz:Uskoisin samojen lainalaisuuksien pätevän Finalenkin kanssa.
 
Kiitti, meinasin jo innostua kunnes tajusin että ei mulla oo mistään piisistä Finale tabuja. Kait se on midiin turvauduttava jos nuotteja ei oo saatavissa.
(Tai tietysti itse plokata:-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Brownie
06.11.2011 07:52:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Razor X - Scarified!
 
Karipiirto
06.11.2011 12:13:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Brownie: Razor X - Scarified!
 
Hieno nosto hermanni. Bändin nimikin melkein oikein. :D
 
"Hän oli rakastettava kuin mies, mutta silti teki mieli lyödä häntä turpaan aivan kuin naista." Jaskan isä.
Metal Jewel
08.11.2011 00:53:39 (muokattu 08.11.2011 00:54:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stratovariuksen Stratosphere toimii aika mukavasti vuoropikkauksen harjoitteluun. Ei ole kuitenkaan sitä kaikista nopeinta tilua ja onhan biisi aika mestariteos ja opettelemisen arvoinen muutenkin. Suurena plussana vielä tuo aivan jumalainen hidas osuus. Anteeksi jos latelen itsestäänselvyyksiä :D
 
http://www.youtube.com/watch?v=KPZ47_qMqYA
 
Timo Tolkki: "Mä en riko kieliä, mä rikon kitaroita."
Chunga
07.04.2013 22:39:42 (muokattu 07.04.2013 22:39:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 516 päivää vanhaan aiheeseen!
 
ja syystä.
 
Tässä treenailtavaksi Kämäräisen fiilistelyä Pulpae-levyltä:
 
http://jane.kapsi.fi/Suitcase.pdf
 
hienosti merkkailee tollasta pop-henkistä sointukiertoa hyvin maltillista jazz-ilmaisua käyttäen :)
 
miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti.
Jucciz
19.09.2014 14:27:05 (muokattu 19.09.2014 14:28:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herätetäänpä vanha ketju henkiin edes hetkeksi. Pepe Willbergin ja Saimaa-yhtyeen yhteistyönä syntynyt levy "Pepe & Saimaa" pitää sisällään monta hienoa kappaletta, oikeastaan pelkkiä sellaisia jos allekirjoittaneelta kysytään. Kakkosraidan "Aivan sama mulle mä oon onnellinen" syntikkasoolo kuulosti sen verran hauskalta, että se piti plokata ja kokeilla, löytyisikö äänet myös kitaran otelaudalta.
 
Tässäpä olisi transkriptio:
http://jucciz.com/nuotit/aivan_sama … n%20onnellinen_%28synth_solo%29.pdf
 
YouTubesta löytyy levyversio (joskin jostain syystä hieman alavireinen verrattuna esim. Spotifyssä soivaan):
https://www.youtube.com/watch?featu … ayer_detailpage&v=p8FF4_H3Omg#t=132
 
Pitäkää hauskaa! :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
sickboy
23.09.2014 16:55:29 (muokattu 23.09.2014 18:15:00)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Herätetäänpä vanha ketju henkiin edes hetkeksi. Pepe Willbergin ja Saimaa-yhtyeen yhteistyönä syntynyt levy "Pepe & Saimaa" pitää sisällään monta hienoa kappaletta, oikeastaan pelkkiä sellaisia jos allekirjoittaneelta kysytään. Kakkosraidan "Aivan sama mulle mä oon onnellinen" syntikkasoolo kuulosti sen verran hauskalta, että se piti plokata ja kokeilla, löytyisikö äänet myös kitaran otelaudalta.
 
Hmm.... mä oon ollut koko ajan aivan varma, että kyseessä on kitarasoolo. Tuttu tyyppi soittaa tolla levyllä kitaroita ja se käyttää aika paljon esim. ocatvia-tyyppistä oktaaveri-fuzzia jne... Tiedätkö siis et toi on synasoolo, vai tuntuuko susta vaan siltä? Mä liputtaisin kyllä helvetin hienosti vedetyn ja persoonallisen kitarasoolon puolesta.
 
Edit: Nyt ku kuuntelin viel oikein tarkasti ni ihan selvästihän toi on just tollanen octavia-tyyppinen fuzz missä volapotikalla leikattu säröä pois, jolloin oktaaviefekti nousee enemmän pintaan. Tossahan kuuluu kampeamistakin lopussa, mikä on mun mielestä kitarakampeamisen kuuloinen enemmän ku kiippareiden pitch bendin.
 
No molemmilla instrumenteilla voi varmaan saada saman saundin ja tosissaan mulla ei ole mitään faktatietopohjaa jos en kysy sitä kitaristilta itseltään.
 
Jucciz
24.09.2014 00:40:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Hmm.... mä oon ollut koko ajan aivan varma, että kyseessä on kitarasoolo. Tuttu tyyppi soittaa tolla levyllä kitaroita ja se käyttää aika paljon esim. ocatvia-tyyppistä oktaaveri-fuzzia jne... Tiedätkö siis et toi on synasoolo, vai tuntuuko susta vaan siltä? Mä liputtaisin kyllä helvetin hienosti vedetyn ja persoonallisen kitarasoolon puolesta.
 
Edit: Nyt ku kuuntelin viel oikein tarkasti ni ihan selvästihän toi on just tollanen octavia-tyyppinen fuzz missä volapotikalla leikattu säröä pois, jolloin oktaaviefekti nousee enemmän pintaan. Tossahan kuuluu kampeamistakin lopussa, mikä on mun mielestä kitarakampeamisen kuuloinen enemmän ku kiippareiden pitch bendin.
 
No molemmilla instrumenteilla voi varmaan saada saman saundin ja tosissaan mulla ei ole mitään faktatietopohjaa jos en kysy sitä kitaristilta itseltään.

 
Mun mielestä kuulostaa sähköpianosoundilta, jossa on särö. Kitara ei mun mielestä "fraseeraudu" noin, varsinkaan noissa 1/16:issa. Ja se loppu kuulostaa pitch bendiltä, koska kaikki äänet liikkuvat saman verran. Kammetettaessahan näin ei tapahdu, ellei ole Steinberger.
 
Joka tapauksessa, yhdessä tulevan alkutalven Tartu mikkiin -jaksossa tuo samainen soolo pölähtää telkkarista Okke Komulaisen soittamana. Ja hienosti pölähtääkin, olin todistamassa studioyleisössä. Okke kiitteli tauolla tarkasta transkriptiotyöstä, ja minä vastapalloon erinomaisesta soittosuorituksesta. :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Chunga
24.09.2014 07:25:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

noissa kuudestoistaosissa kuulee koskettimen painallukset aika selvästi. Ei kitaralla ainakaan kovin luonnollista ole fraseerata noin...
 
We've gone full circle.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «