Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua, kiitos :)
1
Fonisti97
07.01.2011 17:23:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen miettinyt vakavissani kitaran soiton aloittamista. Tarkoituksena olisi siis opetella soittamaan itsekseen, ilman opetusta. Tunnen toki monia kitaristeja, joilta voin kysyä neuvoja. Aikaisemmin olen soittanut 3 vuotta pianoa, 1 vuoden huilua ja 2,5 vuotta saksofonia. Tällä hetkellä soitan vain fonia. Onko mahdoton ajatus oppia? Kertokaa te kokeneemmat :). Olen miettinyt tällaista elektro-akustista Harley Bentonia:
http://www.thomann.de/fi/harley_benton.htm
On kyllä mahdollisuus satsata kitaraan vähän enemmänkin fyrkkaa :D
Onko ihan susi jo syntyessään? Mitkä kappaleet olisivat helppoja aloittaa? Kiitos 8)

Numb
07.01.2011 17:30:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fonisti97: Onko mahdoton ajatus oppia? Kertokaa te kokeneemmat :).

Ei mitenkään mahdotonta, kitaraoppia on intarveppi pullollaan, ja kun aiempaa instrumenttikokemustakin löytyy, niin sekin helpottaa.

Olen miettinyt tällaista elektro-akustista Harley Bentonia:
http://www.thomann.de/fi/harley_benton.htm

Jyrkkä ei tälle. Puolellatoista sadalla eurolla saa jo soitettavia pelejä, mutta silloinkaan ei kannata postimyynnistä ottaa, sillä ainakin oman kokemukseni mukaan yksilölliset vaihtelut ovat suuria vaihdellen saman merkin saman mallin sisällä kelvottomasta hintaansa nähden hyvään.

Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
tonkkis
07.01.2011 17:55:27 (muokattu 07.01.2011 18:00:13)

Numb: Jyrkkä ei tälle. Puolellatoista sadalla eurolla saa jo soitettavia pelejä, mutta silloinkaan ei kannata postimyynnistä ottaa, sillä ainakin oman kokemukseni mukaan yksilölliset vaihtelut ovat suuria vaihdellen saman merkin saman mallin sisällä kelvottomasta hintaansa nähden hyvään.

Jep, kannattaa about 100-200 nyt vähintään kuitenkin sijoittaa siihen ensimmäiseen kitaraan. Jos innostuu sit oikeesti siitä soittelusta niin se ketuttaa myöhemmin ku semmonen turha vehje lojuu sun nurkassa. (kokemusta löytyy)

e. Jos sun läheltä löytyy joku soitinkauppa missä on kitaraosasto niin mee sieltä rohkeesti kyseleen.

e2. Jos alotat opettajalla heti niin susta tulee tosi hyvä heti. :D Ite ainakin oppinu opettajalla vähintään 3x tehokkaammin ku ilman opettajaa..

isimies
08.01.2011 13:43:35

Itseoppineena sanon että kyllä se on mahdollista, ja auttaa kun on kokemusta muista instrumenteista. Itse kahlailin internetistä tabeja, skaaloja ja sointuja. Ei välttämättä opi tunneilla sen nopeammin kuin itse opiskellen, riippuu varmasti ihmisestä sekin. Ehkä se että oppiiko tekemään kaikki sillä "oikealla" tyylillä tulee siellä kitaratunneilla.

Tosissaan kannattaa satsata vähän enemmän tuohon kitaraan, jos budjettikin on vielä venytettävissä.

tonkkis
08.01.2011 16:20:17

isimies: Itseoppineena sanon että kyllä se on mahdollista, ja auttaa kun on kokemusta muista instrumenteista. Itse kahlailin internetistä tabeja, skaaloja ja sointuja. Ei välttämättä opi tunneilla sen nopeammin kuin itse opiskellen, riippuu varmasti ihmisestä sekin. Ehkä se että oppiiko tekemään kaikki sillä "oikealla" tyylillä tulee siellä kitaratunneilla.

Tosissaan kannattaa satsata vähän enemmän tuohon kitaraan, jos budjettikin on vielä venytettävissä.

Juu, meinasin tuossa vaan lähinnä sitä et sillon ku käyt opettajalla niin sillon on se toinen henkilö joka katsoo mitä sinä teet sun kitaras kans. Ite todennu hyödylliseks.. :D youtubevideot ei hirveesti mulle oo vastaillu jos kysyn että mites tuo 1 jos noin..

isimies
10.01.2011 12:35:38

No onhan se toki niinkin, mutta onhan meillä tämä ihana foorumi missä voimme kanssa kysyä miten asiat menevät :) ?

akuankkakomppi
10.01.2011 13:12:16

Fonisti97: Olen miettinyt vakavissani kitaran soiton aloittamista. Tarkoituksena olisi siis opetella soittamaan itsekseen, ilman opetusta. Tunnen toki monia kitaristeja, joilta voin kysyä neuvoja.

Vinkki: tunge näiden tuntemiesi kitaristien seuraan jammailemaan aina, kun suinkin voit. Parkitse nahkasi kritiikiltä (sitä tulet kuulemaan, paljon!) ja keskity olennaiseen eli soittotaitosi kehittämiseen.

Varaudu takapakkeihin, niitäkin väistämättä tulee.

Hanki ensimmäiseksi kitaraksesi keppi, joka pitää vireen ja joka istuu kuin vastapestyt Levikset: ehkä vähän tiukkaa ensin, mutta kyllä ne siitä.

Opettele virittämään ja säätämään kitarasi. Standardivire on ihan jees, mutta esim. avointen virityste kanssa touhutessa helposti menee viikko jos toinenkin.
Säätämisellä tarkoitan paitsi sananmukaista säätämistä myös kitaran huoltamista.

Muista, että kitarat ovat kuin naiset: rämisevät, paukkuvat ja joskus valittavat, mutta kun herkin sormin oikeista paikoista kutittelet, niin...

sum ergo cogito
Kondoori
10.01.2011 22:13:56 (muokattu 10.01.2011 22:15:43)

Tonkkis:
e2. Jos alotat opettajalla heti niin susta tulee tosi hyvä heti. :D Ite ainakin oppinu opettajalla vähintään 3x tehokkaammin ku ilman opettajaa..

En nyt menis sanomaan, toki jos klassista kitaraa soittaa, niin se voi olla eriasia! Siinäkin tapauksessa itseoppimalla voi oppia nopeemmin jos soittaa sen 8h päivässä ja käy teoriat ja kaikki itse läpi.

Sähkökitaraa aloin opettelemaan ihan itse 4kk sitten ja olen melko varma ,että musiikkiopistolla en olisi sen nopeemmin oppinut, vielä ehkä jopa hitaammin. Esim. jos on 0,5h-1h harkat opistolla ja sitten se antaa läksyksi vielä kerrata sitä mitä on tunnilla käyty, niin. Yksin harjoittelemalla "nolifenä" voin sanoa että jos löydät paljon harjoituksia netistä/kavereilta. Niin voit tehdäkkin vähän useamman läksyn viikossa. Saat kyllä toki ahertaa kitaran kanssa, mutta jos tykkää niin mikä ettei? Eikä se opettaja sinua kehitä vaan sinä itse. Tekniikat jne. Eli kuhan tiedät mitä treenata ,niin miksi ei yksin harjoitella?

EDIT: joskus olin musiikkiopistolla n. kuukauden eikä natsannut yhtään. Yksin opetteleminen siis parempi ( in my opinion )

vvaltsu
10.01.2011 22:18:43

Kondoori: Eikä se opettaja sinua kehitä vaan sinä itse. Tekniikat jne. Eli kuhan tiedät mitä treenata ,niin miksi ei yksin harjoitella?

Kyllä se ammattitaitoinen opettaja huomaa tekniikkavirheet paljon paremmin kuin vasta muutaman kuukauden soitellut aloitteleva kitaristi. Niitä tekniikkoja on paljon helpompi opetella, kun on osaava ihminen vieressä neuvomassa ja kitkemässä vääriä asioita pois. Menee paljon aikaa hukkaan, kun joutuu myöhemmin opettelemaan itseopitut väärät tekniikat pois.

Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur
Kondoori
10.01.2011 22:25:22 (muokattu 10.01.2011 22:32:17)

vvaltsu: Kyllä se ammattitaitoinen opettaja huomaa tekniikkavirheet paljon paremmin kuin vasta muutaman kuukauden soitellut aloitteleva kitaristi. Niitä tekniikkoja on paljon helpompi opetella, kun on osaava ihminen vieressä neuvomassa ja kitkemässä vääriä asioita pois. Menee paljon aikaa hukkaan, kun joutuu myöhemmin opettelemaan itseopitut väärät tekniikat pois.

Opettajan kanssa mennään opettajan tahtia , itse opetellessa omaa tahtia. Esim. tuosta sinun esimerkistäsi, niin isäni oli musiikkiopistolla ja hän soitti kitaraa niin ,että peukku pilkistää kaulan takaa. Opistolla sanottiin ,että se on väärä tekniikka ja peukalo täytyy olla kaulan takana -keskellä-, siitä on nytten muutaman kymmenen vuotta ja hän soittaa vieläkin peukalo pilkistäen. Ja hyvin muuten soittaa.

Eli hänellä paloi hermot musiikkiopistoon ja lopetti touhun siellä. =D ja vain vuoden ehti siellä soittaa.

"Oppineet ovat oppineet itse , muut ovat opetettuja"

Tuttava opetteli klassisen kitaran soiton itse. Nykyään musiikkiopistolla maikkana ja käynyt kisailemassa espanjassa jne.

Jos on oikeasti kiinostunut ja ihan tosissaan haluaa oppia ja on todella motivoitunat ja osaa etsiä tietoa, niin miksi ei opiskella itse?

vvaltsu
10.01.2011 22:54:51 (muokattu 10.01.2011 23:00:08)

Kondoori: ...

Musiikkiopiston opettajat ja muut opettajat on kyllä kaksi eri kastia. :D Musaopistossa varmaan sitä opetusta painotetaan enemmän klasarikipaleitten vetoon naikkarilla, kun monet "muut" opettajat opettavat sitä mitä haluat soittaa. Opettajan tahdilla? Miten niin? Opettaja antaa uusia juttuja sitä mukaa, kun oppilas niitä oppii. Vauhti on täysin oppilaan valittavissa: Jos treenaa paljon, niin opettaja latoo uusia ja haastavampia asioita, ja pienillä treenauksilla mennään hitaampaa. Ootko sä ollu muuten ikinä kitaratunneilla?

E: Ja kysehän on hyvistä opettajista. Huonot vaan jauhaa basagaam ja latistaa motivaatiota, se on totta.

Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur
Sergei Fallinen
10.01.2011 23:29:34

Kondoori: Opettajan kanssa mennään opettajan tahtia , itse opetellessa omaa tahtia.

tää riippuu kyllä opettajasta. Mutta jos opettajan tahti on sopivasti pikkusen nopeampi kuin se oma tahti niin se voi auttaa kehitystä

Esim. tuosta sinun esimerkistäsi, niin isäni oli musiikkiopistolla ja hän soitti kitaraa niin ,että peukku pilkistää kaulan takaa. Opistolla sanottiin ,että se on väärä tekniikka ja peukalo täytyy olla kaulan takana -keskellä-, siitä on nytten muutaman kymmenen vuotta ja hän soittaa vieläkin peukalo pilkistäen. Ja hyvin muuten soittaa.

et kertonut millasta kitaraa soittaa, mutta klasaria voi olla aika vaikea vetää peukku pilkistäen. Sähkiksellä puolestaan sääntö et sen pitäis olla koko ajan takana keskellä on pelkkää hölmöyttä. No, opettajia on monenlaisia ja pitää etsiä nimenomaan sellainen jonka kanssa on samalla aallonpituudella, muuten siinä ei välttämättä ole järkeä. Hevikitaristi opettaa särökitaraa ja klasari klasaria

"Oppineet ovat oppineet itse , muut ovat opetettuja"

tää on hölmö lause niin monella tasolla. En jaksa ruveta semanttiseks, mutta kaikki me ihan itse opetellaan ne asiat, avusti siinä opettaja tai ei. Ja toisaalta ollaan opetettuja, sillä joku ne jutut on aina ennen meitä tehnyt joista mallia otetaan. Sokeinkin bluesmies soittaa ainakin jonkin verran joltain muulta jossain kuulemiaan riffejä

Jos on oikeasti kiinostunut ja ihan tosissaan haluaa oppia ja on todella motivoitunat ja osaa etsiä tietoa, niin miksi ei opiskella itse?

tää on totta. Mutta olennaista nimenomaan tuo että osaa etsiä tietoa. Soittotunnit on yksi paikka mistä sitä tietoa voi etsiä.

vain taito on rajana
Tonski
10.01.2011 23:31:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vvaltsu: Musiikkiopiston opettajat ja muut opettajat on kyllä kaksi eri kastia. :D Musaopistossa varmaan sitä opetusta painotetaan enemmän klasarikipaleitten vetoon naikkarilla, kun monet "muut" opettajat opettavat sitä mitä haluat soittaa.

Hohohoo! Eipä vaan mene aina näin:D Ite olen opiskellu musaopistoilla klasarikitaraa ja popjatspuolta, ja sähkökitaraan vaihtaessani se opetusmateriaalin valinta taitaapi tietyissä rajoissa olla aika paljon väljempää. Tämä tietysti edellyttää sitä, että sulla on mahdollisuudet opetella valitsemaasi matskua(tai sitä ei ole järki opettaa..) ja määrätietoisuutta suunnata itse omaa kehityssuuntaasi.

kimurantti1
11.01.2011 01:07:06 (muokattu 11.01.2011 01:13:31)

vvaltsu: Musiikkiopiston opettajat ja muut opettajat on kyllä kaksi eri kastia. :D Musaopistossa varmaan sitä opetusta painotetaan enemmän klasarikipaleitten vetoon naikkarilla, kun monet "muut" opettajat opettavat sitä mitä haluat soittaa.

Tää ei kyllä millään tavalla pidä paikkaansa. Ensinnäkin klassinen kitara ja sähkökitara on kaksi täydellisen eri instrumenttia, ja sähkökitaralle ei mitään klasarilinjaa olekaan. Sen sijaan on olemassa olemassa pop/jazz -linja, joissa ei klasaria opiskella minuuttiakaan. Tässä yhteydessä toi "pop/jazz" on yleensä yhtä kuin "kaikki muu paitsi klasari". Meillä täällä Jyväskylän konservatorion pop/jazz-linjalla on porukka tehnyt vaikka mitä prokkiksia päättötöikseen, ihan kaikkea jazzahtavasta afrobeatista listapopin kautta death metalliin on kuultu. Toissa vuonna kuultiin päättökonserttisarjassa mm. todella uskottava Opeth -tribuutti. Mä itse olin edellisenä syksynä soittamassa kaverin Faith No More -tribuutissa.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
tonkkis
11.01.2011 09:28:17

Kondoori: Tonkkis:

En nyt menis sanomaan, toki jos klassista kitaraa soittaa, niin se voi olla eriasia! Siinäkin tapauksessa itseoppimalla voi oppia nopeemmin jos soittaa sen 8h päivässä ja käy teoriat ja kaikki itse läpi.

Sähkökitaraa aloin opettelemaan ihan itse 4kk sitten ja olen melko varma ,että musiikkiopistolla en olisi sen nopeemmin oppinut, vielä ehkä jopa hitaammin. Esim. jos on 0,5h-1h harkat opistolla ja sitten se antaa läksyksi vielä kerrata sitä mitä on tunnilla käyty, niin. Yksin harjoittelemalla "nolifenä" voin sanoa että jos löydät paljon harjoituksia netistä/kavereilta. Niin voit tehdäkkin vähän useamman läksyn viikossa. Saat kyllä toki ahertaa kitaran kanssa, mutta jos tykkää niin mikä ettei? Eikä se opettaja sinua kehitä vaan sinä itse. Tekniikat jne. Eli kuhan tiedät mitä treenata ,niin miksi ei yksin harjoitella?

EDIT: joskus olin musiikkiopistolla n. kuukauden eikä natsannut yhtään. Yksin opetteleminen siis parempi ( in my opinion )

Mulla ollu tähän menessä 3 opettajaa ja viimeopettaja oli itelle tosi mieleinen, opin tosi paljon. Yksilöllistähän se mutta.. niin

Cucumber?
11.01.2011 13:36:43

Hu`h? Kyllä suosittelen varsinkin alkuun tunneille menemistä, sopiva opettaja pitää olla se on selvä. Näin myöhemminkin olen saanut satunnaisista "syventävistä" tunneista hyötyä. Vanhemmiten ehkä saa uusia näkökulmia, kun nuorempana opettaja motivoi ja kertoo hyväksi havaitut tavat. Ja se että ymmärtää hieman teoriaa on ollut erittäin iso apu...Tosin keskustelun aloittaja on soittanut muita instrumentteja, joten tilanne on hieman eri. Ehkä etsisin hyvän&sopivan yksityisopettajan siis, eka tunti on monella ilmainen.

Ihan skeidaa on se että mennään opettajan tahdilla, kyllä opettaja todellakin menee eteenpäin sitämukaa kun oppilas on valmis! Muutenkin harva opettaja on fanaattinen jonkun tietyn käden asennon suhteen, yleensä kertovat että tämä nyt on hyväksi havaittu ja ergonomisin tapa. Ja kyllä, fysiologisesti ihmiset on samankaltaisia ja tästä syystä tietyt käden asennot on toimivampia ja vähemmän rasittavia. Ja kas hyvä opettaja voi heti alkuun kertoa tämän ja kuten sanottua tämä säästää myöhemmältä päänsäryltä, on vaikeampaa myöhemmin korjata iskostuneet virheet.

Jotenkin tää menee taas tähän itseoppineet vs opisto"pellet". Tottakait itsekin voi opetella selvä se. Joillekin se sopii jopa paremmin. Kyllä jos näkee vaivaa ja osaa etsiä niin netistä löytyy paljon tietoa, tosin paljon on netissä myös paskaa ja väärää tietoa suorastaan. Vaarana on itseopiskelussa myös se että jää "yksipuoliseksi"..,.,.

secondarymind
08.03.2011 04:14:55

Itseoppineena kitaristina voin omasta puolestani todeta, että ei millään muotoa ole mahdoton oppia itsenäisesti. Kuitenkin itsenäinen opiskelu voi olla pahimmassa tapauksessa kivikkoista eikä välttämättä kovin antoisaa, riippuen tietysti siitä kuinka hyvän opiskelumateriaalin itselleen löytää ja miten sitä noudattaa.

Näin lähes 20 vuoden (ikuisen) itsenäisen opiskelun jälkeen väittäisin, että jos jossain vaiheessa olisin ottanut opettajan edes lyhyeksikin aikaa, olisin varmasti tällä hetkellä parempi kitaristi. Olen aina ollut kohtuullisen tyytyväinen osaamistasooni ja olen säännöllisen epäsäännöllisesti harjoittanut itseäni itselleni mukavalla tavalla. Silti jos joku olisi joskus "pakottanut" minut harjoittelemaan tiettyjä perusasioita, jotka eivät välttämättä ole kovin antoisia sillä harjoitushetkellä, minun ei tarvitsisi opetella niitä jatkuvasti tänäkin päivänä.

Joten päätät sitten ottaa opettajan tai et, oikopolkuja ei pahemmin ole. Joko harjoittelet jonkinlaisella määrätietoisella suunnitelmalla ja aikataululla lyhyemmän aikaa tai sitten harjoittelet pidemmän aikaa oman mielen mukaisesti niitä juttuja, mitä huvittaa.:)

En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti