Aihe: Alternate picking (aloitteleminen) | |
---|
|
videopelimusiikit on aivan mahtavia kitaralla Kun täällä on kerta keskusteltu aiheesta ja jaettu videoitakin, niin linkkaan härskisti pari oman bändiproggiksen viimesintä tekelettä: Street Fighter: https://www.youtube.com/watch?v=Xf48YGRh4pg Megaman: https://www.youtube.com/watch?v=rqxl7UnHFSk& Lisää olis tarkoitus julkasta lähiaikoina. Yli 8 nuotin treenissä liikutaan kestävyyden puolelle. Mitä helpommin ja puhtaammin suoritat lyhyitä pistosarjoja, sitä vaivattomammaksi pitempien juoksutusten soittaminen tulee. Tää onkin jännä. Törmäsin aivan hiljattain videoon, jossa Martin Miller puhuu tuota samaa, että nopeutta kannattaisi treenata lyhyissä ryppäissä: https://www.youtube.com/watch?v=6Ft6p6dqWWY Tuossa siis ajatus, että tehokkain tapa treenata nimenomaan nopeutta olisi treenata eristettyjä muutaman nuotin 'chunkkeja' oman mukavuusalueen äärirajoilla, sen sijaan että treenaa pitkiä lurituksia hitaammin, mikä menisi kait enemmänkin kestävyys- tai tarkkuustreenin puolelle. Lähtöedellytyksenä tosin se, että ennen nopeiden ryppäiden treenaamista pitäisi kai olla perustekniikka edes jotenkuten hallussa. Mutulla arvelisin, että varmaan kummallakin tavalla on paikkansa riippuen siitä, mitä halutaan harjoitella. Mutta en kyllä näillä henkseleillä ala laukomaan aiheesta mitään suuria totuuksia. Lieneeköhän maestro Ambituksella tähän mitään vakavampaa näkemystä? Toi 250bpm alta aikayksikön oli kyllä kieltämättä aika kova väite. :D How can less be more? That's impossible. More is more! |
|
mä oletan että nyt ei puhuta ainoastaan yhden kielen 1234-lurituksista, vaan kromaattisista sekä diatonisista pyrähdyksistä kaikkien kielten välillä, sekä ulkopuolelta että sisäpuolelta tehdyillä kieleltä toiselle siirtymisillä... |
|
mä oletan että nyt ei puhuta ainoastaan yhden kielen 1234-lurituksista, vaan kromaattisista sekä diatonisista pyrähdyksistä kaikkien kielten välillä, sekä ulkopuolelta että sisäpuolelta tehdyillä kieleltä toiselle siirtymisillä... Ainakin ton Millerin mukaan sama "chunkkaus" -metodi toimii jokseenkin riippumatta siitä mitä treenaa, eli ei tosiaan tarvitse rajoittua pelkkiin 1234-juttuihin. Voihan kaikkia noita mainitsemiasi juttuja treenata myös lyhyinä ryppäinä (sikäli kuin nyt edes viittasit tähän asiaan, en oo varma tulkitsinko oikein). How can less be more? That's impossible. More is more! |
|
Kasperi Tervonen: Ainakin ton Millerin mukaan sama "chunkkaus" -metodi toimii jokseenkin riippumatta siitä mitä treenaa, eli ei tosiaan tarvitse rajoittua pelkkiin 1234-juttuihin. Voihan kaikkia noita mainitsemiasi juttuja treenata myös lyhyinä ryppäinä (sikäli kuin nyt edes viittasit tähän asiaan, en oo varma tulkitsinko oikein). Nosiisjoo. Ne kielten vaihdokset on ne haasteet. Yhtä kieltä nyt pystyy vaikka päällä seisten ja kädet selän takana sahaamaan tuhatta ja sataa. |
|
Nosiisjoo. Ne kielten vaihdokset on ne haasteet. Yhtä kieltä nyt pystyy vaikka päällä seisten ja kädet selän takana sahaamaan tuhatta ja sataa. Jep. Niinhän toi Miller tossa videossa sanookin, että kielten vaihdokset on se missä homma muuttuu haasteelliseksi. E: Tosin itse kyllä koen, että edes yhden kielen sahaaminen tuhatta ja sataa oikeasti hyvällä tekniikalla ei oo mikään läpihuutojuttu. Helppohan se on sahata yhtä kieltä käsi krampissa, mutta ei sellasella tekniikalla mitään kovin fiksua tee. Jos taas yhden kielen sahaaminen tuhatta ja sataa onnistuu todella rennosti ja hallitusti, niin siitä ei välttämättä oo enää kauheen pitkä matka kieleltä toiselle hyppimiseen hallitusti. Ehkä. How can less be more? That's impossible. More is more! |
|
Kasperi Tervonen: Jep. Niinhän toi Miller tossa videossa sanookin, että kielten vaihdokset on se missä homma muuttuu haasteelliseksi. Teknisten hankaluuksien eristäminen ja muuttaminen pieniksi harjoituksiksi on erittäin hyvä tapa treenata...ei siinä midist. Jos haluaa nopeeksi, niin sit pitää treenata nopeutta, rentoutta ja kestävyyttä ja se tulee vaan...simsalabim: treenaamalla aivan perkeleesti ja haastamalla itsensä joka päivä. Jos haluaa soittaa metallimusiikkia, niin silloin pitää treenata vahvistimen kanssa säröt täysillä. Sitä oppii, mitä treenaa. 250bpm on kyl aika vitsi...sahaa yhtä kieltä: olet pellehermanni. Ota mikä tahansa asteikko kahdella oktaavilla ja soita se ylösalas ilman taukoja: tää kertoo sun teknisen keskitempon. Soita minkä tahansa soinnun kolmisointu yks ääni per kieli ylösalas, niin et kielet ei soi päällekäin; tää kertoo kuinka nopee oikeesti olet. |
Zibaldone 22.04.2018 22:27:13 (muokattu 22.04.2018 22:33:46) | |
|
Äärimmäistä nopeutta ei tarvitse/kannata mielestäni treenata joka päivä. 2 x viikossa riittää. Musikaalisuuteen kuuluu mielestäni kaikki mitä vain voi äänellään ja instrumentillaan tehdä. Myös yhden kielen tuhatta ja sataa rappaaminen. Myös kokonuotin täyteen arvoonsa soittaminen. Voihan niitä plekuja liimailla pikaliimalla yhteen ja soittaa vaikka 32-osia 250 BpM kun plektran kärkiä on tuplasti tai triplasti enemmän. |
|
Zibaldone: Äärimmäistä nopeutta ei tarvitse/kannata mielestäni treenata joka päivä. 2 x viikossa riittää. Musikaalisuuteen kuuluu mielestäni kaikki mitä vain voi äänellään ja instrumentillaan tehdä. Myös yhden kielen tuhatta ja sataa rappaaminen. Myös kokonuotin täyteen arvoonsa soittaminen. Voihan niitä plekuja liimailla pikaliimalla yhteen ja soittaa vaikka 32-osia 250 BpM kun plektran kärkiä on tuplasti tai triplasti enemmän. Niin...voihan niitä plektroja liimailla yhteen eikä tarvitse treenata joka päivä :D Kiitos taas hyvästä vinkistä! |
Zibaldone 23.04.2018 03:55:32 (muokattu 23.04.2018 04:13:26) | |
|
Ole hywä vaan. Alternate yhdeltä kieleltä muuten sujuu 330 BpM. Jos en harjoittele nopeutta muutamaan kuukauteen (vaan esim pianoa ) se tuuppaa tippumaan alle 220 BpM // Noita kitaristin tuskailuja voi treenata myös arpeggiosekvenssein esim Am soinnulla eri kuvioin. 1-5-3-5 ylös kolmosilla 3 oktaavia (AECE) 1-3-5-3 (ACEC) 1-3-5-1 (ACEA) Kait nyt esim Moonlight Sonata 3rd Movement pitäisi pikkailulla mennä, ilman täppejä. Jottei vasen käsi jäisi paitsiolle, itse ainakin otan päivittäin täältä yhden uuden asteikon lämppäriksi (1490 asteikkoa) Zeitler on omalaatuinen nero. ; ) http://allthescales.org/ |
|
Mulla lähti äsken 16-osanuotit jo 395 bpm. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
Zibaldone 23.04.2018 17:11:22 (muokattu 23.04.2018 17:15:40) | |
|
Kampela77: Mulla lähti äsken 16-osanuotit jo 395 bpm. Hahaa! Anyway, treenin toiseen ääripäähän. Toscanini'n muisti, kuinka monta nuottia voit säilyttää muistissa vain yhden kerran riviä katsoessasi, tai melodianpätkän kuullessasi . . . Tuolla tavoin alternate picking treeni saa aivan uuden 'juoksumaton'. Katkeamaton muisti. Nuottiarvojen ei tarvitse olla äärimmäisiä, koska jujuna on välitön soittamaan siirtyminen, virheettömästi. Ekasta virheestä pitäisi siirtyä toiseen harjoitukseen. |
|
Zibaldone: Ole hywä vaan. Alternate yhdeltä kieleltä muuten sujuu 330 BpM. Jos en harjoittele nopeutta muutamaan kuukauteen (vaan esim pianoa ) se tuuppaa tippumaan alle 220 BpM... Wou! Missäs tätä 330bpm:ää voisi päästä kuuntelemaan? Mulla taitaa olla alternatella 240bpm (16-osia) aika tappi millään äänitteellä. Tossa nyt yks sellanen öbbis 240bpm soolo: https://youtu.be/lyADhJVnxPA?t=271 |
|
Ambitus: Wou! Missäs tätä 330bpm:ää voisi päästä kuuntelemaan? Mulla taitaa olla alternatella 240bpm (16-osia) aika tappi millään äänitteellä. Tossa nyt yks sellanen öbbis 240bpm soolo: https://youtu.be/lyADhJVnxPA?t=271 Tuo kuulosti syntikka-soololta. Mutjoo, kliinisti ja rapsakasti jos kimalaisen lentoa vääntää 240 lasissa niin hattu nöyrästi kouraan. |
Zibaldone 25.04.2018 00:31:50 (muokattu 25.04.2018 00:32:32) | |
|
Ambitus: Wou! Missäs tätä 330bpm:ää voisi päästä kuuntelemaan? Mulla taitaa olla alternatella 240bpm (16-osia) aika tappi millään äänitteellä. Tossa nyt yks sellanen öbbis 240bpm soolo: https://youtu.be/lyADhJVnxPA?t=271 240BpM 16-osilla vastaa 6:4 rytmiikkaa 160BpM:llä (=16 nuottia sekunnissa) Tuossa olisi 165BpM ja 6:4 (16,5 nuottia sekunnissa asteikko vähennetty oktatoninen, harmonisoitu eli tuplattu kolmosilla ) ( Demolta, ex-PoisonBlack kiipparisti koskettimissa bytheby ) https://youtu.be/9O45mZ4xGhQ?t=5m50s |
Old Guitar 23.05.2018 02:17:08 (muokattu 23.05.2018 02:22:51) | |
|
Kauheasti aikaa en tuhlaisi nopeuden kehittämiseen. Melodiat, harmoniat, soinnutus, sävellys, sekä instumentin hallinta ja tuntemus soinnillisesti sekä sävelellisesti, erilaiset tekniikat, oman tyylin kehittäminen, teorian tuntemus ym. ym. Mikä merkitys nopeudella on, sehän on vain yksi soiton lisäefekti, jolla voisi silloin tällöin soittoa maustaa. Kun sahataan vain nopeita sooloja, niin soitosta häipyy melodia, sävyt, rytmiikka yms. Mielestäni nopeutta tärkeämpiä asioita kehittää on kaikki em. ja monet muutkin seikat, jotka tässä heti eivät tulleet mieleen. Katsokaa klassisia kitaristeja, soittavatko he vain äärimmäisen nopeita juoksutuksia, josita koostuisi suurin osa kappaleen sisällöstä? Ei, vaan soitto on monipuolista ja sävykästä, käytetään tempon ja voluumin vaihtelua, erilaisia teknikoita sointimaailman rikastamiseksi ja melodian esiin tuomiseksi. Sama pätee myöskin moniin akustisen kitarankin taitureihin. Silloin, kun soitto menee tekniikan tai nopeuden esittelyksi ja niitä käytetään liian yksipuolisesti, niin musiikki muuttuu tylsäksi. Miksi treenata nopeutta, kannattaisi mieluummin treenata vaikka biisin tekoa, sekä ym. asioita. Amen Ja lisäisin vielä tähän, että kuten lännessä aina löytyi nopeampi vetäjä, niin samoin kitaransoitossa aina joku niistä miljoonista on sinua nopeampi, mutta kehittämällä persoonallisen soittotyylin, sävellystyylin (mikäli tyyli on todella peroonallinen), erotut joukosta olemalla ainoa laatuasi ja kuinka paljon mielenkiintoisempaa hommasta tulee! Mies teki laivan purjehtiakseen pois - ja se upposi... |
|
Old Guitar: Kun sahataan vain nopeita sooloja, niin soitosta häipyy melodia, sävyt, rytmiikka yms. No hohhoijaa taas.... |
Zed 23.05.2018 14:26:16 | |
|
tomaattiorava: No hohhoijaa taas.... Vielä se yksi jermu kertomaan, kuinka kannattaa keskittyä Kultaiseen kansanlaulukirjaan ja nuotiokitarakomppaukseen bassoäänien kera, niin ketju on kypsä korjattavaksi. Elämäni on toisen kerroksen huoneisto, jonka avonaisesta ikkunasta heitellään huonoja CD-levyjä lumihankeen. |
Zibaldone 23.05.2018 15:29:13 (muokattu 23.05.2018 15:34:56) | |
|
"Ritchie Blackmore on tasan väärässä kitaransoitosta" (Music is Win) 4min 25 sec https://www.youtube.com/watch?v=DoieyScLjc4 |
|
Zibaldone: "Ritchie Blackmore on tasan väärässä kitaransoitosta" (Music is Win) 4min 25 sec https://www.youtube.com/watch?v=DoieyScLjc4 Blackmorella taitaa vaan tuo vanhuuden höperyys pistää sammakoita suuhun. Asiasta kolmanteen nää kitaratubettajat on melkeen kaikki aika hanurista, tuo nimenomainen MiW-kaveri ja Jared on mun ihan ykkös-inhokkeja. Sit kans tää uus paksu ja siloposkinen skotti vai mikälie irkku joka ilmesty ihan tyhjästä ja yhessä yössä miljoona hittiä jossain "green day djent" hupi-videoissa. Chapman sen sijaan on ihan jämpti kaveri ja kova kepittäjä, suosikki tällä hetkellä taitaa olla Rick Graham, aivan jäätävä legato-tekniikka ja otelaudan tuntemuksessa kaveri on ihan uskomaton velho. |
|
Zed: Vielä se yksi jermu kertomaan, kuinka kannattaa keskittyä Kultaiseen kansanlaulukirjaan ja nuotiokitarakomppaukseen bassoäänien kera, niin ketju on kypsä korjattavaksi. Suosittelen myös Kultaista laulukirjaa! Siihen kannatta tutustua, koska se on täynnä hienoja kappaleita, niitä voi opetella jos haluaa kohentaa lauluntekotaitoaan ja jättää nopeusharjoitukset vähemmälle. Ei jaksa ny meuhkata, kukin keskittykön siihen mihinkä itse haluaa ja monet nykyään haluaa tulla nopeiksi soittajiksi, siitä on tullut itseisarvo. Kuulehan sitä kappaleita, jotka pääasiallisesti koostuvat äärettömän nopeasti soitetuista kitarasooloista ja paljon minun korvaani kaikki ne kuulostavat samalta. Itse pyrin yhteen nuottiin sijoittamaan koko universumin ytimen, tietoisuuden, tunteen ja kauneuden, mikäli soitan sen liian nopeasti mitään tärkeätä ei siitä ehdi kuulijalle välittyä! Siksi soitan rauhallisemmin ja yritän ilmaista enemmän jokaisella yksittäisellä sooloon kuuluvalla sävelellä. Mies teki laivan purjehtiakseen pois - ja se upposi... |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|