Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Alternate picking (aloitteleminen)
1 2 3 4
Kontiak
06.01.2011 17:25:10 (muokattu 06.01.2011 17:28:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kondoori: Eli nyt pelottaa että mitä mä meen säheltämään viellä :D
Eli toi toissijaisten asioiden. Eli meinaatko tekniikoita? ite opettelen tota 1234 spider tekniikkaa siksi kun, en kykene millään soittamaan noita heavy metal skaaloja. mitä haluaisin vähän testata.

 
Et sinä mitään mene säheltämään. Neekerit keksi jazzin ja ajattelukyky ei ole se ensimmäinen asia, mikä heistä tulee mieleen.
 
Juccikselta jäi tuossa sanomatta, että silloin kun sinulla ei ole vähäisintäkään hajua siitä, millainen muusikko sinusta tulee, niin sinusta tulee juuri sellainen muusikko kuin sinä olet.
 
http://www.truthinshredding.com
Jucciz
06.01.2011 18:50:17 (muokattu 06.01.2011 19:05:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, mä kommentoin vielä tämän kun kerran leikkiin ryhdyin.
 
Kondoori: Eli nyt pelottaa että mitä mä meen säheltämään viellä :D
Eli toi toissijaisten asioiden. Eli meinaatko tekniikoita? ite opettelen tota 1234 spider tekniikkaa siksi kun, en kykene millään soittamaan noita heavy metal skaaloja. mitä haluaisin vähän testata.

 
Vain sinä itse (jos edes sinä) tiedät, mitä soittamiseltasi haluat. Kukaan ei voi kieltää sua tekemästä jotain tai pakottaa tekemään jotain muuta. Mä en tiedä, mikä tämä kyseinen "1234 spider tekniikka" on, mutta jos yhtään nimen perusteella pitäisi veikata, se ei lukeudu ihan kitaransoiton "alkeisopintoihin" vaan ollaan pikemminkin jossain neljännen vuosikurssin syventävissä opinnoissa. Älä käsitä väärin: jos haluat ruveta soittamaan teknistä hevimusiikkia, kaikin mokomin, mutta valitettavasti kuten niin monella muullakin alalla, myös kitaranosoitossa on opittava kävelemään ennenkö aletaan juosta. Uskoisin, että muutaman kuukauden soittelun jälkeen edes ihan perusasiat eivät välttämättä ole niin vahvasti selkäytimessä, että kannattaisi siirtyä selvästi haastavampiin juttuihin.
 
Hyvänen aika, mulla tulee tänä vuonna 24 vuotta siitä kun sain ensimmäisen kitarani ja silti mulla on mielestäni monta hyvä syytä kerrata vielä ihan perusjuttuja: komppauksen alkeita, rytmiä ylipäätään, "hyvää timeä", vibratoa, melodioiden muodostusta, äänenkuljetusta, sointujen muodostusta, sointukäännöksiä, reharmonisointia, sovittamista, nuotinluvun alkeita - vain muutamia mainitakseni.
 
Tarkotuksena ois pyrkiä nyt ihan aluks soittajaksi joka soittaa monipuolisesti kitaraa elikkä, menee vähän mikä tahansa tyylilaji ( paitsi nyt funkki ja classinen )eli en voi tietää mihin sitä päätyy lopulta.
 
Monipuolisuus on monesti hyvä juttu. Tiettyyn rajaan asti kuitenkin kitaransoitossa pätevät samat perusasiat, soititpa sitten kantria, bluesia, rokkia, jatsia tai tekniikkaheviä. Ei muuten kannata poissulkea funk-musiikkia, sillä siinä jos missä oppii paljon hyödyllisiä juttuja komppaamisesta ja rytmiikasta. Klassinen kitaransoitto on ihan oma lukunsa, se ei mielestäni suoranaisesti liity sähkökitaran soittoon. Ennen vanhaan aloitettiin melkein aina klassisesta kitarasta ja siirryttiin sähkökitaraan, jos siltä tuntui - vaan toisin on nyt: hyvin moni aloittaa suoraan sähkökitaralla, eikä siinä mun mielestä ole mitään väärää. Sähkökitaran omakin historia alkaa nimittäin olla sen verran pitkä ja kiinnostava, ettei sähkökitaristin mielestäni ole lainkaan välttämätöntä tutustua klassisen kitaran historiaan voidakseen olla uskottava muusikko. Siitäpä tulikin mieleeni...
 
Katselin muuten juuri tunnin mittaisen Guthrie Govanin haastattelun, ja vaikka en varsinaisesti olekaan ykkösfani, kaverilla oli kyllä todella hyviä pointteja etenkin siinä, että jos sähkökitaraa lähdetään soittamaan, on hyvin loogista ja ihan mahdottoman hyödyllistä lähteä liikkeelle "juurilta", eli juurikin varhaisesta bluesmusiikista, "klassisesta rockista" ja myös jazzista, jos vaan korvat kestävät. Näistä musiikkityyleistä saadaan aivan mahdottoman hyvät sähkökitaransoiton peruseväät, joiden turvin on paljon helpompi ruveta tallaamaan myös hevi- ja metallimusiikin tietä. Tämä johtuu paljolti siitä, että uusi rakentuu musiikissa lähestulkoon aina vanhan päälle: "metalli" on rakentunut varhaisemman "hevin" päälle, "hevi" taas on rakentunut "rokin" päälle ja "rokissa" (kuten myös jazzissa) on niin paljon aineksia bluesista, että rajojen vetäminen on monesti mahdotonta.
 
Haluisin nyt oppia kuitenkin tota heviä suht hyvin että noi nopeat jutut menee mukavasti.
 
Ainakaan erilaisuutta ja joukosta erottumista ei tarvitse pelätä, jos tämä on pääasiallinen tavoite - mutta sitähän et toki sanonutkaan. Muistathan kuitenkin, että nopeasti soittaminen ei automaattisesti tarkoita tyyliikästä tai edes tyylinmukaista soitantaa. Lisäksi, nopeaan soittamiseen liittyy vaara, että soittaja "lumoutuu" nopeasti soittamisesta ja varsinainen musiikillinen sisältö saattaa jäädä toisarvoiseksi: pitäisi kuitenkin olla jotain sanottavaa, vaikka sanoisikin sen nopeasti. En usko, että monikaan jaksaa innostua siitä, jos osaat soittaa vaikkapa E-duuriasteikon säveliä 20 nuottia sekunnissa. Se ei monenkaan mielestä ole musiikkia.
 
Lisäys/edit: Yllä mainitussa Guthrien haastattelussa mies mainitsi myös havainneensa, että monet nuoret kollit opettelevat läjäpäin erilaisia nopeita sooloja, mutta harvaa kiinnostaa, MITEN äänet soitetaan. Tällä Guthrie viittaa siis siihen, että sähkökitaran ilmaisuvoimasta jää hirveän iso osa kokonaan hyödyntämättä kun ainut, mihin kiinnitetään huomiota on se, MIKÄ sävel soi: dynamiikka, nyanssit ja ylipäätän "soundi" (siltä osin kun se on soittajasta ja kitarasta kiinni) tuntuvat unohtuneen monilta kokonaan. Juuri tästäkin syystä kannattaisi palata aina välillä ihan sinne juurille kuuntelemaan sitä, mitä oikeasti tarkoitetaan kitarasoundilla ja miten paljon elävämpää soitosta tulee, kun jaksetaan vähän nähdä vaivaa siihen, miten paljon soittaja voi vaikuttaa eri soittotavoilla lopputulokseen.
 
Niitä vaikka joskus sekottaa todella todella varovasti rockkiin, voi kuulostaa hyvältä. Ja sitten hyötynä vielä se että oppii käyttämään pikkurilliä.
 
Hevijuttuja on lainattu rokkiin vuosikymmenet - ja mistäköhän syystä? Rajojen vetely on tyhmää, mutta koko "hevi" pohjautuu "rokkiin", mitä nuo sanat sitten kenellekin tarkoittavat. Pikkurillin käyttäminen sen sijaan ... eikös sitä käytetä ihan kaikissa musatyyleissä, vai onko multa mennyt jotain olennaista ohi? Harjoituksen vuoksi voit kokeilla vaikka soittaa Ukko Nooan pelkällä pikkurillillä. :)
 
Eniten kiinostaa power metal (en ole hevin kuuntelija) tykkään kitara osuuksista (nopeat skaalat jopa alemmillakin kielillä, eli muhkeat soundit),
 
Mulle power metal, death metal, black metal, doom metal, stoner metal, thrash metal, speed metal ja monet muut ovat vain "heviä". Ehkäpä vain haluan käsitellä asioita isompina kokonaisuuksina - etenkin kun nykyään monet bändit sotkevat surutta elementtejä metallin eri "alalajeista" toisiinsa. Tosin, ihan samaa tehdään ja on tehty vuosisatoja ja -tuhansia kaikessa musiikissa.
 
En ole ihan varma, mitä tarkoitat "nopeilla skaaloilla", mutta eiköhän kaveri, joka ylipäätään osaa soittaa nopeasti asteikkoja, osaa soittaa niitä sekä ylä- että alakielillä. Tämä tuskin liittyy mihinkään tiettyyn musatyyliin. Kuuntelepa kantrimusiikkia kokeeksi - kyllä muuten soitetaan skaaloja ja nopeasti. Soundien muhkeus taas on aina vähän makuasia: jos pääset joskus käymään ison sinfoniaorkesterin konsertissa, saatat saada perspektiiviä siihen, mitä on muhkea soundi, vaikka paikalla ei ole lainkaan kitarakamoja, bassokamoja tai rumpusettiä. Lisäksi sama soundi voi olla toisen mielestä muhkea, toisen mielestä taas munatonta pihinää.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Spike
06.01.2011 18:59:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kondoori: ite opettelen tota 1234 spider tekniikkaa siksi kun, en kykene millään soittamaan noita heavy metal skaaloja. mitä haluaisin vähän testata.
 
1234 on ihan ok, mut saat enemmän hyötyä 124 ja 134 harjoituksista. Soita tripleitteina 124, 134, 421, 431. 16-osina 1242 1343 4212 4313
 
Soita metronomiin ja pysy noissa kolmessa nuotissa kunnes saat ne menemään tarkasti. Etsi tempo, jolla pystyt soittamaan kaiken puhtaasti, treenaa sillä temmolla viikko tai kaksi, ja etsi uudestaan sopiva tempo.
 
Myös 123532 134543 134643 on tehokkaita harjotuksia, noissa saa jo vähän venytellä sormia.
joku 20 minuuttia kun teet noita päivässä, niin käsien synkka paranee.
 
Ja kaikista tuollaisista kannattaa yrittää tehdä musikaalisia harjoituksia heti kun kuviot tulee selkärangasta. Muutaman tahdin sointukierto mihin soveltaa, tai klasaripuolelta löytyy sitten kaikenlaista mielenkiintoista ja haastavaakin harjoitetta eri tekniikoille.
 
Kondoori
06.01.2011 19:10:22 (muokattu 06.01.2011 19:19:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Okei, mä kommentoin vielä tämän kun kerran leikkiin ryhdyin.
 

 
Vain sinä itse (jos edes sinä) tiedät, mitä soittamiseltasi haluat. Kukaan ei voi kieltää sua tekemästä jotain tai pakottaa tekemään jotain muuta. Mä en tiedä, mikä tämä kyseinen "1234 spider tekniikka" on, mutta jos yhtään nimen perusteella pitäisi veikata, se ei lukeudu ihan kitaransoiton "alkeisopintoihin" vaan ollaan pikemminkin jossain neljännen vuosikurssin syventävissä opinnoissa. Älä käsitä väärin: jos haluat ruveta soittamaan teknistä hevimusiikkia, kaikin mokomin, mutta valitettavasti kuten niin monella muullakin alalla, myös kitaranosoitossa on opittava kävelemään ennenkö aletaan juosta. Uskoisin, että muutaman kuukauden soittelun jälkeen edes ihan perusasiat eivät välttämättä ole niin vahvasti selkäytimessä, että kannattaisi siirtyä selvästi haastavampiin juttuihin.
 
Hyvänen aika, mulla tulee tänä vuonna 24 vuotta siitä kun sain ensimmäisen kitarani ja silti mulla on mielestäni monta hyvä syytä kerrata vielä ihan perusjuttuja: komppauksen alkeita, rytmiä ylipäätään, "hyvää timeä", vibratoa, melodioiden muodostusta, äänenkuljetusta, sointujen muodostusta, sointukäännöksiä, reharmonisointia, sovittamista, nuotinluvun alkeita - vain muutamia mainitakseni.
 

 
Monipuolisuus on monesti hyvä juttu. Tiettyyn rajaan asti kuitenkin kitaransoitossa pätevät samat perusasiat, soititpa sitten kantria, bluesia, rokkia, jatsia tai tekniikkaheviä. Ei muuten kannata poissulkea funk-musiikkia, sillä siinä jos missä oppii paljon hyödyllisiä juttuja komppaamisesta ja rytmiikasta. Klassinen kitaransoitto on ihan oma lukunsa, se ei mielestäni suoranaisesti liity sähkökitaran soittoon. Ennen vanhaan aloitettiin melkein aina klassisesta kitarasta ja siirryttiin sähkökitaraan, jos siltä tuntui - vaan toisin on nyt: hyvin moni aloittaa suoraan sähkökitaralla, eikä siinä mun mielestä ole mitään väärää. Sähkökitaran omakin historia alkaa nimittäin olla sen verran pitkä ja kiinnostava, ettei sähkökitaristin mielestäni ole lainkaan välttämätöntä tutustua klassisen kitaran historiaan voidakseen olla uskottava muusikko. Siitäpä tulikin mieleeni...
 
Katselin muuten juuri tunnin mittaisen Guthrie Govanin haastattelun, ja vaikka en varsinaisesti olekaan ykkösfani, kaverilla oli kyllä todella hyviä pointteja etenkin siinä, että jos sähkökitaraa lähdetään soittamaan, on hyvin loogista ja ihan mahdottoman hyödyllistä lähteä liikkeelle "juurilta", eli juurikin varhaisesta bluesmusiikista, "klassisesta rockista" ja myös jazzista, jos vaan korvat kestävät. Näistä musiikkityyleistä saadaan aivan mahdottoman hyvät sähkökitaransoiton peruseväät, joiden turvin on paljon helpompi ruveta tallaamaan myös hevi- ja metallimusiikin tietä. Tämä johtuu paljolti siitä, että uusi rakentuu musiikissa lähestulkoon aina vanhan päälle: "metalli" on rakentunut varhaisemman "hevin" päälle, "hevi" taas on rakentunut "rokin" päälle ja "rokissa" (kuten myös jazzissa) on niin paljon aineksia bluesista, että rajojen vetäminen on monesti mahdotonta.
 

 
Ainakaan erilaisuutta ja joukosta erottumista ei tarvitse pelätä, jos tämä on pääasiallinen tavoite - mutta sitähän et toki sanonutkaan. Muistathan kuitenkin, että nopeasti soittaminen ei automaattisesti tarkoita tyyliikästä tai edes tyylinmukaista soitantaa. Lisäksi, nopeaan soittamiseen liittyy vaara, että soittaja "lumoutuu" nopeasti soittamisesta ja varsinainen musiikillinen sisältö saattaa jäädä toisarvoiseksi: pitäisi kuitenkin olla jotain sanottavaa, vaikka sanoisikin sen nopeasti. En usko, että monikaan jaksaa innostua siitä, jos osaat soittaa vaikkapa E-duuriasteikon säveliä 20 nuottia sekunnissa. Se ei monenkaan mielestä ole musiikkia.
 
Lisäys/edit: Yllä mainitussa Guthrien haastattelussa mies mainitsi myös havainneensa, että monet nuoret kollit opettelevat läjäpäin erilaisia nopeita sooloja, mutta harvaa kiinnostaa, MITEN äänet soitetaan. Tällä Guthrie viittaa siis siihen, että sähkökitaran ilmaisuvoimasta jää hirveän iso osa kokonaan hyödyntämättä kun ainut, mihin kiinnitetään huomiota on se, MIKÄ sävel soi: dynamiikka, nyanssit ja ylipäätän "soundi" (siltä osin kun se on soittajasta ja kitarasta kiinni) tuntuvat unohtuneen monilta kokonaan. Juuri tästäkin syystä kannattaisi palata aina välillä ihan sinne juurille kuuntelemaan sitä, mitä oikeasti tarkoitetaan kitarasoundilla ja miten paljon elävämpää soitosta tulee, kun jaksetaan vähän nähdä vaivaa siihen, miten paljon soittaja voi vaikuttaa eri soittotavoilla lopputulokseen.
 

 
Hevijuttuja on lainattu rokkiin vuosikymmenet - ja mistäköhän syystä? Rajojen vetely on tyhmää, mutta koko "hevi" pohjautuu "rokkiin", mitä nuo sanat sitten kenellekin tarkoittavat. Pikkurillin käyttäminen sen sijaan ... eikös sitä käytetä ihan kaikissa musatyyleissä, vai onko multa mennyt jotain olennaista ohi? Harjoituksen vuoksi voit kokeilla vaikka soittaa Ukko Nooan pelkällä pikkurillillä. :)
 

 
Mulle power metal, death metal, black metal, doom metal, stoner metal, thrash metal, speed metal ja monet muut ovat vain "heviä". Ehkäpä vain haluan käsitellä asioita isompina kokonaisuuksina - etenkin kun nykyään monet bändit sotkevat surutta elementtejä metallin eri "alalajeista" toisiinsa. Tosin, ihan samaa tehdään ja on tehty vuosisatoja ja -tuhansia kaikessa musiikissa.
 
En ole ihan varma, mitä tarkoitat "nopeilla skaaloilla", mutta eiköhän kaveri, joka ylipäätään osaa soittaa nopeasti asteikkoja, osaa soittaa niitä sekä ylä- että alakielillä. Tämä tuskin liittyy mihinkään tiettyyn musatyyliin. Kuuntelepa kantrimusiikkia kokeeksi - kyllä muuten soitetaan skaaloja ja nopeasti. Soundien muhkeus taas on aina vähän makuasia: jos pääset joskus käymään ison sinfoniaorkesterin konsertissa, saatat saada perspektiiviä siihen, mitä on muhkea soundi, vaikka paikalla ei ole lainkaan kitarakamoja, bassokamoja tai rumpusettiä. Lisäksi sama soundi voi olla toisen mielestä muhkea, toisen mielestä taas munatonta pihinää.

 
Siitä että kannattaako harjoitella viellä noita metalli juttuja, niin miksi ei? Nyt ei juur ihan huvittais soittaa uutta biisiä, tullut harjoiteltua monta biisiä hampaat irvessä näin pienessä ajassa.
 
Nyt pitäs tekniikkaa elie siis meinaan tolla "nopeella", eii siis sellanen nopee tilutilutilu setti vaan wrum nopeasti kato video : http://www.youtube.com/user/swordfishxmd#p/u/7/Z5xfIeYlvl0 - 22-25 sec sisällä näät tuoan kun lähtee alakieliltä
vastaavanlaista taitoa yritän hakea tuolla 1234 harjoituksella.
 
EDIT : ja vielä niin siitä pikkurillistä, isäni joka on blues/rock pohjainen kitaristi, saa kuulostamaan rock soitot erittäin hyviltä, mutta näistä "nykyajan" jutuista tiedä hevon helvettiäkään eli pull offit , hammer onit , alternate pick jne. ja sanoo myös että pikkurilli on erittäin heikko hänellä. Eli sain väärän kuvan joo että muissa ei tarvitse pikkurillia.
Esim. Syu galneryusista (hevi kitaristi) soittaa todella paljon hyvää hevimatskua eli hyvä hevikitarist. Käyttää todella vähän pikkurilliä. ( http://www.youtube.com/watch?v=vxir1xglvCM&feature=related )
 
Mutta joo siis haluan oppia käyttämään kaikkia sormia että voin joskus soittaa kuten Jani Liimatainen : http://www.youtube.com/watch?v=s4sg-nzKFIQ&feature=related
 
Kondoori
06.01.2011 19:15:48 (muokattu 06.01.2011 19:28:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spike: 1234 on ihan ok, mut saat enemmän hyötyä 124 ja 134 harjoituksista. Soita tripleitteina 124, 134, 421, 431. 16-osina 1242 1343 4212 4313
 
Soita metronomiin ja pysy noissa kolmessa nuotissa kunnes saat ne menemään tarkasti. Etsi tempo, jolla pystyt soittamaan kaiken puhtaasti, treenaa sillä temmolla viikko tai kaksi, ja etsi uudestaan sopiva tempo.
 
Myös 123532 134543 134643 on tehokkaita harjotuksia, noissa saa jo vähän venytellä sormia.
joku 20 minuuttia kun teet noita päivässä, niin käsien synkka paranee.
 
Ja kaikista tuollaisista kannattaa yrittää tehdä musikaalisia harjoituksia heti kun kuviot tulee selkärangasta. Muutaman tahdin sointukierto mihin soveltaa, tai klasaripuolelta löytyy sitten kaikenlaista mielenkiintoista ja haastavaakin harjoitetta eri tekniikoille.

 
Joo, kiitos! Itsekin ajattelin että on 124 enemmän kordinaatiota vaativa kuin 1234, ainakin se tuntuu siltä. No sanoithan sen kuitenkin:P mutta kyllä tota 1234 pitää myös tehdä. Että kaikki sormet toimii.
125 521 jne , kyllä! olen harrastanut tota sormien venyttelyä soittamalla kunnon hippirokkia - kuhan kutsun. Eli 2-finger style power sound mikä lienee ja antaa etu sormen olla paikalla ja venkslaa pikkurilliä ai että ku tekee gutaa sormille :D on iha hyödyllistä joo :P
 
Kaveri on "liika-harjoitellut" pikkurillin ja näinollen nimetön on hänen heikoin pala tällä hetkellä.
 
Spike
06.01.2011 19:19:46 (muokattu 06.01.2011 19:22:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep! Kannattaa oman tarpeen mukaan tehdä harjoituksia. Keskity heikkouksiin ja lisäks kehitä erityisesti niitä juttuja jotka eniten kiinnostaa.
 
E: ja kannattaa varmaan lisätä heti jotain kieltenvaihtoja myös. Sit ku perusjutut menee ni
 
---------2--------
--2-3-5---5-3--
 
Kondoori
06.01.2011 19:30:41 (muokattu 06.01.2011 19:37:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spike: Jep! Kannattaa oman tarpeen mukaan tehdä harjoituksia. Keskity heikkouksiin ja lisäks kehitä erityisesti niitä juttuja jotka eniten kiinnostaa.
 
E: ja kannattaa varmaan lisätä heti jotain kieltenvaihtoja myös. Sit ku perusjutut menee ni
 
---------2--------
--2-3-5---5-3--

 
Enipä tullutkaan ajateltua :P eikun treenaamaan, vähän jossain jänteessä tuntuu toi pikkurillin käyttä kun tosiaan vasta alotin treenaamaan tota 1234 toissayönä ja pikkurilli kankeana silo vielä. huomattavasti on kehittynyt kyllä. mutta olen valmis uhraamaan lisää ja lisää aikaa vain saadakseni ittenä tälle tasolle : http://www.youtube.com/watch?v=IKBBocFl2vI
 
Eli noita juttuja harjoittelemaan.
 
EDIT :
Itse siis olen treenannu kitaraa, eli en käy missään tunneilla. Jos tunneilla olisin käynyt niin kitaran soitto olisi lopahtanut varmaankin ekaan pariin kuukauteen( ei ole mun juttu ) joskus 10 vuotta sitten niin pääsi käymää. Klassista kitaraa kuukauden tunneilla kävin :D
Sieltä sain pohjaa tähään uuten nousuun tuikutuiki tähtösen verran suurinpiirtein. ja juuri miten katsotaan Tablatuuria
 
Spike
06.01.2011 19:40:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keskity aluksi soittamaan kaikki mahdollisimman puhtaasti ja artikuloivasti. Soita joka nuotti niin, että se kuulostaa siltä kuin tarkottaisit sitä. Tarkkaile plektran iskua. Soita välillä ilman säröä tai puhtaalla, pidä huoli että nuotit soivat puhtaasti.
Jos painat liikaa tai lyöt plektralla liian syvään/kovaa/väärässä kulmassa, se kuulostaa scheisselta ja menetät nopeissa juoksutuksissa sen laulavuuden. Säröillä soitto kannattaa kuitenkin myös. Joudut keskittämään huomiota muiden kielten demppaamiseen, ettei tule ylimääräisiä häröääniä, se kuulostaa scheisselta.
 
Hyvä treeni on soittaa 5-10 minuuttia samaa juttua helpolla temmolla ja keskittyä pelkästään artikulaatioon.
 
Kondoori
06.01.2011 19:43:10 (muokattu 06.01.2011 19:45:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spike: Keskity aluksi soittamaan kaikki mahdollisimman puhtaasti ja artikuloivasti. Soita joka nuotti niin, että se kuulostaa siltä kuin tarkottaisit sitä. Tarkkaile plektran iskua. Soita välillä ilman säröä tai puhtaalla, pidä huoli että nuotit soivat puhtaasti.
Jos painat liikaa tai lyöt plektralla liian syvään/kovaa/väärässä kulmassa, se kuulostaa scheisselta ja menetät nopeissa juoksutuksissa sen laulavuuden. Säröillä soitto kannattaa kuitenkin myös. Joudut keskittämään huomiota muiden kielten demppaamiseen, ettei tule ylimääräisiä häröääniä, se kuulostaa scheisselta.
 
Hyvä treeni on soittaa 5-10 minuuttia samaa juttua helpolla temmolla ja keskittyä pelkästään artikulaatioon.

 
Aika paljon ilman sähköjä soitellut. Pitää varmaan soittaa Styrkkarin omalla särö säädöllä. ( en siis vittii tuhlata bossin paristoa )
Siis en todellakaan soitellut soitellut ilman sähköä vaan tuota harjoitusta tehny =D
 
Pitäisi muuntaja hommata kun ainut muuntaja viritelmä noita efektejä varten on faijalla käytössä.
 
Spike
06.01.2011 19:48:42 (muokattu 06.01.2011 20:00:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ne paristot kestää onneks aika kauan. Biltemasta varmaan löytää sopivan muuntajan tai sit kirpputorilta hintaan 0,5-1 euro. Kato vaan, et on oikeanlainen piuhanpää ja oikeanlaista sähköä 9 VDC (eli tasasähkö), AC ei kelpaa.
 
Säröllä soitto on tavallaan helpompaa, dynamiikkaa on vähemmän ja virheet hukkuu helpommin säröön, mutta häirötä sit enemmän. Puhtailla tai akustisesti joutuu sit kiinnittämään enemmän huomiota siihen et kaikki nuotit tulee samalla volalla.
 
e:
http://www.youtube.com/watch?v=WXqx-X42OPI&feature=related
 
Tollaset walking bass linetki on hyvii harjotuksii käsisynkkaan, kromaattisesti vietynä ne kuulostaa hyvältä. Ei kuitenkaan mitään helppoa saada groovaamaan, kehittää aksentointia ja rytmitajua. Painotus kakkoselle ja neloselle ja shufflena.
Metallissakin on usein nopeasti sahattuja tremolo melodioita, joissa vasemman käden pitää tarkasti siirtyä nuotista toiseen, ei pelkästään jazzissa hyötyä näistä siis.
 
esim -1---2---3---4---|-5--5-4---3---2---
 
tai jotain sointumeininkiä
 
D-7---7---6---6---
A-7---6---6---5---
 
e: ups joo, tarkotin tasasähköä hehe. Itsekin opiskellut elektroniikkaa jonkun aikaa.
 
Kondoori
06.01.2011 19:55:45 (muokattu 06.01.2011 19:59:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spike: No ne paristot kestää onneks aika kauan. Biltemasta varmaan löytää sopivan muuntajan tai sit kirpputorilta hintaan 0,5-1 euro. Kato vaan, et on oikeanlainen piuhanpää ja oikeanlaista sähköä 9 VDC (eli vaihtosähkö), AC ei kelpaa.
 
Säröllä soitto on tavallaan helpompaa, dynamiikkaa on vähemmän ja virheet hukkuu helpommin säröön, mutta häirötä sit enemmän. Puhtailla tai akustisesti joutuu sit kiinnittämään enemmän huomiota siihen et kaikki nuotit tulee samalla volalla.

 
Kyllä!
 
Juu opiskelen sähkö-alalla =) eli olen mister sähkö. Tai oikeestaan ICT- Asentajan alalla
 
DC on muuten tasasähkö!!!!!!! AC Adaptori tähän bossiin menee niinkuin pohjassa lukee :P, jotain jäänyt sähkötekniikan tunneilta päähän :DD
Jossain saattaa olla joku juttu mikä sekottaa.. itekkin luulin joskus DC vaihtosähköksi. Varmaan se on joku muuntaja mikä muuttaa sitten tasasähkön --> vaihtosähköksi. Eli siinä toimii semmonen 4 diodin ja muutaman muun komponentin kaavio hässäkkä.
 
Älä ota trollina, en tullut foorumeille trollaamaan. Vaan keskustelemaan kitarasta ja sen soittoon liittyvistä seikoista. Trollaaminen kuuluu suomi24 foorumeille ja täällä vain sellaisille kirjoittajille joiden kirjoitus on trolli. (In my opinion)
 
Kontiak
06.01.2011 20:19:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: En ole ihan varma, mitä tarkoitat "nopeilla skaaloilla", mutta eiköhän kaveri, joka ylipäätään osaa soittaa nopeasti asteikkoja, osaa soittaa niitä sekä ylä- että alakielillä.
 
Maailmalla on sellaisia tyyppejä, jotka nimenomaan kehottavat keskittymään pikkauksessa alakieliin lähempänä satulaa. Ja nimenomaan, että siirtovaikutus on yläkieliin eikä alakieliin päin. Tosin, mainitsemasi tapauksenhan ei tarvitse treenata enää mitään, koska hän osaa jo soittaa nopeasti asteikkoja sekä ylä- että alakielillä.
 
Kuuntelepa kantrimusiikkia kokeeksi - kyllä muuten soitetaan skaaloja ja nopeasti.
 
Tää ei varmaan liittynyt mihinkään musiikkityyliin? Onhan siellä räsö erona. Ja vähän muutenkin eroa siinä asteikon soveltamisessa.
 
http://www.truthinshredding.com
Tonski
06.01.2011 20:28:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spike:
---------2--------
--2-3-5---5-3--

 
Mistä löysit tän treeniksen, vai onko ihan omakeksimä?? Aika makee!!
 
Kondoori
06.01.2011 21:18:01 (muokattu 07.01.2011 14:07:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Mistä löysit tän treeniksen, vai onko ihan omakeksimä?? Aika makee!!
 
Nyt kun ite vilkasin tota jutttua vähän tarkemmin ja sähköjen kanssa niin, ihan hyvä. Soititko nopeasti kuin on noin makea? :D
 
EDIT : katoin ton sun youtube pätkän. En ole vielä läheskään samalla tasolla noiten juttujen kanssa. ::D menikö kauan harjotella tota tekniikka tollaista varten?
--------------------------------------------------------------------------------------
Ja viellä tota : tosta 3:27 kohalle ja http://www.youtube.com/watch?v=IKBBocFl2vI
siinä on A-kielli : 500-400-500-700-80-70-500-400-5 ja vingutus.
Toi 80 , 70 eroo (kuullostaa noin paremmalta mielestäni)
 
Noniin eli kysymys on miten toi alternate picking eli ylös alaslyönnit plektralla tossa tapauksessa? Tuli vaan mieleen kun mun mielestä se soi jotenki huonosti noilla nollilla ku lyö tota ylös alas juttua nopeestii. joten löin vaan pelkästään ylös sain paremmin toimimaan ton.
--------------------------------------------------------------------------------------
Voi olla että mulla on jotain tekniikka ongelmia, muutenkin toi alternate picking hakusessa kun on ihan uusi juttu.
 
jos on jotain vinkkejä tohon noin niin kertokkee. Olen kattonut joo siis noita videoita mitä on joku linkannu heti ku tein tän threadin. mä en vaan oikeen noista kaikista videoista saa mitään järkeä.
 
Sen ainaki huomannu et ihan thin plektralla toi on mahotonta hommaa. (minulle siis)
 
Kondoori
18.04.2018 09:20:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kondoori: Elikkä täysin uusi juttu minulle, aloitin kitaran soiton n. 4kuukautta sitten ja olen edistynyt erittäin nopeasti. (vanhempi sanoo. soittanu kitaraa monta vuotta)
Olen lähinnä soittanu videopelimusiikkia (mega manit, final fantasyt,chrono trigger)
Nirvanaa on tullut soitettua kun aloittelin.
 
Siksi kysynkin täällä koska vanhempi soittaa toisenlaista musiikkia kuin heviä. Eikä edes tiennyt mikä on alternate pick.
 
Noh, eli kysymys on siis kannattaako läyteä tyhjältä pöydältä soittamaan tuolta netistä löytyneitä 1234,4321,134,431,124 jne. harjoituksia?
YAYA YAYA YAYA YAYA
 
Tietenkin saa antaa kaikennäköisiä vinkkejä tämän kaltaiseen soitteluun liittyen.
 
EDIT: Löysin hevi metallin soittoon littyvän asian tuntijan. tämän kaverin : http://www.youtube.com/user/sonofgu … st?feature=mhum#p/a/f/0/XoJYyUXA9S4 osaa kertoa hyvin miten itse on aloitellut jne.
 
Mutta silti: saa antaa neuvoja jos löytyy.

 
Hahahahahahaha :D 16 vuotiaana kirjotellut täällä... nyt kun löysin tämän, niin en ihmettelekään jos joku luuullut trolliksi :DD
 
Death-metallista -> gypsy jazziin. rokit ja roots rock reggaet ja kaikki mene paitsi homopopit ja hinttihopit.
TommyWiseau
18.04.2018 12:49:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kondoori: Hahahahahahaha :D 16 vuotiaana kirjotellut täällä... nyt kun löysin tämän, niin en ihmettelekään jos joku luuullut trolliksi :DD
 
No kuinka se soitto kulkee tänä päivänä?
 
Soittoni muistuttaa seksielämääni. Useimmiten lyhyitä sooloja ilman tunnetta.
Zibaldone
18.04.2018 14:00:38 (muokattu 18.04.2018 14:02:53)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo spider piti soittaa alkeiskurssilla 4 kieleltä.
 
--1-----------------5----2---------------------6---------
----2------------4----------3---------------5------------
------3-------3----------------4---------4---------------
--------4---2---------------------5----3-----------------
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
 
Kolmijakoisena ja kaksijakoisena
 
Sitten piti vielä soittaa se string skipping tekniikalla
 
1-3-2-4 2-4-3-5 jne
 
Mutta legenda meni, että minun opettajani opettikin lauantaisin itseään pirua soittamaan LoL
 
tomaattiorava
21.04.2018 22:36:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikeeta tää viimeiselle vaihteelle nousu. Tiekkö siinä kohtaa kun seuraavaksi nopeempi vaihde on sitte täysillä. Siinä jotenkin koko paradigma vaihtuu, eikä vaan enää toimi mitkään metronomi-geimit 8bpm kerrallaan.
Sitä voi vaan tiettyyn rajaan asti kävellä niin kovaa ku pääsee ennenku se muuttuu juoksemiseksi.
 
Zibaldone
21.04.2018 23:39:02 (muokattu 21.04.2018 23:48:02)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ä ä r i m m ä i s t ä n o p e u t t a treenataan 2-8 nuotin sarjoissa. Yhdeksäs 'nuotti' on jo oltava kokotauko.
(30-60 sekuntia taukoa yritysten välille)
 
Kokeile saada sekuntikello käynnistymään ja pysähtymään alle 0.05 sekunnin. Nollaa 10 sekunnin välein.
(Taukoa 10-30 sekuntia yritysten välille.)
 
Lyhempiä sarjoja hallituilla asteikkokuluilla: (Huom. ei äärinopeuksilla)
 
4 x 16-osanuotteja, joita seuraa kolmen iskun tauko
8 x 16-osanuotteja, joita seuraa kahden iskun tauko
 
4 x 16-osanuotteja, joita seuraa kahden iskun tauko
8 x 16-osanuotteja, joita seuraa yhden iskun tauko
 
jne.
 

 
Yli 8 nuotin treenissä liikutaan kestävyyden puolelle.
Mitä helpommin ja puhtaammin suoritat lyhyitä pistosarjoja, sitä vaivattomammaksi pitempien juoksutusten soittaminen tulee.
 
Huomaat, kuinka helppoa lyhyiden pyrähdysten soittaminen on, verrattuna jatkuvaan rappaamiseen.
 
Tuolla treenillä pitäisi päästä nopeasti 16-osilla 200 BpM yli. 250 BpM ei ole ongelma.
 
Pidemmillä juoksutuksilla on pakko aksentoida nuotteja ainakin mielessä, jotta rytmi ei karkaa.
 
Ambitus
22.04.2018 00:43:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zibaldone: Ä ä r i m m ä i s t ä n o p e u t t a treenataan 2-8 nuotin sarjoissa. Yhdeksäs 'nuotti' on jo oltava kokotauko.
(30-60 sekuntia taukoa yritysten välille)
 
Kokeile saada sekuntikello käynnistymään ja pysähtymään alle 0.05 sekunnin. Nollaa 10 sekunnin välein.
(Taukoa 10-30 sekuntia yritysten välille.)
 
Lyhempiä sarjoja hallituilla asteikkokuluilla: (Huom. ei äärinopeuksilla)
 
4 x 16-osanuotteja, joita seuraa kolmen iskun tauko
8 x 16-osanuotteja, joita seuraa kahden iskun tauko
 
4 x 16-osanuotteja, joita seuraa kahden iskun tauko
8 x 16-osanuotteja, joita seuraa yhden iskun tauko
 
jne.
 

 
Yli 8 nuotin treenissä liikutaan kestävyyden puolelle.
Mitä helpommin ja puhtaammin suoritat lyhyitä pistosarjoja, sitä vaivattomammaksi pitempien juoksutusten soittaminen tulee.
 
Huomaat, kuinka helppoa lyhyiden pyrähdysten soittaminen on, verrattuna jatkuvaan rappaamiseen.
 
Tuolla treenillä pitäisi päästä nopeasti 16-osilla 200 BpM yli. 250 BpM ei ole ongelma.
 
Pidemmillä juoksutuksilla on pakko aksentoida nuotteja ainakin mielessä, jotta rytmi ei karkaa.

 
Ourite! Kiitos tästä vinkistä. Nyt pystyn soittamaan 250bpm.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «