Aihe: Pickaustekniikka kusee taa vaihteeksi | |
---|
|
EddieTheHead: Tuosta on varmasti apua, vaikka olen kyllä tuon jo nähnytkin. Kyllä plektra ihan hyvin sormien välissä pysyy, mutta missä kulmassa plektran kannattaa olla? Vähän vinottain vai kohtisuoraan "alaspäin"? Tässä napakka tekniikka: http://www.youtube.com/watch?v=0oSTkh11SNs Plektra kohtisuoraan pystyssä otelautaa/mikkejä vasten ja kielen suhteen voit kääntää atakkikulmaa noin 45 asteeseen, että se pleku luiskahtaa vähän helpommin kielen yli. Kuulostele myös saundia. http://www.truthinshredding.com |
|
Kontiak: Tässä napakka tekniikka: http://www.youtube.com/watch?v=0oSTkh11SNs Plektra kohtisuoraan pystyssä otelautaa/mikkejä vasten ja kielen suhteen voit kääntää atakkikulmaa noin 45 asteeseen, että se pleku luiskahtaa vähän helpommin kielen yli. Kuulostele myös saundia. En nyt kommentoi tekniikkaa sen enempää, mutta mun mielestä tuo soitto ei oikein pysy kasassa. |
|
Aalimupina: En nyt kommentoi tekniikkaa sen enempää, mutta mun mielestä tuo soitto ei oikein pysy kasassa. Mitä tarkoitat, ettei pysy kasassa? http://www.truthinshredding.com |
|
Kontiak: Mitä tarkoitat, ettei pysy kasassa? Levotonta ja time on osittain hukassa. Etenkin noi nopeammat sweeppaukset ja kieltenvaihdot. |
|
Aalimupina: Levotonta ja time on osittain hukassa. Etenkin noi nopeammat sweeppaukset ja kieltenvaihdot. Joo, kannattaisi vähän harjoitella ennenkuin youtubeen alkaa kaikkien nähtäville postailemaan videoita. Levytyshommat varsinkin on jossain kaukana horisontissa ja luultavasti tuolla ropelluksella ei tule koskaan saavuttamaan äänityskelpoista tasoa. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
|
MoreK: Itte tarviin tuen kyynärvarrelle ja tietyillä kitaratyypeillä (Les Paul, arc-top) se on todella hankalaa. Käytännössä vaivaton soitto ei onnistu noilla. Sama juttu! Mä en yksinkertaisesti pysty soittamaan Les Paulilla tai vastaavilla! Hieno ja maineikas soitin, mutta kun ei irtoo niin ei. Muuten mulle on aika sama mikä kitara on kädessä, en ole nirso kaulan paksuuden tms. tekijöiden suhteen. Mutta tuen kättä niin, ettei se älyttömän iso rako kielten ja bodyn välissä vain yksinkertaisesti toimi. Sama oli jossain Schecterin Hellraiserissakin muistaakseni. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus |
|
Kampela: sanot siis ettei tuo osaa soittaa? kyllä mielestäni hän ihan hyväkin oli. kyllä niitä paljon surkeampia videoita löytyy ja tuo oli oikeastikin jo melko taitavaa. eikä levytys ole aina taidoista kiinni, vaan musikaalisuudesta. turha sanoa ettei kannata tuollaista postata o_O Dudetorium |
kimurantti1 18.12.2010 18:12:49 (muokattu 18.12.2010 18:13:13) | |
|
Tommittaja: Kampela: sanot siis ettei tuo osaa soittaa? Taisi olla sarkasmia. Kyllähän toi jamppa soittaa osaa, mutta ei munkaan mielestä kovin hyvä esimerkki (vielä, voi ihan hyvin muutamassa vuodessa olla) napakasta soittotekniikasta. |
|
kimurantti1: Taisi olla sarkasmia. Kyllähän toi jamppa soittaa osaa, mutta ei munkaan mielestä kovin hyvä esimerkki (vielä, voi ihan hyvin muutamassa vuodessa olla) napakasta soittotekniikasta. Ja vaikkei oliskaan ollut, niin aika monesti törmää ilmiöön, jossa valtaosan mielestä ei soittajaa saa kritisoida mitenkään miltään osa-alueelta kunhan vaan sormet liikkuu nopeesti ja homma on jotenkin viitteellisesti puhdasta. Ihan perseestä tommonen: eikö muka voi olla, että nopeesti vetävällä kitaristilla sleebais time vähän väliä(ei tarkoituksellisesti) tai synkka lähtee horjumaan tms?? |
|
kimurantti1: Kyllähän toi jamppa soittaa osaa, mutta ei munkaan mielestä kovin hyvä esimerkki (vielä, voi ihan hyvin muutamassa vuodessa olla) napakasta soittotekniikasta. Ne puutteet soitossa voivat toki johtua tuosta pikkauskäden asennosta. Niin kuin voi johtua myös se, että kundin soitosta puuttui Wylden häiriöäänet. Wyldelläkin voi olla soitossa sarkasmia. Mistäs meillä taas olikaan täällä puhe? http://www.truthinshredding.com |
|
Muistan kun aikoinani kävin elävän mallin maalauskurssilla. Silloinen opettajani sanoi, että varma aloittelijan merkki on, että se jossakin vaiheessa marmattaa siveltimen olevan liian paksu tai jotain, kun ei saa haluamaansa viivaa sillä aikaiseksi. Joskus tulee mieleen, että kitaransoitossakin nämä pikkaustekniikat ja plektrojen vertailut on pikkuisen semmoista lillukanvarsiin tuijottamista. Katselkaa kokonaisuutta, kuunnelkaa mitä soitatte ja soittakaa musiikkia. Kyllä se soittotekniikka ajansaatossa sukeutuu musiikkityylille sopivaksi, kun vaan soittaa sitä musiikkia. JOs soittaa monipuolista musaa, niin tekniikkakin muodostuu monipuoliseksi. En mä varsinaisesti halua väheksyä tekniikkaa, mutta missä on ihmisten kokeilunhalu ja uteliaisuus. Nykyisin voisi helposti ottaa muovikassillisen erilaisia näppäinlehtiä ja leikata yhden itse hillopurkin kannesta ja alkaa kokeilemaan minkälaisia ääniä niillä saa aikaiseksi ja sama juttu sillä pikkauksessa. Voisi ihan hyvin alkaa kuuntelemaan miten se kieli soi ja miten se soiminen reagoi siihen, mitä niillä käsillään tekee. Voisi mennä niinkö pääovesta siihen musiikkiin sisälle eikä jäädä pihakiviä hiomaan siihen pihalle. |
|
aalataur:Mutta tuen kättä niin, ettei se älyttömän iso rako kielten ja bodyn välissä vain yksinkertaisesti toimi. Itellä nimenomaan pitää olla se rako. Taitaa johtua siitä, että eka kitara sattui olemaan les paul. Totuttelukysymyshän se on.. Mutta niin, pikkausketju eikä Gilbertiä oo otettu puheeks? http://www.youtube.com/watch?v=CpJNUGHxC3M "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." |
|
hallu: ja plektrojen vertailut on pikkuisen semmoista lillukanvarsiin tuijottamista. Minä ainakin haluan soittaa paremmin itselleni sopivilla välineillä kuin huonommin sopivilla. En tiedä sitten muista. |
|
hallu: Muistan kun aikoinani kävin elävän mallin maalauskurssilla. Silloinen opettajani sanoi, että varma aloittelijan merkki on, että se jossakin vaiheessa marmattaa siveltimen olevan liian paksu tai jotain, kun ei saa haluamaansa viivaa sillä aikaiseksi. Tää sun opettajasi sitten varmaan aika suvereenisti handlas kaikkien kuvataiteen aikakausien maalausjäljen sillä yhdellä pensselillään, jos ymmärrät mitä tarkoitan. |
|
Tonski: Tää sun opettajasi sitten varmaan aika suvereenisti handlas kaikkien kuvataiteen aikakausien maalausjäljen sillä yhdellä pensselillään, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Ei handlannut, vaikka monia juttuja handlaskin ja juu ymmärsin kyllä mitä tarkoitit. Luin tuota kirjoitustani ja tarkoitukseni ei ollut kirjoittaa niin kärkkäästi kun sitten kirjoitin. Näitä pikkaus ja plektratopikkeja on vaan mnetti puolillaan, niin tulee helposti itselle sellainen harha, että tällaiset ulkomusiikilliset voimisteluharjoitukset saavat kohtuuttomasti yleistä huomiota osakseen. Mutta kuten todettua se on harha, joka kasvaa oman merkityksen annon kautta ja toisinaan johtaa ohilyönteihin. Itse kun on opetellut soittamaan "leiki ja opi" metodilla, niin tuntuu vain niin vieraalta, että johonkin pikkaamiseen on edes joku funtsinut jonkin tekniikan (siis jonkin organisoidun tavan toistaa jokin asia aina samalla tavalla). Mutta joo kyllä kukka-asetelman maalaaja tarvitsee viivoittimen ja arkkitehti harpin ja viivoittimen, sitä ei ollut tarkoitukseni kiistää eikä edes asettaa kyseenalaiseksi. Kunhan auoin päätäni vika paikassa... Sori. |
M!Xu 24.12.2010 22:52:47 | |
|
Henkilökohtainen pikkausjumalani on Joscho Stephan. Hänen plektrakäden tekniikkansa on täysin saumatonta, komppiin ja soolotteluun taipuvaa ja hyvin vivahteikasta. Hänen artikulaationsa on tarkkaa ja dynamiikan hallinta ilmiömäistä. Anteeksi hehkutus, mutta minä rakastan tätä soittoa: http://www.youtube.com/watch?v=2CEbSfbdzLo http://www.youtube.com/watch?v=IW9oWmvwer8&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=uzEb3SatfNg Huomionarvoista on, ettei hänen asentonsa tai liikeratansa merkittävästi muutu kompeissa, alternate-tiluissa tai sweepeissä. Hän soittaa käsi puolinyrkissä, ranteen hoitaessa varsinaisen pikkaustyön, kun taas kyynärpää ohjaa plektran sijaintia kielillä. Hänen ranneliikkeensä on sama kuin useimmilla ihmisillä on kirjoittaessaan jotain kynällä. Hänen kätensä ei liiku sivusuunnassa, vaan pystysuunnassa ylös alas. Jos roikottaa kättä kämmenselkä ylöspäin ja liikuttaa kättä ranteesta vuoroin lattiaa ja kattoa kohti, saa jonkilaisen tuntuman tästä tekniikasta. Hänhän suuntaa plektraniskunsa jonnekin kielten väliin. Tämä luo hakkaavan saundin, mutta olen havainnut sen lisäävän tarkkuutta ja rentoutta oikeassa kädessä. Lisäksi kova, hakkaava tatsi miellyttää korvaani suuresti. Stephan tosin onnistuu loihtimaan soittimestaan irti muutakin kuin halonhakkuuta, mikä osoittaa tekniikan olevan varsin monipuolinen, mikäli sen hallitsee hyvin. Tässä muutama hyvä lähikuva tästä liikkeestä. http://www.youtube.com/watch?v=-M6wH7hiChY&feature=related Pyrin omassa pikkauksessa samaan liikkeeseen. Joillekin tällainen fysiologinen nörtteily saattaa olla liikaa, mutta minä tekniikkapornon ystävänä nautin ranneliikkeen tarkkailusta ja harjoittelusta. Kaikki musiikkia palvellen, luonnollisesti. Oikean käden tekniikasta on myös kirjoitettu hyvä tutkielma: http://www.tuckandpatti.com/pick-finger_tech.html Runsaasti arvokkaita huomioita ranteen liikeradoista, plektraotteesta ja asennoista. Kannattaa lukea huolella läpi, mutta muistaa kriittinen suhtautuminen. Itse en ole kaikkien juttujen kanssa samaa mieltä. Tutkielma saattaa olla raskas ja paikoin melko vaikeaselkoinen (englanti ei helpoimmasta päästä), mutta maksaa vaivan takaisin. Tuota lukiessa kriisiydyin soittoni kanssa pahasti muutama vuosi sitten. Tekniikkani oli jumissa, soitto tuntui tankealta, ja ymmärsin väärin tutkielman neuvot. Ihmettelin ja pidin tekniikkaani vääränä, enkä oikeastaan hahmottanut, mikä tekniikassani oli vikana. Siinä vaiheessa heitin teorian suohon ja ryhdyin vain hakemaan hyväntuntuista soittofiilistä. Parin vuoden jälkeen oli jälleen jumissa, ja palasin tutkielman pariin paremmalla kielitaidolla ja mahdollisesti viisastuneena. Erityisesti osio "1.2.5 Picking angle: The miracle cure" avasi täysin uuden lähestymistavan plektratekniikkaan ja esimerkiksi Joscho Stephanin soittoon. Soittoa minulla on siis takana noin viisi vuotta ja tunnen olevani vasta alussa. Suosittelen yllämainittuja linkkejä lämpimästi. Iou Saturnalia ja hyvää uuttavuotta. Many hours of music / Many drops of blood |
-Rake- 27.12.2010 02:05:39 (muokattu 27.12.2010 02:07:36) | |
|
Itselläni ei plektran mallilla tai koolla ole juurikaan valiä kunhan siinä on vain terävä kärki. Kaikki aina neuvoo että ranteesta se lähtee, mutta itse käytän aika vähäsäröistä ja aika vähän kompressoitua saundia enkä pelkãllä ranteella saa tarpeeksi potkua iskuihin joten itsellä on hieman "Wyldeä" mukana nuissa nopeimmissa juoksuissa, soitimpa sitten ynkkää tai vaikka vaita. Suosittelen soittamaan sellaista musiikkia mistä tykkãä, se tekniikka kehittyy siinä sivussa ja sitten se oma saundi ja tyyli tulee siihen omaan soittoon. Persoonallisuus on kova sana. |
Kondoori 09.01.2011 15:47:45 (muokattu 09.01.2011 15:50:01) | |
|
Karvalakki: En löytänyt tähän vaivaani apua joten aloitan uuden. Olen nyt soittanut 2 vuotta ja tässä on pari päivää ollut sellainen tilanne että pleku tuntuu ihan kummalliselta sormien välissä vaikka olen samaa mallia käyttänyt jo pitkään ja tekniikka kusee olisikohan tällä väsymyksellä asian kanssa mitään tekemistä ja/tai kyllähän tuosta tilasta aika kovan vitutuksen ja paskan fiiliksen saa aikaan että ei ainakaan asiaa auta Suosittelen dunlopin "mattapintaisia" plekuja. Niitä löytyy ohuesta (punasesta) --> mustaan 2mm paksuuteen ainakin. Ite oon alkanu juuri totuttelee vihreeseen 0.88mm ja siniseen 1mm mattapinta dunloppiin. pysyy tatsi hyvin. Sitten dunlopilla on noita liukaspintasia itelä löytyy muutamat 1.14mm ja en oikee dikkaa.. Eli koitappas mattapintasta jos et ole aikasemmin. pysyy hyvin tatsi vaikka sormet vähän hikoisivatkin EDIT: ja tietenki riippuu mitä soitat. Ajattelin testata nopeeta yhden kielen "sahausta" mahd, ohkasella ja koitin fenderin thin plekua. Ei toimi kenelläkään vaikka ois kuinka tottunut (siis sahaukseen) |
|
itse oon huomannu tässä kuluneiden kuukausien aikana että jostain kumman syystä se tuttu ja turvallinen 0.96 derling pleku malli ei tunnukkaan enää yhtä hyvältä kuin esim ennen joulua kenelläkään tietoa johtuuko tekniikan muuttumisesta vai onko vika korvien välissä ? Guitar is not just a hobby its a religion and a way of life |
|
Lisäys: tai voihan syy olal myös siinä että kitarassa on 11-54 kielisetti D-standardi vireeseen :D Guitar is not just a hobby its a religion and a way of life |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|