Muusikoiden.net
11.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pickaustekniikka kusee taa vaihteeksi
1 2 3
Karvalakki
17.12.2010 13:35:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En löytänyt tähän vaivaani apua joten aloitan uuden.
Olen nyt soittanut 2 vuotta ja tässä on pari päivää ollut sellainen tilanne että pleku tuntuu ihan kummalliselta sormien välissä vaikka olen samaa mallia käyttänyt jo pitkään ja tekniikka kusee olisikohan tällä väsymyksellä asian kanssa mitään tekemistä ja/tai kyllähän tuosta tilasta aika kovan vitutuksen ja paskan fiiliksen saa aikaan että ei ainakaan asiaa auta

Guitar is not just a hobby its a religion and a way of life
Muuki
17.12.2010 13:57:36

Kannattaa kyllä suosiolla perehtyä erilaisiin plektroihin, ja miettiä mikä olis itselle se paras.

Mikä siinä sun tekniikassa sitten tarkemmin kusee?

Eio
teline
17.12.2010 15:24:53

Älä "soita" vaan "kuuntele soittoasi".
Nurmituomas
17.12.2010 15:33:31

jotkut sileet plekut on huonoja, kun ne pyörii sormien välissä ja meinaa tippua, itse aina naarmutin niitä sormikohtia plektroista jollain mattopuukolla, että pitäs paremmin.

sitten löysin semmoisia dunlop? nylon plektroja, joissa se teksti on kohokirjaimilla, niin pitää tosi hyvin ja plektran periaatteessa unohtaa, sitä ei huomaa, kun se on niin hyvä, ettei se hämää.

jos joku asia hämää koko ajan niin siitä kannattaa parantaa, kun se on se suurin epäkohta.

lisäksi noi dunlopit on täysin rikkoutumattomia. edes ohuet ei rikkoudu koskaan. kuluu vaan hiljalleen.

Nurmituomas
17.12.2010 15:35:26

http://www.thomann.de/fi/dunlop_nylonplectrum_medium.htm

tämmösiä. toi 0.75 on aika hyvä sähkökitaralle, kannattaa ostaa monia paksuuksia, akustisella käytän ohuempaa muistaakseni, tulee heleempi ääni.

hevo
17.12.2010 17:35:33

Tuntuuko se plektra oudolta kädessä ihan kaikkia juttuja soittaessa, vai pelkästään jossain tietyssä "tekniikassa"? Tarkentavana kysymyksenä, pelkästään esim. "harjatessa" sointuja tms. vai jossain ripeässä pickkauksessa?
Jos se plektra tuntuu oudolta tilanteesta riippumatta, kannattaa ehkä hieman vilkasta sitä, miten pidät sitä plektraa, ja myös sitä pyrkiikö se soittaessa ikäänkuin johonkin eri asentoon sormiesi välissä.

Väsymyksen vaikutukset on toki yksilöllistä, mutta melkeimpä aina väsymys tuppaa tekemään jo normaalisti yksinkertaisesta asiasta vaikean.
Suosittelisin kuitenkin myös, kuten edellämainituissakin vastauksissa, testailemaan erilaisia plektroja.

Sitähän voi vaikka jotain hieman kulunutta plektraa hiekkapaperilla hioa hieman teräväksi, ja koittaa jos se soitto sujuisi paremmin teräväkärkisemmillä lätysköillä, vaihtoehtoja on monia.

Krice
17.12.2010 17:50:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa hankkia Davan tätä mallistoa:
http://www.thomann.de/fi/dava_jazz_grips_nylon_pick_set.htm

Pysyy sormissa kuin täi tervassa. Toiseksi paras plektratyyppi maailmassa.

Muuki
17.12.2010 18:37:44 (muokattu 17.12.2010 18:46:24)

Krice: Kannattaa hankkia Davan tätä mallistoa:
http://www.thomann.de/fi/dava_jazz_grips_nylon_pick_set.htm

Pysyy sormissa kuin täi tervassa. Toiseksi paras plektratyyppi maailmassa.

Mun mielestä aivan ylihinnoteltua skeidaa. Toki makunsa kullakin. Alkaa tuntua että kaikki johtaa lopulta sinne dunlopin tortexeihin tavalla tai toisella.

E: Ei siis sillä, eihän nuokaan mitään kalliita ole sinänsä, huonompia ja hinnakkaampiakin plekuja löytyy mielin määrin.

Eio
Tonski
17.12.2010 18:46:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuki: Mun mielestä aivan ylihinnoteltua skeidaa. Toki makunsa kullakin. Alkaa tuntua että kaikki johtaa lopulta sinne dunlopin tortexeihin tavalla tai toisella.

Elähän sano.. joillekin oikean plekun löytäminen johtaa lopulta sen tietyn plekunpitelytavan ja -tekniikan vakioitumiseen, josta eteenpäin se tietty tatsi on aina päällä ja liikeradat alkavat upota entistä tiukemmin luihin ja ytimiin. Jos se sopii itelle, niin hyvästä kannattaa maksaa.

EddieTheHead
17.12.2010 19:06:45

Mullakin on pikkaustekniikan kanssa ongelmia, lähinnä plektraotteen. Kirjoitin siitä vähän aikaa sitten tonne jelppikerhoon, mutta en saanut yhtään vastausta.

Olen jo muutaman vuoden soittanut ja olen ruvennut miettimään omaa plektraotetta. Välillä plektra on tossa peukalon, etusormen ja keskisormen välissä ja välillä milloin mitenkin. Suurin osa näkemistäni hyvistä kitaristeista pitää plektraa etusormen sivussa ja painaa peukalon siihen päälle. Olen nyt jonkun aikaa koittanut soittaa kyseisellä tavalla. Onko siis mitään hyötyä opetella pikkaamaan niin? Onko edes olemassa mitään oikeaa plektraotetta?

Antakaa vinkkejä miten sen plektran pitäisi olla oikein, kun ei itseltä vielä onnistu kauhean hyvin sen plektran pitäminen etusormen sivussa. Kyllähän se alkaa pikkuhiljaa onnistua sillä tavalla kun vain soittaa.

Sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti joku sai selvää ja ymmärsi kysymyksen.

Tonski
17.12.2010 19:13:07

EddieTheHead: Onko edes olemassa mitään oikeaa plektraotetta?

Ei.

Olennaisempi vastakysymys olisi, millaista musatyyliä sä pyrit soittamaan? Esmes jos sä haluat Albert Lee -tyyppistä komppipuolen tai Damjan Pejcinoskin tapaista tilupuolen hybrid pikkausta, niin ei ole kovin fiksua ankkuroida kättä Michael Angelo Bation tyyliin. Toisaalta, jos haluat soitella vitun muhevia trässiriffejä kovalla säröllä ja mutetuksella, niin ei varmaan kannata pitää kättä niin, ettei palm mutetus ole vaivatonta. Siis kaiken a ja o on keskittyä siihen, MITÄ SÄ HALUAT SILLÄ TEKNIIKALLA TEHDÄ! Mihin sä pyrit, millä tavalla pitelemällä sä pääset siihen tavoitteeseesi? Kato miten ne soittajat, joita ihannoit, pitelevät plekua. Kokeile, ja tunnustele ensimmäiseksi ja eritoten sitä, onko asento sinulle jäykkä ja epämukava, tuntuuko käsissä jännitteitä plekua näin pidellessä? Tätä kautta voit ehkä löytää omanlaisen soittotuntuman, mistä eteenpäin on sitten hyvä lähteä kehittämään. Lähtökohtaisesti pidä huoli siitä, että kätesi ovat aina soittaessasi tosi rennot.

Ainut makukysymys minkä esiintuominenkin voi olla vähän kyseenalaista on ankkurointi: itse en lähtis tekemään. Ankkuroin vissiin jonkun parin vuoden pintaan ja lopetin sitten, helpottui soitto aivan perkeleesti ja avautui ovet esmes hybrid pikkaukselle aivan uudella tavalla. Kärjistetysti voi tosiaan sanoa, että jos haluat soittaa kuten Danny Gatton, älä ankkuroi kuten Michael Romeo tai jotain vastaavaa.. :D Aika karrikoiduilta esimerkeiltä tuntuvat, mutta jaanoh..

EddieTheHead
17.12.2010 19:25:10

Jotain hevin suuntaistahan minä soittelen. Iron Maiden, AC/DC, Ozzy Osbourne, Metallica, Guns N' Roses jne. Välillä tulee soiteltua rennompaakin musiikkia, mutta pääsääntöisesti heviä.
Kun katsoo esimerkiksi jotain Zakk Wylde pikkausta, niin jotain sen tapaista minä olen hakemassa. Ehkä vain soittamalla ja kokeilemalla löydän itselle sopivan tekniikan. Pitäisi olla sellainen pletraote, että pystyisi soittamaan silleen että plekta olisi kokoajan samanlailla, kun yleensä soittaessa pletra pyörii automaattisesti erilaisiin asentoihin, kun soittaa jotain erilaista kohtaa biisissä.

Tonski
17.12.2010 19:28:44

EddieTheHead: Jotain hevin suuntaistahan minä soittelen. Iron Maiden, AC/DC, Ozzy Osbourne, Metallica, Guns N' Roses jne. Välillä tulee soiteltua rennompaakin musiikkia, mutta pääsääntöisesti heviä.
Kun katsoo esimerkiksi jotain Zakk Wylde pikkausta, niin jotain sen tapaista minä olen hakemassa. Ehkä vain soittamalla ja kokeilemalla löydän itselle sopivan tekniikan. Pitäisi olla sellainen pletraote, että pystyisi soittamaan silleen että plekta olisi kokoajan samanlailla, kun yleensä soittaessa pletra pyörii automaattisesti erilaisiin asentoihin, kun soittaa jotain erilaista kohtaa biisissä.

http://www.youtube.com/watch?v=rYMupc564zE&feature=related

Kokeile sit pikkaa tolleen, mut huomaa että tollahan on kädet suht rentoina valtaosan ajasta! Jos ei pleku pysy tossa välissä, niin koeta olla hakkaamatta kieliä niin lujaa/pitelemättä plekua niin heikosti/muuttaa vähän sitä pitelykohtaa/vaihtaa plekua!

EddieTheHead
17.12.2010 19:41:07

Tonski: http://www.youtube.com/watch?v=rYMupc564zE&feature=related

Kokeile sit pikkaa tolleen, mut huomaa että tollahan on kädet suht rentoina valtaosan ajasta! Jos ei pleku pysy tossa välissä, niin koeta olla hakkaamatta kieliä niin lujaa/pitelemättä plekua niin heikosti/muuttaa vähän sitä pitelykohtaa/vaihtaa plekua!

Tuosta on varmasti apua, vaikka olen kyllä tuon jo nähnytkin. Kyllä plektra ihan hyvin sormien välissä pysyy, mutta missä kulmassa plektran kannattaa olla? Vähän vinottain vai kohtisuoraan "alaspäin"?

Muuki
17.12.2010 21:03:06

Tonski: Elähän sano.. joillekin oikean plekun löytäminen johtaa lopulta..

Juu siis näin vaan minun tapauksessa. Näähän on täysin soittajasta riippuvia asioita kyllä. Tuo Davan kumi-tyylinen grippi ei vaan jotenkin sovi meikäläisestä erittyvään näppihikeen kun se alkaa jostain syystä vähän luistamaan, toisin kun esim. tortex/ultex. Muoto on kyllä muuten erittäin sopiva.

Toisaalta, luistaa kai se pleku kun pleku lopulta, jos ei ole näppeihin liimattu. :/ Mutta juu, ilman muuta kaikkia kannattaa jokaisen kokeilla.

Eio
MoreK
17.12.2010 21:13:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljon on tullut neuvoja plektran suhteen, mutta ongelma voi myös liittyä ranteen tai kyynärvarren tuentaan.

Itte tarviin tuen kyynärvarrelle ja tietyillä kitaratyypeillä (Les Paul, arc-top) se on todella hankalaa. Käytännössä vaivaton soitto ei onnistu noilla. Sen sijaan esim. strato- ja tele-mallisilla kepeillä soitto sujuu. Tuossa Zakk Wylden soitossa näkee, että ranne ja kyynärvarsi on irti kitaran bodystä. Sitten taas Ynkälla kyynärvarsi on selkeästi tuettu kitaran bodyyn: http://www.youtube.com/watch?v=njxuor9uVQk

Hyvä pointti Tonskilla tuossa edellä, yritä pitää paikat rentoina. Ei pelkästään ranne vaan koko käsivarsi, olkapää, selkä ja koko hoito.

Muista, että soittotyylejä on monia. Ei ole yhtä oikeaa tapaa, jota pitäisi etsiä. Kokeile. Vaihtele plektroja, kitaroita ja hae rentoutta soittoon. Kerroit, että olet soittanut pari vuotta. Tuo sun ongelma kuulostaa ihan tyypilliseltä tuossa vaiheessa, että siinä mielessä ei hätää. Tulee ylä- ja alamäkiä. Noista ei vaan kannata lannistua...

EddieTheHead
17.12.2010 22:42:57

MoreK: Kerroit, että olet soittanut pari vuotta. Tuo sun ongelma kuulostaa ihan tyypilliseltä tuossa vaiheessa, että siinä mielessä ei hätää. Tulee ylä- ja alamäkiä. Noista ei vaan kannata lannistua...

4 vuotta olen soittanut ja nyt vasta rupesin miettimään tuota pikkausta. Täytyy vaan kokeilla erilaisia tyylejä ja hakea enemmän sitä rentoutta pikkaukseen.

Plektrana käytän Dunlop Tortex niitä vihreitä(0,88 mm) ja ovat ehdottomasti suosikkini. En ole kauhean monia plektroja käyttänyt, mutta kuitenkin aika monia ja voin kyllä suositella tortexeja. Pysyy suhteellisen hyvin sormissa, vaikka vähän hikoileekin.

Gary Enfield
17.12.2010 23:05:58

Kai tuo plekun käyttö, käden tuenta ja kitaran korkeus/kaulan kulma on asioita jotka muuttuu hiljakseen koko ajan ja aina välillä siihen täytyy regoida ja tietoisesti miettiä mitä on tekemässä. Toiset käyttää jatkuvasti useampia erivahvusia plektroja, eri plekut eri tehtäviin.

antnis
17.12.2010 23:29:05

MoreK: Paljon on tullut neuvoja plektran suhteen, mutta ongelma voi myös liittyä ranteen tai kyynärvarren tuentaan.

Itte tarviin tuen kyynärvarrelle ja tietyillä kitaratyypeillä (Les Paul, arc-top) se on todella hankalaa. Käytännössä vaivaton soitto ei onnistu noilla. Sen sijaan esim. strato- ja tele-mallisilla kepeillä soitto sujuu. Tuossa Zakk Wylden soitossa näkee, että ranne ja kyynärvarsi on irti kitaran bodystä. Sitten taas Ynkälla kyynärvarsi on selkeästi tuettu kitaran bodyyn: http://www.youtube.com/watch?v=njxuor9uVQk

Hyvä pointti Tonskilla tuossa edellä, yritä pitää paikat rentoina. Ei pelkästään ranne vaan koko käsivarsi, olkapää, selkä ja koko hoito.

Muista, että soittotyylejä on monia. Ei ole yhtä oikeaa tapaa, jota pitäisi etsiä. Kokeile. Vaihtele plektroja, kitaroita ja hae rentoutta soittoon. Kerroit, että olet soittanut pari vuotta. Tuo sun ongelma kuulostaa ihan tyypilliseltä tuossa vaiheessa, että siinä mielessä ei hätää. Tulee ylä- ja alamäkiä. Noista ei vaan kannata lannistua...

Käsien koko ja etenkin sormien pituus vaikuttaa olennaisesti siihen, että miten kättä voi pitää soitettaessa ja pitääkö ankkuroida vai ei ja mihin. Jos katsoo vaikka miten Clapton pitää kättään ja esim. minä koitan samaa, on se täysin mahdotonta koska lyhyen peukun takia ei vaan yletä mihinkään eikä plektra edes liiku kun hiukan. Noista eri soittajien tyyleistä on sen takia hankala ottaa oppia, koska ne eivät välttämättä sovi itelle. Plektran pito voi jonkun mielestä olla triviaali ongelma, mutta kaikille se ei sitä ole.

Muuki
17.12.2010 23:44:25

EddieTheHead: 4 vuotta olen soittanut ja nyt vasta rupesin miettimään tuota pikkausta.

Enemmän täällä ja vieläkin mietitään. Yleensä vaan niin että "no soitampa vaan, ja jos kuulostaa hyvältä niin ok". Oon päättäny että olkoon, puhtauteen pyrin vaikka omalla tavallani.

Eio
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti