Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Itseoppiminen
1 2 3
mixedup
28.11.2010 16:50:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luin hiljattain jostain sivustolta keskustelun, jossa juteltiin nuottien lukemisesta ja myös teorian opiskelusta yleisesti. Jäi vaivaamaan sellanen seikka kun joku sanoi kyseisessä keskustelussa että kannattaa hankkiutua opetukseen ja että itseoppimalla ei voi saavuttaa kovinkaan paljon.. Olen soittanut itsenäisesti nyt n. 5 vuotta ja kehitystä tapahtuu kokoajan.

Mitä mieltä tästä? Mitä kokemuksia teillä?

arska72
28.11.2010 17:19:37

Eiköhän noi kaikki suuret kitaristit 40-50 luvulta ole itse-oppineita.Tuskin siihen
aikaan kitaratunteja annettiin.
Eli,kai sitä itsekseenkin oppii.Ammattimaisella opetuksella vain nopeammin,olettaisin.
Olen vasta aloittanut,itsekseen ja takana jo huikeat 2kk.

mixedup
28.11.2010 17:28:42

arska72: Eiköhän noi kaikki suuret kitaristit 40-50 luvulta ole itse-oppineita.Tuskin siihen
aikaan kitaratunteja annettiin.
Eli,kai sitä itsekseenkin oppii.Ammattimaisella opetuksella vain nopeammin,olettaisin.
Olen vasta aloittanut,itsekseen ja takana jo huikeat 2kk.

Niin no kyllähän opettajan johdolla nopeammin etenee, sehän on selvä, mutta itselläni ainakin tulee parempi ja palkitsevampi olo kun hiffaan jonkun asian itse, meni siinä sitten viikko tahi kaksi vuotta.

Tande
28.11.2010 17:44:59

mixedup: Luin hiljattain jostain sivustolta keskustelun, jossa juteltiin nuottien lukemisesta ja myös teorian opiskelusta yleisesti. Jäi vaivaamaan sellanen seikka kun joku sanoi kyseisessä keskustelussa että kannattaa hankkiutua opetukseen ja että itseoppimalla ei voi saavuttaa kovinkaan paljon.. Olen soittanut itsenäisesti nyt n. 5 vuotta ja kehitystä tapahtuu kokoajan.

Mitä mieltä tästä? Mitä kokemuksia teillä?

Maailmassa on lukemattomia taitavia ja erittäin menestyneitä muusikoita, jotka ovat täysin itseoppineita.

Anteeksi.
Roso
28.11.2010 17:50:16

Parasta opetuksessa aloittelevalle soittajalle on että siellä oppii heti oikeat soittotekniikat eikä lähde opettelemaan esim pikkaustekniikkaa aivan väärin. Itse jouduin n. 4 vuoden soiton jälkeen opettelemaan juuri pikkauksen täysin uudestaan, koska jo pikkausasentoni oli niin huono ettei siitä kyennyt soittamaan kunnolla! Lukemattomia muita pikkujuttuja on tullut vastaan, jotka ovat haitanneet soittamista tai hidastaneet musiikin ymmärtämistä ja sekös kismittää kun sen tajuaa että hei tänhän ois joku voinu mulle kertoa minuutissa!

Kulta - Lutka
kimurantti1
28.11.2010 18:13:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi termi "itseoppinut" siinä yhteydessä missä sitä useiten käytetään, on kyllä korneimmista jutuista ikinä. Opettajallakin käyvät tyypit joutuu aivan kaiken opettelemaan itse. Toki opettaja voi auttaa välttämään pahimmat sudenkuopat, tökkiä oikeaan suuntaan ja antaa informaatiota eri asioista, mutta kuitenkin osoittelematta ketään sormella, jotenkin tuntuu näissä keskusteluissa opettajan avulla opiskelusta monilla on sellainen kuva, että oppilas automaattisesti vain tunneilla käymällä oppii jotain.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
mixedup
28.11.2010 18:27:33

kimurantti1: Toi termi "itseoppinut" siinä yhteydessä missä sitä useiten käytetään, on kyllä korneimmista jutuista ikinä. Opettajallakin käyvät tyypit joutuu aivan kaiken opettelemaan itse. Toki opettaja voi auttaa välttämään pahimmat sudenkuopat, tökkiä oikeaan suuntaan ja antaa informaatiota eri asioista, mutta kuitenkin osoittelematta ketään sormella, jotenkin tuntuu näissä keskusteluissa opettajan avulla opiskelusta monilla on sellainen kuva, että oppilas automaattisesti vain tunneilla käymällä oppii jotain.

En kuitenkaan hakenut termillä aivan tuota, vaan sitä että pytsyykö sinun mielestäsi itse oivaltamaan ja oppimaan samoja asioita, kun mitä soittotunneilla ja teoriatunneilla käsitellään? Sehän on selvä että asiat pitää itse opetella, vaikka opettaja auttaa. Tarkoitin lähinnä itseoppmisella sitä että etsit kaiken oppimateriaalin itse ja päätät mitä tarvitset ja mitä et. Tarkoituksena ei ollut mitenkään kilpailuttaa näitä kahta vaihtoehtoa, vaan keskustella yleisesti.

hallu
28.11.2010 18:41:50

No minä olen sitä mieltä, että jokainen meistä on itse oppinut. Oppiminen nimittäin on ihmisen oma aktio ja prosessi, jota kukaan muu ei voi hänen puolesta tehdä. Jos sitten mietitään, että minkälaista opastusta kukanenkin siihen soittoonsa saa, niin varmasti opettajia on moneen lähtöön ja jostakin on hyötyä ja jostakin haittaa. Uskon kuitenkin, että henkilön itsensä tekemä työ oppimisensa eteen on avainasemassa. Toisaalta, vaikka jokainen oppii itse, niin varmaan myös jokainen saa soittoonsa opetusta ja opettaja voi olla tehtävään palkattu asiantuntija tai se voi olla soittokaveri tai idoli, joku jota kuunnellaan levyllä tai jonka kanssa jutellaan vaikka nettifoorumilla.

Kaiken kaikkiaan minusta on ihan ihmisestä itsestään kiinni, millä tavalla hän oppimisensa järjestää ja tietenkin omista tavoitteista. Totta kai, jos meinaa hankkia monipuolisen ammattitaidon sillä meinigillä, että itsensä sitten sillä soittamisella elättää, niin kai se varminta on mennä ammattikouluun, mutta kun soittaminen on varmaan suurimmalle osalle meistä tällainen harmiton harrastus, jossa pitää olla iloakin mukana niin reenauskin voi olla enemmän sellaista seikkailua.

Tuli mieleen, että pikkujärkänä kun kavereitten kanssa kuunneltiin levyjä ja opeteltiin soittamaan, niin viisi jätkää kun opetteli jonkun likin, niin syntyi jokseenkin viisi tapaa soittaa se likki. Joskus joku kekkas ihan omaperäisiäkin juttuja. Nykyään kun porukat opettelee samoja tapulatuureja netistä ja kattelee samota video-oppaita, niin se semmoinen löytämisen riemu on jäänyt vähän vähemmälle. Jengi puhuu, että on niinku oikea tapa soittaa ja sitten niinku väärä tapa soittaa. Minä en oikein ymmärrä mitä se semmoinen meinaa. Musa on musaa, mitä väliä sillä on miten sen löytää? sitä paitsi kun hapuilee pimeässä voi löytää jotakin mitä ei edes etsinyt. Sokea kanakin löytää jyvän, mutta jos pysyttelee liian tiukasti polulla, niin ei varmasti löydä mitään. Välillä kannattaa poiketa tieltä ja oikaista läpi metsikön.

mixedup
28.11.2010 19:28:55

hallu: Totta kai, jos meinaa hankkia monipuolisen ammattitaidon sillä meinigillä, että itsensä sitten sillä soittamisella elättää, niin kai se varminta on mennä ammattikouluun, mutta kun soittaminen on varmaan suurimmalle osalle meistä tällainen harmiton harrastus, jossa pitää olla iloakin mukana niin reenauskin voi olla enemmän sellaista seikkailua.

Juuri sen takia en ole hakeutunut soittotunneille, koska haluan itse kokeilla ja sitä myöten löytää uusia juttuja. Jotenkin kuvittelen että soitosta tulisi muuten jollakin lailla "pakollista" jos opettajan johdolla liikuttaisiin.

hallu
28.11.2010 19:58:09

mixedup: Juuri sen takia en ole hakeutunut soittotunneille, koska haluan itse kokeilla ja sitä myöten löytää uusia juttuja. Jotenkin kuvittelen että soitosta tulisi muuten jollakin lailla "pakollista" jos opettajan johdolla liikuttaisiin.

Joo toi pakollisuus onkin mielenkiintoinen kysymys. Minä olen nimittäin omalla kohdallani huomannut, että jotta omin päin pääsisi eteenpäin, niin pitää toisinaan ja aika useinkin pakottaa itse itseään sellaisiin asioihin, jotka ei varsinaisesti huvittaisi, mutta jotka tietää tarpeellisiksi oivaltaakseen sen mitä haluaa oivaltaa. Se on vähän kuin luonnossa samoilua; välillä pitää rämpiä yli soiden ja rämeiden taakse kivikoiden ylös vaaran rinnettä päästäkseen sitten nauttimaan siitä naturaalisesta täyttymyksestä. Opettaja voi sanoa, että "kiipeä tonne" ja neuvoa, minkälaisilla kengillä ei tule rakkoja jalkoihin. Ominpäin etenijä joutuu funtsimaan sen homman itse ja teippaaman ensin rakot jaloistaan ennen kuin tajuaa laittaa sopivat kengät. Mutta toisaalta ominpäin voi löytää jotain jota muuten ei olisi löytänyt.

Kaiken kaikkiaan mä kummiskin olen sitä mieltä ettei me ikinä yksin siellä metsässä olla ja se opettajakin on vain yksi muista samoilijoista, on vaan ehkä käynyt jossain ennen sua ja osaa siksi sutkin sinne neuvoa.

Enemmänkin mä luulen, että sellainen tutkintoon tähtäävä opiskelu on enemmän edeltäkäsin määrättyä. Jokin instituutio on jo määritellyt sen, että mitä pitää osata ja mitä tietää, mutta silloinkin ymmärtäminen jää oppijan omalle vastuulle.

Sergei Fallinen
28.11.2010 19:59:55

mixedup: Niin no kyllähän opettajan johdolla nopeammin etenee, sehän on selvä, mutta itselläni ainakin tulee parempi ja palkitsevampi olo kun hiffaan jonkun asian itse, meni siinä sitten viikko tahi kaksi vuotta.

no sit kannattaa tehä hommat sun tyylil jos se hyvält tuntuu

mä kuitenkin mielelläni kuuntelen niitä jotka hommat jo osaa niin kehityn nopeemmin.

vain taito on rajana
aalataur
29.11.2010 08:18:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Toi termi "itseoppinut" siinä yhteydessä missä sitä useiten käytetään, on kyllä korneimmista jutuista ikinä.

Näin on. Itse se on kaikki duuni tehtävä valitettavasti, opettaja voi opastaa vain oikeaan suuntaan. Sen huomannut tässä kyllä..

http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Entropia666
29.11.2010 09:08:51 (muokattu 29.11.2010 09:10:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla itseopiskelusta ei tullut mitään, yritin ekan kerran alottaa kitaran soittoa 14-vuotiaana. Eihän siitä ite oppimalla mitään tullut. Vierähti 6 vuotta, aattelin että nyt perkele se on alotettava jos niikseen meinaa. Palkkasin kaverin kitaraopeks ja siitä lähtien onkin sitten ollut vain yhtä oppimisen voitonjuhlaa. Nyt kesällä muutin ja vaihdoin samalla kitaraopettajaa kouluja käyneeseen. En ois ite ikinä uskonu että voin kehittyä näin nopeasti 10kk treenillä. Tämän myötä motivaatio kotona treenaamiseen on myös hyvä, treenailen kitaratuntien jutut aktiivisesti myös kotona.
Kitaratunnit valitsin sen takia, oppisin mahdollisimman nopeasti. En halunnut keksiä pyörää uudelleen ja tuhlata aikaa opettelemalla itse väärät tekniikat ja sitten jälkeenpäin korjata ne. Mun mielestä on parempi että opin alusta asti oikeat tekniikat ja tällä tavalla ne muuttuvat luontevaksi soittotavaksi. Tarviin myös jonkun vähän antamaan ruoskaa ja potkimaan treenaamaan.

Ianuarius
29.11.2010 09:10:38

Ei tossa mun mielestä oo mitään kornia. Mulla on menny jotain 8 vuotta kitaran kanssa siihen, että oon yrittäny löytää ne oikeat tavat treenata... sen sijaan että joku ois oikeasti opettanu ne mulle. Pari opettajaa kyllä on ollu, mutta vitut ne oo mitään osannu opettaa. Lyöny vaan nuotit eteen että soitetaanpa nyt vaikka tätä.

Se, että opettaja auttais oikeaan suuntaan, ois mun mielestä ihan vitun loistavaa. Ite ku oon vihdoin tajunnu nää jutut, niin voin opastaa muitaki, ettei oo pakko niitten yrittää ite keksiä niitä ajan kanssa.

And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
Quu
29.11.2010 11:33:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen tehnyt musiikkia (ja vähän soittanutkin) jo ennen varsinaisesti soittoharrastuksen aloittamista. Kunhan tein kaikkea mikä mielestäni kuulosti hyvältä. Nyt kun niitä biisejä kattoo niin esim. basso saattaa vetää jossain ihan eri sävellajissa kuin kitara. :P

No joo, sitten kun aloitin tämän soittoharrastuksen niin yksi suurimpia oivalluksiani oli se kun tajusin otelaudan rakenteen: "Eka nauhahan on F, seuraava F#, sit G..."
Maailma aukesi.

Nyt olen soitellut reilun 9 vuotta käymättä koskaan millään tunneilla tms. Teoriasta tiedän hyvin vähän, oikeaoppisesta soittotekniikasta sitäkin vähemmän.
Ja se tekniikka jos mikä on sellainen asia jonka huomaan itselläni olevan päin helvettiä: Kädet (ranteet, joskus kämmenkin) väsyy niin pikkaus kuin otelautakädestäkin. Tiedän että jos nyt lähtisin tunneille niin joutuisin aloittamaan tekniikanopettelun alusta.

Että varsinkin tuossa tekniikkapuolessa mielestäni opettaja on hyvä olla, ei pääse syntymään sellaista soittotekniikkaa joka rasittaa käsiä.

Kun en edelleenkään tiedä teoriasta paljon mitään niin kaikki syntyy edelleen samalla tavalla kuin silloin kun tein biisejä vaikken osannut yhtään mitään; sen mukaan mikä omaan korvaan kuulostaa hyvältä.

Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
Nurmituomas
29.11.2010 12:26:22

nykyään itseoppiminen on täysin erilaista ja paljon tehokkaampaa kuin aiemmin.

joskus piti hakea kirjastosta joku kirja, lukea sitä ja yrittää tajuta sen mukaan. todella hidasta.

internet aikakaudella on youtube videoita kaikista tekniikoista, soinnuista, on apuohjelmia. viritysmittarit löytyy netistä.

ja youtubessa on hyviä opettajiakin ilmaiseksi, kaikki perustieto löytyy nopeasti ja helposti perusteista lähtien.

esim tuo justin Sandercoen sivulta löytyy ihan perusteista lähes kaikki mitä tarvii.

http://www.youtube.com/user/JustinSandercoe

tender.insanity
29.11.2010 13:48:16

aalataur: Itse se on kaikki duuni tehtävä valitettavasti, opettaja voi opastaa vain oikeaan suuntaan.

Tiedän, ettet niin tarkoittanut, mutta kyllä ne opettajat voivat väärinkin opastaa.

Hyvä terveys on hitain tapa kuolla.
H355U
29.11.2010 17:25:33 (muokattu 29.11.2010 17:26:18)

Minä ainakin olen oppinut itseopiskelulla yllättävän hyvin kitaralla. Olen soittanut alle 2 kuukautta, ja en usko että missään kitara tunneilla olisin oppinut paremmin.

-
Jucciz
29.11.2010 18:00:16

H355U: Minä ainakin olen oppinut itseopiskelulla yllättävän hyvin kitaralla. Olen soittanut alle 2 kuukautta, ja en usko että missään kitara tunneilla olisin oppinut paremmin.

Eli et ole koskaan käynyt kitaratunneilla ja olet varma, ettet olisi oppinut siellä paremmin kuin nyt? Melko rohkeita väittämiä, etten sanoisi.

Tulee mieleen kitarakamapalstan "tää on ehdottomasti paras laite, jota en oo koskaan testannut"-läppä.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
tender.insanity
30.11.2010 07:43:50

Jucciz: Eli et ole koskaan käynyt kitaratunneilla ja olet varma, ettet olisi oppinut siellä paremmin kuin nyt? Melko rohkeita väittämiä, etten sanoisi.

Uskominen on eri asia kuin varmana oleminen.

Hyvä terveys on hitain tapa kuolla.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti