Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tolppa-analyysistä..
1
HraPerkele
19.11.2010 19:05:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä aikani kuluksi pyöritellyt seuraavanlaista sointukuviota läpi:
 
| Em9 | Fmaj9 |Em9 |Dm9---- 10 p 8-----6 p 4 | e
------------------------------8---------4-----| b
------------------------------8---------4-----| g
------------------------------8---------4-----| d
 
Tabitetut soinnut tulevat 4. tahdin kahdelle viimoselle iskulle.
 
Kysyisin että miten k.o kulun voisi tolppa-analysoida ns. oikein?
 
Alkuun ajattelin että C-duurissahan nuo 4 ekaa sointua menis hienosti: | IIIm9 | IVmaj9 | IIIm9 | IIm9 |,
mut sit huomasin tuon Em9:n F# joka sotki homman..
 
Ja miten nuo viimeiset soinnut voisi sitten merkitä ja mikä sävellaji ne kattais?
 
Alunperin korvakuulolta tuon kehittelin ja kun ei pahalta korvaan särähtänyt missään vaiheessa niin ajattelin josko joku osaisi selventää teorian muodossa miksi se ei niin tee?
 
wavelength
20.11.2010 12:58:02 (muokattu 20.11.2010 13:12:49)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mysteerisoinnut ovat F9sus ja C#9sus: molemmissa äänet alhaalta lukien 1, 4, b7, 9. Itse sointukulku kuulostaa kovin modaaliselta, jolloin tonaalisen musiikin mukainen tolpittelu ei oikein toimi tai ole ylipäätään tarkoituksenmukaista.
 
Em9 voisi olla doorinen sävellajikeskus ja Fmaj9 ja Dm9 lainasointuja E-fryygisestä. F9sus on puun takaa tuleva miksolyydinen pläjäys "sävellajin" "bII asteelle" -- se voisi olla myös hieman epäortodoksisesti laajenneltu sijaisdominantti E:lle -- kun taas C#9sus voisi nipin napin mennä E-joonisen piikkiin.
 
Tuo ei särähtele korvaan sen vuoksi, että soinnuissa ei ole purkauksia vaativia jännitteitä: m9:t, maj9:t ja 9sussat vain lilluvat sävelaltaassa kuin keltaiset kumiankat ikään.
 
EDELLEEN myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara...
Jucciz
20.11.2010 13:13:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, 9sus4-sointuja tai jos haluaa kauttasointuina ilmoittaa, niin bassosävelen alla on kokosäveltä matalampi duurikolmisointu. Joku käyttää näistä myös nimitystä 11-sointu, mutta siihen liittyy omat riskinsä, etenkin kun terssi puuttuu. 9sus4 on aukottomin ja varmin merkintätapa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Tonski
20.11.2010 18:33:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Jep, 9sus4-sointuja tai jos haluaa kauttasointuina ilmoittaa, niin bassosävelen alla on kokosäveltä matalampi duurikolmisointu. Joku käyttää näistä myös nimitystä 11-sointu, mutta siihen liittyy omat riskinsä, etenkin kun terssi puuttuu. 9sus4 on aukottomin ja varmin merkintätapa.
 
Tai m11 noonin suhteen, minusta aika selkeä tapa sekin. Merkitsemistapa riippuu vissiin aika pitkälti kontekstista.
 
http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti