Muusikoiden.net
08.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten edetä
1 2
Karvalakki
30.10.2010 22:47:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soittanut kohta 2 vuotta ja olen jämähtänyt hieman paikoilleni soitossa ja tarvisin nyt kokeneita neuvoja että miten päästä etenemään soitossa tehokkaasti (ja opettajaahan ei ole ) pentatoninen skaala tuppaa vituttamaan kun ei muuta lähde kuin nuita iänikuisia boxi riffejä ja kaikki biisit on joko liian vaikeita tai helppoja

Guitar is not just a hobby its a religion and a way of life
Muuki
30.10.2010 22:54:33

Njaa-a. Vinkkejähän on sinun tapaukseen varmaan miljoonia. Jos ytimekkäästi sanois niin tutustu kaikkeen mahdolliseen uuteen ja sulje se pentatoninen ainakin osittain pois mielestäsi. Voihan sitä toki soveltaa, jos haluaa, mutta jos se vituttaa niin unohda väliaikasesti.

Tutustu moodeihin ja skaaloihin, jammaile, blokkaile biisejä korvalla, opiskele vaikka nuotteja, vilkuile youtubesta sitä loputonta opetusmateriaalin tulvaa. Mieti mitä haluat harrastukseltasi ja pyri siihen, pikkuhiljaa. Pieni tai suuri taukokin voi olla silloin tällöin paikallaan.

Eio
Zeeboo
30.10.2010 23:28:43

Karvalakki: ...(ja opettajaahan ei ole ) .

Tämä ojennukseen, niin pitäisi tapahtua.

White men can't Monk
Sakmongkol
30.10.2010 23:44:40

Zeeboo: Tämä ojennukseen, niin pitäisi tapahtua.

Väärä mielipide.

Kuuntelee monipuolisesti mielenkiintoista musiikkia ja soittaa perässä. Kyllä se siitä. Turhautua ei kannata.

I become a transparent eye-ball. I am nothing. I see all. The currents of the Universal Being circulate through me; I am part or particle of God.
Gary Enfield
30.10.2010 23:52:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molemmat edelliset mielipiteet pätee, riippuu panostuksesta ja olosuhteista. Plokkaaminen korvakuulolta on työlästä ja palkitsevaa, siitä saa aina uusia ideoita vaikkei loppuun asti jaksaisikaan kahlata, lyhytkin pätkä riittää monasti saattamaan ajatukset liikkeelle ja kankeatkin sormet löytää keinon ajatuksen toteuttamiseen, jos vain tahtoa ja yritystä riittää.

aalataur
31.10.2010 00:32:37 (muokattu 31.10.2010 00:33:43)

Opettaja voisi tehdä terää, tosin ei mullakaan koskaan ole sellaista ollut. Ota joku liian vaikea soolo esim. mistä pidät paljon ja koita opetella se. Mulle yksi aika keskeinen oli Megadeth - High Speed Dirt. Hinkkasin sitä satoja, ellen tuhansia kertoja ennen kun meni. Eka selätettiin riffit, sitten Daven soolo ja lopulta (helvetillisen ponnistelun jälkeen) Martyn. Se itsensä voittamisen tunne oli aika mieletön, osaltaan siitä lähti mun intensiivisempi innostus kitaraan. Ja niin, tabeja käytin. Osa tietysti löytyi korvakuulolta.

http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Zeeboo
31.10.2010 00:53:50

Sakmongkol: Väärä mielipide.

Kuuntelee monipuolisesti mielenkiintoista musiikkia ja soittaa perässä. Kyllä se siitä. Turhautua ei kannata.

Kaikkien ei ole pakko opetella tekemällä kaikkia samoja virheitä. Hyvä opettaja auttaa astumasta samoihin miinoihin kuin miljoona jamppaa aikaisemmin. Kehitys voi olla nopeampaa. Eihän se pelkkä opettajan olemassaolo vielä mitään takaa. Jos kaveri on täysi kämmen ja laiska lortti, niin on aivan yhdentekevää hinkkaako itse, vai maksaako vaikka 50 eeroo istunnosta. Soitto pysyy ihan yhtä ruvella.

Se, että ideat ovat lopussa sen suhteen, mitä pitäisi treenata, on just oikea paikka lähteä hakemaan ulkopuolista näkökulmaa soittamiseen. Hyvin, hyvin harvalla aloittelijalla on riittävästi kypsyyttä arvioida sitä, mikä olisi kulloiseenkin kehitysvaiheeseen järkevää ja kehittävää näpräämistä. Totta hemmetissä pitää soittaa ja soitella, kehittää korvaa ja tyylitajua yms ihan sen tekemisen kautta. Asioitten opettelemisessa taas on pieni subjektiivisuus paikallaan.

Tämä on yksi niitä tämän maailman iäisyyskysymyksiä. Jotkut yleistävät itseoppineiden starojen poikkeuksellisen lahjakkuuden sellaiseksi näkemykseksi, että asioiden johdettu opetteleminen on tulppa luovuudelle ja kaikkea muuta hölynpölyä.

Mun mielestä pelkkä "kyllä se siitä" on ihan hyvä rohkaisu, mutta ihan neuvoksi asti se ei piisaa. Tämä siis kärjistäen sanottuna. Turhautua ei kannata, siinä minä olen ihan samaa mieltä. Oikeestaan muotoilisin tuonkin niin että turhautumista voi välttää, kun ei haukkaa liian isoja paloja.

White men can't Monk
Sakmongkol
31.10.2010 01:12:11

Zeeboo: Kaikkien ei ole pakko opetella tekemällä kaikkia samoja virheitä.

Voiko kitaransoitossa tai musiikissa ylipäätään tehdä virheitä? Mielestäni ei. On erilaisia tapoja tehdä asioita, on hyväksihavaittuja ja huonompia, perinteisiä ja innovatiivisempia, on persoonallisia ja jopa absurdeja mutta ei ole vääriä tapoja.

Oikeestaan muotoilisin tuonkin niin että turhautumista voi välttää, kun ei haukkaa liian isoja paloja.

Näin juuri. Mielestäni tähän kannattaa kiinnittää huomiota jo musiikin kuuntelussa, joka on ensiarvoisen tärkeä osa soittoharjoittelua. Eli ei ole pakko kuunnella ja opetella kaikkea mahdollista vain monipuolisuuden itsensä takia. Kannattaa kuunnella avoimin mielin musiikkia juuri siihen asti että löytää jonkin itseään kiinnostavan asian, ja sitten työstää sitä asiaa niin kauan että siitä ei saa enää mittän irti. Sitten jatkaa hieman laajemman näkökentän kera eteenpäin. Kehitys saattaa näin olla toisinaan hidasta mutta mitään kiirettä ei pitäisikään olla.

I become a transparent eye-ball. I am nothing. I see all. The currents of the Universal Being circulate through me; I am part or particle of God.
Zeeboo
31.10.2010 01:30:57 (muokattu 31.10.2010 01:33:07)

Sakmongkol: Voiko kitaransoitossa tai musiikissa ylipäätään tehdä virheitä?...

Voi toki. Vajavaisen tekniikan ja sen johdannaisena vaikkapa retupaerällä olevalla timellä, "tajun" rajallisuudella saadaan aikaan selaista huttua, että "omaperäinen" ei ole itseän tarkoittava laatusana, vaan kohtelias kiertoilmaisu jollekin aivan muulle.

Iäisyyskysymyksiä nämäkin, mutta se, mikä mun korvaan kuulostaa huonosti soitetulta ja/tai muuten muonosti tehdyltä on sitä. Selittipä sitä millä hyvänsä.

Kovasti OT. Pahoittelut paatoksesta.

Mielestäni tähän kannattaa kiinnittää...

Samoilla linjoilla ollaan. Itse olen ikuinen aloittelija ja hitaasti, hyvin hitaasti kehittyvä soittelija.

White men can't Monk
hallu
31.10.2010 19:54:53

"Sakmongol" ja "Zeeboo" ottivat niin herkullisen asian esille, että ihan pakko osallistua keskusteluun:-) ensinnäkin olen molempien kanssa samaa mieltä, mutta olen itsekin niin paljon miettinyt tuota oikein ja väärin soittamista ja musiikin luovaa ja taiteellista yhteyttä ja väärän suhdetta luovaan vapauteen että on kerrassaan ilahduttavaa, että nämä teemat nousevat lajitovereidenkin keskusteluissa esille.

Itse olen tuumannut, että tuohon oikein soittamiseen liittyy läheisesti kaksi teemaa. Ensimmäinen on tarkoitus ja toinen on kulttuurinen yhteys. Tarkoitus liittyy tietenkin siihen, että soittaja soitta jotakin sellaista kun aikoikin eikä soitto ole vahingon tulosta, eli soiton pitäisi pystyä toistamaan jokseenkin samanlaisena halutessaan. Kulttuurinen yhteys tarkoittaa sitten musiikkityylin lainalaisuuksia ja sääntöjä, jotka mahdollistavat sen, että joku ulkopuolinen voi ylipäätään ymmärtää sitä mitä soitat. Ei kirjailijakaan voi olla niin luova, että lätkii kirjaimia paperille mielivaltaisessa järjestyksessä, mutta silti hän voi olla luova.

Jonkinlaiset säännöt siis tarvitaan siitä miten musiikin tulee rakentua, jotta se voi ilmaista niitä sisältöjä joita soittaja halusi. Toisaalta soittajan pyhä velvollisuus on toisinaan kuljeskella niiden sääntöjen rajamailla ja kokeilla välillä vähän astua ulos, jotta mitään uutta pääsisi syntymään. Minun mielestä musiikkitaiteilijan tehtävä on kulkea kuulijan oppaana hiukan edellä musiikin ihmeellisessä maailmassa ja näyttää toisinaan jotakin odottamatonta ja laajentaa siten kuulijan ymmärrystä, mutta hyvä opas ei kiermaa alasti pitkin metsiä niin että kuulija jää yksin eksyksiin oppaan menetettyä järkensä;-)

aalataur
31.10.2010 20:02:31 (muokattu 31.10.2010 20:05:37)

Sakmongkol: Voiko kitaransoitossa tai musiikissa ylipäätään tehdä virheitä?

Kyllä voi. Mä tunnen jannuja jotka vetää ihan tosissaan, niillä on kaikki vehkeet, releet ja pitkät tukat, viimesen päälle tosissaan ollaan ja treenataan monta tuntia päivässä, ymmärretään jopa kitaroiden elektroniikasta, putkivahvistimien toiminnasta ja soitto on aivan pitkin vittua. Kun ei ole timen ymmärtämiseen geneettisiä edellytyksiä, niin on aika vaikee kuulostaa rockaavalta, groovavalta tai mitään tommosta hyvää vaikka treenais 16 h päivässä Paul Gilbertin yksityisoppilaana 30 vuoden ajan. Joitakin kun ei vaan ole tarkoitettu musiikkiin. Se on kumma että soittaminen kiinnostaa tänä päivänä niin monia joilla ei ole minkään valtakunnan edellytyksiä hommaan. Muutenkin musahomma... huomaahan se Idolsin karsinnoista. Ja mikserin räpartistit jotka kyhää "biittiä" ja "taustoja" Fruity Loopsilla ja ölisee siihen päälle epätahtiin, kaikki haluaa nykyään olla jotain artisteja. Vituttaa. Rupeisivat vapaaotteleen, sekin on muodikasta ja turpaan ottamiseen ei tarvita erityisiä geenejä, sisu riittää. Soitossa ei riitä.

Krice
31.10.2010 20:11:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Se on kumma että soittaminen kiinnostaa tänä päivänä niin monia joilla ei ole minkään valtakunnan edellytyksiä hommaan.

Minusta tuo on vähän jyrkästi ilmaistu. Oppiminen voi ottaa aikansa, koska varsinkin nuorena on helppo tehdä asioita väärin. Kun ajatellaan kitaran opettelemista niin mielestäni puhutaan aina vuosien työstä, poislukien huippulahjakkaat yksilöt.

Muuki
31.10.2010 21:06:05

Krice: Kun ajatellaan kitaran opettelemista niin mielestäni puhutaan aina vuosien työstä, poislukien huippulahjakkaat yksilöt.

Kyllä mun mielestä huippulahjakkaatkin vaatii vuosien työtä. Toki paha aihe, jos väitellään lahjakkuudesta, muistaakseni joskus lukiossa mukamas rustailin tästä. Kaippa niillä on hyvät edellytykset sitten, jos ei geeneissä, niin muuten vaan - oppia helpommin. Mutta ilmeisesti saavat enemmän aikaan samalla ajanjaksolla kun me tavikset? Jos ajatellaan että harjoittelevat saman verran.

Paskat tuosta, lähen maate.

Eio
hallu
31.10.2010 21:53:40

aalataur: ....... ja soitto on aivan pitkin vittua. .....

.... eli ihan kohillaan. Eikös rokkenroolissa ole hyvinkin pitkälti kyse sinne pyrkimisestä;-)

Sakmongkol
31.10.2010 22:13:21

aalataur: Muutenkin musahomma... huomaahan se Idolsin karsinnoista. Ja mikserin räpartistit jotka kyhää "biittiä" ja "taustoja" Fruity Loopsilla ja ölisee siihen päälle epätahtiin, kaikki haluaa nykyään olla jotain artisteja.

Niin no, minä puhuin kuitenkin musiikista ja nuo mainitut esimerkit eivät minun kirjoissa ole musiikkia lain. =)

Yhä olen sitä mieltä että musiikissa ei voi tehdä virheitä. 'Geneettisten edellytysten' puute ei ole virhe, eikä vielä sekään että ei yritetä paikata moista puutetta esim. harjoittelulla, siinä on kyse lähinnä laiskuudesta.

aalataur
31.10.2010 23:51:28 (muokattu 01.11.2010 00:17:26)

No siis.. ei tarvitse olla erityislahjakas voidakseen soittaa. Perusmusikaalisuus riittää, en minäkään ole mikään erityislahjakas koskaan ollut musassa, silti mun soittoa on kehuttu(kin). Tunnen lahjakkaampia, joilla ei vaan ole selkärankaa/keskittymiskykyä harjotteluun ja sen takia vetävät muhun nähden paskasti. Mutta puhuinkin ihan ääritapauksista, tyypeistä jotka on 100% sävelkuuroja ja silti haluaa innokkaasti soittajaksi/laulajaksi. Tunnen ihan vaan muutaman tapauksen, mutta varmasti niitä on enemmänkin. Jännä juttu sinällään, eihän ne voi tuntea vetoa musiikkiin aidosti, kuten nyt kuurot muutenkaan. Silti into voi olla kova.

Siis.. on oikeesti ihmisiä joilla ei vaan ole mahdollisuuksia tähän soittojuttuun. Vähän, kyllä useimmilta joku perusmusikaalisuus löytyy. Mutta väite etteikö musassa voisi tehdä mitään väärin, ei kyllä oikein toimi. Voi tehdä, on niin lahjattomia ihmisiä että ainoa tapa millä opettaja voi niitä auttaa, on pyytää lopettamaan soittaminen.

Siis oikeasti, mä puhun musiikillisesti lahjattomimmasta 0.5 % suomalaisista. Alkanut tuntua viime aikoina (käytännössä kokemani ja näkemäni perusteella), että niillä on kaikista kovin into tulla soittajiksi. Ja kun ei kehtaa sanoakaan, että lopeta nyt hyvä ihminen ja tee mitä tahansa muuta, et voi olla enää huonompi siinä, mitä ikinä se sitten onkaan. Kuvataiteessa voi tehdä mitä tahansa ja kukaan ei voi sanoa että se on väärin. Musassa ei, koska on lainalaisuuksia jotka perustuu matematiikkaan. Niitä lainalaisuuksia voidaan taivuttaa, muttei kokonaan hylätä.

hallu
01.11.2010 00:22:07

aalataur: No siis.. ei tarvitse olla erityislahjakas voidakseen soittaa. Perusmusikaalisuus riittää, en minäkään ole mikään erityislahjakas koskaan ollut musassa, silti mun soittoa on kehuttu(kin). Tunnen lahjakkaampia, joilla ei vaan ole selkärankaa/keskittymiskykyä harjotteluun ja sen takia vetävät muhun nähden paskasti. Mutta puhuinkin ihan ääritapauksista, tyypeistä jotka on 100% sävelkuuroja ja silti haluaa innokkaasti soittajaksi/laulajaksi. Tunnen ihan vaan muutaman tapauksen, mutta varmasti niitä on enemmänkin. Jännä juttu sinällään, eihän ne voi tuntea vetoa musiikkiin aidosti, kuten nyt kuurot muutenkaan. Silti into voi olla kova.

Siis.. on oikeesti ihmisiä joilla ei vaan ole mahdollisuuksia tähän soittojuttuun. Vähän, kyllä useimmilta joku perusmusikaalisuus löytyy. Mutta väite etteikö musassa voisi tehdä mitään väärin, ei kyllä oikein toimi. Voi tehdä, on niin lahjattomia ihmisiä että ainoa tapa millä opettaja voi niitä auttaa, on pyytää lopettamaan soittaminen.

Siis oikeasti, mä puhun musiikillisesti lahjattomimmasta 0.5 % suomalaisista. Alkanut tuntua viime aikoina (käytännössä kokemani ja näkemäni perusteella), että niillä on kaikista kovin into tulla soittajiksi. Ja kun ei kehtaa sanoakaan, että lopeta nyt hyvä ihminen ja tee mitä tahansa muuta, et voi olla enää huonompi siinä, mitä ikinä se sitten onkaan. Kuvataiteessa voi tehdä mitä tahansa ja kukaan ei voi sanoa että se on väärin. Musassa ei, koska on lainalaisuuksia kuten tempo ja sävellaji. Niitä lainalaisuuksia voidaan taivuttaa, muttei kokonaan hylätä.

Täytyy sanoa, että olen jossakin määrin samaa mieltä. Siis sävelkorva ei ole välttämätön eikä kyky laulaa nuotilleen (sehän on meillä kaikilla suhteellinen, paitsi niillä joilla se on absoluuttinen (luoja heitä auttakoon)). Mutta rytmi ja taimi on kyllä tärkeitä eikä niitä ilman oikein tule millään toimeen. en tiedä onko sitä mahdollista oppiakaan? siis tietenkin sitä voi kehittää ja parannella, mutta meinaan sitä perus tajua saada tavut osumaan tietyssä poljennossa.

aalataur
01.11.2010 00:43:03 (muokattu 01.11.2010 00:49:04)

hallu: Täytyy sanoa, että olen jossakin määrin samaa mieltä. Siis sävelkorva ei ole välttämätön eikä kyky laulaa nuotilleen (sehän on meillä kaikilla suhteellinen, paitsi niillä joilla se on absoluuttinen (luoja heitä auttakoon)). Mutta rytmi ja taimi on kyllä tärkeitä eikä niitä ilman oikein tule millään toimeen. en tiedä onko sitä mahdollista oppiakaan? siis tietenkin sitä voi kehittää ja parannella, mutta meinaan sitä perus tajua saada tavut osumaan tietyssä poljennossa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tone_deafness

Tossa juttua sävelkuuroudesta. Mutta on myös lievempiä ilmiöitä. Ja on ihmisiä jotka eivät kykene taputtamaan neljäsosia tai kahdeksasosia musiikin/metronomin tahtiin vaikka tempoon 120. Ei ees etäisesti sinne päin. Ei ees vaikka tunnin verran yrittää. Kun suurin osa tavallisista Rihannan ja Eminemin kuuntelijoista pystyy tohon, miksi tollanen tyyppi itsepintaisesti yrittää olla soittaja?

antnis
01.11.2010 00:57:48

aalataur: http://en.wikipedia.org/wiki/Tone_deafness

Tossa juttua sävelkuuroudesta. Mutta on myös lievempiä ilmiöitä. Ja on ihmisiä jotka eivät kykene taputtamaan neljäsosia tai kahdeksasosia musiikin/metronomin tahtiin vaikka tempoon 120. Ei ees etäisesti sinne päin. Ei ees vaikka tunnin verran yrittää. Kun suurin osa tavallisista Rihannan ja Eminemin kuuntelijoista pystyy tohon, miksi tollanen tyyppi itsepintaisesti yrittää olla soittaja?

Noh ei kait huono sävelkorva ja jonkinasteinen rytmitajuttomuus estä kokemasta musiikkia sen verran voimakkaasti että haluaa itsekin soittaa hinnalla millä hyvänsä...luulisin.

hallu
01.11.2010 01:25:46

aalataur: http://en.wikipedia.org/wiki/Tone_deafness

En tietenkään tiedä. Ehkä se on sellaista todennäköisyyksien uhmaamista, että jos tietää jonkin mahdottomaksi, niin haluaa tehdä juuri sitä. Siinähän on jotakin hyvin sankarillista jos pystyy nujertamaan vajavuutensa, mutta toisaalta se voi mennä pään seinään hakkaamiseksi yhtä lailla.
Mielenkiintoista muuten miten ihminen jolla ei ole rytmitajua, hahmottaa rytmin? sitähän on maailma täynnä niin auditiivista kuin visuaalistakin ja sitä tarvitaan monessa muussakin asiassa kuin musiikissa. Miten onnistuu vaikkapa kadun ylitys? jonkilasita aika-arvojen ja etäisyyksien hahmottamistahan sekin edellyttää. En tiedä, mutta sellaisen ihmisen maailma on varmasti erilainen kuin meidän jotka jäsennämme rytmien kautta näkemäämme ja kuulemaamme.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti