Muusikoiden.net
08.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymys yhden kielen picking treenistä, mites vasen
1
magister
04.10.2010 13:26:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,

pitäisikö tämmöisessä yhden kielen pickaustreenissä saada vasen käsi puhtaasti:

15 0 0 0 14 0 0 0 12 0 0 0 11 0 0 0 12 0 0 0 11 0 0 0 8 0 0 0 7 0 0 0 jne jne

eli ohje on vetää tuota metronomin kanssa nopeuttaen, vuoropikkaus.

Mutta kysymys: menee aika vaikeaksi vasemmalle kädelle nostaa se niin nopeasti ylös, että vaikka 12 0 0 0 kohta ei menisi isommilla nopeuksilla 12 12 0 0 .

Onko tosiaan tarkoitus saada jossain 130 bpm vauhdissa kuudestoistaosilla soimaan 0 0 12 0 0 0 11 0 0 0 niin että joka nuotti soi koko kestonsa?? Siinähän pitäisi saada sormi laudalle ja pois aivan sairaan kovaa vauhtia, siihen verrattuna plektrakäden tikuttaminen tuntuu lastenleikiltä.

1-kieli on 12. nauhalla 2,2 mm korkeudella.

Tää on troy Stetinan kirjasta Speed Mechanics for Lead Guitar, harjoitus 25, vaikka samantapaiset treenit löytynee joka oppaasta.

Puen nyt asbestipuvun ja polvistun odottamaan vastausta.

Itse olen täysijärkinen, mutta mielikuvitusystäväni ovat sekopäitä.
Ianuarius
04.10.2010 13:31:56

No jos ajattelet mitä tahansa pikkausjuttua, niin ainahan niihin tulee taukoa nuottien välille. Ainoastaan legatona soitettuna (eli hammeron/pulloff/tapping) saat ne nuotit vedettyä ilman mitään taukoa.

And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
ibnz
04.10.2010 14:34:16 (muokattu 04.10.2010 14:34:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1-kieli on 12. nauhalla 2,2 mm korkeudella.

Omaan makuun aika hulppean korkealla. Onko tietty syy miksi näin säädetty?

(Itse en oikein niele korkean actionin tonaalista ylivoimaisuutta. Tiettyyn rajaan asti ehkä, mutta nopeasti alkaa mennä soittotuntuma epämiellyttäväksi. Sitä paitsi jäykkä {paksu} kielihän värähtelee varsin vapaasti vaikka alemmaksi säätäisikin?)

Kontiak
04.10.2010 15:11:34

magister: Onko tosiaan tarkoitus saada jossain 130 bpm vauhdissa kuudestoistaosilla soimaan 0 0 12 0 0 0 11 0 0 0 niin että joka nuotti soi koko kestonsa??

On. Siitähän se tasaisuus tulee.

Voi olla, että Stetinalla on pointtinsa tuossa vapaan kielen käytössä... Ehkä lisätä juuri haastetta sillä, että paikkaustuntuma muuttuu, kun vaihdellaan vapaan kielen ja painetun kielen välillä.

Kokeile tehdä tremolona sama treeni eli 15 15 15 15 14 14 14 14 12 12 12 12, jne.

http://www.truthinshredding.com
cr4b
04.10.2010 16:31:11 (muokattu 04.10.2010 16:39:31)

Eihän se tarkka pikkaaminen mitään helppoa olekaan. Siitä ei ole mitään hyötyä, että osaat pikata nopeasti, jos kädet eivät ole synkroonissa. Jos se ei suju temmolla 130bpm, niin soita se sitten hitaammin ja oikein. Nopeus kehittyy kyllä hiljalleen.

If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
magister
04.10.2010 17:00:16

Kiitokset, vastauksista on kyllä apua.

Säätelin vähän alaspäin kieliä, täytyy katsoa soiko vielä siististi ylempänä otelautaa. Tuo varmaan helpottaa, kun vasemman käden liikerata pienenee.

Tuon kyllä olen ymmärtänyt, että oikein pitää soittaa vaikka vauhtia olisi vähemmän, ja sitten sitä oikein soitettua voi ruveta nopeuttamaan. Tuota synkronisointia ja legatoa olen harjoitellut tämmöisellä

1 2 3 4 2 3 4 5 3 4 5 6 jne ja sitten alaspäin 12 11 10 9 11 10 9 8 jne,

mutta siinä on tosiaan se helpompaa että sormen ei tarvitse mennä sekä alas että ylös yhdessä kuudestoistaosassa.

Itse olen täysijärkinen, mutta mielikuvitusystäväni ovat sekopäitä.
Sakmongkol
04.10.2010 18:35:06

Tuossa avausviestin esimerkissä kokeilisin itse vetää aina nauhalta vapaalle kielelle pull-offilla. Sitten kun se sujuu tarpeeksi nopeasti niin ottaa sen yhden lisäpikkauksen mukaan. En tiedä miksi näin mutta vastaavissa jutuissa on itselläni helpottanut tämä lähestymistapa. Pidän myös kieliä suht korkealla.

"Timantteja syömällä elämä ei jatku." -Hannu Karpo
Yosd
04.10.2010 19:19:35

Pakko vastata kun on tuttu opus, jota pitäisi itsekin aktiivisemmin jaksaa treenata, on nimittäin hyvin kattava, erinomainen teos jota voin kaikille suositella!

Ja kyllähän se niin on, että ne tasapitkinä ja tarkkoina pitää saada kaikki äänet ulos sieltä. Sitä kirjan mukana olevaa levyä kannattaa kuunnella, joka esimerkki on soitettu tyylikkään tiukasti eri tempoissa. Eli joka harjoitus menee juuri niin kuin siellä lukee.

Jos sormen laskeminen ja nostaminen tarpeeksi nopeasti tuntuu hankalalta, kannattaa treenata tämä kyseinen harjoitus staccatomaisella tatsilla hitaammissa tempoissa, eli pidät nuottia mahdollisimman vähän aikaa painettuna, käytännössä niin että sormi vain hipaisee nauhaa niin että ääni soi ja loppuu samantien. Tällä pitäisi saada vikkelyyttä lisää, ja sitten treenaat homman kasaan vielä oikean pituisilla nuoteilla.

Tehtävä 25 on kuitenkin ensimmäinen pikkausharjoite oppaassa, ja se on tarkoituksella aivan perusperus tehtävä, joten se kannattaa paneutumisella treenata, tehtävässä 28 sama juttu tulee sekstoleina, jolloin on vielä tärkeämpää että se painettu nuotti on oikean pituinen suhrun välttämiseksi. Ja esim. tehtävässä 33 on jo hankalampi kuvio jossa joudut niitä kaikkia sormia nostelemaan pois 16-osa välein, niin silloin on välttämätöntä että oikean pituiset painallukset on kunnossa. Eli treenaa tuota tehtävää kaikessa rauhassa, ja vetele tietty muuta treeniä välillä. :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti