Muusikoiden.net
03.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazz III
1 2
Crimsomnia
02.10.2010 00:20:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jännää. En äsken löytänyt mun tavallista Jazz III sharppia mistään, joten otin käteen vanhan XL:n, kun sellaisia joskus pussillisen vahingossa tilasin.

Ja voihan nenä. Sehän sopiikin mun käteeni paremmin kuin se tavallinen pieni Jazz III. Jostain syystä soundaa paremmalta ja on helpompi soittaakin.

On se jännä.

Sakmongkol
02.10.2010 00:27:29

Minun käteen sopii paremmin se pienempi malli, johtuneeko pienistä käsistä. Toisaalta silloin kun ostin ensimmäiset Jazzkolmoset niin käytössäni ei ollut juuri muita plekuja, jotan ne kuluivat aika nopeasti sopivan muotoisiksi. Sitten kun päätin kokeilla XL versiota niin ostin samalla ison satsin muita plekuja ja en ehkä kärsimättömänä jaksanut sisäänajaa niitä tarpeeksi.

"Timantteja syömällä elämä ei jatku." -Hannu Karpo
hevikukko
02.10.2010 00:36:29 (muokattu 02.10.2010 00:41:02)

Mulla kävi hauskasti noiden plekuvalintojen suhteen. Soittelin vuoden, toisen, viidennen, kahdeksannen...jne. n 1mm Dunlopilla. Kerran erehdyin kokeilemaan Jazz III plekua. Aluksi liian pieni, mutta se grippi siinä "logossa molemmin puolin plekua" piti sen paikallaan. Soundi oli taivaallisen terävä ja nopea pikkaukseen. Se oli sitten siinä. En tiedä, mutta vaan toimii hyvin shreddailussa. I felt love with it.
Ainoa miinus on kun tulee soitettua akustiseen tyyliin laajaa sointua, hakaten kuutta kieltä eestaas "komppaus". Plekusta täytyy vaan pitää hyvin kiinni silloin. =)

Jazz III very good.

Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
Sakmongkol
02.10.2010 00:43:40

hevikukko: Ainoa miinus on kun tulee soitettua akustiseen tyyliin laajaa sointua, hakaten kuutta kieltä eestaas "komppaus". Plekusta täytyy vaan pitää hyvin kiinni silloin. =)

Tuo on minullakin oikeastaan ainoa asia johon en ole saanut Jazz III:a sopimaan. Sointukomppaukseen ja akustisen soittoon olen käyttänyt aika usein Gels medium-paksuista, joka soveltuu kirkkaan atakin takia mielestäni myös funk-henkiseen nakutukseen.

"Timantteja syömällä elämä ei jatku." -Hannu Karpo
hevikukko
02.10.2010 00:49:09

Tuo on minullakin oikeastaan ainoa asia johon en ole saanut Jazz III:a sopimaan. Sointukomppaukseen ja akustisen soittoon olen käyttänyt aika usein Gels medium-paksuista, joka soveltuu kirkkaan atakin takia mielestäni myös funk-henkiseen nakutukseen.

Juuri näin. Täytyy kokeillakin sitä vanhaa plekua noihin hakkahakka komppeihin. Lerpulla saisi kyllä hyvät zoundit. Joku siltä väliltä.

Crimsomnia
02.10.2010 00:55:42

Sakmongkol: Minun käteen sopii paremmin se pienempi malli, johtuneeko pienistä käsistä.

Niin minäkin ajattelin, kun mullakin on aika pienet käpälät. Pienempi malli oli aluksi tosi jees ja silleen, mutta nyt huomasin vahingossa, että XL taitaa sittenkin sopia mulle paremmin.

Tai sitten mun oikean käden työskentely on huonoa, ja isompi pleku vaan kompensoi sitä.

LamaAjanElvis
02.10.2010 01:43:17

Parasta Jazzia sitten koirakosken kotikoskelle jossa telttailijat aina tapetaan.

-Sormet lähtee saundista.- Romantiikkaa
aalataur
02.10.2010 03:10:48 (muokattu 02.10.2010 03:14:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla kanssa Jazz III XL (musta). Toimii kun tauti, harjauksessa myös ihan mainiosti. Toki harjaukseen voi paras olla just mediumi, saa semmoista räpsyvämpää soundia. Mutta sitä en allekirjoittaisi että soundieroa pikkujatsiin :P Kärjen osalta muoto on sama. Tietty kun on hyvä soittotuntuma, myös meininki paranee. Tiluttamiseen ainakin ihan mahtava, mulla on joku 100 kpl varastossa, enpä enää muita aio tässä elämässä käyttää jos ei jotain harjausta just lasketa. Eri materiaaleista tehtyä XL:ää korkeintaan.

Miettinyt joskus että ei saatana jos XL:n valmistus vaikka jostain syystä lopetettaisiin... Että pitäisikö ostaa niitä muutama kilo varastoon. Mulla kuluu aika nopiaan, kun pleku on hieman Gilbert-kulmassa (tm) ja se syö tuota sivua. Sitten kun sivu on kulunut selkeästi, en enää halua soittaa plekulla, koska pelkään että se hidastaa kehittymistä kun vääntää vääränmuotoisella plekulla. Sehän on kuluneena ihan eri tuntuinen soittaa.

http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
cr4b
02.10.2010 10:22:28 (muokattu 02.10.2010 10:23:18)

aalataur:Miettinyt joskus että ei saatana jos XL:n valmistus vaikka jostain syystä lopetettaisiin... Että pitäisikö ostaa niitä muutama kilo varastoon. Mulla kuluu aika nopiaan, kun pleku on hieman Gilbert-kulmassa (tm) ja se syö tuota sivua. Sitten kun sivu on kulunut selkeästi, en enää halua soittaa plekulla, koska pelkään että se hidastaa kehittymistä kun vääntää vääränmuotoisella plekulla. Sehän on kuluneena ihan eri tuntuinen soittaa.

XL käytössä täälläkin. Mun mielestä esim. ne Tortexit kuluvat paljon nopeammin kuin Jazzit. Käytin aikaisemmin niitä, ja ne kuluivat varmaan kuukaudessa sellaiseksi, että ei huvittanut soittaa sillä plekulla enää. XL taas ei tunnu kuluvan millään. En tosin pickaa kauhean nopeasti.

If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Herra Cliffords
02.10.2010 18:36:43

Ootteko muuten huomannu että plöröstä plekusta lähtee hevimpi saundi?

T: Ex-jazzmies.

dimmu!!
02.10.2010 19:56:23 (muokattu 02.10.2010 19:57:10)

Ensin Jazz III -> Jazz III XL ja parempaa ei voinut kuvitellakaan, sitten -> Ultex 0.9mm ja se on nyt siinä, antaa sopivasti periksi nopeissa juoksutuksissa mun piikkaustekniikalle, kun Jazz vähän tökki niissä.

Kontiak
02.10.2010 20:26:07

dimmu!!: Ensin Jazz III -> Jazz III XL ja parempaa ei voinut kuvitellakaan, sitten -> Ultex 0.9mm ja se on nyt siinä, antaa sopivasti periksi nopeissa juoksutuksissa mun piikkaustekniikalle, kun Jazz vähän tökki niissä.

Itsekin yllätyin, mihin on tullut päädyttyä plektroissa. Varsinkin kun pienentää liikettä ja vähentää puristusta plekusta. Ultex on juurikin parempi sointuharjauksessa ja gripissä.

http://www.truthinshredding.com
Trendkeel
02.10.2010 20:33:03

Meitsillä toimii toi pieni punainen kolmonen siitä syystä, koska se on nimenomaan niin pieni. Ns. normiplekuja käyttäneenä toi kompaktius toimii. Gilberttimäisellä tyylillä se "ylijäävä" osa plekusta liikkuu löysemmällä otteella, ei toimi. Plus kirkas saundi on plussa, etenkin kun laittaa plekuun kulmaa ja lähtee louhimaan.

"Ok
T. aku ankka"
Brownie
02.10.2010 21:06:45

Nyrkkisääntönä voitaneen pitää, että mitä isompi pleku, sitä parempi. Siis mahdollisimman paksu ja pinta-alaltaan iso. Sellanen on hyvetty.

Mikä muuten on isoin markkinoilla oleva pleku?

hevikukko
02.10.2010 21:24:36 (muokattu 02.10.2010 23:01:09)

Vaikea sanoa mikä on isoin, mutta paksuuttahan noilla on kuiteskin 3mm mitä kaupasta saa normisti.

aalataur
02.10.2010 23:48:24 (muokattu 02.10.2010 23:49:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Brownie: Nyrkkisääntönä voitaneen pitää, että mitä isompi pleku, sitä parempi. Siis mahdollisimman paksu ja pinta-alaltaan iso. Sellanen on hyvetty.

Jaa-a. Fender Heavy on ainakin aika hemmetin iso läystäke. Siis pinta-alaltaan. Muistaakseni Nuno Bettencourt soitti ainakin joskus sellasella. Mitenkään hirveän paksu se ei kyllä ole.

http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Raist
02.10.2010 23:51:44

Itsellä käytössä Stubby ja Jazz XL kanssa, erittäin toimivia :-)

Schenker
03.10.2010 13:56:58

Tämä: http://www.plektra.com/product_details.php?p=321

Luulisin, että myös kallein.

What are You gonna do...Bleed on Me?
Brownie
03.10.2010 14:31:50

Schenker: Tämä: http://www.plektra.com/product_details.php?p=321

Luulisin, että myös kallein.

Kiitos! Tuommosen kun saisi.

vvaltsu
03.10.2010 17:47:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On hyvä vekotin kyllä. Itse ostin tuossa pari kuukautta sitten näitä Ultexeja ja onhan nämä paljon parempia kun standardimuotoset 1.28 plekut. Eräs kaverikin koki valaistuksen kun annoin sille Jazz III. Mies oli ennen soitellut vihreillä dunlopeilla, ja Jatseilla veti selvästi puhtaampia liidejä, vaikka yleensä nämä kai vaatii jonkunnäköistä totuttelua. Suosittelen, ultexit vielä on niin kovia että ei kulu ihan heti vaikka kuinka sahaa.

Uskon jumalaan, joka viinin Gambinaksi pystyy muuttamaan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti