Muusikoiden.net
05.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kvarttisoinnut moodeissa
1
Ville81
26.09.2010 16:25:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, treenaan kvarttisointuja neljällä yläkielellä. Duurin moodeissa on helppo verrata moodia duuriasteikkoon, mutta melodisen mollin moodeissa homma menee vaikeaksi. Tuntuu mahdottomalta siirtää neljää ääntä kerrallaan kaulalla ja hahmottaa asteikon rakenne. Onko mitään vinkkejä antaa tuohon hahmotushommaan?

"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
Zeeboo
26.09.2010 17:57:53 (muokattu 26.09.2010 18:02:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuten samalla tavalla kuin duurissa, mutta terssi on nyt pieni.
Hämminkiä varmaan tuottaa se, että kvarttipinoihin puskee suurta terssiä muistuttava intervalli. Esim C mel. mollissa B vs Eb. Vaikka tämä on enharmonisesti suuri terssi, niin "oikeasti" se on edelleen kvartti, eli tarkemmin vähennetty kvartti. Kaikki kvarttipinot eivät välttämättä hivele korvaa mel.mollissa, mutta kyllä ne kasattua saa.

Niin tosiaan, se vinkki. Kokeile soittaa mel.mollia yhdellä kielellä kerrallaan. Yksi, puolitoista tai pari oktaavia per kieli per melodinen molli. Johan alkaa hahmottumaan.

White men can't Monk
kimurantti1
26.09.2010 18:00:41 (muokattu 26.09.2010 18:03:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On todella vaikeaa hahmottaa asteikkoa neljällä kielellä erikseen. Kyllä se täysin mahdollista on, jos se kerran duuriasteikollakin onnistuu. Siksipä veikkaan että kyse on vain siitä, että olet kelannut melodista mollia niin paljon vähemmän (kukapa ei). Mä itse mietin sointuasteiden kautta noi. Jos mietitään perusäänestä lähtevää kvarttihajotusta, niin siinä on tavallaan priimi, kvartti, seiska ja terssi. Tiedän että C-melodisen mollin neljännellä asteella on ne on 1, #4, b7 ja 3. Tää ajatustapa on sikäli harhaanjohtava, että modaalisessa musiikissa sointuasteista puhuminen on tietenkin vähän niin ja näin, mutta musta vähän helpompaa kuin mainitsemasi metodi. Toinen mahdollinen ajatustapa olisi ajatella koko ajan esimerkiksi C-pohjaista sointua ja katsoa vaan mitä intervalleja melodisen mollin ekalla asteella on, ja suhteuttaa kaikki siihen. En ihan niin paljon ole näitä kolannut ettäkö uskaltaisin sanoa mikä on paras hahmotustapa, mutta käytännön soittotilanteen kannalta vähän vähemmän tutun (verrattuna duuriin, siis) asteikon hahmottaminen neljällä kielellä tuntuu kyllä todella raskaalta työkalulta.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Tonski
26.09.2010 19:02:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://dl.dropbox.com/u/6896713/Jatsimollin%20kvarttisoinnut.pdf

Lienekö noi oikein?:D Aika kivan kuulosta sointua pukkaa joo.. Kvarttisoinnut on aika jännä puheenaihe, mä itse kokosin joskus mustekynän kaa paperille listaa soinnuista, jotka saan hajoteltua kvarttipinoiksi, tätä kautta sit aloin hahmottamaan mitä sointuja voin biiseissä kokeilla ottaa kvarttisointuina ja miltä ne missäkin paikassa kuulostaa. Esim. käsittääkseni 6/9, 7sus4, 9sus4 ja tämmöset soinnut, toiseen suuntaan menee myös, eli mieti, mitä sointuja saat aikaan noista kvarttipinoistas.

Mut mitenkä saat hahmotukses paranemaan, soittelet sitä jatsmollia sen verran et se menee kun duurilla vetelis, ei kait siinä sen kummempaa. Opettelet laajentaa joka moodin seitsensoinnuksi, siinä vaiheessa osaat käyttää niitä moodejakin luovemmin, tiedät mitä säveliä painottaa missäkin improkohdassa, ja ennen kaikkea aiheeseen liittyen sä opit ne eri moodien intervallirakenteet, jota kautta sitten on helpompaa soveltaa tota kimurantin antamaa lähestymistapaa, jonka mä ainakin koen todella toimivaksi.

http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti