Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oikea kielten korkeus
1 2 3
Sakmongkol
20.10.2010 23:14:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hevikukko: Ei se vaan toimi niin. Jos pikkuisenkin tiluttaa, ne ohuimmat kielet vaan on lähempänä nauhoja kuin alemmat.
 
En voi varmuudella sanoa kun ei ole kitaraa tässä, mutta veikkaan että mulla on juuri päinvastoin. =/
 
hevikukko
20.10.2010 23:26:42 (muokattu 20.10.2010 23:29:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En voi varmuudella sanoa kun ei ole kitaraa tässä, mutta veikkaan että mulla on juuri päinvastoin. =/
 
=) No perkules, olet sitten oppinut oman tyylisi kunnolla. Tämä on vain tatsi kysymys ja jokainen laittaa omalla tavallaan kielensä. On aika uutta ainakin mulle, kuulla että oli päinvastoin nää säädöt. Miten pystyt siihen??? Kuinka voit laittaa alemmat kielet alas ja ylemmät ylös? Ei tässä varmaan ole suurista Radius heitoista kyse, mutta kuiteskin olis kiva kuulla säätösi???
 
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
Sakmongkol
20.10.2010 23:35:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hevikukko: =) No perkules, olet sitten oppinut oman tyylisi kunnolla. Tämä on vain tatsi kysymys ja jokainen laittaa omalla tavallaan kielensä. On aika uutta ainakin mulle kuulla että oli päinvastoin nää säädöt. Miten pystyt siihen??? Kuinka voit laittaa alemmat kielet alas ja ylemmät ylös? Ei tässä varmaan ole suurista Radius heitoista kyse, mutta kuiteskin olis kiva kuulla säätösi???
 
En tiedä vaikuttaako se että käytän yleensä 10-52 settiä, jossa alemmat kielet on siten suhteessa paksummat kuin "tavallisesti". Ne voi sitten säätää alemmas, ja kuitenkin kaikilla kielillä tuntuu jännite painettaessa jotakuinkin "oikealta". Viihdyn myös soittaessa vissiin enemmän ylemmillä kielillä enkä siedä niillä yhtään särinää, alemmilla sitä taas saattaa esiintyä kun kovemmin iskee. Radius on 9.5".
 
Pitää varmaan huomenna kun pääsee kotiin niin tutkia tarkemmin säätöjä, etten ole ajattelemattomuuttani aivan tyhmästi niitä laittanut, tai muista aivan väärin. =)
 
hevikukko
20.10.2010 23:52:07 (muokattu 20.10.2010 23:56:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä vaikuttaako se että käytän yleensä 10-52 settiä, jossa alemmat kielet on siten suhteessa paksummat kuin "tavallisesti". Ne voi sitten säätää alemmas, ja kuitenkin kaikilla kielillä tuntuu jännite painettaessa jotakuinkin "oikealta". Viihdyn myös soittaessa vissiin enemmän ylemmillä kielillä enkä siedä niillä yhtään särinää, alemmilla sitä taas saattaa esiintyä kun kovemmin iskee. Radius on 9.5".

Pitää varmaan huomenna kun pääsee kotiin niin tutkia tarkemmin säätöjä, etten ole ajattelemattomuuttani aivan tyhmästi niitä laittanut, tai muista aivan väärin. =)

 
Pitäis nähdä omilla silmillä ja tuntea omilla näpeillä, jotta hiffaa missä todella mennään. Kitaroissa on niin paljon heittoa sentäs, keskenään.
 
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
Ekku01
20.10.2010 23:53:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei punottujen kielten korkeudella ole niin väliä - toki rajansa kaikella.
 
Punomattomat yläkielet onkin sitten sellainen juttu, että joskus menee kauankin säädellessä. Tämä siksi, että haluan saada niihin hyvän bendaustatsin. Olen huomannut ettei korkeuskaan ole niin tarkka juttu kuin se, että ne ovat sopivassa korkeussuhteessa toisiinsa nähden. Jossain siinä parin millin hujakoilla ne yleensä ovat. Joskus päätyvät alemmaksi, joskus ehkä vähän yli.
 
Sitten kun sopivat säädöt löydän niin niitä ei parane sörkkiä, ellei aivan pakko ole. ;o)
 
"Joh. 3:16"
hevikukko
21.10.2010 00:04:59 (muokattu 21.10.2010 07:19:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei punottujen kielten korkeudella ole niin väliä - toki rajansa kaikella.

Punomattomat yläkielet onkin sitten sellainen juttu, että joskus menee kauankin säädellessä. Tämä siksi, että haluan saada niihin hyvän bendaustatsin. Olen huomannut ettei korkeuskaan ole niin tarkka juttu kuin se, että ne ovat sopivassa korkeussuhteessa toisiinsa nähden. Jossain siinä parin millin hujakoilla ne yleensä ovat. Joskus päätyvät alemmaksi, joskus ehkä vähän yli.

Sitten kun sopivat säädöt löydän niin niitä ei parane sörkkiä, ellei aivan pakko ole. ;o)

 
Tais mennä hiukan huumorin puolelle koko aihe. =) Sehän passaa.
 
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
cr4b
22.10.2010 16:30:14 (muokattu 22.10.2010 16:37:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvin soiva kitara vaikuttaa siihen soittotatsiin kyllä, vaikka säröä olisikin paljon. Eli kielet korkealla kitara laulaa yksinkertaisesti paremmin. Mielestäni sen paremman resonanssin huomaa myös sormissa, verrattuna siihen että kielet ovat matalalla ja soundi on ohuempi. Henkilökohtaisesti tykkään pitää kompatessa kieliä matalammalla ja sooloillessa korkeammalla, koska ohuempi soundi on yleensä selkeämpi särön kanssa.
 
Yleensä pidän kieliä mahdollisimman matalalla tilujen helpottamiseksi, mutta nyt olen taas soittanut korkealla actionilla, ja mielestäni tilut eivät ole sillä paljon sen vaikeampia kuin matalalla actionilla - myönnettäköön tosin, että en ole kauhean nopea. Lisäksi bendailu on mielestäni helpompaa kielet korkeammalla. Jos tekniikka on kunnossa, ei kielten korkeudella ole paljoa merkitystä (huom! en sanonut, että ei ollenkaan). Katsokaa vaikka Yngwietä, joka soittaa korkealla actionilla.
 
Jos pitäisi joku kompromissi hakea, niin valitsisin sen kielten korkeuden, mikä tuntuu soittaessa parhaalta. Yleensä silloin myös soundi on paras. Toisilla se voi olla matalampi ja toisilla korkeampi.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
6järvi
27.10.2010 12:44:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuumailin tässä vähäsen että onkohan vaikutusta sillä minkälaisella kitaralla on soittelunsa alottanut ? Allekirjoittaneen tapauksessa aloituskitarana toimi Harley Benton (60€!) ja kielethän siinä oli pirun korkealla, vaan ku tuota soittointoa riitti niin eihän se häirinny. Nykyään jos sitte yrittäkään soittaa semmosella kitaralla, missä actioni on matala, tuntuu ettei venytyksiin saa ollenkaan semmosta jämäkkyyttä mitä haluaa. Ja kyllähän tuo strato soiki mehukkaammin jos on vähän korkeammalla kielet. Makuasioitahan nämä on, sano koira ku pallejaan nuoli.
 
cr4b
27.10.2010 13:27:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmoinen juttu tuli vielä mieleen, että eikös kitara soi epävireisemmin, jos kielet ovat korkeammalla? Luulisi ainakin, että intonaatiota on vaikeampi saada kohdalleen, kun kieltä joutuu painamaan pidemmän matkan otelautaan asti.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Sakmongkol
27.10.2010 16:19:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Semmoinen juttu tuli vielä mieleen, että eikös kitara soi epävireisemmin, jos kielet ovat korkeammalla? Luulisi ainakin, että intonaatiota on vaikeampi saada kohdalleen, kun kieltä joutuu painamaan pidemmän matkan otelautaan asti.
 
Joo. Minä ainakin olen joutunut tekemään kompromisseja kun soinnut ei soi millään vireessä joka puolelta. Mutta toisaalta soitan harvoin sointuja, ja vielä harvemmin enemmän kuin kolme ääntä kerrallaan. Ja eipä mokoma soitin ikinä ole täysin vireessä että ei haittaa merkittävästi kuitenkaan.
 
Nurmituomas
30.10.2010 18:58:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos kaula on harvinaisen hyvä ja tasainen ja kaularauta hyvässä säädössä, niin kielet saa melko lähelle särisemättä, mutta itse en tykkää ihan maksimimatalasta, koska 12 nauhan yläpuolella käy helposti bendeissä niin, että bendaat esim toiseksi ohuinta kieltä, niin se ylempi kieli menee sormen alle ja alkaa soida. itselle sopiva säätö on niin, että bendattavan yläpuolella oleva kieli menee sormen edellä ylös, eikä tunge sinne alle.
 
Karvalakki
27.09.2011 22:22:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen huomannut että korkeus vaikuttaa myös vapaitten kielten pickaamiseen onko kellää muulla sama homma vai olenko vaan tullut hulluksi tosin soitan kyllä floikallisella kitaralla muttei kai sillä pitäisi olla asian kanssa mitään tekemistä.
 
Guitar is not just a hobby its a religion and a way of life
doctrine
29.09.2011 03:38:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cr4b: Semmoinen juttu tuli vielä mieleen, että eikös kitara soi epävireisemmin, jos kielet ovat korkeammalla? Luulisi ainakin, että intonaatiota on vaikeampi saada kohdalleen, kun kieltä joutuu painamaan pidemmän matkan otelautaan asti.
 
Jep, ja muutenkin, tasavireinen soitin kun on. Jos kitara viritetään esim perinteisesti painamalla vitosvälistä, niin mitä suurempi matka kielellä on kaulaan sen enemmän epävireessä se on vapaana ja jos taas huiluäänillä niin sitten se on epävireessä kun niitä kieliä painaa jne.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «