Muusikoiden.net
05.12.2016
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tatsin keventäminen
1 2
Pehvanssi
26.07.2010 12:11:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jostain syystä niiden ekojen muutaman sadanmarkan säätämättömien kitaroiden kieliä joutui painamaan suhteelliseen lujaa hyvän soinnin saadakseen. Nyt on ollut jo useamman vuoden kunnon kitara, joka soi hyvin jo ilman voimankäyttöä.
Ropleema onkin että miten tässä kouluttais itsensä pois liian lujasta voimankäytöstä soittaessa? Asiaan keskittyessä no problem, mutta ans ku keskittyminen pikkasen herpaantuu niin johan taas painetaan rystyset valkosena.
 
Antti1
26.07.2010 12:25:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistä todella paljon ohuemmat kielet kitaraan ja opettele soittamaan niillä. Sillä tottuu vähän väkisin, jos tatsiaan haluaa tosiaan keventää. Siitähän voi sitten haluttaessa aina vaihdella paksumpaan, jahka on oppinut soittamaan rentoutuneemmin.
 
Mutta jokatapauksessa se treeni vaatii keskittymistä, jos jotain haluaa saavuttaa, ikävä kyllä.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Räkkipeli
26.07.2010 13:17:38 (muokattu 26.07.2010 13:18:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep. Ja semmonen juttu, että kannattaa soittaa musiikkia jossa on dynaamisia nyansseja. Esim. blues voisi toimia oikein hyvin nyanssieseen soitteluun.
 
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
samueld
28.07.2010 11:07:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainenkin kiistelty keino on, että kokeilee soittaa ilman peukaloa tai muuta tukea kaulan takana aina válillá. Sitten vaan laskee sen peukalon sinne kaulan taakse melkein rennoksi. Auttoi mulla puristamiseen.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Tonski
28.07.2010 14:35:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tatsin keventäminen, homma on siis otelautakäden kanssa. Tom Hessillä oli sellanen mielestäni aika hyvä neuvo, että koettaa jonkun liksin tai soinnun(tai whatever) kanssa tiputtaa sitä käytettyä voimaa asteittain siitä, mihin on tottunu, kunnes ääntä ei enää kuulu. Se voima mikä pitää sit käyttää siihen soittamiseen on ihan pikku hitusen vaan siitä voimakkaampi, voimankäyttö vähenee huomattavasti -> tatsi kevenee. Toinen juttu mikä itellä ainakin toimi oli se, että lopetin sormien pitämisen U:n muotosessa koukussa aina kun mahdollista, sillä otelautakäden sormethan on rennoimmillaan anatomisesti sellasia pitkän loivia kaaria. Tälleensä sormille tuli vähemmän jännitystä -> vähemmän houkutusta käyttää ylimäärästä voimaa. Kolmas juttu on varmaan sit ylimääräisen liikkeen tekemisen välttäminen, eli soitetaan jutut niin pienellä liikkeellä kun on tarve.
 
ihku
Lord of the strings
06.08.2010 21:48:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menee ehkä osittain aiheeseen. Itsellä ongelmana, että en osaa pitää pikkausta tarpeeksi kevyenä. Olen oppinut pikkaamaan joka nuotin todella aggressiivisesti ja tuosta pitäisi päästä eroon. Tulee enemmän epäpuhtauksia kun joskus pikkauksessa voima menee tarkkuuden edelle. Varsinkin ns. "innostuessa" (tai fiilistellessä, miten vain haluaa asian ilmaista) keskittyminen iskujen puhtauteen katoaa. Onko ainoa keino vain hampaat irvessä opetella pikkaamaan kevyemmin jotta vuosien saatossa lihasmuistiin iskostunut pikkaustyyli keventyy.
 
Tuntuu kuin opettelisi asioita aivan alusta. Jumalauta.
 
"Itsehän arvostan niin tiede- kuin panomiehiäkin" -PomppoK
hevikukko
06.08.2010 21:56:05 (muokattu 06.08.2010 22:07:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikista yksinkertaisin tapa on soittaa E vireessä olevalla kitaralla ja laittaa siihen 0.42 - 0.09 sarjan kielet. Kun kuulet kielen menevän yli nuotin, painat liikaa. Huomaat tässä ohella että tatsi kevenee väkisin. Paina niitä kieliä hellästi. Kun soittelet pari tuntia putkeen, huomaat bendauksien ja muiden jälkeen olevasi kielien kanssa sinut. Tatsisi menee kevyeksi ja käytät voimaa ainoastaan soittaessasi tosi paksuilla kielillä, joita bendaat koko nuotin verran.
 
Ajan kanssa huomaat alavireessä olevan kitaran kanssa että myös paksuja kieliä täytyy soittaa hellästi. Kielien yleinen tiukkuus ei ole samaa luokkaa alle E vireen "mikäli lasket alavireeseen 0.42-0.46 - 0.09 sarjan kielillä". Näillä kielillä ei kannata mennä ale Eb vireen ikinä, muuten tulee kuminauhaa.
 
Yksi vielä hyvä tippi olisi saada käyttöön lainaksi vaikka...joku hyvä kallis ja herkkä "vaikka Ibanez 24 nauhalla JEM tai JPM" jossa kelluva talla ja ohuet kielet. Tulet huomaamaan että painat liikaa tallaa ja vire nousee. Kun saat rennoksi ranteen tallalla ja vasemman soittokäden.....olet pian kevyen tatsin mies ja nuotit ovat kohdallaan.
 
Ei sitä kitaraa pidä jännittää ja siinä onkin salaisuus nopeuteen ja rentoon soittoon. Voimaa voi käyttää tarvittaessa, kun kyseessä on poweri nuotit, jossa viedään äärirajoille kitaran kielet ja ulos tuleva ääni.
 
Kuulostaa ehkä hoopolta, mutta halvin ja paras vaihtoehto nauttia kevyestä soitosta.
 
Antti1
06.08.2010 21:59:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hevikukko: Kaikista yksinkertaisin tapa on soittaa E vireessä olevalla kitaralla ja laittaa siihen 0.42 - 0.09 sarjan kielet.
 
Mites olis 7-38? Sellaisenkin löysin kaupasta, ihan kiva.
 
Mutta tohon pikkausongelmaan ei ole oikotietä. Vähempi plekun kärkeä kehiin, mahdollisesti joku megaohut plektra (ei saa koukittua väkivalloin) ja treeniä, treeniä, treeniä. There's no easy way out, there's no shortcut home. Näin jo Rocky-leffassa tiedettiin laulella.
 
Age quod ages.
hevikukko
06.08.2010 22:10:29 (muokattu 06.08.2010 22:12:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites olis 7-38? Sellaisenkin löysin kaupasta, ihan kiva.
 
En kyllä ikinä ostaisi tuollaista. Olen huomannut että 0.42 / 0.46 - 0.09 on helpoin kielisetti soittaa ja virittää intonaatiot kohdalleen peruskitarassa jossa E vire. Kai tuollaisia ohuitakin voi käyttää, mutta käyttäisin niitä vaan jos sormenkärkeni olis palanut 3:n asteen tilaan. ;D
Liian ohuilla kielillä, ei paljon sormilihakset bendauksissa vahvistu.
 
Tommittaja
06.08.2010 22:55:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

7-38??
nice.
vois joskus ihan huvikseen kokeilla tollasii.
 
http://www.mikseri.net/tommirossi/
aalataur
07.08.2010 23:51:12 (muokattu 07.08.2010 23:53:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mites olis 7-38? Sellaisenkin löysin kaupasta, ihan kiva.
 
Ohhoh, en tiennyt että on alle 008 olemassakaan :o Ei jumalauta. Ysikielet on kyllä jo todella kevyet E-vireessä, sen alle ei minusta kannata virettä niillä laskea. Eb:hen esim. 9.5 - 44, mikä itselläni käytössä.
 
Mutta ei se kompin jämäkkyys kielistä tuu, vaan rytmisestä tarkkuudesta. Tästä oli vääntöä aiemminkin ja Ambituskin näin sanoi.
Decadetroll
08.08.2010 00:21:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mites olis 7-38? Sellaisenkin löysin kaupasta, ihan kiva.
 
Mutta tohon pikkausongelmaan ei ole oikotietä. Vähempi plekun kärkeä kehiin, mahdollisesti joku megaohut plektra (ei saa koukittua väkivalloin) ja treeniä, treeniä, treeniä. There's no easy way out, there's no shortcut home. Näin jo Rocky-leffassa tiedettiin laulella.

 
Hmm, oispa hienoa kokeilla joskus tollasta settiä.. Vois tulla melkosen epävireistä tavaraa ku koittas soittaa, tottunu ohuimmillaan kuitenki käyttämään 10-46 settiä ja alavireessä 13-56..
 
I'll be back again next week. Bring your friends, we'll have an ice cream treat Mom don't like it, but he don't give a fuck Kids come running for satan's ice cream truck.
nypdjaz
08.08.2010 03:40:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Ohhoh, en tiennyt että on alle 008 olemassakaan :o Ei jumalauta. Ysikielet on kyllä jo todella kevyet E-vireessä, sen alle ei minusta kannata virettä niillä laskea. Eb:hen esim. 9.5 - 44, mikä itselläni käytössä.
 
Mutta ei se kompin jämäkkyys kielistä tuu, vaan rytmisestä tarkkuudesta. Tästä oli vääntöä aiemminkin ja Ambituskin näin sanoi.

 
Joo näin sen on pakko olla kun ambituskin sen sanoi juu. Jos ei voi kymppi tai ysikielillä soittaa hyvin (oletetaan ettei oo mitään Tony Iommi - tyyppisiä sormivammoja) niin EHKÄ se vika voi olla tekniikassa
 
nypdjaz
08.08.2010 03:44:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lord of the strings: Menee ehkä osittain aiheeseen. Itsellä ongelmana, että en osaa pitää pikkausta tarpeeksi kevyenä. Olen oppinut pikkaamaan joka nuotin todella aggressiivisesti ja tuosta pitäisi päästä eroon. Tulee enemmän epäpuhtauksia kun joskus pikkauksessa voima menee tarkkuuden edelle. Varsinkin ns. "innostuessa" (tai fiilistellessä, miten vain haluaa asian ilmaista) keskittyminen iskujen puhtauteen katoaa. Onko ainoa keino vain hampaat irvessä opetella pikkaamaan kevyemmin jotta vuosien saatossa lihasmuistiin iskostunut pikkaustyyli keventyy.
 
Tuntuu kuin opettelisi asioita aivan alusta. Jumalauta.

 
Pistä paksummat kielet. Aggressiivisesta pikkauksesta eroon? No vittu ei, ole vaan tyytyväinen ja ylpeä että pikkaat aggressivisesti!
 
Ambitus
08.08.2010 03:56:43 (muokattu 08.08.2010 03:59:30)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lord of the strings: Menee ehkä osittain aiheeseen. Itsellä ongelmana, että en osaa pitää pikkausta tarpeeksi kevyenä. Olen oppinut pikkaamaan joka nuotin todella aggressiivisesti ja tuosta pitäisi päästä eroon. Tulee enemmän epäpuhtauksia kun joskus pikkauksessa voima menee tarkkuuden edelle. Varsinkin ns. "innostuessa" (tai fiilistellessä, miten vain haluaa asian ilmaista) keskittyminen iskujen puhtauteen katoaa. Onko ainoa keino vain hampaat irvessä opetella pikkaamaan kevyemmin jotta vuosien saatossa lihasmuistiin iskostunut pikkaustyyli keventyy.
 
Tuntuu kuin opettelisi asioita aivan alusta. Jumalauta.

 
Muista, että lihasmuisti on erittäin lyhyt! Sä pystyt ton nykyisen hakkauspikkauksen muuttamaan n. parin viikon duunilla uusiks. Se vaan vaatii aika paljon perslihasta, että jaksaa sahaa. Tää on aika jees metodi:
 
1. Laitat kädet ja sormet niin rennoksi (älä kuitenkaan alkoholin tai muiden pähteiden voimalla) kuin pystyt ja laitat plektran sormien väliin. Tässä pitäis käyttää niin vähän voimaa, että plektra melkein tipahtaa laittialle
2. Asemoit megarennon plekukäden kitaralle
3. Aloitat megarennon sahaamisen tempoon 2. Yritä tuottaa ääni siten, että plektran kärjestä osuu n.0,1mm kieleen ja että plektra pysähtyy heti kielen jälkeen ja sammuttaa kielen soimisen. Eli se vaan "muljahtaa" puolelta toiselle. Kun olet tajunnut kuinka tämä tapahtuu ->
4. Nostat tempoa huomattavasti. Yritä tuottaa ensimmäiseksi mahdollisimman tasainen saha suht iisiin tempoon. Muista, että ei saa puristaa yhtään! Toista vaiheet 1-4 kunnes pystyt sahaamaan vaikka 60min putkeen 16-osia tempoon 120.
5. Aksentoi downpickiä painamalla enemmän plektraa kielen väliin. Eli älä muodosta aksentoimista muuttamalla liikerataa isommaksi, vaan yksinkertaisesti painat plektraa lähemmäs kitaraa. Treenaa triolipainoitus eli kummatkin up-ja downstroke.
7. Dynaaminen pyramidi: aloita niin hiljaa, että hädintuskin kitarasta tulee ääntä ja saumattomasti nostat dynamiikan niin lujaksi, että kieli melkein katkee ja sitten takasin himmailuun.
8. Juot paljon kaljaa ja muista syödä magnesiumia
9. Toista vaiheet 1-8 mahdollisimman useasti
 
Sanotaan näin, että jos sä jaksat ajatella samalla kun harjoittelet, eli mietit mitä olet tekemässä ja osaat kuunnella kehoasi, niin sulla menee n. kaks viikkoa, joka päivä tunnin verran intensiivistä treenausta, niin saat plekukäden toimimaan aivan erilailla.
 
Rök!
 
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
Lord of the strings
08.08.2010 20:38:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nypdjaz: Pistä paksummat kielet. Aggressiivisesta pikkauksesta eroon? No vittu ei, ole vaan tyytyväinen ja ylpeä että pikkaat aggressivisesti!
 
Nojaa. 11-52 -settiä tulee käytettyä ja on juuri sopiva kaulakäden toiminnan kannalta (bendien yms.). Ambitukselle kiitoksia vinkeistä! Jos saisi tuossa samalla vähän kärsivällisyystreeniä pikkausharjoittelun ohessa. Pitänee tuoda kitara armeijaan kun ei täällä laivalla paljon parempaa tekemistä olisikaan.
 
"Itsehän arvostan niin tiede- kuin panomiehiäkin" -PomppoK
aalataur
09.08.2010 12:10:18 (muokattu 09.08.2010 12:26:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nypdjaz: Joo näin sen on pakko olla kun ambituskin sen sanoi juu. Jos ei voi kymppi tai ysikielillä soittaa hyvin (oletetaan ettei oo mitään Tony Iommi - tyyppisiä sormivammoja) niin EHKÄ se vika voi olla tekniikassa
 
Noo, arvostan kaverin näkemyksiä kun ei tästä maasta oikeen parempia hevikitaristeja löydy, lähelle pääsee toki muutamat. Vetäähän monet ohkasilla kielillä, en mä esim. Symphony X:n komppiraidoissa levyillä mitään munattomuutta pahemmin havaitse. Soundin muodostavat vahvistin(säädöt)+purkit > mikit > kitara > kielet. Kielet minusta vähäisin osatekijä, tatsin kannalta merkitystä, muuten ei niinkään. Ja tatsi on 100% tottumuskysymys.
 
John Titor sanoi mulle rm ss 12 äänestyksessä, notta "sä pikkaat ihan saatanan kovaa (mikä ei ole yksiselitteisen huono juttu, tulee vitun miehekäs ote :D"
 
Joten ei ohuet kielet estä pikkaamasta kovaa, mä pikkailin sillon D-vireistä Jänksöniä kielisetillä DR Dimebag 10-46. Plektrana Jazz III XL, eli se isompi jazzi. Yritän pikata just noilla Ambituksen neuvoilla, jotka sain häneltä joskus suht samassa muodossa. En tiedä miks JT sanoi että pikkaan kovaa, mielestäni tosi iisillä tatsilla, ehkä sitten pleku on uinut ko. skabassa (ehkä muutenkin?) aksentoimattomissaKIN nuoteissa hieman syvemmällä kuin 0,1 mm.
Kontiak
07.09.2010 19:40:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitukselta huippuneuvo! Tuollaisia käytännön vinkkejä lisää, kiitos! :)
 
Otelautakäden tatsin keventämiseen on mielestäni hyvä se vaihtoehto, että tekee vaikka 1234-harjoituksia niin, että pitää sormia kielen päällä niin kevyesti, että kieli ei painu yhtään kohti otelautaa.
 
Auttaa minusta paremmin tatsin keventämiseen kuin se, että pikkaa kieltä ja samalla hakee sitä mahdollisimman kevyttä tatsia sen mukaan, milloin kieli alkaa soimaan.
 
Jotakin hermohommia kai. Minä tiedä. :D
 
Louhimo
07.09.2010 21:53:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jatketaampa aiheesta eri kädellä:
Onko mielestänne väärin, kun puristan otelautakädellä todella lujaa niitä kieliä? Lisäksi olen kietonut käden kaulan ympärille siten, että peukku demppaa E ja A kieliä tarvittaessa. Vibra ja venytykset toimivat mielestäni loistavasti ja jotenkin tuntuu että saa ihan oikeasti sitä fiilistä mukaan soittoon toisin kun pienellä hipeltämisellä?
Plektrakädellä otan taas todella rennosti ja kevyesti ääniä, sahausta en harrasta...
 
Basisti on lyömäsoitin
Johann Onn
07.09.2010 22:31:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lord of the strings: en osaa pitää pikkausta tarpeeksi kevyenä.
 
Yks tapa on pakottaa itsensä, tekemään noin:
 
Pleku pois, sama ote, mutta ilman pleku eli soita sen sijaan etusormella...
(10 minuttia myöhemmin, sormi on vereslihalla ja soittaminen tekee jo fyysesti pahaa..)
...ihme, jos ei tee jo mieli pikata kevyemmin.
 
Itsellä toimi aikoinaan hyvin. Harva on niin masokisti, ettei ala aikas äkkiä vähentämään sitä voimaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti