Muusikoiden.net
11.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soitto uudelle tasolle
1 2
llarppp
19.07.2010 12:24:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo elikkä olen soittanut kitaraa jotain 6 vuotta mutta intesiivisesti jotain 2. Ja nyt halu olisi oppia teoriaa ja erilaisia tekniikoita. Lähinnä haluaisin oppia soittamaan parempia sooloja ja saada sormiini nopeutta erilaisten uusien tekniikoiden kautta. Itse oppinut kun siis olen. Olisi mukava tietää mitä otelaudalla tapahtuu ja näin.
 
Joten mistä kannattaisi lähteä?
 
Jotkut perus pentatoniset skaalat on hallussa ja näin.
 
"Every man dies, not every man really lives"
matzbyy
19.07.2010 14:44:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

llarppp: Joo elikkä olen soittanut kitaraa jotain 6 vuotta mutta intesiivisesti jotain 2. Ja nyt halu olisi oppia teoriaa ja erilaisia tekniikoita. Lähinnä haluaisin oppia soittamaan parempia sooloja ja saada sormiini nopeutta erilaisten uusien tekniikoiden kautta. Itse oppinut kun siis olen. Olisi mukava tietää mitä otelaudalla tapahtuu ja näin.
 
Joten mistä kannattaisi lähteä?
 
Jotkut perus pentatoniset skaalat on hallussa ja näin.

 
Osta Jimi Hendrixin koko tuotanto ja ala soittamaan päälle. Kyllä se siitä
 
J Silver
19.07.2010 22:26:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaiskohan lähteä tunneille?
 
Little Savage
19.07.2010 23:05:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

matzbyy: Osta Jimi Hendrixin koko tuotanto ja ala soittamaan päälle. Kyllä se siitä
 
hammetti ja metallica tähän lisäksi niin on hyvä. NOT
 
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
Osteri
20.07.2010 01:11:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

llarppp:.. haluaisin oppia soittamaan parempia sooloja ja saada sormiini nopeutta erilaisten uusien tekniikoiden kautta. Joten mistä kannattaisi lähteä?
 
Noh, Youtube avuksi ja leffoja kattelemaan. Kahlaat ensin läpi tämän Justin Sandercoen opetukset ja sitten ku ne on opittu niin uusia lisää.
http://www.youtube.com/watch?v=reJSIZ3ugsE
 
Hakusanat : rock licks / fast licks / metal licks ......
 
Pidä sormet kunnossa, vältä vahingoittavia hommia.
 
"She didn't allow me to sign....damn...."
Zeeboo
20.07.2010 09:39:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J Silver: Kannattaiskohan lähteä tunneille?
 
Kannattais
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Fromi
20.07.2010 16:31:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vittu mitä vastauksia pakko myöntää..
 
Joo no, siis toi tunneille meneminen on hyvin suotavaa koska yleensä pätevät opettajat antavat hyvii vinkkejä ja löydät ittes nopeesti hyvälle tielle.. itte täs voin sanoa että valitse joku soolo joka kuullostaa ittelles mielenkiintoselta ja jossa on joku tekniikka mitä et oikein osaa ja riko soolo osiin ja harjottele aste asteeltaan soolo läpi tarkasti. Tsekkaa esim. Steve Vain ja Joe Satrianin (löytyy myös muitakin instrumentaali artisteja) instrumentaali biisejä, niitä löytyy yksinkertaisesta, hyvin vaativaan tekniikkaan.
 
Teoriasta viel se, tsekkaa esim www.nuottila.info, ja, www.musictheory.net sekä www.teoria.com ja suosittelen Tohtori toonika kirjaa joka käy hyvin perusteellisesti läpi perusteorian. ps. nuo teoria sivustot on eniten korvakuulon parantamista varten joka on kans HYVIN tärkeä asia.
 
Jokaisen muusikon sisällä piilee basisti..
Zeeboo
20.07.2010 17:04:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sebaz: ...Teoriasta viel se, tsekkaa esim www.nuottila.info, ja, www.musictheory.net sekä www.teoria.com ja suosittelen Tohtori toonika kirjaa joka käy hyvin perusteellisesti läpi perusteorian. ps. nuo teoria sivustot on eniten korvakuulon parantamista varten joka on kans HYVIN tärkeä asia.
 
Komppia. Hyvä opettaja + sopivasti annostellusti teoriaa + omaa panostusta, niin eipä ole kehittymiselle esteitä. Jos on mahdollista mennä jollekkin säveltapailutunneille, niin ehdottomasti kannattaa. Nämä saattaa aluksi tuntua siltä, että ovat kaukana siitä mitä haluaa treenata, mutta ehdottomasti näistä on apua.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
llarppp
20.07.2010 17:11:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ps. nuo teoria sivustot on eniten korvakuulon parantamista varten joka on kans HYVIN tärkeä asia.
 
Korvakuulo on sitä harjottamatta aika hyvä :) Mut kiitos näistä kahdesta viimeisestä vastauksesta! :)
 
"Every man dies, not every man really lives"
Foo Player
20.07.2010 20:44:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvää oppia löytyy myös soitonopetus-DVD:ltä. Ainakin Helsingin kirjastoista näitä löytyy ihan mukavasti ja ostaa voi esim. F-musiikista tai vaikka Amazonista tilaamalla.
 
Muutamia omasta mielestäni hyviä on alla:
 
Teoriaa:
Ultimate Guitar - Fretboard Navigator 1 & 2
Essential Guitar: Harmony & Theory - Basic, Intermediate & Advanced
 
Tekniikkaa:
Stuart Bull nimisellä kaverilla on todella hyviä perusoppeja mm. Legatoihin, sweeppaukseen, tappingiin tms sekä improvisointiin yleisesti. Hyviä harjoitteita ja sopivissa paloissa.
Ultimate Guitar Legato Licks and Techniques
Ultimate Guitar - Sweep Picking Techniques
Ultimate Guitar - Two Handed Tapping
 
Hyvin edistynyttä ja modernin kuuloista tavaraa löytyy mm. Andy Jamesin opetus DVD:ltä. Ei lopu haasteet noissa ihan heti. Esim Metal Edge: Metal Soloing Techniques ja useita muita samantyylisiä.
 
Komppaan ylläolevia viestejä siinä että kannattaa ottaa muutama itsestä mielenkiintoinen soolo työn alle ja työstää niitä koko ajan. Samalla opettelee teoriaa sekä kehittää itselleen rutiinin edistää erilaisia perustekniikoita, esim jauhamalla skaaloja, arpeggioita tms. eri tavoilla. Ne olemassa olevat soolot toimivat siten hyvinä esimerkkeinä siitä kuinka eri tekniikoita voi yhdistää musikaalisesti ja niistä voi myös yrittää miettiä teorian kannalta että miksi jutut toimivat. Satunnaisten kappaleiden päälle omien improvisoitujen soolojen soittelu on myös hyvin kehittävää. Yrittää vain tuoda niihin elementtejä opettelun alla olevista tekniikoista ja lainailee ja muuntelee valmiiden soolojen licksejä sekä yrittää välttää samoihin omiin juttuihin jumimista.
 
Ideaalista on tietysti jos löytää hyvän opettajan, mutta muitakin tapoja on mennä etenpäin jos ei löydä heti opettajaa. Itse kävin parilla opettajalla ja siellä aukeni monia juttuja. Monet jutut ovat taas auenneet ihan itse opiskelulla kun joutuu funtsimaan asioita enemmän itse.
 
Tällä tavalla itsellä on ainakin soitto edistynyt ja mielenkiinto säilynyt. (Tai ainakin sitä elää siinä harhaluulossa...).
 
For some people it might be overwhelming to wait eight bars before first three guitar solos - Nigel Tufnel
Krice
20.07.2010 20:56:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

llarppp: Lähinnä haluaisin oppia soittamaan parempia sooloja
 
Tähän voisi kommentoida, että luovuutta on vaikeampi opiskella. Teoriapohja voi olla oikeastaan melkein mitä tahansa, mutta soittajalla itsellään täytyy olla käsitys mikä on hyvä soolo. Sitten vain soitetaan niitä.
 
Yksi taso mille kannattaa pyrkiä on soittovarmuus. Metronomin avulla harjoittelu, soiton nauhoittaminen ja oman soiton analysoiminen. Kaikkein paras tapahan edetä soittamisessa olisi bändin perustaminen, mutta se ei varmaan ole aina niin helppoa.
 
Osteri
20.07.2010 21:18:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: ...luovuutta... soittajalla itsellään täytyy olla käsitys mikä on hyvä soolo. Yksi taso mille kannattaa pyrkiä on soittovarmuus. .... soiton nauhoittaminen ja oman soiton analysoiminen.
 
Siinäpä plussan arvoinen ohje, ole hyvä ! Hyvin kiteytetty.
 
"She didn't allow me to sign....damn...."
Foo Player
20.07.2010 21:26:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän voisi kommentoida, että luovuutta on vaikeampi opiskella. Teoriapohja voi olla oikeastaan melkein mitä tahansa, mutta soittajalla itsellään täytyy olla käsitys mikä on hyvä soolo. Sitten vain soitetaan niitä.
 
Tämä on ihan totta, mutta tässä myös sellainen jekku että oikeastaan ei voi tietää onko luova ennen kuin on riittävästi tekniikkaa ja "korvaa" toteuttaa sitä luovuuttaan. Luovuus on melko rajoittunutta jos sormissa on vain pentatoninen asteikko yhdestä asemasta. Eli tämä selviää vasta ajan kanssa, ei kannata olla alussa kovinkaan huolissaa. Teknisesti on sitten jo aika hyvällä tasolla kun pystyy soittamaan sitä minkä "kuulee päässään" puhtaasti ja hyvässä timessä. Luovuus on ehkä sitten sitä että ilmestyykö sinne päähän mitään omaa ja improvoisoitua vai pelkästää jo kuultua melodiaa.
 
Analogioina, eihän kirjailijoillekaan ilmesty varmasti mitään omaa ennen kuin osaa lukea ja kirjoittaa kunnolla. Ja omaan luovuuteen saa varmasti paljon oppia lukemalla muita ja analysoimalla heidän tyylejään. Tai vaikka nykyiset huippuelokuvaohjaajat voivat olla ehkä paljon luovempia kuin 50-luvun kolleegansa kun ovat niin tietoisia kaikista mahdollisista tekniikoista, tyyleistä sekä aikaisemmasta elokuvahistoriasta. Todella luovat kaverit ovat sielläkin tietysti huippulahjakkaita, mutta ovat hekin läksynsä tehneet ennen kuin ovat päässeet "luomaan".
 
For some people it might be overwhelming to wait eight bars before first three guitar solos - Nigel Tufnel
Fromi
21.07.2010 19:48:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

llarppp: Korvakuulo on sitä harjottamatta aika hyvä :) Mut kiitos näistä kahdesta viimeisestä vastauksesta! :)
mm no siis tällä tarkotin et tunnistatko eri skaaloja jos niitä sulle soitellaan? tai tunnistatko eri sointukaraktereita ? tai sointukäännöksiä? sitä tuolla painotetaan noilla sivustoilla ; ) joka auttaa myös hyvin paljon improvisaatioon ; )
 
Jokaisen muusikon sisällä piilee basisti..
antnis
21.07.2010 21:12:26 (muokattu 21.07.2010 21:12:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Foo Player: Tämä on ihan totta, mutta tässä myös sellainen jekku että oikeastaan ei voi tietää onko luova ennen kuin on riittävästi tekniikkaa ja "korvaa" toteuttaa sitä luovuuttaan. Luovuus on melko rajoittunutta jos sormissa on vain pentatoninen asteikko yhdestä asemasta.
 
Jaa, tuommoisella on kyllä saatu uriakin aikaiseksi :D
 
Foo Player:
Analogioina, eihän kirjailijoillekaan ilmesty varmasti mitään omaa ennen kuin osaa lukea ja kirjoittaa kunnolla. Ja omaan luovuuteen saa varmasti paljon oppia lukemalla muita ja analysoimalla heidän tyylejään. Tai vaikka nykyiset huippuelokuvaohjaajat voivat olla ehkä paljon luovempia kuin 50-luvun kolleegansa kun ovat niin tietoisia kaikista mahdollisista tekniikoista, tyyleistä sekä aikaisemmasta elokuvahistoriasta. Todella luovat kaverit ovat sielläkin tietysti huippulahjakkaita, mutta ovat hekin läksynsä tehneet ennen kuin ovat päässeet "luomaan".

 
Eli nykybändit ovat Beatlesia luovempia koska heillä on hanskassa niin historia kuin tyylitkin? Joopa joo, kerros edes yksi 8)
 
Krice
21.07.2010 22:43:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Eli nykybändit ovat Beatlesia luovempia koska heillä on hanskassa niin historia kuin tyylitkin?
 
Tuota asiaa oli vaikea käsittää väärin, mutta sinä onnistuit siinä.
 
Foo Player
22.07.2010 08:32:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli nykybändit ovat Beatlesia luovempia koska heillä on hanskassa niin historia kuin tyylitkin? Joopa joo, kerros edes yksi 8)
 
Ei kun niinpäin että jos nyt ilmeistyisi bändi joka tekisi Beatlesin tapaisia kappaleita niin heitä ei enää pidettäisi kovinkaan luovina koska ne jutut on jo keksistty. Jos haluaa olla uutta luova niin täytyy olla aika aika tietoinen siitä mitä on jo tehty.
 
IMHO yksi hyvä esimerkki luovasta nykybändistä on Muse jonka musiikki on sekamelska poppia, sinfoniaa, progea, hevimetallia, tms, yhdistettynä tavalla jolla syntyy tosi hienoja kappaleita jotka eivät kuulosta miltään muulta tai aikaisemmalta bändiltä. Onhan sinne varastettu tai lainattu elementejä vaikka mistä, mutta kokonaisuus kuulostaa uudelta. Muse myös hyödyntää nykytekniikan mahdollisuuksia hienosti keikoillaan, mm. videoscreeneissään.
 
Mutta takaisin aloittajan kysymykseen soolosoiton kehittämisestä. Parhaiten kehittyy yksinkertaisesti kun soittaa mahdollisimman paljon ja yrittää soittaa taitojensa rajoilla tuoden uusia juttuja koko ajan mukaan. Soittovarmuus tulee soittamalla ja improvisoida voi niillä jutuilla jotka ovat soittovarmasti hallussa, ainkin silloin kun soittaa muiden kanssa eikä voi tehdä "eikun" uudelleenottoja. Bändissä oleminen haastaa yleensä tehokkaasti opettelemaan uutta. Opettajat myös katsovat missä oppilas menee ja haastaa sopivasti uudella materiaalilla, eikä tunnille tai bänditreeneihin kehtaa oikein mennä jos ei ole harjoitellut sovittuja juttuja. "Pakko on paras muusa"
 
Jos opetelee itsekseen niin iso haaste tulee siitä että pystyy pitämään soiton kiinnostavana niin pitkään että aidosti kehittyy ja tuoda uusia elementtejä sopivasti koko ajan mukaan. Helposti jumittuu soittamaan samoja licksejä tai menettää motivaatiota kun ei tiedä mitä treenaisi seuraavaksi.
 
Tässä videot, joko netistä tai DVD:ltä ovat minusta erittäin hyvä tapa etsiä treenausideoita ja saada inspiraatiota. Osa jutuista menee auttamatta ohi ensimmäisellä kerralla, mutta kun katselee paljon materiaalia niin vastaan osuu juuri sopivia juttujakin. Ja kannattahan sitä kysellä vaikka täältä vinkkejä hyvään materiaaliin niin säästyy kahlaamisaikaa.
 
Jos on intoa niin soittoa vain niin paljon kuin mahdollista. Aikanaan kyllä selviää onko sitä luovuutta soittaa hienoja "omia" sooloja.
 
For some people it might be overwhelming to wait eight bars before first three guitar solos - Nigel Tufnel
antnis
22.07.2010 10:37:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Tuota asiaa oli vaikea käsittää väärin, mutta sinä onnistuit siinä.
 
Huumorintajusi on kyllä lähes legendaarinen.
 
Zeeboo
22.07.2010 10:42:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Foo Player: Ei kun niinpäin että jos nyt ilmeistyisi bändi joka tekisi Beatlesin tapaisia kappaleita niin heitä ei enää pidettäisi kovinkaan luovina koska ne jutut on jo keksistty...
 
Oasis?
 
Oikein! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
padaa@dadaa!
22.07.2010 17:06:18 (muokattu 22.07.2010 17:06:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua kiinnostaisi kanssa viedä soittoa uudelle tasolle. Omassa soitossa heikoin puoli on muiden kuin komppijuttujen rytmiikassa. Miten esim. kuuntelette 4/4 -kompin päälle vedetyistä 16-osajuoksutuksista meneekö ne taimissa vai ei?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti