Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oikean käden treenaus
1
RoflMaoZedung
09.07.2010 22:03:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, tilanne on nyt sellainen, että vasen käsi rupesi tässä n. viikko sitten vihaamaan (kyseessä varmaan jokin rasitusvamma tai jännetuppitulehdus), enkä nyt viitsisi sitä hirveästi rasittaa ettei vaiva pahenisi. Eli kysymys kuuluu: kannattaako nyt käyttää aika hyväkseni ja alkaa treenaamaan oikean käden pickausta (eli esim. metronomin kanssa vapailla kielillä kaikkia trioleja ja kvintooleja jne) vai kannattaako vain käyttää aika musiikin teorian opiskeluun? Sillä kitaran soitossahan on erityisen tärkeää vasemman ja oikean käden synkronisaatio, eli en tiedä hyötyisinkö paljon tuosta aiemmin mainitusta vapaiden kielten sahauksesta.. Tarvitsisin kipeästi vastauksia (etenkin heiltä, jotka ovat joskus joutuneen samaan viheliäiseen tilanteeseen kuin minä nyt).

Fromi
09.07.2010 22:16:35

hmm.. mun mielest kannattais käden antaa rauhassa levätä ja keskity vaikka sun kuulon ja teorian harjotteluu. www.musictheory.net tuolta löytyy loistavia kuuloharjotuksia sointuja,asteikoita sun muuta. sit ota joku teoria kirja ja opiskele sitä.

Jokaisen muusikon sisällä piilee basisti..
kimurantti1
09.07.2010 22:18:42 (muokattu 09.07.2010 22:25:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytä ihmeessä aikaa molempiin. Tottakai siitä vapaiden kielten sahauksesta on apua jos soittaa sellaista musaa, jossa tarvitaan nopeaa oikeaa rannetta. Käsien synkka on vaikein juttu, mutta mä ainakin olen kokenut erikseen oikean käden treenaamisen ihan hyödylliseksi. Tässä muutama juttu joita kantsii kokeilla.

Aksentointi - opettele aksentoimaan jokainen tahdin 16-osa. "A" merkitsee aksenttia, x normaalivahvuista pikkausta:

1) Axxx Axxx Axxx Axxx
2) xAxx xAxx xAxx xAxx
3) xxAx xxAx xxAx xxAx
4) xxxA xxxA xxxA xxxA

Sitten noita sotkemalla erilaisia rytmikuvioita, esim. perus klave:

5) xxAx Axxx AxxA xxAx

Toinen hyödyllinen juttu on erilaisten rytmien treenaus. Soita esimerkiksi 16-osia metronomin tahdissa maltillisella tempolla, ja jätä aina noista neljän 16-osan ryppäistä yksi isku pois. Tokan iskun kun jättää soittamatta, niin tulee perus laukkakomppi. Kolmannen 16-osan kun poistaa (ja soittaa vaikka säröllä demppaamalla, vieläpä rumpukompin päälle), saa ihan kivan groovaavan rytmin jne.

Kolmas homma voisi olla perus pyrähdykset. Eli soitat vaikka ensin kolme iskua kuudestoistaosia (eli 12 nuottia) ja sitten tahdin viimeiselle neljäsosalle 16-osatriolina, eli 6 nuottia. Samaa hommaa voi tietenkin treenata soittamalla 8-osatriolin, mikä ei sekään ole maailman helpoin hahmotettava tasaisen 16-nakutuksen seassa, tai vaikka kvintoleilla, ja voihan noita jakaa ihan miten lystää. Ainakin mä olen tällaisista jutuista saanut paljon enemmän irti kuin pelkästä tasaisesta sahauksesta.

Teoriahommat on myös hyödyllisiä, kunhan muistaa myös sitten kokeilla kaikkia lukemiaan juttuja käytännössä kitaran kanssa, mielummin toki sitten kun käsi on parantunut. Näin niihinkin saa konkretiaa ja teorian luku ei jää pelkäksi teoriaksi, vaan sitä oppii hyödyntämään käytännön soitossa.

E: Mulle on siis tehty leikkaus oikeaan ranteeseen. Parannellessa oikeaa kättä luin teoriaa ja treenasin vasemmalla kädellä vähän legatohommia.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
RoflMaoZedung
11.07.2010 19:30:19

Ihan hyviltähän nuo treenit kuulostaa, kiitoksia. Pitää niitäkin kokeilla nyt, ehkä se lievittäisi näitä vieroitusoireita..

aalataur
11.07.2010 22:31:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RoflMaoZedung: No niin, tilanne on nyt sellainen, että vasen käsi rupesi tässä n. viikko sitten vihaamaan (kyseessä varmaan jokin rasitusvamma tai jännetuppitulehdus), enkä nyt viitsisi sitä hirveästi rasittaa ettei vaiva pahenisi. Eli kysymys kuuluu: kannattaako nyt käyttää aika hyväkseni ja alkaa treenaamaan oikean käden pickausta (eli esim. metronomin kanssa vapailla kielillä kaikkia trioleja ja kvintooleja jne) vai kannattaako vain käyttää aika musiikin teorian opiskeluun? Sillä kitaran soitossahan on erityisen tärkeää vasemman ja oikean käden synkronisaatio, eli en tiedä hyötyisinkö paljon tuosta aiemmin mainitusta vapaiden kielten sahauksesta.. Tarvitsisin kipeästi vastauksia (etenkin heiltä, jotka ovat joskus joutuneen samaan viheliäiseen tilanteeseen kuin minä nyt).

Toki kannattaa! Kyyläät telkkaria/leffaa ja sahaat vapaita kieliä niin maan perkeleesti, ilman sähköjä. Kyllä se käsi vaan kasvaa kiinni kitaraan noinkin, aina kun kun kitaraa hiplaa niin se on kotiinpäin. Itellä oli sama mutta oikea käsi paskana (peukalo + etusormi, väärästä plekutekniikasta ja liiallisesta voimankäytöstä soitossa) monta viikkoa, tällöin soitin sähköillä pelkkää legatoa vasurilla + täppingiä keskisormella.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti