Muusikoiden.net
20.06.2018
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten Kompataan?
1 2 3 4 5
padaa@dadaa!
14.07.2010 00:41:50 (muokattu 14.07.2010 00:43:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: En mäkään mielipiteiden tueksi. Ois vaan mielenkiintosta kuulla herran soitantaakin kun kuitenkin kirjallisella puolella kaveri on varsin tuottelias. Kieltämättä jotkut Jussin väitteistä hiukan kaipaisivat jotain osoitusta soittokokemuksesta tuekseen ollakseen uskottavampia.

 
En mäkään mitenkään pahalla tarkoita kun soittonäytettä kyselen. Enemmänkin yritän rohkaista. Parhaitenhan se musiikkinäyte laittaisi luun kurkkuun/jauhot suuhun kaltaiselleni epäilevälle tuomaalle. Hienoahan se olisi kuunnella omaehtoista materiaalia sulautettuna Gilmourin, Mayn ja Slashin fraaseihin.
 
jniska
16.07.2010 20:09:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Mainitsemaasi Slashin kappaletta en tunne, Moneyn muistan ja mitä vaikeaa on Innuendossa? Se vain kuulostaa paljon vaikeammalta kuin oikeasti onkaan, mm. se espanjalaistyylinen kitarakohta puolen välin tienoilla, joka on sama kuvio Am, G, F joka sitten siirtyy raskaanpaan saundiin. EVH:n soolot, mm. Eruption ei ole hankala, mutta mm. SRV:n ja Henkan kappaleet taas onkin jo perusluonteeltaan kinkkisempiä, Samoin Di Meolalla. Haasteellisuus näissä perustuu siihen, että soitetaan useampaa kieltä, toisia venytetään ja toisia ei, samalla kun niitä kieliä pitää vielä pikata eri voimakkuudella, samoin kiivetykset on aika haasteellisia silloin, kun tulee kysymykseen mm. Vain kuuluisa dueli, joka on pääsääntöisesti 1-2 nuottia per kieli eestaas ja aika ruton haipakkaa. Jos sais edes täpätä niin olisi iisimpi, mutta kun ei saa. Sitten yksi kappale jos en saa kuulemalla kiinni, on mm. Satrianin Headless horseman ja tietysti Di Meolan Etyde, joka on niin ikään soitettu akustisella. Kaverin tätsi ja tunne on järkyttävän vaikuttava.
 
Jussi on sellanen tyyppi, joka osaa ja tietää kaiken, mutta ei koskaan näytä sitä muille.
On pyydetty näytettä saundeista, kamoista, kuvia kitaramodeista ja niin edelleen, mutta ei se laita edes kamalistausta. Kukaan ei tiedä missä porukassa se soittelee, eikä kukaan ole koskaan sen soittoa kuullut. Silti se kehuu miten helppoja on EVH:n soolot, Slashit yms.
Mulla on muutama kaveri samalla paikkakunnalla, joista toinen harrastelee rumpujen soittoa, mut ei nekäään tällaisesta kitara-virtuoosista tiedä mitään.
 
Ei paljon rispektiä tipu, jos soittotaito perustuu pelkkään suunsoittoon foorumeilla.
Näitä riittää joka foorumille muutama. Teot puhuu, omakehu ei .
 
Omasta soitostani vielä sen verran että aivan vitusti on treenattavaa, ennenkuin mitään kehtaa julkaista. Johonkin sooloskabaan pitää kyllä pistää jotain vääntöä piakkoin.
 
Laiha Lissu oli paras.
B@sshole
17.07.2010 04:03:13 (muokattu 17.07.2010 04:23:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Komppaamisesta:
Muistaakseni Lukather soitti Jacksonin "Beat it" kappaleen komppiosuudet. Se on treeninä ihan hauska. Suht simppeli.

 
Ok.
 
Lukather soitti myös basson kyseiseen raitaan ( Beat It ) . (Syynä Q:n mieltymykset taimiin yms. Yllättäen soundi, tatsi ja time sopi komppikitararaitaan)
 
Kerro meille vähän taimista. Mitä on taimi?
 
Miksi joku ei swengaa?
 
Miksi joku ei oo "taimissa"?
 
Mitä on "groove"?
 
Mitä tarkoittaa simppeli?
 
-Ja EI, mä en ole se, joka soittaa paljon kaikkea, mietin vaan että ootko sä se. Ei pysty tietämään. Kaakao maistuu aina. Myös halpa kokis. Yllättävän halpa.
 
Tuli mieleen: 85-86: Miri soitti Paven levylle Voxilla rummut, Masa bassot, eiks je?
 
Kuka soitti koskettimet ( Lähtisitkö + Jano ) . Tai siis ne karaktääri-jutut?
 
Olen antanut itselleni kertoa, että Hakoköngäs oli kapuna, Kantonen mukana hörpöttimissä ( jupiter etc ) . Mutta, kumpi soitti ne jutut?
 
Jano-biisin alun ""marokkolais-rummut"" soitti Pave itse.
 
Kertokaa; muistit hatarat noilta ajoilta (-85-86).
 

 
B@SShole
 
Juzpe
17.07.2010 18:45:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jussi on sellanen tyyppi, joka osaa ja tietää kaiken, mutta ei koskaan näytä sitä muille.
 
I.V.S.
 
Kaikkia kekejä aitä onki... :-/
 
Asiaan.... Haluasin AIHEESEEN liittyen kysästä sekä trioissa, että kahden kitaran bändeissä olleilta, että millaisia eri lähestymistapoja on kitaroiden keskinäiseen sovittamiseen. Otetaan esimerkki elävästä elämästä (bändin tunnistaja saa lussaa...):
 
- Kaikki alkaa soolokitaristin jalasta josta rumpali ottaa tahdin
- Basisti soittaa rumpalin mukana suoraan
- Komppikitaristi soitta etu- tai takapotkulle kahden tai kolmen äänen soinnuista muodostuvia kuvioita aika ilmavasti biisiä seuraillen
- Soolokitaristi seuraa pääsäntöisesti yksiäänisellä riffittelyllä basistia ja rumpalia
 
Tässä yksi lyhkäinen analyysi eräästä bändistä.
 
"I have broken several g-strings, while i've been fingering minors."
jussi1976
17.07.2010 20:15:50 (muokattu 17.07.2010 20:21:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tehdään nyt selväksi kertalaakista tämä:
Kyse ei ole soittotaidosta, vaan halusta oppia lisää: Ei ole mitään järkeä alkaa kukkoilemaan soittotaidollaan ja siten (vaikka sitä muut ehkä vaativatkin) "ansaita" saada ääni kuuluviin. Tästä ei ole kyse. En ole niin tyhmä, että alkaisin esittelemään asioita, jotka ovat itselleni kuuluvia EDES sen seikan uhalla, että epäluotettavana pidetään. Miksi? Koska se meriitti on täysin yhdentekevä ja filosofiani vastainen.
 
Kyse on siten myös tästä:
 
Jos lähtökohtana on jokaisen edunmukainen kehittyminen (eikä olemassaolevien kykyjen esilletuominen) niin on ilmiselvää, että pitäydytään asiassa:
 
Eivät siatkaan kasva jatkuvalla punnitsemisella, vaan laadukkaalla murkinalla.
 
Ymmärretäänkö tämä? Vaikka joku osaa vetää minkä tahansa kappaleen millä tasolla tahansa, niin TÄSSÄ pointissa on kyse siitä teoriasta, jolla pitäisi kehitystä ja eteenpäin vieviä suuntaviivoja saada aikaiseksi.
 
20 vuoden soittaja/taiteilijakokemuksella tämä.
 
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
padaa@dadaa!
17.07.2010 21:10:07 (muokattu 17.07.2010 21:19:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Tehdään nyt selväksi kertalaakista tämä:

Kyllä musta tuntuu että väitteidesi vastaisesti juuri kukkoilet vaikka mitään näyttöä ei ole, mutta kukkoilusi jää vain suunsoiton tasolle. Rivien välistähän voi lukea että rehvastelet miten Mayt ja Gilmourit menee "tosta vaan" ja kuvittelet saavasi rispektiä pelkillä puheilla.
 
Ianuarius
17.07.2010 21:58:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En mä taas yhtään aatellu, että se kuvittelis saavansa rispektiä tai mitään, vaan esitti vaan oman näkökulmansa asiaan. Ne, joille soittotaito on yhtä ku ihmisen arvo, saattavat tietenkin nähdä asian noinkin ja tietysti vaativat, että kaikkiin mitättömiin heittoihinkin esitetään oma soittonäyte. Mulle ihan sama. Ei teistä kukaan täällä kuitenkaan mitään varmasti tiedä, eli sinänsä ihan sama, miten niitä väitteitä perustellaan. Eikö tän foorumin tarkotus oo kuitenki vaan olla sellanen kevytmielinen keskustelupaikka?
 
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
krk
17.07.2010 22:37:29 (muokattu 18.07.2010 16:41:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kun oikeastaan sitä vaan että tämä Danny Gattonin Strictly Rhythm Guitar
 
http://www.f-musiikki.fi/dvd/kitara … danny_/_strictly_rhythm_guitar.html
 
on erinomainen rootsmusiikin kitarakomppausta käsittelevä DVD. Tosta on näytteitä YouTubessakin.
 
"Son, can you play me a memory? I'm not really sure how it goes, But it's sad and it's sweet and I knew it complete, When I wore a younger man's clothes" - Billy Joel
jniska
18.07.2010 14:34:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo:
 
E: Heh, meinas unohtua Kolmas Nainen noista kitarakomppihommista. Toimmiii!

 
Juu, kolmannen naisen jutuista kannattaa ottaa oppia. Kivikankaan Timo on kyllä ihan peto soittamaan...
 
Kahden kitaristin komppijutuista:
vuorottelua pitää olla, samoin pitää antaa tilaa toiselle kitaristille. Sitten tervittaessa tuplataan jotain, niin saa möyryä kehiin .
 
Laiha Lissu oli paras.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti