Muusikoiden.net
04.12.2016
The Bassbreaker™ Guitar Amplifier Series | Fender® 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittamisen opettelu
1
Flamethrower
26.06.2010 06:54:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieman vaikeetahan tää soittamisen opettelu on ollut ilman opettajia. Ainakin Rockway voisi olla hyväkin paikka, mutta maksaahan sekin. Onkohan mitään samantapasta ilmaista paikkaa? Tuskin nyt yhtä hyvää, mutta että edes jotenkin kärryille perussoinnuista pääsisi..

Krice
26.06.2010 09:11:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voin lohduttaa sinua kertomalla, että silloin kun itse aloitin opettelun niin mm. internettiä ei oltu vielä keksitty ja kotitietokoneet kuten Commodore 64 ja MSX olivat uusi ja ihmeellinen asia. Minulla ei ollut myöskään kirjoja tai opetusvideoita. Tiesin kuitenkin tarvittavan eli kaksi.. tai no sanotaanko kolme sointua. Niiden ja nuottikorvan avulla opettelin soittamaan hevimetallia ja se onnistui!

Full Throttle
26.06.2010 19:40:55

Viereinen musiikkikirjasto on hyvä paikka... Netistä Youtube ja JustinGuitar on kovia kans.

...
aalataur
26.06.2010 20:13:04 (muokattu 26.06.2010 20:18:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos rokista ja hevistä tykkää niin vitossoinnulla pääsee pitkälle.

E-----------
H----------
G----------
D----------
A------7---
E------5---

Pistät kaksi nakkia tollaseen asemaan, ja alat siirteleen sitä samassa asennossa ympäriinsä ja rämpytät lempilevyjesi pääle tota sävelkorvan varassa (säröllä kuulostaa paremmalta toki kuin akkarilla). Sointutaulukkoja nyt löytyy vaikka mistä pikkukylän kirjastoautostakin, jos avoimia "isoja" sointuja halajaa oppia.

En oo mäkään päivääkään saanut maksullista tai mitään muutakaan opetusta kitaraan ja hyvin menee. Mnetistä sain tekniikka-asiat kyseltyä kuntoon. Tabeja, videoita ja muuta sälää on netti väärällään ilmaiseksikin. YouTube, 911tabs.com, ultimate-guitar.com... Oma korva on silti tärkein apuväline, jos ei sen korvan varassa + sointutaulukot osaa mitään selvittää omin päin, niin on väärä harrastus/lahjaton.
jaspiq
27.06.2010 00:54:10

Mikäli lontoo taipuu niin... Tuubin parhaimmistoon kuuluu tämä heppu http://www.youtube.com/user/creativeguitarstudio#g/u Monipuolisesti käy monia eri tyylejä, teoriaa, tekniikaa ym. ja omilta sivuilta löytyy mahdolliset pdf-tiedostot "oppitunteihin". Tuubin pätkät ei myöskään ole lyhimmästä päästä ja kaveri selittää opetettavat asiat mielestäni selkeästi.

"To err is human; to forgive is divine."
Ianuarius
27.06.2010 09:03:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistät sen biisin soimaan, mitä haluat soittaa ja alat hakea kitaralta oikeita nuotteja siihen. Koetat saada soitosta saman kuulosen ku levyllä. :)

And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
Ziggy Bubba
27.06.2010 09:14:08 (muokattu 27.06.2010 09:15:20)

Kyllä ne perussoinnut on hyvä joka tapauksessa opetella, vaikka rokkia voikin soittaa noilla "vitosilla" suorilta. Suuri kitarakirja on tossa hommassa hyvä, mut nykyään aika tarpeeton - opettele E, G, A, C, F, D ja vaikka B niin olet pirun pitkällä. Netistä löytyy saletisti pikaiset ohjeet...

Mut tosissaan, Am, Em, C, D, G, F kun osaat, niin voit soittaa puolet kaikista pop/country/blues/rock/hevi -biiseistä :)

F on se vaikein - tsemppiä treeneihin!

Tuoretta sludgea/post-metallia: Burweed
elsewhere
27.06.2010 11:08:20

Ja ennen kaikkea koita paasta soittamaan muiden kanssa heti kun mahdollista. Toisilta oppii aina jotain uutta ja se on varsin hauskaakin :)

~ Love broke out and I forgot it's war.
Flamethrower
27.06.2010 13:38:48

Kiitos vastauksista! Eiköhän se tästä vielä lähde ;)

Tommittaja
27.06.2010 16:34:23 (muokattu 27.06.2010 16:35:42)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juu kyllä se siitä lähtee. ittekin oon nyt soitellut about vuoden ilman yhtään opetusta (kukaan ei soita kitaraa :D) ja omasta mielestäni soitan ihan hyvin tuohon aikaan verrattuna. mutta (sori) wareta/osta Guitar Pro (5.2, ei kuutosta, se bugaa :D). sillä oppii paljon nopeammin kuin ascii tabeilla. siihen vaan etit jotain kivoja kappaleita jotka ei oo vaikeita ja niitä soittelet. sitten youtubesta kannattaa kattoa tekniikoita nimeltä:

pinch harmonic (vaatii harjoittelua ja mieluiten säröä. ja käytä aina tähän tallamikkiä)
hammer on ja pull-off

no, muut oppii ittekin :D

mutta siis nämä tarvitet:

-Guitar Pro 5.2
-Ultimate-Guitar (nettisivu)
-jonkin jutun jolla saa säröä, jos soitat metallia/rokkia

PS: mä katoin joskus ku oli avoimien ovien päivä, että ei ne rockwayn videot mulle mitään uutta opettanut. siis mun mielipide vaan, ettei ne ollut hirveän hyödyllisiä. kaiken löytää netistä ilmaiseksi.

http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php
Tonski
27.06.2010 16:53:44

Tommittaja:
PS: mä katoin joskus ku oli avoimien ovien päivä, että ei ne rockwayn videot mulle mitään uutta opettanut. siis mun mielipide vaan, ettei ne ollut hirveän hyödyllisiä. kaiken löytää netistä ilmaiseksi.

Mitenkähän monipuolisesti herra selasi videoita? Uskaltasin väittää, että vähemmän on täällä sellasia muusikoita, joille ne videot ei opeta yhtään mitään.

ihku
Ianuarius
27.06.2010 16:57:19

Niin no, Rockway tavallaan opettaa yhtä hyvin asioita kuin kuka tahansa yksityinen kitaranopettaja... sillä erotuksella, että oppilas ei saa minkäänlaista välitöntä palautetta. Tietotaitotaso Rockwayn porukoilla on siis varamasti yhtä hyvin hanskassa kuin kenellä tahansa yksityisellä kitaranopettajalla ja opetusmetodit samoin.

Tämä ei tarkoita sitä, että he osaisivat opettaa kaikkea mahdollista ja että jokainen kitaristi saisi siitä jotain irti. Ei myöskään tarkoita sitä, että he opettaisivat kaikki asiat perusteellisesti tai edes hyvän soittotavan rakentamisen kannalta oikein. Kuitenkin siellä on monipuolisesti opettajia ja varmasti tulee paljon erilaista infoa kun selailee kaikki videot läpitse.

Kontiak
27.06.2010 17:40:46 (muokattu 27.06.2010 17:41:35)

January: Niin no, Rockway tavallaan opettaa yhtä hyvin asioita kuin kuka tahansa yksityinen kitaranopettaja... sillä erotuksella, että oppilas ei saa minkäänlaista välitöntä palautetta. Tietotaitotaso Rockwayn porukoilla on siis varamasti yhtä hyvin hanskassa kuin kenellä tahansa yksityisellä kitaranopettajalla ja opetusmetodit samoin.

Noin minäkin sen ajattelen. Oppilaan tarvitsee pystyä soveltamaan oppimaansa, että se jäisi pitkäkestoisempaankin "kirjastoon". Siihen tuollainen opettaja on omiaan auttamaan, mm. juuri oppilaalle sovitettujen esimerkkien avulla.

Ketjun aloittajalle suosittelen tuntien ottamista. Kyselee sitten vaikka ilmaisia tunteja joiltakin ihan sama. Itseopiskelussa tunteihin ei välttämättä ole isoakaan eroa, mutta pahimmillaan siinä voi olla niin iso ero, että sitä ei opettajankaan kanssa kurota enää umpeen.

Full Throttle
28.06.2010 20:48:10

Itselleni ei Rockway myöskään kuukauden käytöllä oikein auennut. Onhan se ihan kätevä sivusto, paljon hyviä toimintoja ja monipuolisuutta.

Mie vannon JustinGuitarin nimeen, herra on aika taitava ja kokenut opettaja. Miinuksena, että ei päivitä sivuaan kovin usein ja perusteiden jälkeen opintomateriaali suppenee paljon.

Ei kannata maksaa sellaisesta, minkä voi saada ilmaiseksikin ;)

...
Ianuarius
28.06.2010 21:28:36

http://www.youtube.com/user/RobChappers

Päivittää ihan vitun usein ja mun mielestä ihan hauska jätkä! :D Mut tolla on paljon muutaki ku vaan oppitunteja.

zjanii
02.07.2010 19:36:00

Jossain oli tälläinen linkki pari viikkoa sitten. En ole itse ehtinyt kun pari tsekata ja ihan ok settejä.

http://www.youtube.com/Kitarakoulu?user=Kitarakoulu&hl=fi

Ahokkis
03.07.2010 07:56:17

Elämme kapitalistisessa yhteiskunnassa jossa paskallakin käyminen maksaa.

"Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." -Ushimir
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti