Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Trio-yhtyeelle pyörempää soundia
1 2
Goljatt
17.05.2010 00:36:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kas, hei!
 
En ole aivan varma onko tämä oikea osasto tälle aiheelle
Soitan tällä hetkellä bändissä missä meillä on kitara, basso ja rummut, ja kaipaisin vinkkejä millä saisi soundin kuulostamaan hieman "pyöreämmältä." Itse soitan kokoonpanossa kitaraa ja laulan, basisti hoitaa lähinnä bassonsoiton lisäksi stemmat. Soitamme lähinnä iskelmää, poprokkia ja indietä.
 
Soitto kuulostaa todella hyvältä kunnes kohdalle osuu kitara soolo ja jokaisella kerralla se suorastaan tappaa dynamiikan kuin seinään. Luonnollisesti olen kokeillut erilaisia pedaaleita buustaamaan kitaraa kovemmalle soolon ajaksi, mutta silti ne yksittäiset äänet saavat sen kappaleen ns. "meiningin" katoamaan kokonaan. Olen kokeillut myös olla käyttämättä reverbiä ja lisäämällä reilusti keskiääniä, mutta sekään ei tunnu täyttävän sitä tyhjää tilaa.
 
Toinen kitaristi olisi tiestysti se kaikkein optimaalisin vaihto ehto, mutta hetkellä ei ole mahdollisuutta sellaista järjestää.
 
Olisin kovin kiitollinen hyvistä vinkeistä.
 
Oh, suits you sir!
hapan
17.05.2010 00:43:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basistin on oltava vitun röyhkeä. Ja komppi liimapuutakin saumattomampi.
 
Antti1
17.05.2010 01:35:23 (muokattu 17.05.2010 01:36:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basistille paremmat kamat alle, niin jo lähtee. ;)
 
Ei vaan sisällöstähän tossa kohtaa on kyse. Jos ei oo oikein mitään järkevää soitettavaa, niin kokonaisuus kuulostaa ontolta soundeista riippumatta. Sit taas jos on jotain muuta, kuin random hilipatipippaa, toimii systeemi paljon paremmin. Basistille ja rumpalille enempi vaan oikeanlaista soitettavaa soolojen ajaksi, ja tosiaan soundipuoli (vahvari, säröt, kompurat jne.) harkintaan oikein tosissaan.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
midnight rose
17.05.2010 02:29:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bassoon särö, sillä poistuu ongelma. Meillä ainakin toimii.
 
Chunga
17.05.2010 09:39:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi vinkki joka ei välttämättä ole tullut mieleen:
Kuuntele trio-yhtyeitä, ja etenkin niiden livetaltiointeja.
Esmes Jimi Hendrix, Cream, Hurriganes, kingston wall jne. Sellasta josta pystyy kuulemaan millasia kikkoja on käytössä.
 
All consept - no content
Kefiiri
17.05.2010 11:50:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chunga: Yksi vinkki joka ei välttämättä ole tullut mieleen:
Kuuntele trio-yhtyeitä, ja etenkin niiden livetaltiointeja.
Esmes Jimi Hendrix, Cream, Hurriganes, kingston wall jne. Sellasta josta pystyy kuulemaan millasia kikkoja on käytössä.

 
Aika monissa ryhmissä on vaan kolme soittajaa + solisti. Kyllä sen saa sujumaan. Mutta komppiryhmän soitossa täytyy olla draivia niin että musa kulkee vaikka ilman kitaraa. Myötäilymeininki täytyy vaihtaa hyökkäysasenteeseen. Ei niin että soitettaisiin koko biisi tukkoon, vaan että se mitä soitetaan vedetään varman kuuloisesti.
 
Johann Onn
17.05.2010 13:09:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: se mitä soitetaan vedetään varman kuuloisesti. Mieluiten noin.
 
Ei hyvät soundit ja särkijät paljon auta, jos kuulostaa kuin rumpali ja basisti soittais, ihan eri biisiä.
 
Itse oli aikoinaan yhdessä bändissä, jossa se kuulosti yleensä (ja valitettavasti) just tolta. Ehkä olisi pitänyt laittaa ne treenaamaan biisejä, niin kauan kahdestaan, kunnes homma olisi alkanut toimimaan.
 
Ekespylly
17.05.2010 13:21:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rekrytoi basistiksi Geezer Butler ja rumpaliksi Bill Ward... alkaa jytistä! ;)
 
http://www.headsonfire.net http://www.mikseri.net/mre/
Funkånaut
17.05.2010 13:28:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekespylly: Rekrytoi basistiksi Geezer Butler ja rumpaliksi Bill Ward... alkaa jytistä! ;)
 
Tai Keith Moon kannuihin ja Entwistle bassoon. Eiku...
 
Tosiaan, kannattaa rock -triojen musaa kuunnella ja kuunnella miten he noi soolo-osat toteuttavat. Creamia, Jimi Hendrixiä, The Whota (ajalta ennen syntetisaattoreita)...
 
I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered. - George Best
Carpenter
17.05.2010 14:30:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Aika monissa ryhmissä on vaan kolme soittajaa + solisti. Kyllä sen saa sujumaan. Mutta komppiryhmän soitossa täytyy olla draivia niin että musa kulkee vaikka ilman kitaraa. Myötäilymeininki täytyy vaihtaa hyökkäysasenteeseen. Ei niin että soitettaisiin koko biisi tukkoon, vaan että se mitä soitetaan vedetään varman kuuloisesti.
 
Joo simppelinkin kompin saa kuulostamaan todella hyvältä, kun vain soittaa tiukasti hyvillä saundeilla. Tässä hyvä esimerkki, että pelkkä basso + rummut toimii soolonkin taustalla hiton hyvin http://www.youtube.com/watch?v=fD9X9QGBYLY
 
Basisti on lyömäsoitin.
Goljatt
17.05.2010 20:28:39 (muokattu 17.05.2010 20:32:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No bassokaapin wattejen määrässä ei pitäisi olla mitään moitittavaa.
Toki olen ehdottanut basistia soittamaan mielummin arpeggio kuvioita juurinuottien sijaan.
Itseltäni löytyy löytyy kompura, joka tuppaa melkein aina olevan päällä.
Rytmi puoli onkin se ainoa asia jonka aikana soundi kuulostää täydeltä, mutta heti kun vaihdan rytmistä sooloon, dynamiikka heittää itsensä hirteen.
 
Toki olen kuunnellut Kingston Wallia ja Hendrixiä, mutta valitettavasti meidän rumpalimme ei ole oman elämänsä Kuoppamäki, haha! R.E.M:in vanha tuotanto on myös oiva esimerkki siitä miten trio saadaan kuulostamaan hyvältä.
 
Tuota bassosäröä en ole olekaan koskaan tullut ajatelleeksi. Pitää varmaan ensi kerralla kokeilla.
 
Kertokaa ihmeessä lisää vinkkejä jos niitä löytyy, kiitoksia näistä!
 
EDIT: Harmikseni lompakostani ei tällä hetkellä löydy sen verran katetta, että saisin hankittua itselleni Marsun JMP nupin ja kaapin, haha! Tällä kerralla pitää pärjätä 50w putkicombollani.
 
Oh, suits you sir!
oiva tumpeloinen
17.05.2010 20:34:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Goljatt: Tuota bassosäröä en ole olekaan koskaan tullut ajatelleeksi. Pitää varmaan ensi kerralla kokeilla.
 
Toivottavasti löytyy sit jonkinmoinen bassosäristin. Kaikki kitarakurnuttimet ei ole omimmillaan basson kanssa.
 
Tosin mä luulen, ettei siitä ole juurikaan apua. Enemmänkin mä luulen tässä kaiken efektien perään haikailemisessa olevan ongelmana, että kitaran soundi on liian jytky bändissä. Jos se tulee liikaa basistin tontille, niin siirtyessä liidiin, putoaa puolet pohjasta pois. Sieltä kautta mä lähtisin kokeilemaan onneani paremman onnen suhteen. Onhan tuo jytkympi bassokin tietenkin ongelmaratkaisua samaan suuntaan, mutta aivan toisesta päästä. Voin olla väärässäkin, mutta jotenkin tulee mieleen, että nyt on tehty kitaralle "mahtisoundi", ja koitetaan muita taputella sen mukaan.
 
Goljatt
18.05.2010 00:39:17 (muokattu 18.05.2010 00:41:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Toivottavasti löytyy sit jonkinmoinen bassosäristin. Kaikki kitarakurnuttimet ei ole omimmillaan basson kanssa.
 
Tosin mä luulen, ettei siitä ole juurikaan apua. Enemmänkin mä luulen tässä kaiken efektien perään haikailemisessa olevan ongelmana, että kitaran soundi on liian jytky bändissä. Jos se tulee liikaa basistin tontille, niin siirtyessä liidiin, putoaa puolet pohjasta pois. Sieltä kautta mä lähtisin kokeilemaan onneani paremman onnen suhteen. Onhan tuo jytkympi bassokin tietenkin ongelmaratkaisua samaan suuntaan, mutta aivan toisesta päästä. Voin olla väärässäkin, mutta jotenkin tulee mieleen, että nyt on tehty kitaralle "mahtisoundi", ja koitetaan muita taputella sen mukaan.

 
Olet oikeassa. Tässä tapauksessa kitaran varmaan kuuluisi olla se diskantti ja basson taas basso, jotta miksaus pysyy tasapainossa. Eli soittaisin soinnut ilman A ja E-kieltä, eli tyyliin niitä "reggae sointuja." Basistiltamme löytyy kyllä tuo Bossin bassosärö mikä mielestäni kuulostaa mehiläispesältä, mutta ehkäpä tuo laatikossani pölyttynyt Big Muff voisi olla kokelemisen arvoinen.
 
Kuten aikaisemmin mainitsin, sooloissa ongelmana tuntuu olevan juuriki niiden yksittäisten nuottien ohkaisuus. Ongelma saattaa olla siinäkin, että pidän yleensä presenceä nollassa, koska se mielestäni tekee soundista hieman paksumman, mutta toki vaikeamman leikkaa läpi. Noh, pitää kokeilla ensi harkoissa. Tietysti joku 2x12 kaappi voisi toimia vähän parempana kaverina sitten joku päivä.
 
Oh, suits you sir!
oiva tumpeloinen
18.05.2010 00:44:12 (muokattu 18.05.2010 00:46:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs jos kokeilette ensi treeneissä samalla, että väännätte pikkuhiljaa nuppeja kohdilleen samalla, kun soitatte. Tai voihan siinä pitää taukoakin säätämisen ajan, mutta teette sen nimenomaan sillä ehdolla, mitä biisit kaipaa. Ette mieti etukäteen sopivia asetuksia mistään, vaan tosiaan teette kaiken biisin ehdoilla. Lopputuloksena saattaa olla aivan tolkuttoman karseat soundit yksinään, mutta toimivat kimpassa.
 
E: ja kannattanee aloittaa tuo ruuvaus basson päästä. Sitten vasta sitä kitaraa tarpeen mukaan. Ja kun ilmeisesti sulla on noita matolaatikoita riittävästi, niin käytä vaikka niitä siellä soolon kohdalla. Koita pitää peruskomppi mahdollisimman kevyenä. Jos teet komppisoundista todella tuhdin, sulta tosiaan putoaa osa pohjasta pois sooloillessa, ja se saa homman kuulostamaan ohuelta.
 
Goljatt
18.05.2010 02:28:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Mitäs jos kokeilette ensi treeneissä samalla, että väännätte pikkuhiljaa nuppeja kohdilleen samalla, kun soitatte. Tai voihan siinä pitää taukoakin säätämisen ajan, mutta teette sen nimenomaan sillä ehdolla, mitä biisit kaipaa. Ette mieti etukäteen sopivia asetuksia mistään, vaan tosiaan teette kaiken biisin ehdoilla. Lopputuloksena saattaa olla aivan tolkuttoman karseat soundit yksinään, mutta toimivat kimpassa.
 
E: ja kannattanee aloittaa tuo ruuvaus basson päästä. Sitten vasta sitä kitaraa tarpeen mukaan. Ja kun ilmeisesti sulla on noita matolaatikoita riittävästi, niin käytä vaikka niitä siellä soolon kohdalla. Koita pitää peruskomppi mahdollisimman kevyenä. Jos teet komppisoundista todella tuhdin, sulta tosiaan putoaa osa pohjasta pois sooloillessa, ja se saa homman kuulostamaan ohuelta.

 
Kiitoksia vinkistä! Taidanpa kokeila ensi kerralla.
 
Oh, suits you sir!
vasili
18.05.2010 03:27:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Goljatt: Soitto kuulostaa todella hyvältä kunnes kohdalle osuu kitara soolo ja jokaisella kerralla se suorastaan tappaa dynamiikan kuin seinään. Luonnollisesti olen kokeillut erilaisia pedaaleita buustaamaan kitaraa kovemmalle soolon ajaksi, mutta silti ne yksittäiset äänet saavat sen kappaleen ns. "meiningin" katoamaan kokonaan. Olen kokeillut myös olla käyttämättä reverbiä ja lisäämällä reilusti keskiääniä, mutta sekään ei tunnu täyttävän sitä tyhjää tilaa.
 
Muutama vinkki:
 
1. Soundit kuntoon ja järki käteen niiden suhteen. Suosittelen ensisijaisesti vähentämään kakenlaisten pöristimien ja taikalaatikoiden käyttöä. Jos homma toimii pelkän piuhan, kitaran ja vahvistimen kanssa, on sitä helppo lähteä maustamaan sen jälkeen,
 
2. Rumpu- ja bassokomppi kuntoon. Jos ei groovaa ilman kitaraa, ei se toimi sen kanssakaan.
 
3. Jos soittaa hyvällä ja selkeällä timellä (koskee koko bändiä), kuulostaa isommalta ja tukevammalta.
 
4. Kuulematta teitä uskallan sanoa, että timen treenaamisesta metronomin kanssa ei varmaankaan olisi haittaa.
 
5. Olis hyvä jos sais ääninäytteen.
 
6. Koittaakaa soittaa biisi, riffi tms sellaista, miltä haluatte kuulostaa. Äänittäkää oma versionne ja verratkaa alkuperäiseen. Löytyykö kuuloelimin havaittavia eroavaisuuksia?
 
aoi
18.05.2010 10:59:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä kuulostaa hölömöltä idealta ja sitä se varmaan onkin, mutta kaikkeahan pitää kokeilla. Tuleeko nyt ongelmaa, että basso soittaa matalalta, kitara korkealta ja väliin tuntuu jäävän tyhjää? Mitä jos basistikin lurittelisi soolojen aikana korkeammalta. Vois kuvitella että saundi ohenee entisestään, mutta homma saattaisi toimiakin uuden sovituksen nimissä. Bassolinja ja kitara ikään ikään kuin kiipeävät biisiä yhdessä, eikä toinen jäisi orpona rantaan soittelemaan toisen hypätessä risteilyalukselle.
 
Laatumutuilun jälkeen todettakoon, että helpointa on varmaan noudattaa aiemmin mainittuja vinkkejä ja tehdä bassosaundista "isompi", useampia taajuusalueita kattava. Jos kitaravahvistukseen saa säädettyä erikseen saundit kompille ja soololle, soolon ajaksi sitten kitaralle alakeskitaajuksia mukaan, tai miten nyt saundi vain paksuuntuisi. Komppeihin sitten kirkkaampaa sointia.
 
Raist
18.05.2010 18:13:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks hieno trio:
 
http://www.youtube.com/watch?v=IxVMJS47vug
 
Goljatt
19.05.2010 22:51:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vasili: Muutama vinkki:
 
1. Soundit kuntoon ja järki käteen niiden suhteen. Suosittelen ensisijaisesti vähentämään kakenlaisten pöristimien ja taikalaatikoiden käyttöä. Jos homma toimii pelkän piuhan, kitaran ja vahvistimen kanssa, on sitä helppo lähteä maustamaan sen jälkeen,
 
2. Rumpu- ja bassokomppi kuntoon. Jos ei groovaa ilman kitaraa, ei se toimi sen kanssakaan.
 
3. Jos soittaa hyvällä ja selkeällä timellä (koskee koko bändiä), kuulostaa isommalta ja tukevammalta.
 
4. Kuulematta teitä uskallan sanoa, että timen treenaamisesta metronomin kanssa ei varmaankaan olisi haittaa.
 
5. Olis hyvä jos sais ääninäytteen.
 
6. Koittaakaa soittaa biisi, riffi tms sellaista, miltä haluatte kuulostaa. Äänittäkää oma versionne ja verratkaa alkuperäiseen. Löytyykö kuuloelimin havaittavia eroavaisuuksia?

 
1. Soundimme ovat oikein kunnossa, eikä niissä ole valittamisen varaa. Vaikka omaankin arsenaalin erilaisia säröpedaaleita, se ei tarkoita että niissä olisi gaini ja tone 10 kohdalla, saatika että ne olisivat edes jokaisen kappaleen aikana päällä.
 
2. Rumpalilla ja basistilla on oikein hyvä groove päällä.
 
3. Timessämme ei ole moitittavaa.
 
4. Uskallan kommentoida, että ehkä 7 vuoden aikana olemme kaikki törmänneet metronomin kanssa harjoittelemiseen kerran jos toisen.
 
5. Valitettavasti ei ole tällä hetkellä mahdollista sellaista järjestää.
 
6. Tuo on mielestäni itsestään selvää, sillä emme ole karaokeyhtye.
 
Oh, suits you sir!
Kefiiri
19.05.2010 23:19:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Goljatt:
2. Rumpalilla ja basistilla on oikein hyvä groove päällä.
 
3. Timessämme ei ole moitittavaa.

 
Tuo on ihan mukavan kuuloinen biisi tuolla musanäytteessäsi, eikä soittokaan ole tumpeloa. Luulisi toimivan triollakin. Ei tuohon muuta osaa keksiä kuin kaksi vanhaa Bluesounds-niksiä: Kompatessa soitetaan kitaraa mahdollisimman niukasti ja dempaten, ja soolon aikana rumpali soittaa haitsun sijasta rideen. Näin kokonaissoinnin oheneminen soolon aikana ei tunnu niin jyrkältä.
 
Kitarasoundia vaihtamalla ei pulma mielestäni ratkea, jos sitä oikeasti onkaan?
itse tykkään juuri siitä ilmavuudesta mikä triolla soolojen aikana saavutetaan.
 
Mitä tarkkaan ottaen tarkoitat sillä että kitarasoolon paikka tappaa dynamiikan joka kerta kuin seinään? Olisiko basistilla varaa soittaa topakammalla tatsilla silloin kun kitara ei komppaa?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti