Muusikoiden.net
06.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittotuntumat eri vahvistimilla?
1
tomaattiorava
06.04.2010 14:45:58 (muokattu 06.04.2010 14:47:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oli vähän vaikea otsikkoa nimetä, mutta pointtina siis seuraava.

Oon havainnu, että jos himassa treenaat jotain riffiä himavehkeillä ja sitten meet treenikselle soittamaan vähän isommilla koneilla, niin soitto tuntuu ja kuulostaa erilaiselta. Demppikäden asentoa tarvii muuttaa yms. mikäli haluaa että riffi saundaa samalta kuin kotosalla.
Ilmeisesti tämä johtuu lähinnä siitä, että himan trankkulaitteissa sitä gainia on aika kosolti, jolloin demppaukset korkeammiltakin kieliltä kuulostavat muhkeilta ja selkeiltä, jopa kosteilta. Sitte taas treeniksellä kun putkitehoa riittää ja gainia ei tahtois niin hirveesti laittaa, niin samat dempit kuulostaa ohkasilta ja laimeilta ja kämmensyrjää tarvittee vetää taaksepäin jotta kielet soivat vähän vapaammin, elikkä demppaa vähemmän. Saundi on siis hyvin rouhea mutta kuiva.

Hyvänä esimerkkinä vaikka angel of deathin hämähäkki-riffi. Ei vaan saundaa samalta.

Ilmeisen harmin tämä tietty aiheuttaa mikäli haluat kotosalla jonkun jutun treenata kuntoon treenejä varten ja sitte kämpillä ei riffi saundaakkaan yhtään samalta.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kannattaisko tässä harkita jonkinlaisen säröpurnukan hankkimista tai jotain?

Antti1
06.04.2010 14:48:25 (muokattu 06.04.2010 14:49:31)

Päivää aiemmin kamapuolella: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=189578

E: Jos tatsi harmittaa, niin hommaa kunnon kamat kotiin.

"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
tomaattiorava
06.04.2010 14:51:36

Antti1: Päivää aiemmin kamapuolella: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=189578

E: Jos tatsi harmittaa, niin hommaa kunnon kamat kotiin.

ohos, tattis linkistä!

Mitä tarkoitat kunnon kamoilla?
Ite oon kyllä ihan tyytyväinen ollut hima setuppiin...

Antti1
06.04.2010 14:57:06 (muokattu 06.04.2010 15:02:15)

E: Jatkuupi tuolla toisella puolella.

"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
tomaattiorava
06.04.2010 15:02:57 (muokattu 06.04.2010 15:03:17)

no näinhän se tietty menee, mutta se taas on täys mahottomuus kerrostalokämpässä treenaa putkinupilla jossa 4x12 alla =P

E : juu, jatketaan siellä.

jussi1976
07.04.2010 22:19:07 (muokattu 07.04.2010 22:22:27)

No mä olen huomannut saman asian. Kysymys; Olisiko syy siinä, että jos esimerkiksi otetaan ihan normi hi-gain putkinuppi; Se soi nätisti hieman pienemmilläkin volilla, mutta kun sitä möykkää väännetään irti enemmän, niin saundin tavallaan "lyhenee", eli siitä tulee iskevämpi (soi tietysti usein paremmin kuin pienemmällä volalla), napakampi. Vaikea kuvata tarkasti asiaa, mutta tällöin mun mielestä myös soittotuntuma muuttuu olennaisesti toisenlaiseksi, esim. virheet korostuu.
Juuri tämän ominaisuuden takia itse pidän räkkivehkeistä - ja etusista, koska se saundi tuntuu pysyvän paremmin vakiona hiljaisesta kovempaan.
Tämä ilmiö tietysti riippuu myös jokaisen omasta mieltymyksestä, tavoitteista ja tavasta kuunnella, mutta itse allekirjoitan ylläolevan.

Toi säröpurnukan hommaaminen voisi olla hyvinkin "se" juttu, jolla tasoittaa sitä ohkasuutta kovemmilla volamäärillä. Siinä pitäisi olla säröä jonkun verran lisää, ja alapäätä kanssa. Sit vois toimia.

"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti