Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Economy picking
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Kontiak
17.06.2010 19:02:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huhtikuun Guitar Techniques-lehdessä on juttu economittamisesta.
 
Mitä enemmän treenaa economya, sitä vammaisemmalta tuntuu strict alternate a la Petrucci-veivaus.
 
aalataur
17.06.2010 19:04:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä yritän osata molemmat. Ne tukee toisiaan ja niillä voi soittaa erilaisia juttuja. Alternate on mulla silti vahvempi.
Kontiak
17.06.2010 19:26:49 (muokattu 17.06.2010 19:29:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Ne tukee toisiaan
 
Tuosta en ole enää niinkään varma. Economylla joutuu minusta asennoitumaan pikkaamiseen ihan eri tavalla.
 
edit. Voi tietysti olla, että en osaa alternate ja economya tarpeeksi hyvin. :D
 
aalataur
17.06.2010 19:35:14 (muokattu 17.06.2010 19:38:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kontiak: Tuosta en ole enää niinkään varma. Economylla joutuu minusta asennoitumaan pikkaamiseen ihan eri tavalla.
 
edit. Voi tietysti olla, että en osaa alternate ja economya tarpeeksi hyvin. :D

 
Batio taisi sanoa noin joskus, en Batiosta tykkää musiikillisesti mutta teknisesti se on hyvä. Itse olen kokenut että ne tukee toisiaan, toki niissä asennoidutaan eri tavalla, mutta sitä "asennoitumista" olisi hyvä osata vaihtaa lennosta kesken lickin. Koska economy on sweeppauksen kanssa kytköksissä, kaikkihan kuitenkin sweeppailee (esim. Petrucci) vaikkei economya soittaisikaan. Ei se matka sweepistä economyyn ole minusta hirveän pitkä. Jotkut jutut toimii vaan paremmin alternatena, toiset economyna. Siis mulle. Kaippa economylla voi soittaa melkein mitä vaan.
JR
17.06.2010 22:46:13 (muokattu 17.06.2010 22:56:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei kyl luista oikee economy joskus tulee johonki kohtaa vedettyä.
Ei se teoriassa kait sen vaikeempaa oo.
 
Simppeli lähestymistapa:
Jos soitat parittoman määrä (1 tai 3) nuotteja yheltä kieleltä ja siirryt seuraavaan kieleen, jatka uudelta kieleltä vikan pikkauksen suunnalla. Eli seuraava kieli aloitetaan samalla pikkaussuunnalla kuin edellisen vika isku jos nuotteja edellisellä kielellä oli pariton määrä.
 
Jos parillinen (2,4) ni ei tarvita economyä.
 
edit.. ei ihan toimikaan toi teoria haha..! osittain kyllä.
 
Simppelimpi ois:
 
Kun siirryt uudelle kielelle, aloita sen pikkaus samalla suunnalla kuin edellisen kielen vika pikkaus.
Poikkeus 1:Paitsi jos siirryt alemmalta kieleltä ylemmälle ja viimeinen pikkaus oli ylöspäin.
Poikkeus 2: jos siirtyt ylemmältä kieleltä alemmalle ja vika pikkaus oli alaspäin.
 
Edit2: painoin ittelleni varoitusta ja haen bissen.
 
"Milk can hurt you"
Kontiak
18.06.2010 13:07:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Itse olen kokenut että ne tukee toisiaan, toki niissä asennoidutaan eri tavalla, mutta sitä "asennoitumista" olisi hyvä osata vaihtaa lennosta kesken lickin.
 
Loppujen lopuksi kai tuohon tilanteeseen tullaan siten, että plektran käyttö on täydellisen hallittua ja pikkaus saundiltaan samanlaista suunnasta riippumatta. Frank Gambale on tästä esimerkki.
 
Asenteella tarkoitin enemmänkin käden asentoa. Sitten jos vielä yhdistää siihen peukulla demppaamisen, niin alkaa minusta tulla eroa economyn hyväksi melkoisesti.
 
Tonski
18.06.2010 13:49:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Economy vai alternate.. Eikö yhtä hyvä keskustelunaihe olis täppäämällä vai alternatella? Economy tuntuu niin erikoistapauksissa soveltavalta tekniikalta, missä alternate on oikeestaan yleispätevin tekniikka kitaralla. Kait nämäkin sitten on niitä mielipidekysymyksiä, menkööt..
 
ihku
aalataur
18.06.2010 14:34:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kontiak: Loppujen lopuksi kai tuohon tilanteeseen tullaan siten, että plektran käyttö on täydellisen hallittua ja pikkaus saundiltaan samanlaista suunnasta riippumatta. Frank Gambale on tästä esimerkki.
 
Asenteella tarkoitin enemmänkin käden asentoa. Sitten jos vielä yhdistää siihen peukulla demppaamisen, niin alkaa minusta tulla eroa economyn hyväksi melkoisesti.

 
Mitä tarkoitat peukulla demppaamisella?
 
Mä en tiedä onko mun käden asento sama vai eri alt/eco, täytyy tarkkailla asiaa. Ero on ainakin hyvin pieni luullakseni. Alternatea kuitenkin vedetään economyssakin jos ei vaihdeta kieltä. Eihän sitä aina soiteta 3 säveltä per kieli ylös/alas meneviä juoksutuksia. Economy on vain keino vaihtaa kieltä, alternateahan se soitto on, jos kieli ei vaihdu.
Kontiak
18.06.2010 14:36:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Economy tuntuu niin erikoistapauksissa soveltavalta tekniikalta, missä alternate on oikeestaan yleispätevin tekniikka kitaralla.
 
Eihän sitä tarvitse kuin sahata skaaloja ylösalas tai ylös tai alas kolme nuottia per kieli, niin löytyy jo ensimmäinen "erikoistapaus".
 
Kontiak
18.06.2010 14:47:54 (muokattu 18.06.2010 14:51:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Mitä tarkoitat peukulla demppaamisella?
 
Sitä mitä Hess mainostaa eli että pikattavaa kieltä alemmat kielet hiljennetään peukulla. http://www.theshredzone.com/content/article.asp?pageid=265 Tuossa voi olla vielä se pointti, että tuo peukulla demppaaminen edesauttaa sitä, että pikkaaminen pysyy paremmin samassa tasossa. Siten tulee tasaisempi pikkaus molempiin suuntiin.
 
Mä en tiedä onko mun käden asento sama vai eri alt/eco, täytyy tarkkailla asiaa. Ero on ainakin hyvin pieni luullakseni. Alternatea kuitenkin vedetään economyssakin jos ei vaihdeta kieltä. Eihän sitä aina soiteta 3 säveltä per kieli ylös/alas meneviä juoksutuksia. Economy on vain keino vaihtaa kieltä, alternateahan se soitto on, jos kieli ei vaihdu.
 
Ei näitä, kiitos. :D Alternatea se soitto on kun vaihdetaan lyöntisuuntaa koko ajan. Muuten se on ecoa. Tai jotain. Pitäiskö vielä lisätä, että jokainen saa soittaa niin kuin haluaa? ;)
 
Olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla opetella alternate, jos olisi soittamisen aloittamisesta hehkutettu ecoa niin kuin alternatea nykyään. Nyt tuntuu, että tulisi sanottua, että alternate on aivan järjetöntä jumppaa.
 
Tonski
18.06.2010 15:39:29 (muokattu 18.06.2010 15:39:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kontiak: Nyt tuntuu, että tulisi sanottua, että alternate on aivan järjetöntä jumppaa.
 
Noooh, joillekin se ekonomiarunkkaus toimii, ei kait siinä. Se mitä mä en henk.koht. käsitä on miten tyypit pysyy täysin kärryillä nopeemmissa kohdissa joka nuotin ja fraasin kohdalla tai saavat tolla pikkaustyylillä aksentoitua jossain oikeesti vittumaisemmissa skaalajuoksutuksissa kaiken just niinkun haluavat, itselle ainakin on aina tuntunu ihan älyttömän sinnepäin-tekniikalta. Vähän soittajakohtasta juttua taas, absoluuttista totuutta odotellessa..
 
ihku
Kontiak
18.06.2010 15:51:15 (muokattu 18.06.2010 15:53:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: itselle ainakin on aina tuntunu ihan älyttömän sinnepäin-tekniikalta.
 
Samaa olen miettinyt. Esimerkiksi alaslyönnin jälkeen siirryttäessä ohuempien kielien suuntaan tuntuu, että on liikaakin aikaa seuraavaa huitaisua odotellessa. Siitä juuri se ajatus, että mitenhän olisi jos ei alternate olisi se oletustapa.
 
Herra Rapu
18.06.2010 15:56:24 (muokattu 18.06.2010 15:59:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa muistaa soundipuoli tässäkin. Ei eri tekniikat ole toisiaan poissulkevia.
 
Ykösellä purkkiin!
FAT = MOTION
Kontiak
18.06.2010 16:11:25 (muokattu 18.06.2010 16:12:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herra Rapu: Kannattaa muistaa soundipuoli tässäkin. Ei eri tekniikat ole toisiaan poissulkevia.
 
Teoriassa saundieroa ei ole. Tässä ketjussa on tuota käytäntöä jo ihmeteltykin ja sitten tietysti soittaja nimeltä Gambale. Voisitko valaista lisää?
 
aalataur
18.06.2010 18:28:37 (muokattu 18.06.2010 18:38:08)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kontiak: Teoriassa saundieroa ei ole. Tässä ketjussa on tuota käytäntöä jo ihmeteltykin ja sitten tietysti soittaja nimeltä Gambale. Voisitko valaista lisää?
 
Gilbertti isoon ääneen julistaa tässä tutulla videolla 5:13 -->
 
http://www.youtube.com/watch?v=CpJNUGHxC3M
 
miten economy "breaks up the groove". Mutta kovin rationaalisia perusteluita hän ei anna, tietysti Gilbert voi olla puolueellinen/tunneperäinen mielipiteessään kun on itse mr. alternate.
 
Kuitenkin mun mielestä economyssa on todella vaikea juostavasti lisäillä aksentteja, esim kun soitat kaksi kieltä DD tai UU, ja haluat aksentoida ensimmäisen tai jälkimmäisen noista nuoteista, se on todella vaikeata. Ei mahdotonta, esim. GG osaa aksentoida sujuvasti economyssa minkä nuotin haluaa, mutta pirun vaikeata, monet jotka vetää economylla jonkun 3 ääntä per kieli -lirun (esim. minä), ei aksentoi ollenkaan, vaikka juttu tuleekin timeen ja puhtaasti.
 
Kontiak, kyllähän tosiasia on, että vaikka olisit 100% economy-soittaja, 8-5-7-8-7-5-10-5-8-10-8-5 lickin nopea toistaminen useita kertoja (vaikka 12 tahdin ajan 16-osia) G-kieleltä tehdään alternatella. Ei ole mitään järkeä soittaa sitä muulla tavalla.
 
E: Keksinpä tavan millä soittaa tuo kahdelta kieletä (G ja H) käyttäen economya. Mutta saatanan vaikeeta, ainakin mulle, ja niistä aksenteista esim. aina joka 4. nuotille ei kannata tällä tekniikalla unelmoida.
Kontiak
18.06.2010 20:30:12 (muokattu 18.06.2010 20:32:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Gilbertti isoon ääneen julistaa tässä tutulla videolla 5:13 -->
 
http://www.youtube.com/watch?v=CpJNUGHxC3M
 
miten economy "breaks up the groove". Mutta kovin rationaalisia perusteluita hän ei anna, tietysti Gilbert voi olla puolueellinen/tunneperäinen mielipiteessään kun on itse mr. alternate.

 
No, hieman hataralta kuulosti kyllä perusteet. Tuo demoaminen vielä pisteenä iin päälle, kun ensin "isot liikkeet, iso ääni" ja sitten hervotonta nypytystä kieleltä toiselle. :D
 
Kuitenkin mun mielestä economyssa on todella vaikea juostavasti lisäillä aksentteja, esim kun soitat kaksi kieltä DD tai UU, ja haluat aksentoida ensimmäisen tai jälkimmäisen noista nuoteista, se on todella vaikeata. Ei mahdotonta, esim. GG osaa aksentoida sujuvasti economyssa minkä nuotin haluaa, mutta pirun vaikeata, monet jotka vetää economylla jonkun 3 ääntä per kieli -lirun (esim. minä), ei aksentoi ollenkaan, vaikka juttu tuleekin timeen ja puhtaasti.
 
Minulla on hieman sellainen tuntuma, että nimenomaan se selkäytimeen hakattu alternate groove haittaa sitä economya. Hesskin sanoi, että todella kova homma oli opetella economy.
 
Kontiak, kyllähän tosiasia on, että vaikka olisit 100% economy-soittaja, 8-5-7-8-7-5-10-5-8-10-8-5 lickin nopea toistaminen useita kertoja (vaikka 12 tahdin ajan 16-osia) G-kieleltä tehdään alternatella. Ei ole mitään järkeä soittaa sitä muulla tavalla.
 
E: Keksinpä tavan millä soittaa tuo kahdelta kieletä (G ja H) käyttäen economya. Mutta saatanan vaikeeta, ainakin mulle, ja niistä aksenteista esim. aina joka 4. nuotille ei kannata tällä tekniikalla unelmoida.

 
Kuulostaa aivan älyttömältä esimerkiltä. Miten tuon muuten voi soittaa? Tarkoitan siis, että eihän economyyn pidä muuttaa sormitusta, koska economy koskee pikkausta.
 
Kontiak
18.06.2010 20:30:12 (muokattu 18.06.2010 20:30:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuplat.
 
Herra Rapu
18.06.2010 21:31:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kontiak: Teoriassa saundieroa ei ole. Tässä ketjussa on tuota käytäntöä jo ihmeteltykin ja sitten tietysti soittaja nimeltä Gambale. Voisitko valaista lisää?
 
Eikös täällä ole teoriaosasto ihan erikseen? Hehee.
 
Ei vaan, itekin oon pyrkinyt kaventamaan alternaten ja economyn välistä soundieroa pikkuhiljaa. Toisaalta se hienous tulee just siitä kun alternatella saa aikaseks saksalaista nakutusta ja economyllä hieman enemmän pehmeempää laid back -meisinkiä näin karrikoiden.
 
Tässä aiheeseen liittyen sama soolo soitettuna kahdella eri tavalla. Suoraa vertailua tekniikoiden välille ei tosin saa koska soolosoundi on erilainen.
 
http://dl.dropbox.com/u/3972607/Guitarfan4_2.m4v
 
Ite nään eri plektratekniikat vaan mahdollisuutena vaikuttaa omaan ulosantiin oli se sitten hybrid pickingiä tai sweeppailua. Kuitenkin tuntuu loogiselta, että reenaa aluksi vuoropikkauksen kuntoon ennenkun lähtee economyllä tykittämään. On jonkinlainen selkärankaan rakennettu ymmärrys että komppikäsi tietää mihin tahdin ja aika-arvon osaan ollaan soittelemassa ja mihin suuntaan pitäisi plektralla pikata.
Kontiak
18.06.2010 21:44:35 (muokattu 18.06.2010 21:54:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herra Rapu: Kuitenkin tuntuu loogiselta, että reenaa aluksi vuoropikkauksen kuntoon ennenkun lähtee economyllä tykittämään. On jonkinlainen selkärankaan rakennettu ymmärrys että komppikäsi tietää mihin tahdin ja aika-arvon osaan ollaan soittelemassa ja mihin suuntaan pitäisi plektralla pikata.
 
MAB sanoi Q&A-chatissaan, että ensin pitää saada se tremolopikkaus yhdellä kielellä kuntoon ennen kuin voi lähteä liikkumaan kieleltä toiselle. Tässä vaiheessa tuleekin munsta tämä logiikka vastaan. Jos ollaan juuri opeteltu ylös- ja alaslyönnit samansaundisiksi, niin miksi pitäisi lähteä pomppimaan kielten yli(=alternate)? Tai miksi se olisi nimenomaan loogista? Ei kai ylös- ja alasiskuja voi sitoa yleispätevästi mihinkään tahdin kohtaan tai aika-arvon osaan?
 
Toki sanoi vielä, että nykyään se käyttää economya enemmän kuin yleisö tietääkään.
 
Herra Rapu
18.06.2010 22:10:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kontiak: MAB sanoi Q&A-chatissaan, että ensin pitää saada se tremolopikkaus yhdellä kielellä kuntoon ennen kuin voi lähteä liikkumaan kieleltä toiselle. Tässä vaiheessa tuleekin munsta tämä logiikka vastaan. Jos ollaan juuri opeteltu ylös- ja alaslyönnit samansaundisiksi, niin miksi pitäisi lähteä pomppimaan kielten yli(=alternate)? Tai miksi se olisi nimenomaan loogista? Ei kai ylös- ja alasiskuja voi sitoa yleispätevästi mihinkään tahdin kohtaan tai aika-arvon osaan?
 
Toki sanoi vielä, että nykyään se käyttää economya enemmän kuin yleisö tietääkään.

 
Loogisuus alternate pickingissä tulee varmaan siinä mukaan että ihan sama monta nuottia/kieli tulee vastaan niin plektrakäsi ei ota siitä nokkiinsa.
 
Tuolla tiettyyn aika-arvoon viittamisella tarkoitin tilannetta kun opetellaan soittamaan esim. sointukomppausta ja komppikäsi tekee jatkuvaa 8/16-osa liikettä jolloin plektran iskusuunta on aina sama tietyssä tahdin kohdassa. Eli tarpeen vaatiessa ohilyönnnit ylös ja alas, mutta komppikäsi vatkaa kokoajan samalla tavalla. Loppupeleissä on ihan sama mihin suuntaan missäkin kohdin tahtia räimii, kunhan se on tarkoituksenomaista eikä komppikäsi vetele mitä sattuu.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «