Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Treenejä käsien synkkaamiseen ja sormien itsenäistymiseen?
1 2
aalataur
11.03.2010 10:14:13 (muokattu 11.03.2010 10:26:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä reenejä Ambituksella ja Tonskilla. Itsellä tuli mieleen tähän Symphony X Smoke & Mirrorsin alkuriffi (se mikä lähtee sweeppien jälkeen). Ei kovin nopea riffi, mutta yllättävän hankala soittaa kun kieleltä hypitään toiselle jatkuvasti. Jos tuntuu helpolta niin nopeutta vähän lisää ja molempiin suuntiin sama eli ylös ja alas aloittamalla (alternate).
 
En nyt tiedä onko tuo parasta mahdollista treeniä mutta jos tykkää ao. riffistä niin kyllä tota soittelee. Tempo taitaa olla 125 (alkuperäinen).
 
Ja sehän meni näin...
 
g-----------------------------------------2-1-2-------2-1-2-------1-2--
d------2------------3-0-------------------------------------------------
a--0-0--0-0-3-2-0--------------3-2-0-0---------3-2-3-------5-4-5-----
e-----------------------4-0-4-0-----------------------------------------
 
g-------------------------------------------------------------------------
d------2------------3-0--------------------------------------------------
a--0-0--0-0-3-2-0--------------3-2--------2-3---------2-0---0-2---3-2-
e-----------------------4-0-4-0------1-1-1------1-1-1------4-----0------
 
Ja tietenkin niin että kaikkia 4 sormea käytetään, pikkurilliä myös...
kimurantti1
11.03.2010 12:41:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en muista ikinä käyttäneeni tossa riffissä g-kieltä, vaan siirsin noi sun g-kielelle kirjoittamasi äänet d-kielelle kun joskus kauan sitten tota renkkasin. Toimii oikein hyvin niinkin, eikä tarvitse edes hyppiä juuri vasemmalla kädellä.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
aalataur
11.03.2010 13:43:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Mä en muista ikinä käyttäneeni tossa riffissä g-kieltä, vaan siirsin noi sun g-kielelle kirjoittamasi äänet d-kielelle kun joskus kauan sitten tota renkkasin. Toimii oikein hyvin niinkin, eikä tarvitse edes hyppiä juuri vasemmalla kädellä.
 
Joo, ite soittanut tollei. Tulee noita hyppyjä ainaskin, ne(kin) kait sitä synkkaa kehittää.
viny
11.03.2010 15:19:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eric Johnsonin Cliffs of dover ainakin kehittää synkkaa ja stringskippingiä. Varsinkin se n.25sek paikkeilla tuleva licki on älyttömän vaikea.
 
Lisäksi biisi on ihan mahtava.
 
hannu-
18.03.2010 21:15:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyödynnänpäs tätä ketjua... Käytättekö paljon metronomia harjoitellessa? Aloittaen hitaasti ja nostaen tempoa pikkuhiljaa? Tuntuu vaan ettei sitä ole ollut paljoakaan hyötyä. Olisi mukava kuulla kannustavia onnistumistarinoista metronomin kanssa harjoittelusta.
 
tender.insanity
18.03.2010 21:20:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hannu-: Hyödynnänpäs tätä ketjua... Käytättekö paljon metronomia harjoitellessa? Aloittaen hitaasti ja nostaen tempoa pikkuhiljaa? Tuntuu vaan ettei sitä ole ollut paljoakaan hyötyä. Olisi mukava kuulla kannustavia onnistumistarinoista metronomin kanssa harjoittelusta.
 
En ole koskaan metronomia käyttänyt. Enkä käytä!
 
En vain ole keksinyt miksi metronomin nakutus olisi parempi kuin laittaa rumpumasiinasta soimaan joku komppi. Tempo pysyy samana ja on mielekkäämpää soittaa päälle.
 
teline
18.03.2010 21:20:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hannu-: Hyödynnänpäs tätä ketjua... Käytättekö paljon metronomia harjoitellessa? Aloittaen hitaasti ja nostaen tempoa pikkuhiljaa? Tuntuu vaan ettei sitä ole ollut paljoakaan hyötyä. Olisi mukava kuulla kannustavia onnistumistarinoista metronomin kanssa harjoittelusta.
 
Tästä voi kukin olla eri mieltä, mutta mun mielestä se metronomin juju piilee siinä että aloitetaan temposta 60 vaikka neljäsosia ja työskentelee siitä tempoon 120 asti. Sitten metronomista tiputat tempon takaisin 60:n ja jatkat kahdeksasosina, josta treenaat taas tempoon 120 jne.
 
Omat havainnot on, että neljäsosina harjoiteltaessa se perusmotoriikka ja nopeuden treenaus on optimaalista, kun taas kahdeksasosina treenaaminen harjoittaa groovea, timeä ja ylipäätään enemmän 'biisien soittoa' kuin 'tekniikan treenausta'.
 
Timo T.A. Mikkonen on vitun pelle jätkä
tomaattiorava
19.03.2010 16:07:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se metronomin (tai vastaavan) käyttö on lähes poikkeuksetta suositeltavaa.
Itellä ainakin käy aina treenatessa / soittaessa niin, että jos ei oo mitään tahdin nakutusta taustalla niin on varsin hankalaa pysyä kohtuullisessa tempossa. Ikään kuin mopo lähtis käsistä.
Metronomina käytän ite fruity loopsin metronomia, mutta yleensä se kyllä on mieluisampaa kyhätä joku simppeli biitti luuppaamaan minkä päälle vedellä.
 
Ite suosittelisin hitaalla tempolla lähtemään liikkeelle. Sitten kun vaikka 60bpm on hallussa niin nostetaan aina pikkuhiljaa ja katotaan että kaikki paikat pysyy rentona ja soitto puhtaana. Tän lisäks kannattaa tehdä myös päinvastoin : Pistä se tempo sen verta korkeelle että on hankalaa ja suttuista ja treenaa niin kauan että on puhdasta.
Nämä siis vaan omia metodeja, meitä lienee moneen lähtöön.
 
vasili
19.03.2010 17:26:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: En vain ole keksinyt miksi metronomin nakutus olisi parempi kuin laittaa rumpumasiinasta soimaan joku komppi. Tempo pysyy samana ja on mielekkäämpää soittaa päälle.
 
Asetta metronomi tempoon 40. Klikki lyö 4/4 -tahdin toiselle neljäsosalle. Soita.
 
Mun mielestä tällaista taimikäsityksen vahvistamista ja syventämistä ei pysty harjoittelemaan rumpukompin kanssa. Lisäksi konekomppi asettaa suuria musiikillisia rajoitteita esim. fraseerauksellisesti ja tyylillisesti. Metronomi on siinä suhteessa reilusti "sallivampi soittokumppani".
 
J_Mikkonen
19.03.2010 21:23:10 (muokattu 19.03.2010 21:24:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vasili: Asetta metronomi tempoon 40. Klikki lyö 4/4 -tahdin toiselle neljäsosalle. Soita.
 
Mun mielestä tällaista taimikäsityksen vahvistamista ja syventämistä ei pysty harjoittelemaan rumpukompin kanssa. Lisäksi konekomppi asettaa suuria musiikillisia rajoitteita esim. fraseerauksellisesti ja tyylillisesti. Metronomi on siinä suhteessa reilusti "sallivampi soittokumppani".

 
Jep, totta joka sana. Itseään voi vielä haastaa vähän lisää ajattelemalla klikin vaikka kakkosen ja neljännen jälkimmäiseksi kahdeksasosaksi. Tai vaikkapa että se on vain pelkästään toinen neljäsosa, silloin jää ykkönen, kolmonen ja nelonen itselle löydettäväksi. 3/4-tahtilajia voi harjotella kokeilemalla eri neljäsosia, kakkonen on oma suosikkini.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «