Muusikoiden.net
10.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jännetupintulehdus ja V-kaula
1
Les Paul
07.02.2010 17:48:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!

Hommasin tossa pari kuukautta sitten uuden akustisen (Alvarez Masterworks MD350) ja olen soittanut sitä päivittäin noin 3-5 tuntia. Nyt viimeisen viikon ajan olen alkanut tuntemaan kipua vasemmassa ranteessa/peukalon tyvessä. Kitarassa on suht paksu V-kaula ja kaikki kitarat tähän mennessä mulla on ollut U-kaulalla. Muilla kitaroilla ongelmaa ei niinkään ole ollut, mutta samantien kun otan käteen tuon akkarin, niin vasemmassa ranteessa tuntuu terävää pistoa ja "kuumotusta". Tällä hetkellä tilanne on mennyt jo siihen, että en pysty soittamaan mitään kitaraa ilman kipua..

Päättelin, että nämä ovat aika selviä oireita jännetupintulehduksesta. Onko muilla ilmennyt samanlaisia ongelmia kaulamallin vaihtumisen yhteydessä? Ja onko jäljellä muuta vaihtoehtoa, kuin a) luopua kitarasta tai b) hiotuttaa kaulaprofiili sopivaksi?

-kimi-

High School is like a spork: it's a crappy spoon and a crappy fork, so in the end it's just plain useless. -John Mayer-
kimurantti1
07.02.2010 18:10:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

3-5 tuntia soittoa päivittäin ei ole mitenkään pieni määrä. Kuinka kauan oot aikaisemmin soittanut päivittäin (realistinen arvo)?

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Les Paul
07.02.2010 18:14:57

Ei ole pieni määrää joo. Mä olen aikasemmin soittanu noin tunnin verran päivässä. Välillä enemmän välillä ei ollenkaan. Ton uuden kitaran oston jälkeen on vaan tehnyt niin pirusti mieli soittaa. Kaiken lisäksi olen soittanut tosi paljon John Mayerin akkarimateriaalia ja siinä on tärkeässä osassa otelautakäden peukalo. Toi peukku-juttu on myös mulle suhteellisen uus tuttavuus, joten sekin varmaan antaa oman osansa tähän soppaan...Uusi kitara, uusi kaulaprofiili, uusi soittotapa (peukalo)...

-kimi-

High School is like a spork: it's a crappy spoon and a crappy fork, so in the end it's just plain useless. -John Mayer-
kimurantti1
07.02.2010 18:30:21 (muokattu 07.02.2010 18:32:00)

Les Paul: Ei ole pieni määrää joo. Mä olen aikasemmin soittanu noin tunnin verran päivässä. Välillä enemmän välillä ei ollenkaan.

Mulle on tehty ranneleikkaus ja oon jutellut näistä asioista käsikirurgin ja parinkin spesialistin kanssa aika paljon. Tämän perusteella mä sanoisin aikamoisella varmuudella, että kitaran kaulassa ei ole mitään sulle sopimatonta. Sä olet soittanut noin viisinkertaisen määrän siihen verrattuna mitä yleensä, ja mahdollinen jännetupen tulehtus on seurausta siitä. Pidä kuukauden mittainen tauko soitosta, vältä rasittamasta kättä ja katso mitä tapahtuu. Saman diagnoosin tekee kuka tahansa tavan terveyskeskuslääkäri. Jos oireet ei kunnolla vähene soittotauolla, niin kannattaa pyytää suoraan lähete käsikirurgille joka osaa sanoa asiasta paljon, paljon enemmän. Mun ongemani ratkesi vasta kun käsikirurgi passitti magneettikuvaukseen.

Jankku
07.02.2010 19:10:53

Mulla ollut samoja ongelmia vasemman ranteen kanssa. Tosin kaulan muodolla ei ole ollut väliä. Fysioterapias käyny 3 kertaa ja soittamatta ollu kuukauden mutta ei oikein apua. Saa nyt nähä mitä tää fysio saa aikaan, jos ei mitään niin uudelleen lekurin puheille.

Mites muuten se leikkaus, millainen operaatio se on? Oon kuullut että ne ei ole kauheen varmoja, siis onnistumisen suhteen...

Ja tämä lama-ajan blues minunkin kotona soi!
Vladi
07.02.2010 21:36:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko mainostaa tänne, että esim. mulla rannekivut väheni todella paljon sen jälkeen kun sain tuon Powerballin lahjaksi. Oon koulun puolesta koneella, teen töitä koneella ja istun vapaa-aikanani koneella. Tähän päälle kitaransoitto vielä, niin johan on ranteet kovilla, varsinkin oikean käden ranne. Kipuja alkoi olemaan suht usein jo perus tietokoneenkäytössäkin, mutta kun tuota palloa muistaa pyöritellä tarpeeks usein niin eipä oo enää ollu ongelmia. Plus käsiin on tullu paljon voimaa lisää, bendit, vibrato ja sormivoimaa vaativat jutut lähtee ihan erillä lailla. Koko lysti maksaa huimat 20e ja sillä voi välttyä vakaviltakin vammoilta.

Kyllä se siitä.
kimurantti1
07.02.2010 22:29:51

Jankku: Mites muuten se leikkaus, millainen operaatio se on? Oon kuullut että ne ei ole kauheen varmoja, siis onnistumisen suhteen...

Leikkauksia on todella paljon erilaisia ja niiden onnistumisasteet poikkeaa toisistaan. Riippuu aivan täysin siitä, mikä on ongelma. Ei ole olemassa mitään yhtä leikkausta, joka tepsisi kaikkiin vaivoihin. Käsikirurgi osaa kertoa tarkempaa tietoa.

Räkkipeli
08.02.2010 00:17:52

Itellä oli jonkin asteen jännetupintulehdus juuri vähän aikaa sitten, oikeassa, plektrakädessä tosin. Olin itsekin pitänyt tehokkaan treenijakson juuri ennen sitä, ja ilmeisesti sen seurauksena käsi yltyi niin kipeäksi ettei sillä voinut paljoa mitään tehdä. En kuitenkaan mennyt lääkärille (joskaan ei viisasta) vaan pidin tukisidettä ranteessa ja kolmesti päivässä hieroin rannetta Orudis geelillä (Mobilat käy myös hyvin). Tärkein juttu noissa on että kuuri on säännöllinen.
Noin viikossa kivut hävisi, ja soitto jatkuu.

Mutta kuten sanottu, hyvin yksilökohtaisia nämä jutut. Itsellä on luonnostaan jo vahvat ranteet joten paranemisetkin tuntuvat olevan nopeat.

"Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro
Les Paul
08.02.2010 16:23:56

Kiitos hyvistä vinkeistä ja vastauksista. Torstaiksi on aika varattu nyt käsikirurgille. Ajattelin, että en ota mitään riskejä, koska jos nämä jutut pääsee äitymään pahaksi niin sitten on leikki kaukana! Kertoilen sitten mitä mies valkoisessa takissa mulle sanoi.

Ja tuota Powerballia pitää kokeilla. Mulla on nyt käytössä sellaiset Adidaksen "ranteenvahvistajat" sellaiset siis mitä puristetaan yhteen. Ja nähtävästi ne ei mulle toimi oikein tai sitten en vaan ole käyttänyt niitä tarpeeksi.

-kimi-

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti