Aihe: Miten harjotuttaa improvisaatiota, ja sit jotain muita ongelmia. | |
---|
|
------------------------------------------9-10(11)12 -----------------------------8-10(11)12----------- -------------------7-9(11)--------------------- ----------7-9-11------------------------------- -7-9-10---------------------------------------- ------------------------------------------------ E-doorinen kahdella kromaattisella lisä-äänellä => E-blues & E-melodinen molli Hybridipä hyvinnii..... AARGH, jazzia!! Hittooko sillä on väliä, vaikka on Jazzi tyyliset nuotit. Jos laitat kunnolla säröä ja soitat ees taas nousten tuota, kuulostaa ihan pirteeltä :D Mä en välitä vaikka olis Boleroo, taikka Sambaa... Kaikki musiikit, perustuu johonkin pohjaan. Sä teit just improvisaatioita, kun muokkasit tuon nuotituksen ja haukuit sen vielä :D Mitäs tähän nyt sanoisi ;) |
|
hevikukko: Hittooko sillä on väliä, vaikka on Jazzi tyyliset nuotit. Jos laitat kunnolla säröä ja soitat ees taas nousten tuota, kuulostaa ihan pirteeltä :D Mä en välitä vaikka olis Boleroo, taikka Sambaa... Kaikki musiikit, perustuu johonkin pohjaan. Sä teit just improvisaatioita, kun muokkasit tuon nuotituksen ja haukuit sen vielä :D Enhän minä sitä haukkunut, kunhan annoin nimen yhden tulkinnan mukaan. Eikä mitään asteikkoa ole korvamerkitty millekkään lajityypille. Niin, ja tosiaan, kyllä tuosta saa ihan hyvän kuuloisia juttuja ;) "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
|
Itse en sanottavasti osaa teoriaa ja soittotekniikkakin tarvitsi välillä uusia metodeja, mutta sanokaapa te, että onko teillä yhtä "esihistoriallinen tapa" improvisoida esim. A:sta 12-bar bluesin päälle; Nimittäin... A sävellajit soitan pentatonisesta (tai blues-skaala) boxista 5. nauhalta, D:t 10. nauhalta ja E:t 12:nauhalta. Yritän välillä irtaantua boxista ja toivon mukaan löytää jotain melodista linjaa, mutta pääasiassa kuitenkin em. tavalla. Jotkut kykenevät/tyytyvät kaiketi improamaan koko biisin käyttäen pelkästään 5. nauhalta skaalaboxia, mutta itse en ole oikein hyvä tuollaisessa. Onko oma pinttynyt tapani kuinka normi tapa (ihan vaan mielenkiinnosta)? "Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua. -Keith Richards" |
baron 04.11.2010 14:14:33 (muokattu 04.11.2010 14:14:53) | |
|
Teoriassa 12 tahdin blueskierron päälle voi soittaa: 1. Sävellajin mukaista mollipentatonista 2. Sävellajin mukaista duuribluesasteikkoa 3. Sävellajin mukaista mollibluesasteikkoa 4. Soinnun mukaista miksolyydistä 5. Sekoittaa kaikkia ylläolevia keskenään. 6. Lisäksi koristella kromaattisilla sävelillä. Tuotahan se improvisointi on, teki sitä tietäen tai tietämättään. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Teoriassa 12 tahdin blueskierron päälle voi soittaa:... Kaikkea tuota, ja lisäksi kannattaa kokeilla mollipentatonista jonka seiskan tilalle ottaa kuutosen: 1, b3, 4, 5, 6 ja sama lootassa
---|---|-o-|---|---|-o-|--- ---|---|-o-|---|-o-|---|--- ---|---|-o-|---|-o-|---|--- ---|-o-|---|---|-o-|---|--- ---|---|-o-|---|-o-|---|--- ---|---|-o-|---|---|-o-|---
tietysti kaikenlaisia muita sormituksia eri asemissa jne... Peini muutos mollipentatoniseen, mutta kohtalainen soundin muutos. Sittenhän on arpeggiopohjaisia juttuja soinnun , muunnesointujen, korvaavien sointujen pohjilta. Mutta ihan tuolla simppelilläkin saattaa saada hyviä uusia ideoita. White men can't Monk |
|
Zeeboo: Kaikkea tuota, ja lisäksi kannattaa kokeilla mollipentatonista jonka seiskan tilalle ottaa kuutosen: 1, b3, 4, 5, 6 Onkos tuolla joku ihan virallinen nimi? Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Ja entäs sitten doorinen moodi? Siellä tuo sama kuutonen esiintyy ja käsittääkseni sitä aika paljon käytetään. Tuossa videossakin niin sanotaan: http://www.youtube.com/watch?v=cMrBNabQnJ4 |
|
Opistokitaristien kesken virallinen nimitys lienee Robben Ford-pentatoninen asteikko. :D ljöö.. |
|
UnBrain: Opistokitaristien kesken virallinen nimitys lienee Robben Ford-pentatoninen asteikko. :D No mutta, tuon avulla löysin lontoonkielisen nimen 'minor add 6th pentatonic'. Pitääpi tutkia sitä lisää. Kiitoksia! |
|
Sakmongkol: ...Ja entäs sitten doorinen moodi? Siellä tuo sama kuutonen esiintyy... Doorinenhan on kovasti lähisukulainen tuolle "Robben-pentatoniselle", siihen tulee vielä lisäksi seiska ja ysi. Johonkin bluesjuttuihin ei ehkä ihan tyylinmukaisin, mutta improjen perustyökaluja kuitessii. White men can't Monk |
baron 04.11.2010 22:04:16 (muokattu 04.11.2010 22:09:19) | |
|
Zeeboo: Kaikkea tuota, ja lisäksi kannattaa kokeilla mollipentatonista jonka seiskan tilalle ottaa kuutosen: 1, b3, 4, 5, 6 Duuribluesasteikko on mollibluesasteikon toinen moodi. Jos esim A-molli bluesasteikko on A C D Eb E F G niin C-duuri bluesasteikko on C D Eb E F G A niin eikö se oo aika lähellä mollipentatonista jossa on kutonen? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Zeeboo 04.11.2010 22:21:42 (muokattu 04.11.2010 22:24:34) | |
|
baron: Duuribluesasteikko on mollibluesasteikon toinen moodi. Jos esim A-molli bluesasteikko on A C D Eb E F G niin C-duuri bluesasteikko on C D Eb E F G A niin eikö se oo aika lähellä mollipentatonista jossa on kutonen? F? Mun korvaan tuo Eb on enemmän passing-tone luontoinen kuin sointuääni, eli mulle se ei oikeen satu molliluonteisena. Muuta se nyt on vaan mun korva ;). E: Mutt joo, lähellä! Toinen juttu tuossa "Robben-pentatonisessa" on se, että se natsaa tavattoman hyvin myös bluesissa IV:lle, ja antaa sinne mageen ysi-fiiliksen (niin, ja tietysti suuren terssin). White men can't Monk |
|
Zeeboo: F? No joo, ei kapakkaillan jälkeen tänne pitäisi kirjoitella, ei se F ei kuulu kumpaankaan kirjoittamaani asteikkoon. Mun korvaan tuo Eb on enemmän passing-tone luontoinen kuin sointuääni, eli mulle se ei oikeen satu molliluonteisena. Muuta se nyt on vaan mun korva Se Eb vaan mun korvaan tekee siitä duuribluesasteikosta "bluesasteikon" You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron 04.11.2010 23:59:56 (muokattu 05.11.2010 09:30:51) | |
|
Jos mä kerron ruman sanan niin kuin se on: Kun mä pikkupoikana aloitin kitaransoiton (onnekseni oon jättänyt sen soittimen, sekä itselleni että oikeille kitaristeille) niin kun en tiennyt teoriasta mitään, luulin tehneeni suuren keksinnön kun keksin mollibluesasteikon. (Eli keksitään pyörä uudelleen tai lisää ruutia) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Improvisoinnissa olis ongelmia, menee liian helposti yhen pentatonisen asteikon tilutteluks joten tässä etittäis monipuolisuutta sooloiluun, on tullu opeteltua esim. blues pentatoninen ja harmoninen molliasteikko. Ajatellaampa, että taustalla soi E-sointu ja alan vetämään sooloo E-pentatonisesta, niin miks saman E-soinnun päälle voi vetää sooloo muistaki pentatonisista kun E:stä? Esim. vaikkapa F# tai C#. Neuvot olisi tarpeen! :) |
|
njees: Improvisoinnissa olis ongelmia, menee liian helposti yhen pentatonisen asteikon tilutteluks joten tässä etittäis monipuolisuutta sooloiluun, on tullu opeteltua esim. blues pentatoninen ja harmoninen molliasteikko. Ajatellaampa, että taustalla soi E-sointu ja alan vetämään sooloo E-pentatonisesta, niin miks saman E-soinnun päälle voi vetää sooloo muistaki pentatonisista kun E:stä? Esim. vaikkapa F# tai C#. Neuvot olisi tarpeen! :) Jos on simppeli 12 tahdin kolmen soinnun blueskaava (E - A - H) niin sen päälle sopii 1. E pentatoninen 2. E molliblues 3. E duuriblues 4. Soinnun mukainen miksolyydinen (E:n päälle E miksolyydinen, A:n päälle A jne) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
latuska90 07.12.2010 23:56:11 (muokattu 07.12.2010 23:59:53) | |
|
Ammoisina kitaransoittoni alkuaikoina löysin yhden hyvän sivuston, jossa selitettiin erityisesti pentatoninen asteikko juurta jaksaen läpi. Nykyään sivusto ei enää toimi, että ainoa tallessa oleva selkeä ohje pentatonisen asteikon oppimiseen on mustaa valkoisella. Otin niskastani kiinni ja opettelin koko pentatonisen asteikon jok'ikisestä asemasta, tietämättä kuitenkaan minkänimisiä säveliä sormien alla oli. Se, että miten muistin ja muistan edelleen tämän asteikon vaikka unissani, löydän asteikkoon kuuluvat oikeat sävelet intervallien, eli säveltenvälisten etäisyyksien avulla. Toki päähän on muodostunut sävelmuisti, että miltä pentatonisen pitäisi kuulostaa, joka edesauttaa asteikon vieläkin parempaa tuntemusta. Tähän sitten vaan päälle runsaasti roots-musan kuuntelua ja plokkailua, niin johan alkaa pentatonisen veivaus kuulostaa pikkuhiljaa maukkaalle. Matkaan tarttuu toki automaattisesti mukaan KORUSÄVELIÄ muista asteikoista maustamaan sitä peruspentatonisen pohjaa tonaalisuudeltaan rikkaammaksi. Sitten kun vielä oivalsin molli- ja duuripentatonisten asteikkojen rinnakkaisuuden, niin sittenhän vasta se pankki räjähti... :D Eli kannattaa opetella pentatoninen skaala selkäytimeen ja selkeäksi kartaksi mieleen, kun jopa pelkästään sen avulla pystyy jatkoa ajatellen ymmämään muitakin asteikkoja paljon helpommin. "Ihminen on sekin akustinen instrumentti, kun sen virittää niin se soi kuin enkeli." - Albert Järvinen |
|
Pentatonisiin asteikkoihin liittyen... kannattaa muistaa myös se, että vaikkapa C-duurisoinnun päälle passaa moni muukin asteikko kuin pelkkä C-duuripentatoninen. Ainakin G-duuripentatonista ja D-duuripentatonista kannattaa kokeilla. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
baron 08.12.2010 21:49:08 (muokattu 08.12.2010 21:53:23) | |
|
Jucciz: Pentatonisiin asteikkoihin liittyen... kannattaa muistaa myös se, että vaikkapa C-duurisoinnun päälle passaa moni muukin asteikko kuin pelkkä C-duuripentatoninen. Ainakin G-duuripentatonista ja D-duuripentatonista kannattaa kokeilla. Levinen mukaan II-V-I kierron selviää viidennen asteen duuripentatonisella. (Dm7-G7-Cmaj7 pelkällä G-duuripentatonisella jossa on samat sävelet kuin E-mollipentatonisessa.) Sen esimerkki oli miten Giant Stepsin selvittää kolmella duuripentonisella asteikolla. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Jucciz: Pentatonisiin asteikkoihin liittyen... kannattaa muistaa myös se, että vaikkapa C-duurisoinnun päälle passaa moni muukin asteikko kuin pelkkä C-duuripentatoninen. Ainakin G-duuripentatonista ja D-duuripentatonista kannattaa kokeilla. Tekaisin tuossa alkuvuodesta huvin vuoksi tämmöisen pienen ääninäytteen: http://dl.dropbox.com/u/132062/E%20 … ntatonic/E%20minor%20pentatonic.mp3 Kyseisessä pätkässä tilutan E-mollipentatonista niin juupelin rubatossa kuin vain rumpalinsormistani lähtee, ja pohjalla oleva sointumatto nousee kromaattisesti E-mollista ylöspäin. Luvassa siis kolmetoista vinkeää kombinaatiota (lopussa palataan takaisin alkuun referenssin vuoksi). Osa yhdistelmistä on aika räikeitä, mutta suurin osa soundeista toimii melkoisen hyvin. EDELLEEN myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara... |
|
wavelength:). Osa yhdistelmistä on aika räikeitä, mutta suurin osa soundeista toimii melkoisen hyvin. Teoreettisesti Em, Am ja Dm sopii mutta korva tuntuu hyväksyvän enemmän. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|