Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Satrianin jälkeen masentaa;
1 2 3 4 513 14 15 16 17
Tonski
18.01.2010 15:09:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pande:
Vai: http://www.youtube.com/watch?v=QgZC-uE9gGk
(Tältä nyt esimerkkejä löytyisi vaikka ja miten mutta tässä jopa biisikokonaisuutena)

 
Vittu mikä jätkä.
 
ihku
Kontiak
18.01.2010 15:26:21 (muokattu 18.01.2010 15:27:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pande: Luonnollisesti: joka näistä on eri mieltä ei vaan tajua -- ottakoon päänsä pois perseestään.
 
Noinhan se on kun se sanotaan niin kuin se on. :D
 
Onkohan se sitten niin, että mikäli kitaristin ura ei kulje rataa matkija(toisten avulla)->säveltäjä(itsenäisesti)->tuottaja(muiden apuna), niin se paha olo ja nöyryyden puute alkaa näkyä jossakin vaiheessa? Lähinnä tulee esim. jucciksen viesteistä mieleen tuo.
 
Petrucci noista nyt on nuorin ja selvästi vähiten omalaatuisin. Muut ovatkin sellaisia dinosauruksia, että ei niitä uskalla järjestykseen kovin reippaalla kädellä laittaa. Satrianilla on The Extremistillä aivan älyttömän hienoja hetkiä, Ynkällä on vanhemmilla levyillä aivan sekopäistä sooloilua, Vailla For the love of God ja Van Halenillakin on paljon muutakin kuin eruption ja ne kolmen minuutin pentatoniset täppäilybiisit.
 
Onko jengillä muuten muuttuneet käsitykset, kun olette opetelleet soittamaan ko. herrojen biisejä oikein vimosen päälle nuotilleen?
 
"Loppujen reaktiot mua ei suoranaisesti kiinnostakaan. Jos joku tahtoo suuttua ja vetää herneet nenään, be my guest." - Pakkomielteinen urpo Jucciz kertoo perseilystään
Pande
18.01.2010 15:29:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ei, sinä et tajua. Ilmeisesti et juurikaan soita kitaraa.
 
Mä olen soittanut mm. sooloskaboihin aikalailla usein alkaen #2 skabasta, ja silloin myös kun säkin niihin olet jotain räpeltänyt. Katso ja kuuntele sieltä :-P
 
Nykyään olen edelleen vitusti parempi kitaristi kuin olin tuolloin mutta minulla ei ole intressejä, energiaa tai aikaa todistella sitä nettifoorumilla. Nykyään soitan myöskin enimmäkseen akustista, mikä ei kuitenkaan todellakaan tarkoita mitään kolmisointurämpytystä.
 
Kun on soittanut kauan niin alkaa kuuntelemaan musiikkiakin ja soittamista ihan toisella tavalla.
 
No tämä on kyllä ihan totta. Mutta esim. se että nykyään itse kuuntelen ja soitan ihan erilaista musiikkia, ei tarkoita ettenkö voisi ARVOSTAA monenlaista musiikkia. Lähes kaikessa musiikissa on jotain hyvää, niillä jotka eivät sitä näe/kuule eivät mielestäni tiedä/tajua musiikista vielä tarpeeksi.
 
Satrianin (ja nyt on siis kyse pelkästään Satrianista, kuten otsikossakin lukee) hyveeksi on ilmeisesti laskettava se, että kaveri on päässyt ihan pitkälle keskinkertaisella tekniikalla, huonolla rytmitajulla ja musiikillinen antikin on köyhänlaista. Ilmeisesti kevyempi linja vetoaa joihinkin paremmin kuin yleisesti tiluttajien suosima hevirunttaus.
 
Suurin osa keskinkertaisista (tai huonommista) kitaristeista (erityisesti he joille on suotu vikkelämmät sormet, kuten itsellenikin) pitää itseään parempana kitaristina kuin syytä olisi.
 
Suurin osa levyttävistä artisteista (eri bändien kitaristeista jne.) ovat myös teknisesti huonompia kitaristeja kuin Satriani. Satrianilla on omat juttunsa, oma tyylinsä joka omaan korvaani on ainakin helposti havaittavissa. Ei siitä ole pakko pitää, ei kaikki pidä esim. parmesan juustosta -- mutta se ei tarkoita etteikö se olisi siitä huolimatta helvetin hyvää juustoa.
 
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
Alfauros
18.01.2010 15:56:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä näistä taas kättä vääntämään, jokainen tykkää mistä itse haluaa. Taatusti nää kaikki jo mainitut kitaristit on melkoisia tilupettereitä joka tapauksessa.
 
Carlsberg
18.01.2010 16:29:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pande: ... KAIKKI miellyttävät TOISINAAN korviani.
 
Annanpa vielä vastoin perus m.net paskahousuhumanistien linjaa esimerkit jokaisesta:
 
Satriani : http://www.youtube.com/watch?v=2rsdZHcRM9c
(Erityisesti soolon alku, mutta koko biisikin on ihku, joskaan ei luonnollisesti täydellinen)
 
Van Halen: http://www.youtube.com/watch?v=XWWu6Dx_7Hw
(Tatsi -- joka ei tiedä mitä se tarkoittaa niin tästä sitä kuulee n. 1:40 alkaen)
 
Vai: http://www.youtube.com/watch?v=QgZC-uE9gGk
(Tältä nyt esimerkkejä löytyisi vaikka ja miten mutta tässä jopa biisikokonaisuutena)
 
Petrucci: http://www.youtube.com/watch?v=k5t_b9xOY-I
(Tämä oli vaikeampi löytää, Petruccilla on hyviä juttuja mutta siitä on niin aikaa kun viimeksi DT:tä enemmän kuunnellut että meni vähän hakemiseksi. Soundit tässä on kyllä aika perseellään.)
 
Yngwie: http://www.youtube.com/watch?v=kq6HRE0wtYI
(Live in Leningrad -LEVY (ei video) on parasta Ynkkää, kuunnelkaa koko levy ja sanokaa sitten että Yngwie ei ole poikkeuksellisen hyvä kitaristi)
 
Luonnollisesti: joka näistä on eri mieltä ei vaan tajua -- ottakoon päänsä pois perseestään.

 
Pandella todellakin hyvä setti tossa. Tuo Satrianin forgotten 2 on kyllä loistava biisi kaikinpuoli. Ja Yngwien Live in leningrad on todellakin parasta herralta. Harmi, että ne videot on niitä jälkikäteen editoituja ja yhdisteltyjä parilta keikalta. Far beyond the sun (etenkin just se levyltä löytyvä live) on maailman paras repäsy :)
 
Jumalautsi!! Jeff Loomishan on melkein uudelleensyntynyt Jason Becker.
touhis
18.01.2010 16:40:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ei, sinä et tajua. Ilmeisesti et juurikaan soita kitaraa...keskinkertaisella tekniikalla, huonolla rytmitajulla...
 
Tää oli kyllä niin läppä, että alkaa miettimään onko johtaja krice nyt ihan tosissaan..?
 
O_o
Raist
18.01.2010 16:48:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ei, sinä et tajua. Ilmeisesti et juurikaan soita kitaraa. Kun on soittanut kauan niin alkaa kuuntelemaan musiikkiakin ja soittamista ihan toisella tavalla. Satrianin (ja nyt on siis kyse pelkästään Satrianista, kuten otsikossakin lukee) hyveeksi on ilmeisesti laskettava se, että kaveri on päässyt ihan pitkälle keskinkertaisella tekniikalla, huonolla rytmitajulla ja musiikillinen antikin on köyhänlaista. Ilmeisesti kevyempi linja vetoaa joihinkin paremmin kuin yleisesti tiluttajien suosima hevirunttaus.
 
Toivottavasti tää oli sarkasmia. En nyt tiiä kun aikalailla monet viestis vaikuttaa samantyyppisiltä. Satrianilla on mun mielestä ehkäpä maukkaimmat lickit nuottivalintojen suhteen, jätkän improvisointikyvyt eri avaimissa on uskomattomat.
 
Se mikä kuulostaa hyvältä soittajan korvaan ei välttämättä ole musiikillisesti paras ratkaisu. Useinkin soittajat alkaa ajatella rajottuneesti sitä, mikä on siistiä esim. kitaralla tehtynä. Eivätkä sitä, mikä olisi siistiä musiikilliseksi elementiksi tehtynä.
 
Mun mielestä annetaan vähän liikaa painoarvoo tekniselle pätevyydelle kuin sovituskyvylle. Loppujen lopuksi mä tekisin mieluummin albumin, joka miellyttää sataa tavallista kuuntelijaa, kuin albumin, joka miellyttää yhden teknisesti "pätevän" kitaristin korvaa. Tällä en siis meinaa, että pitäis pyrkiä kaupallisen paskan tuottamiseen ja suuriin myynti- tai kuulijalukuihin. Vaan siihen, että musiikki herättää fiiliksiä muissakin kuin kellarin pimennossa soittavissa kitaransankareissa. Usein kun kiivetään perse edellä puuhun ja tehdään musaa, jonka jujua monikaan normityyppi ei tajua. Siinä, missä voitaisiin yksinkertaisesti soittaa yks sointu ja antaa musiikille hengitystilaa, tungetaan nykyhengessä se kakskyt ja risat nuottia sweepattuna arpeggiona ja isketään kaikki kompressorilla littuun. Tän jälkeen vola kattoon, että varmasti tärykalvolle välittyy se kitarasankarin pippelin koko. Ja jos ei tykkää on paskakorva, jolla ei oo kykyä kuunnella sitä oikeeta musaa. Kenen korvat jaksaa kuunnella, kun jatkuvasti paahdetaan täysillä?
 
Numb
18.01.2010 16:51:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Raist:
 
Lussaahan siittä piti antaa :)
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
r0b1n
18.01.2010 17:24:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihme kina taas saatu aikaan, mutta juu. Satriani on harvoja näitä "kitarastaroja", jota ite kuuntelen mielelläni enemmänkin. Lähinnä aina on innostanu Satrianin kyky tehdä erittäin hienoja biisejä, ei pelkästään sooloja tai lickejä. Esimerkkinä vaikka tämmöinen löyty tubesta.
 
http://www.youtube.com/watch?v=hd7QSWdymd0
 
Hieno kipale.
 
Koska raskaan musiikin soittajista löytyy kiistatta tämän hetken taitavimmat kitaristit. Poikkeuksia toki on, mutta pääsääntöisesti asia on kuitenkin näin. -kruise
rize88-
18.01.2010 17:45:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice:(ja nyt on siis kyse pelkästään Satrianista, kuten otsikossakin lukee) hyveeksi on ilmeisesti laskettava se, että kaveri on päässyt ihan pitkälle keskinkertaisella tekniikalla, huonolla rytmitajulla ja musiikillinen antikin on köyhänlaista.
 
miten voi noin jyrkästi tuomita, jos ei ole edes juurikaan kuunnellut?
 
Pande
18.01.2010 17:47:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: "Hei mä oon vaan tämmöne starba, ei mun dardde todistella mitään hei gato kenellekään, oon vähän niingu paras!" Ihan niinkuin ketään kiinnostaisi sinun soittosi tai todistelusi. Nythän puhutaan koko ajan Satrianista, mr. pää omassa pepussa starba.
 
Toi sun aikasempi provo "Ei, sinä et tajua. Ilmeisesti et juurikaan soita kitaraa." oli paljon parempi, tämä jälkimmäinen nyt ei toimi millään tasolla. Mä olen 33-vuotias perheellinen mies enkä edes osaisi puhua tommosta kieltä, toi "starba" oli mulle tuossa muodossaan jopa uus sana :-P
 
Toi mitä mä sanoin omista soittamisistani oli mielestäni ihan paikallaan, sillä se oli vastaus tähän: "Ei, sinä et tajua. Ilmeisesti et juurikaan soita kitaraa." En edes mitenkään ylistänyt omia taitojani, joka voisi oikeuttaa tuon starba-avautumisen -- sanoin vain että pidän itse itseäni parempana kitaristina nyt kuin mitä olin ennen. En kuitenkaan tiluta kimalaisen lentoa entistä nopeammin, pikemminkin päinvastoin. Tarkoituksena oli siis viestittää että soitan edelleenkin kitaraa, sekä mielestäni kehityn siinä puuhassa, vaikka en nykyään tuuppaakaan sitä soittoani nettiin saataville.
 
Ethän sä myöskään itsekään ole puhunut Satrianista vielä paljoakaan: myönsit ensin että et ole paljoa kuunnellut, ja sitten totesit että ukko on teknisesti keskinkertainen, omaa huonon rytmitajun eikä tee kummoista musiikkia. Enemmänkin olet tähän threadiin jo nyt runoillut mun sanomisista ja soittamisista.
 
-----
 
Oma vastaukseni Kontiakin kysymykseen siitä onko nuotti nuotilta -opiskelu muuttanut käsitystä soittajista on itselleni ehdottomasti: kyllä on.
 
Monesti se, että yrittää soittaa nuotilleen "oikein" toista kitaristia imitoiden (keskittyen myös siihen että pienimmätkin nyanssit menevät mahdollisimman hyvin kohdalleen) kehittää todella paljon sekä tekniikkaa että soittimen tuntemusta. Eri ihmiset soittavat samaa soitinta niin eri tavalla, Guthrie Govan on hyvä esimerkki hepusta joka on suht tarkkaan analysoinut muiden soittajien juttuja ja yrittänyt tarkasti toistaa niitä, ja uskoakseni siinä on suuri syy siihen miksi GG on niin kova.. starba. Olen varmaan aiemminkin tätä toitottanut, mutta mitä tarkemmin opettelee jonkun toisen kitaristin biisin (tai esim. soolon) niin sitä enemmän se mun mielestä yleisesti soittotaitoa ja -tekniikkaa kehittää.
 
Satrianin jutuista itse aikoinani opettelin lähinnä levyn "Time Machine" biisit koska niihin mulla oli nuottikirjat (ja onpa vieläkin laatikossa tallessa). Kirjastosta tuli toki lainattua niitä muitakin ja opeteltua jossainmäärin, pitäisi varmaan tehdä tätä taas enemmänkin pelkällä akustisella tiluttelemisen sijaan.
 
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
Räkkipeli
18.01.2010 19:18:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alfauros: Löyhdytä vähän vannetta pään ympäriltä.
 
Taitaa olla arka aihe kun noin kiukkupotkii.
 
"Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro
Alfauros
18.01.2010 20:00:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipeli: Taitaa olla arka aihe kun noin kiukkupotkii.
 
Tais mennä väärälle? mua ei kiukuta täällä yhtään mikään
 
Räkkipeli
18.01.2010 20:05:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alfauros: Tais mennä väärälle? mua ei kiukuta täällä yhtään mikään
 
Niin siis meinasin osapuolta jota itse tarkoitit.
 
"Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro
Krice
18.01.2010 20:29:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pande: Mä olen 33-vuotias perheellinen mies
 
Ai jaa. Ok. Mutta Satriani ei osaa edelleenkään soittaa, vaikka olisitkin 33v perheellinen mies.
 
Enemmänkin olet tähän threadiin jo nyt runoillut mun sanomisista ja soittamisista.
 
Tunnut tuovan itseäsi esiin ihan pyytämättäkin. Nyt esimerkiksi tiedämme, että olet 33v perheellinen mies.
 
touhis
18.01.2010 21:06:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice:Mutta Satriani ei osaa edelleenkään soittaa
 
No voi hyvä sylvi. Krice, olet väärässä.
 
O_o
Tonski
18.01.2010 21:10:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

touhis: No voi hyvä sylvi. Krice, olet väärässä.
 
Miten musta tuntuu että teitä on höykytetty hyvin syötetyillä provoilla. :D
 
ihku
jniska
18.01.2010 21:13:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ai jaa. Ok. Mutta Satriani ei osaa edelleenkään soittaa
 
Krice on niin väärässä, kuin olla voi. Tai sit se on vaan niin kade Satrianille.
Miks muuten kricen muutamassa sooloskabaklipissä oli aika Satrianimaista soitantaa, ellei jopa plagiointia.
 
Mutta ei siinä, pidä toi linja Krice, takinkääntäjiä on maailmassa tarpeeks jo.
 
Laiha Lissu oli paras
touhis
18.01.2010 21:25:02 (muokattu 18.01.2010 21:26:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Miten musta tuntuu että teitä on höykytetty hyvin syötetyillä provoilla. :D
 
Epäilin kyllä itsekin, mutta herran kirjoituksia lukeneneena ei voi olla ihan varma asiasta. Toisaalta ihan mukavaa ajanvietettä hänen kirjoituksien lukeminen toisinaan on.
 
Edit. Siellä on typo, koettakaa löytää.
 
O_o
imppa86
18.01.2010 23:03:17 (muokattu 18.01.2010 23:03:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ai jaa. Ok. Mutta Satriani ei osaa edelleenkään soittaa, vaikka olisitkin 33v perheellinen mies.
 
Paremmin se soittaa ku sä. Auts....
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 513 14 15 16 17

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «