Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huippujen treeniajat
1 2 3 4 5 6 7 8 9
JamesHetfield
30.12.2009 14:03:15 (muokattu 30.12.2009 14:03:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski:
EDIT:
Ja vielä muuten nyt kun on kunnon techniquejee-ketju niin kysynpä samalla: kun on nää swååb, täp, legatå ja 4ltern4te-tekniikat tullu esille, niin onko kukaan muuten käsitelly slaideja omana tekniikkanaan? Siis että kesken pikkausjuttujen heittää slaideja sekaan, ois kiva kuulla jos jollain ois jotain kivoja treeniksiä näiden kaa. :D

 
joskus treenasin kyllä slidejä sweeppien ja legatojen seassa plus pelkkiä slidejä... sä varmaan tiedät ne petruccin slidetreenit, missä otetaan joku intervalli ja sit mennään kahdella kielellä ylös alas pitkin kaulaa skaalan mukaan blaablaa, olikohan toi nyt rock disciplinessä vai wild stringdomissa... vähän tylsiähän ne on mutta voihan niitä aina varioida jännemmiks.:)
 
www.myspace.com/relapsecontrolfin www.myspace.com/mutterimusic www.myspace.com/tipna http://www.myspace.com/damagingfallout
Tonski
30.12.2009 14:07:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JamesHetfield: joskus treenasin kyllä slidejä sweeppien ja legatojen seassa plus pelkkiä slidejä... sä varmaan tiedät ne petruccin slidetreenit, missä otetaan joku intervalli ja sit mennään kahdella kielellä ylös alas pitkin kaulaa skaalan mukaan blaablaa, olikohan toi nyt rock disciplinessä vai wild stringdomissa... vähän tylsiähän ne on mutta voihan niitä aina varioida jännemmiks.:)
 
Joo, se Petruccin kvinttislide on legenda. :D Oon niitä katellu septimeillä ja tersseillä muun muassa, mut sellasia sointuihin perustuvia ihan puhtaasti slidepohjasia arpeggioita on jotenkin hankala muodostaa kitaran kaulalla.
 
ihku
Räkkipeli
30.12.2009 14:09:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Kun täällä on tyypit kehunu vuoropikkauksen tasasuutta, niin pitäs varmaan kysyy yks juttu. Jos sä oot sitä gilbert-lahkoa että pidät plekua vinossa saadakses sen pliks-äänen, niin eikö sillon oo lähes mahdotonta saada sekä ylös- että alaspäiniskut ihan saman kuulosiksi? Kun se pleku ei kuitenkaan ole 90asteen kulmassa kieliin nähden tai ranne alkaa menee paskaksi, vaanse kulma on kuitenkin semmonen 45 astetta, niin se plekun "muoto" ikäänkun on eri päin tehdyillä iskuilla erilainen..? Eikö se täsmälleen samanlaisen äänen tuottaminen eri päin tehdyillä iskuilla vaadi just sen ihan luotisuoran tai kohtisuoran kulman kieliin nähden plekulta?
 
Kyse on ehkä loppujenlopuksi siitä että kuullostaako se soitossa siltä se pikkaus, että stoket olisi yhtenäisiä. Loppu meneekin sitten vähän liian tähtitieteeksi, ainakin minusta. Oot varmaan oikeassa, että sitä ei saa ihan täysin täydellisen yhtenäiseksi, mutta onko sillä niin väliä?
Korjaan sen verran että en pidä itteäni minään Gilbert-lahkolaisena. Ukko ei ole inspannut minua ikinä, enkä ole paljoa kylläkään kuunnellut tyypin soittoa. Tuo video vain pisti silmään tuon plekujutun takia. Eikä tavoite ole saada mitään riks raks poks ääniä pikkaukseen, niinkuin tuo Pauli puhui tuossa.
 
EDIT:
Ja vielä muuten nyt kun on kunnon techniquejee-ketju niin kysynpä samalla: kun on nää swååb, täp, legatå ja 4ltern4te-tekniikat tullu esille, niin onko kukaan muuten käsitelly slaideja omana tekniikkanaan? Siis että kesken pikkausjuttujen heittää slaideja sekaan, ois kiva kuulla jos jollain ois jotain kivoja treeniksiä näiden kaa. :D

 
Itseasiassa olen! Sooloissa ja riffeissä, molemmissa. En oo kyllä varsinaisia harjotuksia kyhäillyt, vaan joskus jossain sooloissa tai riffeissä on ollu melko äärimmäisiäkin slidejuttuja. :D
Mut joo, pitäs varmaa kyhäillä jotain sellastakin. Se on ihan hauskaa laittaa nopeita sildejä jonnekkin alternate juoksun sekaan.
Ja jos jollain on, laittakoot immeessäm!
 
"Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro
Krice
30.12.2009 14:10:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Kun se pleku ei kuitenkaan ole 90asteen kulmassa kieliin nähden tai ranne alkaa menee paskaksi, vaanse kulma on kuitenkin semmonen 45 astetta
 
Sehän tulee samassa kulmassa upstrokessa, mutta päinvastaisena. Minulle on ollut aina luontevaa käyttää kulmaa soitossa, en tajua miten jotkut soittavat plektra suorassa kieliin nähden. Joskus myös soittelen hitaampaa kulma toisinpäin kuten Gilbert teki alkuaikoina, mutta minulle ei tule ongelmia peukalon kanssa koska pidän kitaraa melko korkealla (kyynärvarsi ei ole niin pystysuorassa) ja minulla on myös lyhyempi peukalo kuin Gilbertillä.
 
Ambitus
30.12.2009 14:28:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ooidort: Kupiainen valaise meitä.
 
Menkää Venäjälle! Ja näin tuli valo!
 
Mä kouluaikoina treenasin pahimmillaan jotain 6-10 tuntia päivässä. Tähän siis kuului useammat bänditreenit+oma henk.koht treeniaika, mutta ehkä eniten ja järkeviten mä treenasin 2005-2007 kun käytännössä asuin studiossa. Silloin tuli keskitettyä voimavarat siihen, miksi soitto kuulosti paskalta; ja sitä sitten korjaamaan. Mä treenasin aika pitkälle systemaattisella treenillä pikkauksen, täptäpin ja swååpit. 2007 oli ehkä elämäni pahin treeniputki; kolme suoraa telkkarikeikkaa...mä muistaakseni treenasin pelkästään guitarherosspedeilyä varten neljä viikkoa sellasta 6-8 tuntia joka päivä 15 minuutin ohjelmistoa. Emmä tiä onko toi nyt niinkään kreisiä...klasaripuolella saatetaan valmistella yhtä biisiä vuosia ennenkuin sitä mennään esittämään minnekään ja ei sielläkään nuo treeniajat mitään kovin lyhkäsiä ole;)
 
Mulla on yleensä sellanen treenitapa, että soitan/treenaan vain esitettävää ohjelmistoa. Esim. mä en oo treenannu mitään muuta kuin Stratojen biisejä melkein kahteen vuoteen. Ne biisit pitää vaan osata vaikka olis sokea, kuuro, kännissä, kädet puutuneena ja paskat housussa. Jos siellä on joku kohta, mikä kuulostaa huonolta tai ei taivu, niin siitä sitten kehitän harjoituksia kunnes ne menee. Ja yleensä näistä harjoituksista syntyy sit jotain boogiematskua tai jotain soolonpätkiä.
 
btw...Oman soiton nauhoittaminen ja oman soiton kuuntelu ja analysointi on parhaita tapoja oppia omasta soitostaan.
 
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
JamesHetfield
30.12.2009 14:31:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus:
 
btw...Oman soiton nauhoittaminen ja oman soiton kuuntelu ja analysointi on parhaita tapoja oppia omasta soitostaan.

 
...ja valo tuli.
 
www.myspace.com/relapsecontrolfin www.myspace.com/mutterimusic www.myspace.com/tipna http://www.myspace.com/damagingfallout
Snapo
30.12.2009 14:39:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JamesHetfield: joskus treenasin kyllä slidejä sweeppien ja legatojen seassa plus pelkkiä slidejä... sä varmaan tiedät ne petruccin slidetreenit, missä otetaan joku intervalli ja sit mennään kahdella kielellä ylös alas pitkin kaulaa skaalan mukaan blaablaa, olikohan toi nyt rock disciplinessä vai wild stringdomissa... vähän tylsiähän ne on mutta voihan niitä aina varioida jännemmiks.:)
 
Watwat, mikäs tämä on? Ei ainakaan nyt tule mieleen..
 
Govanista pikkasen: Muistaakseni jossain haastattelussa se sanoi, että kun se innostui shreddaamisesta ja halus oppia soittamaan nopeasti, niin sillä meni kaks viikkoa omaksua nopea soittaminen. Tässä voi kyseenalaistaa, että minkähänlainen pohja herralla on sit ollut :)
 
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
laakeri
30.12.2009 14:52:22 (muokattu 30.12.2009 14:54:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä nuo huiput tosiaan välttämättä enää juuri treenaile. Ainakin Satriani on sanonut, että jos hän ei sen valtavan pohjatyön tehneenä pärjää nykyään tunnin päivittäisellä treenillä, on aika vaihtaa alaa. Mikael Åkerfeldt kertoi, ettei treenaa soittoa ikinä.
 
JamesHetfield
30.12.2009 14:53:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Snapo: Watwat, mikäs tämä on? Ei ainakaan nyt tule mieleen..
 
Govanista pikkasen: Muistaakseni jossain haastattelussa se sanoi, että kun se innostui shreddaamisesta ja halus oppia soittamaan nopeasti, niin sillä meni kaks viikkoa omaksua nopea soittaminen. Tässä voi kyseenalaistaa, että minkähänlainen pohja herralla on sit ollut :)

 
sori, tää on vaan jotenkin niin hauskankuuloinen väite, että olis menny kaks viikkoa... tai siis, mikä on nopeeta ja mikä hidasta, kuinka paljon se sit nopeutu se sen soitto jne...;)
 
mutta petruccista: ootko kuullu under a glass moonin soolon? levyversiossa kohdassa 5:05 - 5:07 se soittaa kvinttikuvioo mitä se slaidaa eestaas... wild stringdomissa se muistaakseni oli missä on noita juttuja, aika alkupuolella kirjaa... niissä kirjan harjoituksissa on siis ideana että otetaan samalla tyylillä vaikka oktaavi, seksti tai septimi ja sit slaidataan skaalan mukaan ylös alas sillä idealla... en tiedä saako tästä mitään selkoa mutta en nyt kuollaksenikaan jaksa alkaa väsäämään tabeja.;)
 
www.myspace.com/relapsecontrolfin www.myspace.com/mutterimusic www.myspace.com/tipna http://www.myspace.com/damagingfallout
Snapo
30.12.2009 15:25:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JamesHetfield: mutta petruccista: ootko kuullu under a glass moonin soolon? levyversiossa kohdassa 5:05 - 5:07 se soittaa kvinttikuvioo mitä se slaidaa eestaas... wild stringdomissa se muistaakseni oli missä on noita juttuja, aika alkupuolella kirjaa... niissä kirjan harjoituksissa on siis ideana että otetaan samalla tyylillä vaikka oktaavi, seksti tai septimi ja sit slaidataan skaalan mukaan ylös alas sillä idealla... en tiedä saako tästä mitään selkoa mutta en nyt kuollaksenikaan jaksa alkaa väsäämään tabeja.;)
 
Oonhan mä itekin tuosta tehny coverin joskus vuonna kives :D Nyt tiiänkin mitä meinaat.
 
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
oiva tumpeloinen
30.12.2009 15:37:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tämmöisessä ketjussa kovastikaan järkeä? Ei siis ole suoranaisesti mitään treenaamista vastaan, mutta mielestäni tässä ketjussa lähdetään ihan väärästä päästä liikkeelle.
 
Jokainen kuitenkin on lähtökohtaisesti varustettuna erilaisilla motorisilla taidoilla puhumattakaan älynlahjoista. Jos nyt näitä eri askelmilta ponnistavia yritetään tunkea samaan muottiin, taitaa lopputulos olla aika huono.
 
Järkevintä lienee, kuten jotkut ovat jo sanoneetkin täällä, on keskittyä omiin tarpeisiin ja lähteä kehittämään treenausta siltä pohjalta. Hakea sopivia treenejä, millä kehittää niitä heikkoja puolia, ja treenata niiden mukaan asioita.
 
Ja sitten siihen oleellisimpaan asiaan. Kun täällä nyt haetaan niitä tiivistyksiä tunteihin järkevyyden muodossa, niin sitä ei kannata loputtomiin tehdä. Jos jokin asia ei suju motorisesti, niin siihen ei yksinkertaisesti välttämättä riitä pelkkä asioiden järjellä ajattelu ja toiminnan tehostaminen. Sitä pitää yksinkertaisesti treenata ja se on ainoa tapa hoitaa homma kotiin. Siksi on kohtuullisen turha tehdä mitään tarkkoja aikatauluja jollekin aiheelle ja kysellä, miten toiset treenaavat. Jos joku klaaraa vaikkapa sen shreddaamisen kahdessa viikossa, ei toinen saa sitä välttämättä vuodessakaan kasaan, vaikka kuinka treenaisi järkevästi.
 
Eli miettikää oma tapreenne ja treenatkaa sen mukaan. Jos se ei meinaa sujua, niin käykää jonkun opettajan luona hetken aikaa, joka kaivaa sopivan kasan sopivaa treenattavaa, ja ennen kaikkea selittää, mihin treeneillä pyrkii. Mut älkää nyt helvetissä menkä tiivistämään treenejä pelkätään tiivistämisen ilosta. Pitää kuitenkin muistaa, että tietyt asiat (kuten rentous ja oman soittamisen ymmärtäminen) tulee vain kylmällä treenillä. Mun $0.02.
 
Vladi
30.12.2009 15:44:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Menkää Venäjälle!
 
Venäjä on kiva paikka, pitäis taas käydä, ku ny on vuoden tauko ollu välissä. :/
 
JamesHetfield: ...ja valo tuli.
 
Todellakin! Mulla homma alkoi siitä, ku osallistuin ekan kerran sooloskabaan. Äänityspäivänä olin että "jee jee, vähänx kuulostaa hyvältä!!", mutta seuraavana päivänä iski todellisuus ja aloin kuulemaan, mitä virheitä teen. Sen jälkeen oon oppinu kuuntelemaan omaa soittoa kriittisesti ja tunnistamaan sieltä ne jutut, miks soitto kusee. On kyllä ollut aikamoisen hyödyllistä touhua.
 
Ja plekuasiaa:
 
Mä näin ton Gilbertin videon about viikko sitten ja innostuin kokeilemaan plekun kulmaa, asia jonka olin tähän mennessä sivuttanut täysin. Ja hemmetti, tuohan kuulostaa paljon paremmalta! Pikkaaminen on helpompaa, vaatii vähemmän voimaa ja soitto kuulostaa elävämmältä ja säröllä "räkäisemmältä". Eli ainakin mulle tuosta plekun kulmaamisesta ei ollu ku hyötyä.
 
Kyllä se siitä.
ooidort
30.12.2009 15:57:05 (muokattu 30.12.2009 16:03:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi:
Todellakin! Mulla homma alkoi siitä, ku osallistuin ekan kerran sooloskabaan. Äänityspäivänä olin että "jee jee, vähänx kuulostaa hyvältä!!", mutta seuraavana päivänä iski todellisuus ja aloin kuulemaan, mitä virheitä teen. Sen jälkeen oon oppinu kuuntelemaan omaa soittoa kriittisesti ja tunnistamaan sieltä ne jutut, miks soitto kusee. On kyllä ollut aikamoisen hyödyllistä touhua.

 
Itsensä äänittäminen on ehkäpä parasta mitä voi aloitteleville, ellei kokeneemmillekkin kitaristeille, tai soittajille yleensä suositella. Itse olen tätä harrastellut päivä ykkösestä lähtien, mutta silloin siksi kun puhelimen mikrofoni sai soiton kuulostamaan särötetyltä. Nykyään hieman eri meininki.
 
Esimerkiksi biisien teko nojaa itselläni lähes täysin äänittämiseen. Pidän siitä että voin kokeilla eri asioita lennosta ja kuunnella kokonaisuutta, ilman että pitää koko bändin kanssa sählätä samanaikaisesti. Se luo vapautta kirjoittamiseen. Haittapuolena on sitten se että biisejä ei tule tehtyä ilman tietokonetta vanhanaikaisesti lähes ollenkaan, ellei ne sitten saa alkujaan jamisessioista.
 
Melodista mättöheviä! www.mikseri.net/deathtoll
Snapo
30.12.2009 16:00:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Mä näin ton Gilbertin videon about viikko sitten ja innostuin kokeilemaan plekun kulmaa, asia jonka olin tähän mennessä sivuttanut täysin. Ja hemmetti, tuohan kuulostaa paljon paremmalta! Pikkaaminen on helpompaa, vaatii vähemmän voimaa ja soitto kuulostaa elävämmältä ja säröllä "räkäisemmältä". Eli ainakin mulle tuosta plekun kulmaamisesta ei ollu ku hyötyä.
 
Tietyissä jutuissa varmasti tuosta kulmaamisesta onkin hyötyä ja soundaa paremmalta, esim. tässä suositussa rock/metal ympäristössä. Tässä Devinin pari sanaa: http://www.youtube.com/watch?v=102mdX-UEzI&feature=related
 
Otetaan toiseksi ääripääksi vaikka jazz: Voisin melkein suorilta väittää, että niissä hommissa toimii paremmin mahd. suoraan pikkaus.
 
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Vladi
30.12.2009 16:11:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Snapo:
Otetaan toiseksi ääripääksi vaikka jazz: Voisin melkein suorilta väittää, että niissä hommissa toimii paremmin mahd. suoraan pikkaus.

 
Tämä on varmasti erittäin totta. Minä kun vaan en soita jazzia. Haluaisin soittaa, mutten osaa enkä taida kyllä edes ymmärtää siitä tarpeeksi voidakseni soittaa sitä.
 
Kyllä se siitä.
Ambitus
30.12.2009 16:19:41 (muokattu 30.12.2009 16:19:56)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Tämä on varmasti erittäin totta. Minä kun vaan en soita jazzia. Haluaisin soittaa, mutten osaa enkä taida kyllä edes ymmärtää siitä tarpeeksi voidakseni soittaa sitä.
 
Mun mielestä ei se plekun kulma oo musatyyliin sidonnainen. Sillä vaan yritetään saavuttaa erilaisia sävyjä ja soundeja.
 
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
Vladi
30.12.2009 16:22:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Mun mielestä ei se plekun kulma oo musatyyliin sidonnainen. Sillä vaan yritetään saavuttaa erilaisia sävyjä ja soundeja.
 
Oikeassa olet sinäkin. Ei mulla taida olla asiaan oikeen mitään mielipidettä :D
 
Kyllä se siitä.
Tonski
30.12.2009 16:38:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Snapo:
Otetaan toiseksi ääripääksi vaikka jazz: Voisin melkein suorilta väittää, että niissä hommissa toimii paremmin mahd. suoraan pikkaus.

 
Eikös se Gilbert vedä tubessa fly me to the moonin omalla plekukulmallaan..? ;)
 
ihku
Snapo
30.12.2009 17:01:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Eikös se Gilbert vedä tubessa fly me to the moonin omalla plekukulmallaan..? ;)
 
Ei kyse oo siitä, etteikö voisi. Kuvittelen vaan suoraan pikkauksen sopivan paremmin kyiseseen tyyliin kuin kulmassa pikkauksen, jolloin syntyy sitä ylimääräistä häiriöääntä, tai näin ite ainakin sen miellän. Ei näissä näköjään voi ikinä liikaa korostaa, ettei nää välttämättä ole mitään faktoja vaan ihan mielipiteitä. Ite asiassa alunperin pikkasin juuri tuolleen kulmassa, mut konsalla kun vielä olin niin maikka opetti mut pikkaamaan suoraan ja tuossa olen pysynyt.
 
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
J_Mikkonen
30.12.2009 17:11:42 (muokattu 30.12.2009 17:12:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Eikös se Gilbert vedä tubessa fly me to the moonin omalla plekukulmallaan..? ;)
 
Ja on muuten ihan kauhean kuuloinen Fly me to the moon.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «