Muusikoiden.net
07.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Voiko kielisettiä ohentamalla parantaa plekutekniikkaa?
1 2 3 4
Vladi
06.12.2009 22:19:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaipaisin vastausta otsikon kysymykseen. Plekutekniikan paskuuteni korostuu nopeassa soitossa. Käytän alternate pickingissä hemmetisti voimaa jolloin olen paljon epätarkempi ja todennäköisesti soitto on myös epätasaisempaa. Onglema korostuu varsinkin silloin, jos pitäisi tehdä lyhyitä alternate-pyrähdyksiä. Käsi on tottunut tekemään alternatet voimalla ja nykyinen 10-52 setti antaa runttaamista aika paljon anteeksi.

Ajattelinkin, että mitäpä jos vaihtaisin vaikkapa 9-50 settiin. Tykkään soittaa paksulla plekulla ja monilta kovilta kitaristeilta on kuullut samaa, eli paksulla mennään. Noin ohuet kielet ei sallis mitään kovin raskasta alternatea, vaan tekniikkaa joutuisi oikeasti miettimään uusiks ja oppimaan käyttämään vähemmän energiaa pienemmällä liikkeellä. Onko tässä ajatuksessa mielestänne mitään järkeä?

Ainakin Ambitus soittaa sillä 2.0mm "vammaplekulla" ja Aalataurilla tais olla kans tosi ohut kielisetti. Viitsisivätkö herrat kertoa kokemuksia asiasta? Ja muut saa kertoa kans, tottakai!

Niin ja hyvää itsenäisyyspäivää(itsepäisyyspäivää)!

-Vladi

Kyllä se siitä.
wavelength
06.12.2009 22:30:24

Kielisetin vaihtamisen sijasta voisi myös viettää hieman aikaa sen tekniikan kanssa ja viedä sitä tietoisesti kevyempään suuntaan.

Myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara.
aalataur
06.12.2009 22:45:23 (muokattu 06.12.2009 23:48:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahhaha, mut mainittiin Ambituksen kanssa samassa lausessa. No mut oma fiilis on että ohuet kielet helpottaa otelautakäden jobia, ei niinkään plekutteluun vaikuta. Toki eri paksuisilla kielillä on erilainen tatsi, mutta kaikkeen ja uskon että kaikenlaisiin pleku/kieli -yhdistelmiin tottuu ajan myötä. Esim. soitan omiin proggiksiin bassot (yleensä samalla Jazz 3 XL plekulla) ja se on vaan hetken totuttelu jonka jälkeen homma sujuu säälisesti. Hieman välillä kangertelee kun basson kieli on niin saatanan paksu, mutta jos soittaisin bassoa pääasiallisesti, tottuisin siihen varmasti. Tietty kevyempää kieltä tulis ehkä lyödä kevyemmin, mutta mun pelkuttelu on koko ajan mennyt kevyempään suuntaan mitä enemmän treenannut. Pyrin aina kohti mahd. pientä liikettä, ja ei se voimakaan sillon kovin iso ole. Ambituksen videolta sen tajusin - särö kompressoi joten ei sitä kieltä tarvitse lujaa lyödä. Kieliä menee nykyään vähemmän poikki kuin ennen (syksyn aikana 0 kpl, vaikka soittanut hyvin aktiivisesti), soitto sujuu tarkemmin ja nopeammin.

Matiaksella oli kait E-vireessä heavy bottom ysit eli 9-46, mulla normi 9-42. Hevi bottomeilla saa tietysti komppiosastoon enemmän jämeryyttä kun taas usein korkealta enemmän tilutellaan jolloin ohuus poistaa turhat esteet tiluttelun tieltä jos vaan tekniikkaa löytyy. Jotkut sitä sanoo että vasta paksuilla kielillä saat hyvän tonen mutta mun mielestä se on ihan limavitun aukosta revitty teoria, ne ÄÄNET ja ehkä tarkkuuskin millä ne on soitettu on Se Juttu + fraseeraus/vibrat yms. pikku sälä ynnä mehustelu. En ole kyllä kokenut musiikin äärellä mitään "Olipas vitun hyvä soolo mutta ihan paska kun oli nyt liian ohuilla kielillä selvästi vedetty, kuulin sen!" -fiiliksiä. Mutta toki paskakin soolo muuttuu heti hyväksi kun se vedetään paksuilla vaijereilla, hyvä syy myös olla treenamatta kun ei niillä kuitenkaan pysty tiluttamaan.

Nii ja ei, en lue itteäni vielä tiluttajien kunnianarvoisaan joukkoon. Mut haluisin siihen joskus vielä kuulua, ja loogisinta on suoraan laittaa semmonen kielisetti mitä oikeet shreddaajat käyttää. Gilbert, Petrucci, Satch, Kupiainen, Yngwie.. muistaakseni Nunokin.. ohuilla vetää kaikki. Tää on käyty kyllä monessa ketjussa läpi tää homma. Yksinkertasta: Tiluttaminen on miljoona kertaa vaikeempaa ellei mahdotonta kovin paksuilla kielillä. Jos et halua tiluttaa, älä välitä kielien paksuudesta. On paljon muitakin tapoja soittaa kitaraa kuin tilutus. Jos haluat, heitä ne paksut kielet vaan suorinta tietä vittuun. Koska kun se on tottumuskysymys, kannatta heti alkaa totuttelemaan siihen mihin tähtää ja mitä tulevaisuudessakin tulee käyttämään.

E: Koko postaus perustuu siihen (mahdolliseen aukkoon sivistyksessäni) etten tiedä yhtään shred-tyyppistä kitaristia joka soittaisi kovin paksulla setillä. Jos näitä on niin kertokaa toki...
Räkkipeli
07.12.2009 00:10:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: E: Koko postaus perustuu siihen (mahdolliseen aukkoon sivistyksessäni) etten tiedä yhtään shred-tyyppistä kitaristia joka soittaisi kovin paksulla setillä. Jos näitä on niin kertokaa toki...

Voin olla väärässä, mutta muistaakseni mm. Laihon setti on jotain 11-56 osastoa.

Ja ei se ihan tuulesta temmattu ole se kielien paksuus ja niiden tone. Se on hieman erilainen (tottakai se on), mutta sitten makuasia että mistä tykkää. Ja kuitenkin niin pieni juttu kyseessä että minusta ei hirvesti kannattaisi kiinnittää huomiota.

"Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro
Snapo
07.12.2009 00:24:50

Räkkipeli: Voin olla väärässä, mutta muistaakseni mm. Laihon setti on jotain 11-56 osastoa.

Ja ei se ihan tuulesta temmattu ole se kielien paksuus ja niiden tone. Se on hieman erilainen (tottakai se on), mutta sitten makuasia että mistä tykkää. Ja kuitenkin niin pieni juttu kyseessä että minusta ei hirvesti kannattaisi kiinnittää huomiota.

Hyö vettääki D-vireestä ellei droppi-C:stä.

Niin hyvää puuta...
aalataur
07.12.2009 00:45:25 (muokattu 07.12.2009 00:56:48)

Räkkipeli: Voin olla väärässä, mutta muistaakseni mm. Laihon setti on jotain 11-56 osastoa.

Joo siis tietty alavireissä. Ajattelin E-vireen kautta tuota hommaa. On mullakin D-kepissä 10-46, kuten M. Romeolla. Sekin aika raskaan sarjan tekijämies noissa tiluhommissa... Sanoisin että D/10-46 vastaa aika lailla tuntumaltaan E/9-42:ta. Jos käyttäisin C/drop-C-virettä niin varmasti laittaisin paksumpaa kuin 10-46... ehkä jostain 11-52 lähtisin kokeilemaan.

Mun suosikkikitaristit on tällä hetkellä oikeastaan kolmikko Gilbert, Romeo ja Bettencourt, kaikki vetää ohuilla kielillä shredding-tyylistä soitantaa, se tieto oikeastaan riittää mulle. Tosin tosta jälkimmäisestä en nyt ole ihan 100-varma. Ja Matias lienee sitten Suomen kovin tiluttaja, se lisänä sitten vielä. Kullakin on ne omat ihanteet ja musatyylit.
laakeri
07.12.2009 01:01:29 (muokattu 07.12.2009 01:05:21)

Myös Satriani taitaa kepitellä 9-42 -setillä, ja muistaakseni mies sanoi käyttävänsä joskus jopa kasisettiä.

aalataur
07.12.2009 01:17:30 (muokattu 07.12.2009 01:19:15)

laakeri: Myös Satriani taitaa kepitellä 9-42 -setillä, ja muistaakseni mies sanoi käyttävänsä joskus jopa kasisettiä.

Joo ainakin keikoilla näin. Tääkin ollut jo vuoden sisään esillä varmaan 3-4 ketjussa :D Mun teesi on simppeli, kompit ja tone = paksut, shredding = ohuet + vireen huomioiminen molemmissa. Ohuilla voi myös kompata hienosti, se on paljolti taimista kiinni toi kompin toimivuus. Vahvari on se isoin (laitepuolen) lenkki tonessa, ohuet kieletkin saa kuulostaan isolta jos on kunnon mörssäri minkä läpi niillä röpöttelee. Kuten Vladilla taitaa nyt olla.
kimurantti1
07.12.2009 01:19:40 (muokattu 07.12.2009 01:34:27)

Ei se pilittäminen mitään mahdotonta ole paksummillakaan kielillä. Moinen väite on suht. absurdi, koska noiten 00005 -siimoilla soittajien lisäksi löytyy myös paksummilla kielillä pilittäviä kavereita. Mm. Guthrie Govan käyttää ihan perus kymppisettiä. Tänne ei varmaan tarvitse linkittää sen pätkiä, tiedätte että siltä lähtee toisinaan ihan ripeitä kuvioita kun sille päälle sattuu - useimmiten sattuu. Tommy Emmanuel käyttää _teräskielisessä akustisessa_ 012-054 -settiä, eikä paljoa näytä menoa haittaavan:

http://www.youtube.com/watch?v=nOp6j1_sn-g
http://www.youtube.com/watch?v=6lbvSBNLLoo

Tässä Stochelo Rosenberg vetää nylonkielisellä gypsy jazz -kitaralla, ja ne kielet on aika hiton paksut verrattuna sähkökitaran kieliin. Ei kovin hidas kaveri myöskään:

http://www.youtube.com/watch?v=Kp4K-DLv4oQ

Oikeasti, nopeus ei todellakaan ole kiinni kielien paksuudesta. Ainoa minkä todella paksut kielet sulkee pois on hiton pitkät ja nopeat pikkaamattomat legato-juoksutukset, kolmen sävelaskeleen bendit ja ynkkävibraton. Ja tää meinaa jotain 12-settiä sähkökitarassa, kuten mm. Guthrie on todistanut, se pilittäminen onnistuu vallan mainiosti kymppisetilläkin. Guthrielta varmasti irtoisi ihan samalla tavalla vaikka se soittaisi sillä 12-setilläkin. Richie Kotzen vetää 11-48 -kielillä. Ei varmaan tarvitse luetella enempää nimiä.

Soundiasiaan otan kantaa sen verran, että kielten paksuus ei ole merkittävin tekijä. Ei paksummat kielet aina soundaa paremmalta. Mä olen törmännyt moniin kitaroihin, joihin on tullut yksinkertaisesti tosi tumppu soundi kun kielet on vaihdettu kymppisettiä paksumpiin. Jotkut kitarat taas rupeaa soimaan paljon paremmin paksuilla kielillä, mutta tää ei todellakaan päde kaikkiin, etenkään lankkukitaroihin. Onttokoppaisista luutuista voi musta tehdä suht. turvallisen yleistyksen, että ne herää eloon vasta ysejä paksummilla kielillä.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
aalataur
07.12.2009 01:34:26 (muokattu 07.12.2009 01:36:09)

kimurantti1: Ei se pilittäminen mitään mahdotonta ole paksummillakaan kielillä. Moinen väite on suht. absurdi, koska noiten 00005 -siimoilla soittajien lisäksi löytyy myös paksummilla kielillä pilittäviä kavereita. Mm. Guthrie Govan käyttää ihan perus kymppisettiä. Tänne ei varmaan tarvitse linkittää sen pätkiä, tiedätte että siltä lähtee toisinaan ihan ripeitä kuvioita. Tommy Emmanuel käyttää _teräskielisessä_ 012-054 -settiä, eikä paljoa näytä menoa haittaavan:

http://www.youtube.com/watch?v=nOp6j1_sn-g
http://www.youtube.com/watch?v=6lbvSBNLLoo

Tässä Stochelo Rosenberg vetää nylonkielisellä kitaralla, ja ne kielet on aika hiton paksut verrattuna sähkökitaran kieliin. Ei kovin hidas kaveri myöskään:

http://www.youtube.com/watch?v=Kp4K-DLv4oQ

Oikeasti, nopeus ei todellakaan ole kiinni kielien paksuudesta. Ainoa minkä todella paksut kielet sulkee pois on hiton pitkät ja nopeat pikkaamattomat legato-juoksutukset, kolmen sävelaskeleen bendit ja ynkkävibraton. Ja tää meinaa jotain 12-settiä sähkökitarassa, kuten mm. Guthrie on todistanut, se pilittäminen onnistuu vallan mainiosti kymppisetilläkin. Guthrielta varmasti irtoisi ihan samalla tavalla vaikka se soittaisi sillä 12-setilläkin. Richie Kotzen vetää 11-48 -kielillä. Ei varmaan tarvitse luetella enempää nimiä.

Ohhoh :o Nyt varmaankin siis puhuttiin edelleen E-vireestä? Noh, GG on teknisesti sitä luokkaa että tosiaan varmaan yksi numero kielikoossa ei tunnu. Ja T. Emmanuel myöskin. Jotenkin olen taipuvainen kuvittelemaan että ko. heebot pystyisivät 9-setillä vetämään _vielä_ sairaampia juttuja. Kunhan hetken totuttelisivat tatsiin tms... en tiedä. Mutta eikö tämä ohuus-nopeussoitto -korrelaatio kuitenkin ole jossain määrin sääntö ja nämä enemmänkin säännön vahvistavia poikkeuksia? Tai ainakin vähemmistöä? No mut joo itse tykkään juuri täppäillä paljon ja moniäänisiä arpeggioita, jolloin tuo ohuus on etu. Ja myöskin tykkään välillä käyttää vibratoa härskisti. Satrianin soitto just tosiaan perustuu aika paljon legatoon.
kimurantti1
07.12.2009 01:44:54

aalataur: Ohhoh :o Nyt varmaankin siis puhuttiin edelleen E-vireestä? Noh, GG on teknisesti sitä luokkaa että tosiaan varmaan yksi numero kielikoossa ei tunnu. Ja T. Emmanuel myöskin. Jotenkin olen taipuvainen kuvittelemaan että ko. heebot pystyisivät 9-setillä vetämään _vielä_ sairaampia juttuja. Kunhan hetken totuttelisivat tatsiin tms... en tiedä. Mutta eikö tämä ohuus-nopeussoitto -korrelaatio kuitenkin ole jossain määrin sääntö ja nämä enemmänkin säännön vahvistavia poikkeuksia? Vai ei? No mut joo itse tykkään juuri täppäillä paljon ja moniäänisiä arpeggioita, jolloin tuo ohuus on etu. Ja myöskin tykkään välillä käyttää vibratoa härskisti. Satrianin soitto just tosiaan perustuu aika paljon legatoon.

Joo, noi kaikki vetää ihan E-vireessä. Tai no Kotzen nykyään drop D:ssä, mutta se ei kai asiaa miksikään muuta. Toki ohuemmilla kielillä nopea soitto on snadisti helpompaa, mutta ei tarvita Guthrie Govanin soittotekniikkaa siihen, että sillä kymppisetillä saa lähtemään legatona niin järjettömän nopeita kuvioita, ettei niillä ole enää mitään käyttöä oikeassa musiikissa. Ootko katsonut Kotzenin pätkiä? Se harrastaa legatosoittoa aika paljon.

Mä nyt vaan ajattelen tätä aihetta sen kautta, että mikä aloittajan ongelma on ja mitä niillä ohuemmilla kielillä pitäisi saavuttaa. Ongelma siis on ettei nopea soitto onnistu? Ei se kymppisetistä ysisettiin vaihto tee yhtään mitään vielä siinä vaiheessa, kun pääasiallinen ongelma on soittotekniikassa, ja vieläpä liian raskaassa sellaisessa. Noi ääriohuet kielisetit tulee mun mielestäni vasta sitten kuvaan, kun halutaan harrasta kampifriikkeilyä ja 16-tahdin pikkaamattomia legatojuoksutuksia. Mä väitän, että siinä tekee karhunpalveluksen itselleen jos tässä vaiheessa vaihtaa hiton ohuet kielet kitaraan ja rupeaa niillä treenaamaan legatoa.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Snapo
07.12.2009 01:49:01

Entinen kitaramaikka huitoi menemään 13-setillä E-vireessä, kyllähän sillä aika tuhdisti komppia veteli. Ite oon 10-46 -setissä pitäytynyt apauttirallaa viimeset 5 vuotta, toimii imo! Varmaan sillä ysisetillä sais legatohommia vedettyä paremmin mutta ne vaan tuntuu liian makaroonille. Ite oon sen verran mukavuudenhaluinen, että vaikka paksumpi setti kuulostaisikin paremmalle, niin se ero mikä kuuluu sähköistetyssä soundissa ei mun mielestä korvaa sitä tatsia. Mun tapauksessa 10-setti kuulostaa siis tarpeeksi hyvältä, etten 11-satsia vaihtaisi.

Niin hyvää puuta...
Ambitus
07.12.2009 02:26:25

Vastaus topikin otsikkoon: ei.

Ei sillä ole loppujen lopuksi niin hirveesti väliä sun plekukädelle kuinka raskas kielisetti on alla. Mä soittelen silloin tällöin esim. Ruokankaalle jotain messujuttuja ja sillä on aina kitarat vakiona laitettu 10-52 setille normi E-vireeseen. Otelautahanskalle se teettää enemmän työtä ja venytykset on raskaampia tehdä kuten myös vibraatto. Se siirtyminen 10 setistä 9 settiin ei tule vaikuttamaan sun plekutekniikkaan millään muulla lailla kuin psykologisesti.

Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
Vladi
07.12.2009 08:35:43

Ambitus: Vastaus topikin otsikkoon: ei.

Ei sillä ole loppujen lopuksi niin hirveesti väliä sun plekukädelle kuinka raskas kielisetti on alla. Mä soittelen silloin tällöin esim. Ruokankaalle jotain messujuttuja ja sillä on aina kitarat vakiona laitettu 10-52 setille normi E-vireeseen. Otelautahanskalle se teettää enemmän työtä ja venytykset on raskaampia tehdä kuten myös vibraatto. Se siirtyminen 10 setistä 9 settiin ei tule vaikuttamaan sun plekutekniikkaan millään muulla lailla kuin psykologisesti.

Juuri täntapaisia vastauksia osasinkin odottaa, toi ajatus kuulosti ehkä teorian tasolla kuitenkin hyvältä. Pitänee kaivaa esiin kaikki plekutekniikkavideot ja istua viettämään aikaa ystäväni metronomin kanssa.

Kiitoksia kaikille vinkeistä!

Kyllä se siitä.
Ianuarius
07.12.2009 08:50:01 (muokattu 07.12.2009 08:51:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks juttu, mikä aika paljon vaikuttaa sen tekniikan parantamiseen on, että oikeasti soittaa. Ite huomasin joskus, että kun oikein haluttaa alkaa parantaan tekniikkaa, niin sit istun 6 tuntia kattomassa tekniikkavideoita, sen sijaan että oikeasti treenaisin. :)

Siis kyllähän mulla on jo muistissa niitä eri treenejä varmaan sata ja biiseistä sellasia kohtia, jotka ei vaan mee ainaki se toinen sata. Kun noi päässä olevat biisit alkaa lähteen ja ne valmiiksi muistissa olevat treenit alkaa tuntua helpoilta, niin sit kandee lähtee kaivaan jotain uutta.

Ei se multa oo pois, että joku toinen on taitava kitaristi. Päin vastoin.
oiva tumpeloinen
07.12.2009 09:09:40

Kuten sanottu, sillä kielisetin vaihdolla ei saavuteta mitään positiivista plärätekniikkaan. Itse asiassa lopputulos voi olla päin vastainen. Ohuemmilla kielissä todennäköisesti saat vireongelmia helpommin, jos kerran omaat raskaan tekniikan. Kova isku ohuisiin kieliin tekee aika kovan hypyn vireessä.

aalataur: Sanoisin että D/10-46 vastaa aika lailla tuntumaltaan E/9-42:ta. Jos käyttäisin C/drop-C-virettä niin varmasti laittaisin paksumpaa kuin 10-46... ehkä jostain 11-52 lähtisin kokeilemaan.

Sävelaskeleen siirtoa ja yhden pykälän paksumpi setti ei kyllä todellakaan ole lähelläkään samaa tuntumaa. Lähempänä samanlaista tuntumaa pääset, kun käytät sääntöä yksi pykälä paksumpi setti per laskettu puolisävelaskel. Ei tuokaan ole täysin 1:1, vaan sen lopputulos on vähän jäykempi, mutta lähempänä se on kuin tuo sinun ehdottama.

Krice
07.12.2009 09:54:32

Soitto sujuu paksummallakin setillä jos on sormivoimia. Tässä suhteessa ihmisten kädet on melko yksilöllisiä, joten kielisetti kannattaa yksinkertaisesti valita sen mukaan mikä tuntuu parhaimmalta.

Ukkovaari
07.12.2009 09:54:34

Luulisin ettei tuo kielisetin ohentaminen paranna plekutekniikkaa.
Itse en ole huomannu eroja ainakaan 009 ja 010 settien välillä (E-vire).

Ohkaisemmilla on kevyempi soittaa otekäden puolella esim. pendaus ja vibratot ym. kuten tuossa ylempänä todettiin.

Itse olen huomannut sellaisen asian omassa soitossani, että 010 setillä käytän vähän ronskimpaa tatsia kun taas 009 setillä olen helläkätisempi.

Plekuissakin tulee käytettyä hieman eri muotoisia ja paksuisia plekuja vähän sen mukaan millä haluaa soittaa ja ainakin omassa soitossani plekukin vaikuttaa soundiin, paksuilla pyöreäreunaisilla tulee tummempaa soundia ja vähän ohkaisemmilla terävähköreunaisilla sitten terävämpää soundia (toki soundiin vaikuttaa paljon muukin).

Plekuissa käytän pisaranmuotoista tai sitä ns. normimuotoista ja eniten käyttämäni paksuus löytyy n. 0.73 - 1 mm tienoilla mutta välistä soittelen myös sellaisella 2 mm paksulla plekulla.

Ihan ohkaisilla plekuilla en tykkää soittaa eli vaikka Fenderin Thin pleku, sillä ei vaan ainakaan itsellä ole tatsi paras mahdollinen kun taipuu liikaa joten tarkkuus ei liene niin hyvää kuin vähän tuhdimmalla plekulla.

Itse en ole kummoinenkaan soittaja mutta vastasin kuitenkin tähän omia ajatuksiani.

Mr. Speed
07.12.2009 10:47:45

Krice: Soitto sujuu paksummallakin setillä jos on sormivoimia. Tässä suhteessa ihmisten kädet on melko yksilöllisiä, joten kielisetti kannattaa yksinkertaisesti valita sen mukaan mikä tuntuu parhaimmalta.

Juurikin näin. Tottumuskysymys se lähinnä on.

Omasta mielestäni ohkasilla kielillä plekukäden toiminta on hankalampaa, mutta oma soittotyyli onkin todella perkussiivinen. Itse olen todennut, että paksut kielet ja perkussiivinen soittotyyli on parasta omaan makuun mitä tulee metalliriffittelyyn ja komppailuun. Ei kuitenkaan siis pelkkään voimasointujen soittamiseen. Itselläni on 25,5" skaalalla 10-56 setti D-vireessä, ja hyvin potkii!

Sitä en myöskään käsitä, että miksi jengi karsastaa paksumpia settejä sillä perusteella, että yläkerran pitäs olla tasoa 13 ja siitä eteenpäin. Kyllähän niitä kymppisettejä on kaikkea 42-70 alakerroilla varustettuna.

Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
Ambitus
07.12.2009 11:08:30

Mr. Speed: Juurikin näin. Tottumuskysymys se lähinnä on.

Omasta mielestäni ohkasilla kielillä plekukäden toiminta on hankalampaa, mutta oma soittotyyli onkin todella perkussiivinen. Itse olen todennut, että paksut kielet ja perkussiivinen soittotyyli on parasta omaan makuun mitä tulee metalliriffittelyyn ja komppailuun. Ei kuitenkaan siis pelkkään voimasointujen soittamiseen. Itselläni on 25,5" skaalalla 10-56 setti D-vireessä, ja hyvin potkii!

Hmmm...toi vastaa jännitteeltään E-vireistä 09-48 settiä. Eli aika samoilla linjoilla mennään. Se on ihan yks vitun hailee, kuinka paksut kielet on, että komppi saadaan perkussiiviseksi. Se on loppujen lopuksi sun nakeista kiinni, miltä ne soundaa. Mä väitän aika kivenkovaan, että ala-E:n sahailu kuulostaa samalta hyvällä soittajalla oli alla sitten 09-setti tai 13-setti. Ihminen sopeutuu eri tilanteisiin.

Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti