Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Downpicking nopeaksi ja kestäväksi
1 2 3 4 5
aalataur
26.10.2009 20:08:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Siellä tulee myös tällainen neuvo: "I tighten my arm muscles and focus the effort into the hand." Tuota neuvoa mä en missään nimessä suosittelisi noudattamaan.
 
En minäkään! Itse rikoin käteni aikanaan tuolla tekniikalla. Pääsehään sillä hetkellisesti kovempiin nopeuksiin, mutta sitten on kivaa olla kuukausi soittamatta kun käsi on paskana.
Tilulilu96
26.10.2009 21:10:50 (muokattu 28.10.2009 20:23:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon reenannu metronomin kanssa. Pienen lämppärin jälkeen pystyn soittaan taimissa downpickingiä 8-osina tempossa 176. Sen nopeammaks ei mene...vielä.
 
METAL FOR LIFE!
darrell
27.10.2009 10:57:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikissa ohjeissa on lopulta sama perusasia, eli kestävää nopeutta rakennetaan kiusallisen hitaasti. Lähtötaso kannattaa luonnollisesti harkita soittokokemuksen mukaan. Kun tietty bpm menee puhtaasti ja käsi kipeänä pinnistelemättä, niin vasta sitten hieman lisää nopeutta. Jos aloittaa liian nopealla lähtötasolla treenit, niin tekniikka tahtoo jäädä lepsuksi ja soitosta ei tule koskaan tiukkaa. Jos nyt ajattelis, että tähän projektiin laittais alkuun vaikka 3..4 kuukautta lepopäivineen, niin sen jälkeen voi olettaa tekniikan olevan jo aika hyvällä mallilla. Se on todella lyhyt aika loppujen lopuksi, kun itse musiikin soittamisen kehittelyyn menee sitten loppuikä.
 
Metronomi on tuohon hommaan kätevin, koska nopeutta on helppo säätää tekniikan kehittymisen mukana. Jonkun biisin mukana soittaminen on luonnollisesti hauskempaa, joten voit kokeilla esim. hidastaa biisiä alkuun sellaisella soittimella, jossa ko. ominaisuus on.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
hemuu
27.10.2009 15:28:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: Jonkun biisin mukana soittaminen on luonnollisesti hauskempaa, joten voit kokeilla esim. hidastaa biisiä alkuun sellaisella soittimella, jossa ko. ominaisuus on.
 
Tämä on kätevää. Biisien "laatu" säilyy yllättävän kohtuullisena vaikka hidastusta tekisi jopa 50-70%. Itse suosin Transcribe!-ohjelmaa.
 
Torniojaws
28.10.2009 11:13:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: mutta eihän nyt suatana laukkoja downpikata :D Siis JOKA iskua :D ??? Mitähäh? O__o
 
Semmosta kevyttä 384 bpm :D
 
Vortech | Relativity | Relativity @ Ykän Pub, Oulu, 28.10.2009
laakeri
04.12.2009 03:55:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt täytyy nostaa ketjua, kun alkoi tuo Master of Puppetsin hehkuttaminen hieman hämäämään. Pidän itseäni aika paskana kitaristina, enkä ole juuri downpickingiä ajatuksella treenannut. Silti pystyn soittamaan MoP:n riffit oikealla tempolla. Ei todellakaan täydellisesti, mutta hieman hämmentää, että biisiä sanotaan kaikkialla vaikeaksi, ja pystyn kehnoilla taidoillani sen silti soittamaan. Onko biisi mielestänne lähinnä kestävyyden kannalta haastava, vai soittonopeuden? Kestävyys kieltämättä on biisissä kovilla, mutta pieniä lepuutustaukoja on sen verran, että käsi ei pääse täysin soittaessa puutumaan.
 
geeza
04.12.2009 11:48:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laakeri: Nyt täytyy nostaa ketjua, kun alkoi tuo Master of Puppetsin hehkuttaminen hieman hämäämään. Pidän itseäni aika paskana kitaristina, enkä ole juuri downpickingiä ajatuksella treenannut. Silti pystyn soittamaan MoP:n riffit oikealla tempolla. Ei todellakaan täydellisesti, mutta hieman hämmentää, että biisiä sanotaan kaikkialla vaikeaksi, ja pystyn kehnoilla taidoillani sen silti soittamaan. Onko biisi mielestänne lähinnä kestävyyden kannalta haastava, vai soittonopeuden? Kestävyys kieltämättä on biisissä kovilla, mutta pieniä lepuutustaukoja on sen verran, että käsi ei pääse täysin soittaessa puutumaan.
 
No ehkä sä et sit oo niin paska DOWNPICKAAJA, huraa. Mulla vaikeinta Masterissa oli se hämähäkkiriffin pikkaaminen, joten rupesin soittamaan sitä alternatella. Kuulostaa ihan yhtä hyvältä IMO, vaikkei ookaan tr00.
Niin ja onhan se tosiaan pitkä ja suht intensiivinen biisi, eli kestävyyttä varmasti koettelee.
 
If found, please return to the pub.
wavelength
04.12.2009 12:11:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laakeri: Silti pystyn soittamaan MoP:n riffit oikealla tempolla. Ei todellakaan täydellisesti, mutta hieman hämmentää, että biisiä sanotaan kaikkialla vaikeaksi, ja pystyn kehnoilla taidoillani sen silti soittamaan.
 
Kaikkea on helppo soittaa kehnosti. Täydellinen soitto on taasen himpun verran vaikeampaa.
 
Myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara.
Minushuman
04.12.2009 14:26:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä on hämähäkki-riffi?
 
"A man's got to know his limitations." - Harry Callahan
geeza
04.12.2009 14:34:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minushuman: Mikä on hämähäkki-riffi?
 
Se joka menee: tätä tä dätä tä tätä tä dätä tä dätä tä tä.
 
If found, please return to the pub.
Kampela77
04.12.2009 14:40:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minushuman: Mikä on hämähäkki-riffi?
 
Dave Mustainen keksimä metallimusiikin mullistanut riffi, jonka Metallica varasti ja josta Dave ei ole vielä toipunut. Puppetsissa Hämähäkkiriffiä kylläkään ole, mutta varmaan tarkoitettiin sitä E- ja A-kieliltä soitettavaa kromaattista juttua introssa.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
geeza
04.12.2009 15:11:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kampela77: Dave Mustainen keksimä metallimusiikin mullistanut riffi, jonka Metallica varasti ja josta Dave ei ole vielä toipunut. Puppetsissa Hämähäkkiriffiä kylläkään ole, mutta varmaan tarkoitettiin sitä E- ja A-kieliltä soitettavaa kromaattista juttua introssa.
 
Joo, sitä mä tarkotin. Eikse oo hämähäkkiriffi?
 
If found, please return to the pub.
rize88-
04.12.2009 15:39:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toni123: Joo, sitä mä tarkotin. Eikse oo hämähäkkiriffi?
 
http://www.youtube.com/watch?v=t-twpY_XQyg&NR=1&feature=fvwp
 
aalataur
04.12.2009 19:40:25 (muokattu 04.12.2009 19:41:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E: Rölö, unohtakaa
laakeri
04.12.2009 19:54:03 (muokattu 04.12.2009 19:58:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toni123: No ehkä sä et sit oo niin paska DOWNPICKAAJA, huraa.
 
Sitä tässä juuri yritin selvittää, tarkoituksena ei ollut leveillä downpicking-taidoilla, kuten viestin "olen paska kitaristi, mutta..." -sävystä voi mielestäni päätellä. Yleensä kaikkia tekniikoita saa treenata paljon jotta ne saa edes kohtalaiselle tasolle, ja aloin miettimään että olenkohan ymmärtänyt väärin tuon MoP:n vaikeuden, kun downpickaaminen tuohon tempoon ei tunnu hirveän vaikealta.
 
Olen yrittänyt soittaa biisiä alternatella, mutta siitä taas ei tule yhtään mitään. Tempon saa varmaan pudottaa puoleen, että soitosta tulee jotain. Pitäisi varmaan treenata enemmän alternatea, kun se mainitaan MoP:n yhteydessä "helppona" tapana, ja itselläni se ei onnistu millään.
 
Alfauros
04.12.2009 21:01:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen yrittänyt soittaa biisiä alternatella, mutta siitä taas ei tule yhtään mitään. Tempon saa varmaan pudottaa puoleen, että soitosta tulee jotain. Pitäisi varmaan treenata enemmän alternatea, kun se mainitaan MoP:n yhteydessä "helppona" tapana, ja itselläni se ei onnistu millään.
 
noin kolme vuotta enemmän tai vähemmän soitelleena tuntuu aika lailla samalta. Tuntuu tuo MoPi menevän downstroke tekniikalla ihan mukavasti, ainakin "jotenkin sinnepäin". Ehkäpä se auttaa kun oikeastaan mitään muuta kun downstrokea ei oo tullu käytettyä tässä soitellessani niin se tekniikka tullut tässä sitten tutuksi. Tokihan siinä paikat alkaa puutua kun tuota aikansa soittelee. Ja alternatella soittamisesta ei oikein taho tulla mitään kun sitä en ole mihinkään vielä varsinaisesti tarvinnutkaan, lähinnä tulee mieleen children of the grave :)
 
oiva tumpeloinen
04.12.2009 21:11:05 (muokattu 04.12.2009 21:13:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan ensimmäisenä mä kehotan kyllä nauhoittamaan sitä omaa soittoa ja sitten tulla sanomaan, miten "sinne päin" se menee. MOPin idea treeninä on nimenomaan se, että se tasaisella hakkauksella kehittää nimenomaan kestävyyttä ja tasaisuutta tekniikkaan.
 
E: ja mä voisin melkein vaikka lyödä vetoa, että kun jätetään se biisin mukana soittelu ja nauhoitetaan oma soitto, niin se kuulostaa kohtuullisen pahalta.
 
rize88-
04.12.2009 22:21:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Ihan ensimmäisenä mä kehotan kyllä nauhoittamaan sitä omaa soittoa ja sitten tulla sanomaan, miten "sinne päin" se menee. MOPin idea treeninä on nimenomaan se, että se tasaisella hakkauksella kehittää nimenomaan kestävyyttä ja tasaisuutta tekniikkaan.
 
E: ja mä voisin melkein vaikka lyödä vetoa, että kun jätetään se biisin mukana soittelu ja nauhoitetaan oma soitto, niin se kuulostaa kohtuullisen pahalta.

 
joo. aika shitin kuulosta tuo biisi on yksin soitettuna, jos ei tekniikka ihan täysin riitä soittamaan sitä niinkuin se oikeasti menee. levyn päälle rämpytellessä se on helppo saada kuulostamaan ihan ok soitolta, vaikka menisi vaan vähän "sinne päin".
 
Alfauros
04.12.2009 22:30:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rize88-: joo. aika shitin kuulosta tuo biisi on yksin soitettuna, jos ei tekniikka ihan täysin riitä soittamaan sitä niinkuin se oikeasti menee. levyn päälle rämpytellessä se on helppo saada kuulostamaan ihan ok soitolta, vaikka menisi vaan vähän "sinne päin".
 
Kyllähän se on näin.
 
teline
05.12.2009 15:45:23 (muokattu 05.12.2009 15:47:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metronomia tän downpickauksen ja miksei muunkin harjoittelun kanssa kannattaa käyttää silleen että kun pääset puhtaasti nopeuteen 120 niin puolitat temmon ja jatkat samaa mallia temposta 60 eteenpäin. Heti jeesasi paljonkin.
 
E: Selvyyden vuoksi siis puolitat metronomin temmon, mutta soitat ihan yhtä nopeasti.
 
http://www.riemurasia.net/rasiatube/view.php?id=22619
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «