Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua pikkurillin harjoittamiseen
1 2 3
JnZm
23.09.2009 10:27:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei löytynyt FAQ-ketjuista mitään, eli tässä sitten.
 
Kaipaisin vinkkejä ja apuja tuon heikoimman ja kankeimman sormeni treenaamiseen. Haen nyt tehokkaita ja toimivia tapoja, tiedän että ihan skaalojen soittelut jne auttaa. Eli tehokkaita tapoja.
 
Jzci
23.09.2009 11:03:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=nPGA3vjMLgE
 
1.02 -->
aalataur
23.09.2009 13:16:18 (muokattu 23.09.2009 13:23:52)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soita kaikkea mitä normaalisti, mutta älä käytä etusormea ollenkaan. Tai sitten skaaloja niin että 4 säveltä per kieli.
 
Yksi homma mitä ite treenaan on tämmönen Tuomas Wäinölältä pöllitty juttu:
 
e--------------------5-8-10-8-5-----------------
h--------------------------------------------------
g-----------5-7-10---------------10-7-5--------
d--------------------------------------------------
a--5-8-10---------------------------------10-8-5
e--------------------------------------------------
 
Tai tuota samaa mutta legatona joka kohdasta "Ynkkä-kuviota" eli 10-5-8-10-8-5 jne..
Vladi
23.09.2009 13:21:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaankin tavoitteena on loppujen lopuksi saada se pikkurilli yhdeksi neljästä sormesta? Eli siis sillä lailla, että soitat kaikkia juttuja etkä edes mieti mitä sormea käytät vaan pikkurillikin toimii automaattisesti ja sen käyttö on luonnollista?
 
Jos sitä haet, niin samoilla linjoilla kuin Aalataur.
 
Kyllä se siitä.
Zeeboo
23.09.2009 13:30:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JnZm: Ei löytynyt FAQ-ketjuista mitään, eli tässä sitten.
 
Kaipaisin vinkkejä ja apuja tuon heikoimman ja kankeimman sormeni treenaamiseen. Haen nyt tehokkaita ja toimivia tapoja, tiedän että ihan skaalojen soittelut jne auttaa. Eli tehokkaita tapoja.

 
Tämä ei ole mikään varsinainen soitto-opas, mutta mm sormituksiin lötyy hemmetin hyviä juttuja. Itseasiassa vähän kaikkeen muuhunkin, moodeihin, harmoniaan jne.
 
http://www.bookplus.fi/kirjat/goodr … 2c_mick/advancing_guitarist-4360205
 
Itselleni tämä oli varsinainen silmien ja korvien avaaja. Suosittelen lämpimästi, olipa genre mikä tahansa.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Fintrollx
23.09.2009 16:01:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen treenannut näin, ja joskus jos lämmittelen ennen soittoa niin soitan tätä pari kertaa.
 
||-------------------------------------------------------------------------------1-3-5------||
||----------------------------------------------------------1-3-5--------1-3-5-------------||
||------------------------------------1-3-5--------1-3-5---------1-3-5--------------------||
||---------------1-3-5--------1-3-5--------1-3-5------------------------------------------||
||--------1-3-5--------1-3-5---------------------------------------------------------------||
||-1-3-5------------------------------------------------------------------------------------||
 
Kaikenlaista missä ensinnäkin sitä pikkurilliä tarvii tai on pakko käyttää niin auttaa
 
Esim. "Colorado Bulldog" täs pieni pätkä introo
 
|----------------------------------------------------------------------------------------------|
B|------------------------------------------------------------------------------------12-15-17--|
G|-------4-7-9-------7-9-12--------9-12-14--------12-14-16----------14-16-19--------------------|
D|-2-5-7-------5-7-9--------7-9-12--------9-12-14----------12-14-17----------14-17-19-----------|
A|----------------------------------------------------------------------------------------------|
E|----------------------------------------------------------------------------------------------|
 
Tässä vielä esimerkki miten oikeaoppisesti soitetaan.
Ei tarvi vetää yhtä nopee mutta antaa mennä jos siltä tuntuu x)
 
Paul Gilbert - Colorado Bulldog
http://www.youtube.com/watch?v=n8h0FcxhXvM
 
"You can't kill heavy metal"
JnZm
23.09.2009 16:53:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Varmaankin tavoitteena on loppujen lopuksi saada se pikkurilli yhdeksi neljästä sormesta? Eli siis sillä lailla, että soitat kaikkia juttuja etkä edes mieti mitä sormea käytät vaan pikkurillikin toimii automaattisesti ja sen käyttö on luonnollista?
 
Jos sitä haet, niin samoilla linjoilla kuin Aalataur.

 
Juurikin näin, eli se nappaisi ihan suoraan ja automaattisesti nuotin eikä siltä tarvitsisi pyytää että voisiko arvon pikkurilli nyt painaa siitä seiskanauhalta kiitos. :D
 
Kämmenessä asti tuntuu kun noita ehdotuksia soittaa, eli tuntuu toimivan.
 
Jankku
23.09.2009 18:14:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tos http://www.youtube.com/watch?v=DhGRzl5WFYg ;)
 
Ja tämä lama-ajan blues minunkin kotona soi!
wavelength
23.09.2009 19:26:15 (muokattu 23.09.2009 19:27:14)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"1234" ynnä muut teennäiset ja mekaaniset harjoitteet toimivat alkumaistiaisena sormitreeneihin, mutta kyseinen toiminta on pitemmän päälle vähän tylsää ja musiikillisesti varsin rajoittunutta. Asteikkojen ja arpeggioiden harjoittelu asemissa -- keskisormi ja nimetön omilla nauhoillaan, etusormi ja pikkusormi omilla nauhapareillaan -- on haastavaa, älyllisesti vaativampaa ja ennen kaikkea musiikillisesti käyttökelpoista tavaraa. Sointuotteiden treenaaminen on tietysti myös hyvin kehittävää ja mielenkiintoista puuhaa; suosittelen tähän esim. Ted Greenen "Modern Chord Progressions"-nidettä.
 
Pikkusormen hallinta ei vaadi mitään taikakeinoja tai kvanttifysiikan tuntemusta; se vain täytyy ottaa käyttöön. Sormi tykkää kun sillä ajetaan!
 
Myytävänä: Jackson PS4 -sähkökitara & Roland TD8-sähkörummut.
Björn E. Borg
23.09.2009 22:53:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JnZm: Ei löytynyt FAQ-ketjuista mitään, eli tässä sitten.
 
Kaipaisin vinkkejä ja apuja tuon heikoimman ja kankeimman sormeni treenaamiseen. Haen nyt tehokkaita ja toimivia tapoja, tiedän että ihan skaalojen soittelut jne auttaa. Eli tehokkaita tapoja.

 
Pikkusormen harjoittaminen tarkoittaa sitä, että normaalistihan ihminen liikuttaa samanaikaisesti pikkusormea kuin nimetöntä, mutta kitaristin täytyisi saada ne erillisiksi.
 
Yksi erittäin tehokas harjoitus on sellainen, jossa sormet laitetaan vierekkäisille nauhanväleille e-kielen päälle, esim. 5-välistä alkaen. Kieltä ei kuitenkaan paineta pohjaan vaan ne pidetään vain siinä tuntumassa.
 
Sitten siirretään etusormi b-kielen päälle, painetaan pohjaan, mutta muut sormet eivät saa liikkua, vaan ne pysyvät vain tuntumassa siinä viereisellä kielellä.
 
Etusormi siirretään sitten takaisin muiden kaveriksi, ja sitten tehdään keskisormelle sama homma. Kun yrität painaa nimetömällä sitä viereistä kieltä joudut todennäköisesti ponnistelemaan että saat sen pikkusormen pidettyä paikoillaan.
 
Harjoitus on ärsyttävä, mutta erittäin tehokas. Jos se jostain syystä tuntuu liian helpolta, hypppää yhden kielen yli ja paina g-kieli alas.
 
Aika paljon heikommaksi se pikkurilli jää joka tapauksessa, mutta kohtuulliselle tasolle kannattaa yrittää.
 
Ianuarius
23.09.2009 23:17:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wavelength: "1234" ynnä muut teennäiset ja mekaaniset harjoitteet toimivat alkumaistiaisena sormitreeneihin, mutta kyseinen toiminta on pitemmän päälle vähän tylsää ja musiikillisesti varsin rajoittunutta.
 
So?
 
Ei kai treenin kuulukaan olla mitenkään tajuntaa laajentavaa. Se on treeniä. Jos menee salille treenaamaan hauiksia, niin on seki teennäistä, tylsää ja rajoittunutta, eli ei siinäkään mitään oikeaa tehdä, koska tarkotus on vaan saada sitä voimaa.
 
Vaikka noi 1234 treenit onkin musiikillisesti rajoittuneita, niin ne on nimenomaan tarkoitettu rikkomaan itseilmaisun rajat... eli toisinsanoen, ettei se oikeesti soittaminen sitten olisi myöskin musiikillisesti rajoittunutta.
 
Mut ei toi pikkusormen voimaa treenaa, koordinaatiota kylläkin.
 
Kokeiles sellasta, että vedät legatolla kaulan läpi käyttäen vaan nimetöntä ja pikkusormee:
 
E||----------------------------------------------------|
B||----------------------------------------------------|
G||----------------------------------------------------|
D||----------------------------------------------------|
A||----------------------------------------------------|
E||--h-2p-1h-2p-1h-2p-1h-2p-1h-3p-2h-3p-2h-3p-2h-3p-2h-|
 
-------------------------------------------------||
-------------------------------------------------||
-------------------------------------------------||
-------------------------------------------------||
-------------------------------------------------||
--4p-3h-4p-3h-4p-3h-4p-3h-5p-4h-5p-4h-5p-4h-5p-4-||

 
jne.
 
Sit ku oot päässy jonnekki 13. nauhalle, siirryt seuraavalle kielelle jameet alas. Sit alhaalla taas seuraavalle kielelle ja ylös... jne. Et pikkaa mitään ja koetat vetää puhtaasti niin että aina tulee puhas ja oikeen kuulonen soundi. Etkä keskeyttele eli pidä taukoa, vaan koko kaula, kaikki kielet kerralla läpi. Tarkotus on treenata voimaa, eikä vaan päästä harjotusta loppuun ja takuulla huomaat eron ku teet muutamana päivänä ton. Soitat 16-osina ja alotat hitalla tempolla, esim. 30. Sit siitä hiljalleen ylöspäin, kun alkaa sujua.
 
:)
 
The master of sleep picking
kimurantti1
23.09.2009 23:20:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

January: So?
 
Ei kai treenin kuulukaan olla mitenkään tajuntaa laajentavaa. Se on treeniä.

 
Aivan samalla tavalla sitä motoriikkaa pystyy harjoittelemaan treenaamalla musikaalisia mutta vaikeita juttuja. Näin treenistä saadaan tuplahyöty. Jos treenaat pelkästään noita 1234-juttuja, niin joudut niidenlisäksi treenaamaan musiikkiakin oppiaksesi oikeasti soittamaan jotain järkevää. Joudut siis tekemään tuplatyön. Näin yksinkertaista se musta on.
 
Ianuarius
23.09.2009 23:23:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Höpö höpö, eikä joudu. Sit ku noi on treenannu, niin kaiken "vaikeemman" treenaaminen on kymmenen kertaa helpompaa. Sormet on jo valmiiksi kontrollissa, eli ns. omissa näpeissä, niin silloin ne myös saa tekemään helpommin mitä ite haluaa.
 
Vaikka opettelis musikaalisesti kuinka monimutkasia juttuja tahansa, ne ei ikinä tuu olemaan yhtä perusteellisia ku tollaset 1234-treenit. Aina sieltä jää joku juttu uupumaan, ja se on sitten omasta osaamisesta poissa.
 
Ei tietenkään kaikki halua kaikkea osatakaa, eikä noi sovi kaikille, mut mä oon hokannu että ne on hyödyllisiä oman treenailuni kannalta. :)
 
The master of sleep picking
Jucciz
23.09.2009 23:44:11 (muokattu 23.09.2009 23:46:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä kimurantti1 on oikeassa ja January aivan kuutamolla. Aivottomien 1234-treenien soittamisen tuloksena aivottomat 1234-treenit sujuu hyvin, mutta vaikka niissä olisi kuinka hyvä, se ei ole tae siitä, että musiikillisesti järkevät, mielenkiintoiset, hyödylliset ja kauniit jutut lähtisivät huomattavasti paremmin kuin ilman 1234-treenailua.
 
Olen samalla linjalla niiden kanssa täällä, joiden mielestä on hyvä vaan soittaa kappaleita/etydejä/sooloja/whatever, jotka ihan luonnostaan vaativat kaikkien neljän sormen käyttöä. Tällöin myös pikkurilli hiljalleen "oppii" työskentelemään siinä missä muutkin sormet, eikä tarvita mitään teennäisiä ja suomeksi sanottuna aivan jäätävän paskan kuuloisia kestävyystreenejä. Eli lyhyesti: soita musiikkia niin musiikin soittaminen alkaa hiljalleen sujua. Jos sulla on biisejä, joissa pikkurillin pitäisi toimia, ei muuta kun alat treenaamaan niitä: ihan varmasti pikkurilli oppii kun sitä opettaa.
 
Vaikka opettelis musikaalisesti kuinka monimutkasia juttuja tahansa, ne ei ikinä tuu olemaan yhtä perusteellisia ku tollaset 1234-treenit. Aina sieltä jää joku juttu uupumaan, ja se on sitten omasta osaamisesta poissa.
 
Tää pisti ihan oikeesti huvittamaan. Kuulostaa siltä, että sun päämäärä on tulla mahdollisimman hyväksi 1234-treenien soittajaksi. :D Mä pidän itse mielelläni tommoset aivottomat sahaukset omasta osaamisestani poissa. Sori vaan.
 
Ianuarius
23.09.2009 23:48:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Sori vaan.
 
Mitä sä anteeksi pyytelet? :D Et sä oo tehny mitään väärää. Jokainen taplaa tyylillään. :)
 
The master of sleep picking
kimurantti1
24.09.2009 00:29:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

January: Höpö höpö, eikä joudu. Sit ku noi on treenannu, niin kaiken "vaikeemman" treenaaminen on kymmenen kertaa helpompaa. Sormet on jo valmiiksi kontrollissa, eli ns. omissa näpeissä, niin silloin ne myös saa tekemään helpommin mitä ite haluaa.
 
Vaikka opettelis musikaalisesti kuinka monimutkasia juttuja tahansa, ne ei ikinä tuu olemaan yhtä perusteellisia ku tollaset 1234-treenit. Aina sieltä jää joku juttu uupumaan, ja se on sitten omasta osaamisesta poissa.

 
Höpö höpö itsellesi vaan. :-) Mä en meinaa sitä, etteikö noista olisi hyötyäkin. Kaikesta harjoittelusta on hyötyä, ainakin vähän. Mutta mä olen kyllä renkannut noita 1234-harjoituksia aika paljon joskus, ja vaikka niillä sai vähän sormiin nopeutta, niin musiikkia niiden avulla ei oppinut soittamaan. Ne ovat kaikkea muuta kuin kaiken kattava treenimetodi. Niiden avulla ei opi kuin yhdenlaista soittotekniikkaa, ja soittotekniikoita kitaralla on todella monia, paljon enemmän kuin esimerkiksi pianolla. 1234-treenejä tekemällä saa harjoitusta vain yksittäisten nuottien soittoon ilman minkäänlaista fraseerausta. Entäpä kun pitää soittaa kaksi nuottia? Tai vaikkapa melodia, ja fraseerata se hyvin? Tai vibrato, bendi, slide tai hitto vie, jopa sointu? Treenaamalla noita 1234-treenejä ei saa sormia kontrolliin, koska ne ovat niin suppea ja rajoittunut treeni.
 
Ihan samalla tavalla kuin sä opettelet puhumaan tai kirjoittamaan, et tee sitä opettelemalla kaikiia mahdollisia länsimaisten aakkosten kirjainyhdistemiä, koska iso osa niistä on yksinkertaisesti turhia. Sama pätee noihin 1234-harjoituksiin. Niitä hyödyllisiä yhdistelmiä on joka tapauksessa niin monta, ettei yhden ihmisen elinaikana ole mahdollista opetella kaikkia sellaisinaan, saati käyttämään niitä luontevasti puheessa/kirjoituksessa/soitossa, joten miksi ihmeessä käyttäisit aikaa niiden turhien yhdistelmien treenaamiseen?
 
Asia joka ensimmäisenä 99,9% soittajista unohtuu kun noita 1234-harjoituksia aletaan treenaamaan on se, että yritettäisiin saada ne kuulostamaan hyvältä, ja keskitytään melkeinpä kaikkeen muuhun. Ja miksipä voitaisiinkaan saada ne kuulostamaan hyvältä, kun konteksti puuttuu. Suhteessa mihin ne pitäisi saada kuulostamaan hyvältä? Koko treenaamisen pääasiallinen tavoite - se, että yritetään saada kuulostamaan soitto hyvältä - unohtuu. Nyt vielä sellainen huomio, että jonkin jutun soittaminen puhtaasti ja tasaisesti ei vielä tarkoita, että se kuulostaa hyvältä. Aivan samalla tavalla kuin pelkästään se, että laulaja laulaa vireessä, ei meinaa sitä, että laulaja oikeasti kuulostaisi hyvältä.
 
Jos noita kromaattisia juttuja haluaa treenata ja kokee ne mielekkäiksi, niin musta ainoa järkevä tapa treenata niitä on etsiä jonkin kappale, johon niitä voisi soveltaa, tai jossa niitä on käytetty hyvin. Mm. Steve Morsen musiikista löytyy paljon kromatiikkaa, ja siihen suosittelenkin tutustumaan, ellei todella levoton vibrato häiritse. :-)
 
LosJormas
24.09.2009 00:41:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei alottaja mun tietääkseni kysellyt neuvoa vibratoon, bendeihin tai sointuihin... Vaan että miten kehittää pikkurillin motoriikkaa. Joten toi kimurantin teksti meni kyl niin ohi aiheesta kun mahdollista, tottakai kaikki tietää ettei 1234 harjoitteilla musiikkia tehdä, mutta kyllä noilla tässä ketjussa mainituilla jutuilla saa ihan perusmotoriikkaa treenattua pikkurillille.
 
Varsinkin jos on nakit ihan hakusessa niin tollaset motoriikkatreenit varmaati jeesaa.. Ja myöhemmin sitä on paljon helpompi ottaa messiin ihan normisoittelussa. Nyt nukkumaan.
 
Ianuarius
24.09.2009 09:39:58 (muokattu 24.09.2009 09:43:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Höpö höpö itsellesi vaan. :-) ...
 
Ymmärsitköhän sä nyt jotain väärin? :) En mä nyt tarkottanu, että soitan pelkästään 123412341234 ympäri ja ympäri aina ja ikuisesti. Tietenki käyn kaikki kuviot läpi:
 
1234, 1243, 1324, 1342, 1423, 1432, 2134, 2143, 2314, 2341, 2413, 2431, 3124, 3142, 3214, 3241, 3412, 3421, 4123, 4132, 4213, 4231, 4312, 4321
 
Lähinnä silleen että 4 kuviota per päivä, niin siinä on treeniä kuudelle päivälle. Enkä mä pelkästään noita treenaa, mutta niinku sanoin, niin ne auttaa sormien koordinaatioon todella paljon MULLE ja on auttanu MUA tosi paljon soittamisessa.
 
Jos jollekki ei näin oo, niin eihän noita tarvi tehä. :D Se on ihan up yours.
 
Entäpä kun pitää soittaa kaksi nuottia? Tai vaikkapa melodia, ja fraseerata se hyvin? Tai vibrato, bendi, slide tai hitto vie, jopa sointu? Treenaamalla noita 1234-treenejä ei saa sormia kontrolliin, koska ne ovat niin suppea ja rajoittunut treeni.
 
Noilla saa nimenomaan sormien kontrolliin apua. Kun pystyy jokaista kuviota vetään puhtaasti, niin silloin soittaessa voi soittaa sormilla ihan missä järjestyksessä tahansa ja kaikki tulee ihan luonnollisesti.
 
Ei TIETENKÄÄN ne auta mihinkään vibratoihin tai bendeihin tms., enkä missään vaiheessa niin väittänytkään. Kuitenkin tohon mainitsemaani asiaan toi on hyvinkin kaiken kattava treeni ja on auttanu MUA tosi paljon mun omasta mielestä.
 
The master of sleep picking
tender.insanity
24.09.2009 11:54:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni kaikki 123476484756 treenit ovat ajan haaskausta. Pikkurilli vain mukaan isompia sormivenytyksiä tehden ja muutenkin. Eikä pikkurillin treenaukseen edes kitaraa tarvitse. Duuniin vaan squash pallo mukaan ja puristelee sitä sormilla erikseen. Tulee voimaa sormiin -> auttaa soitossa.
 
Tekniikkatreenit itsessään ovat helvetin tylsiä. Pitää olla joko työtön sossupummi-hippi tai muuten vain epäsosiaalinen introvertti, jos on aikaa tuntitolkulla tuhlata tuommoiseen.
 
Oma treeni on sitä, että lykkää taustan soimaan ja soittelee päälle. Viime aikoina taustabiiseinä on toiminut Steve Vain 'Naked Tracks' boksi. Esim. 'The Riddle' soimaan ja soittelee E lyydistä, välillä niinkuin oikeasti menee ja välillä vetelee päälle mitä huvittaa.
 
there were is mill there is a road
Ianuarius
24.09.2009 11:56:45 (muokattu 24.09.2009 12:08:54)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EDIT: tai oikeastaan... ihan sama. :D
 
The master of sleep picking
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti