Muusikoiden.net
08.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Forkut tulessa
1
aoeu
20.09.2009 21:08:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäköhän tässä on kun tulee pickkauskäden forkku tosi nopeasti kipeäksi, kun soittaa/sahaa vähän nopeampaa settiä. Toisaalta en tiedä onko kipeä oikea sana, tunnetta voisi paremmin kuvata sanalla polte, ei niinkään pistävää kipua. Kuitenkin on soitto melkeinpä pakko lopettaa poltteen saavuttua. Joskus myös peukalon ja etusormen väliin tulee tätä poltetta. Sen sijaan ranne selviää ilman kipuja, sen takia en tonne rannekanavaoireyhtymä-threadiin viittinyt postaa. Tämä polte tulee myös tosi nopeasti, ehkä 10s sahausta niin alkaa polte tultumaan.

Eli voiko tässä ole kyse vaan siitä, että kädet on vaan niin narut? Vai löytyykö vika todennäköisemmin soittotekniikasta/käsi on paskana?

wavelength
20.09.2009 21:12:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puristat etusormella ja peukalolla liian lujaa.

Myytävänä: Jackson PS4 -sähkökitara & Roland TD8-sähkörummut.
aoeu
20.09.2009 21:17:58 (muokattu 20.09.2009 21:18:10)

Pakko puristaa, muuten lähtee väkisin plektra liukuun.

Antti1
20.09.2009 21:19:42

aoeu: Pakko puristaa, muuten lähtee väkisin plektra liukuun.

Eikä lähde. Jos lähtee, niin teet vaikka veitsellä viiltoja pintaan, vaihdat plektraa eri materiaalista tehtyyn jne. Jos johtuu hikoilusta, niin kaikenlaisia jauheita ja voiteita on saatavilla, jotka hikoilua estävät.

Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
aoeu
20.09.2009 21:28:12

Joo on tehny noita viiltojakin, pletrana siis Jazz III. En usko kyllä, että hikoilusta johtuu. Voikohan toi tekniikka/ote sitten vaan kusta niin paljon? Ei kyllä paljoa vähempää voi olla puristamatta muuten lähtee plektra ihan vinoon.

Antti1
20.09.2009 21:31:44

Mä en kyllä usko, että johtuu toi forkun kipu tosta puristamisesta. Se peukun kipu enempikin. Todennäköisesti soitat käsi liian jännittyneenä, jolloin teet liikaa duunia kyynärvarrella.

Onko ongelma tullu ihan yhtäkkiä, vai jatkunu pitempään? Onko se ilmaantunut jonkun jutun jälkeen, joka vois vaikuttaa käteen?

Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
aoeu
20.09.2009 21:52:41

Kyllä tää on oikeastaan jo vähän pidempään vaivannut. Voi hyvinkin olla mahdollista, että jänittän kättä liikaa. Eipä oo kädelle mitään erikoista sattunut. Sinäänsä aika erikoista, että googlettamalla "guitar forearm pain" ei löydy oikein mitään järkeviä osumia.

kimurantti1
20.09.2009 22:10:12 (muokattu 20.09.2009 22:20:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä suosittelisin, että menet ASAP jollekin pätevälle kitaramaikalle joka katsoo, että mikä soittotekniikassasi on vikana. Otat vaikka parin kuukauden ajan niitä tunteja, jos ei muuten nappaa. Näin netin välityksellä näkemättä sun soittoasi vierestä on mahdotonta sanoa varmasti, että mistä kiikastaa. Etenkin jos polte on sellaista, että se pakottaa lopettamaan soiton, niin kannattaa ottaa juttu todella vakavasti.

hevikukko
21.09.2009 06:08:32 (muokattu 21.09.2009 06:22:11)

Plektrasta kiinni tukevasti etusormella ja peukalolla, ei puristaen liikaa. Käsi ranteesta sormiin liikkumattomaksi "jäädyttäen" ja ranne rennoksi. Kun alat pikkaamaan ja käsivarsi jännittyy, löysää käden jännitystä ja siirrä ainoa energia ranteen eestaas liikutteluun. Vaatii totuttelua, mutta on ainoa tapa soittaa ns. oikein. Vaikka et varsinaisesti tunne jännitystä lihaksissasi soittaessasi rennosti, käytät kuitenkin suurinta osaa lihaksistostasi sormista olkapäähän asti. Jotkut lihakset voivat olla myös tulehtuneet/ylirasittuneet ja vaatii lepoa. Levon jälkeen kyseinen rento, mutta tukeva tekniikka haltuun. Mikäli oireet jatkuvat, ota yhteys lähimpään lääkäriisi ;)

Siirryin itse Jazz III plekuihin. Pysyvät hyvin näpeissä ja pikkaa iloisesti.

Mitäs tähän nyt sanoisi ;)
cr4b
21.09.2009 10:33:13

Kuulostaa liiasta jännittämisestä johtuvalta lihaskivulta. Tosiaan sitä plekua ei tarvi puristaa paljon yhtään kun tekniikka on oikea. Opettele soittamaan jännittämättä kättä, silläkin uhalla että joudut pari viikkoa poimimaan sitä plekua lattialta joka välissä ;)

If I played that any faster, your minds would blow up.
Minushuman
21.09.2009 11:51:58

Vai forkut tulessa. Oon joskus nähnyt jollain farkut tulessa.

"I have come here to chew bubblegum and kick ass... and I'm all out of bubblegum..." - "Man's got to know his limitations."
Crossroad
17.10.2009 09:06:14

Kuulostaa tenniskyynärpäältä.Ei välttämättä johdu soittamista,mutta oireilee juuri em tavalla ja kyynärtaipeessa pitäisi tuntua selvä kipupiste,kun painaa sormella.Mulla oli tuo puoli vuotta riesana.Jos eiomene ohi niin kannattaa lekurin kautta käydä ehdottomasti.

Zeeboo
17.10.2009 11:37:43 (muokattu 17.10.2009 11:38:57)

aoeu: Kyllä tää on oikeastaan jo vähän pidempään vaivannut. Voi hyvinkin olla mahdollista, että jänittän kättä liikaa. Eipä oo kädelle mitään erikoista sattunut. Sinäänsä aika erikoista, että googlettamalla "guitar forearm pain" ei löydy oikein mitään järkeviä osumia.

Oletko katsonut tätä:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=69022

Kannattaa vakavasti miettiä, onko JazzIII just sulle sopiva plektra. Tuo, että joutuu puristamaan plektraa on joko tottumis (tai tottumattomuus), tai syyllinen voi olla myös liian pieni plektra. Itse olen soittanut kaikenlaisilla ajateltavissa olevilla plekuilla, myös JazzIII:lla, Stubbyllä, kivestä hiotulla jne. Kun oli saanut päähänsä, että jos meinaa soittaa nopeasti, pitää plekun olla ehdottomasti pieni. Välillä teki myös kipeetä. Joskus 80-luvun puolella (muistaakseni) luin sitten Guitar Playeristä artikkelin jossa käsiteltiin aihetta "carpal tunnel syndrome", jossa kuvatut oireet & vaivat vastasivat kovasti omiani. Osittain tämän jutun ja osin silloisen kitaramaikkani vaikutuksesta kokeilin muitakin kuin näitä kynnenkokoisia plekuja. Sittemmin käyttöön on vakiintunut Dunlopin .96mm isohko lätyskä, tai vastaava. Nopeudessa mulla rajoituksena on ihan kokonaan muut tekijät kuin plektran koko.

Plektran jäykkyys ja koko ovat sellaisia juttuja, joissa ei (mun mielestä) ihan sokkona kannattaisi luottaa kuulopuheisiin ja esikuvien malliin. Se, mikä on just passeli ja ainoa vaihtoehto jollekin muulle, ei väkttämättä toimi sulla itselläsi alkuunkaan.

Kivitettäköön minut kerettiläisenä, mutta en oikein jaksa uskoa että joku plektra on "nopea" ja joku toinen "hidas". Jäykkyyden puolesta kyllä, mutta koon puolesta tuskin. Olen kuullut joitain erittäin nopeita soittajia, jotka soittavat samankokoisilla lätysköillä joita itse käytän. Mandoliininsoittajien oikea käsi on muuten kanssa melkoinen päristin. Tunnen näitä pari, ja eipä tunnu "iso" plektra 16-osia haittaavan.

"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
velsa
19.10.2009 14:46:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minushuman: Vai forkut tulessa. Oon joskus nähnyt jollain farkut tulessa.

heh,heeh.heh!!!!

Kauas on pitkä matka........
darrell
20.10.2009 08:42:33

Onko plekun isku kieliin järkevä, eli esim. kaivatko kieliä plekulla liian syvältä?
Tarttuuko pleku kieliin kiinni ja siksi joudut puristamaan?
Sitten olisiko hieman pyöreämpi plekun kärki parempi?

Mulla on käytössä Jazz II, joissa hieman pyöreämpi kärki tekee pikkauksesta hieman miellyttävämpää.

Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti