Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielten paksuus
1 2 3 4 5 6 7
kimurantti1
16.08.2009 14:19:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hapan: Taidankin laittaa 13 setin kiinni ja virittää sen G-vireeseen, siis normi E:stä ylemmäs. Sais nettipillua vitusti.
 
Taitaa vaan kielet katketa ensin, ennenko pääset sen Wonderwallin luikauttamaan.
 
kid ego
16.08.2009 14:20:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Meikä on alaviremetallisti.
 
kid ego tykkää tästä.
padaa@dadaa!
16.08.2009 14:24:15 (muokattu 16.08.2009 14:24:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hapan: Taidankin laittaa 13 setin kiinni ja virittää sen G-vireeseen, siis normi E:stä ylemmäs. Sais nettipillua vitusti.
 
Tai miten olisi Robert Frippin lanseeraama CGDAEG? Ja kieliksi 8-setin bassokielet ja 13-setin punomattomat. Räminää ja sitaria samalta kaulalta.
 
kid ego
16.08.2009 14:25:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikälle tuo kieltenhankinta on aina pieni show, kun yhdistelen parista eri Elixir-setistä kielet kitaroihin. 10-52- ja 11-49-seteistä teen 11-52-setin D-vireiseen kitaraan (24,75") ja 10-49-setin E-vireiseen kitaraan (25,5").
 
Ei tuossa muuten mitään, mutta kun toinen kitara on huomattavasti kovemmassa käytössä kuin toinen (lue: keikkakitara), siihen tarttee vaihtaa kieliä useammin, ja sit on aika epäsuhtaisesti noita varasettejä tehtynä valmiiksi, eli just tärkeämmästä kitarasta puuttuu.
Jucciz
16.08.2009 14:29:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kid ego: Meikälle tuo kieltenhankinta on aina pieni show, kun yhdistelen parista eri Elixir-setistä kielet kitaroihin. 10-52- ja 11-49-seteistä teen 11-52-setin D-vireiseen kitaraan (24,75") ja 10-49-setin E-vireiseen kitaraan (25,5").
 
Ei tuossa muuten mitään, mutta kun toinen kitara on huomattavasti kovemmassa käytössä kuin toinen (lue: keikkakitara), siihen tarttee vaihtaa kieliä useammin, ja sit on aika epäsuhtaisesti noita varasettejä tehtynä valmiiksi, eli just tärkeämmästä kitarasta puuttuu.

 
Irtokielet, anyone? :)
 
kid ego
16.08.2009 14:32:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Irtokielet, anyone? :)
 
Njoo. Mitähän noi Elixirit maksaa irtona. Varmaan mansikoita ja taisteluhelikoptereita. Helpointa ois ostaa aina sekä Medium- että Light Heavy -settejä, mutta tässä tosiaan kusee se että en vaihda kitaroihin kieliä yhtä usein. Täytyy miettiä.
Jucciz
16.08.2009 14:34:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kid ego: Njoo. Mitähän noi Elixirit maksaa irtona. Varmaan mansikoita ja taisteluhelikoptereita. Helpointa ois ostaa aina sekä Medium- että Light Heavy -settejä, mutta tässä tosiaan kusee se että en vaihda kitaroihin kieliä yhtä usein. Täytyy miettiä.
 
Tai sit kokeilet jotain muuta merkkiä. Vai onko Elixirit tähän asti testaamistasi sun tarpeisiin ylivoimaiset? Aattelin vaan, kun mun kohdalla kyseinen merkki on kirkkaimpia havaintoja aiheesta "kallein ei todellakaan oo aina paras".
 
kid ego
16.08.2009 14:38:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tai sit kokeilet jotain muuta merkkiä. Vai onko Elixirit tähän asti testaamistasi sun tarpeisiin ylivoimaiset? Aattelin vaan, kun mun kohdalla kyseinen merkki on kirkkaimpia havaintoja aiheesta "kallein ei todellakaan oo aina paras".
 
Mä tykkään niistä kyllä. Soundien suhteen mä olen puukorva, mutta tykkään liukkaasta tatsista, ja mun mielestäni ne eivät paskaannu samalla tavalla kuin muut merkit. Tai no, kitarateknikkohommissa oon bändistä riippuen vaihdellut keppeihin DR:n ja GHS:n kieliä, ja ainakin noilla bändeillä on kielet aina ihan paskassa. Voihan se johtua vaikka käsien hikoilustakin sitten, mutta ainakin oma skitta on pysynyt paremmassa kuosissa. About kerran kuussa oon vaihtanut kielet, eli silloin kun meillä on ollut omaa keikkaa.
Jucciz
16.08.2009 14:56:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullakin on DR:stä ja GHS:stä (ja D'Addariosta) samanlaiset kokemukset sen suhteen, miten nopeasti ne on törkyä täynnä. Kannattaa kokeilla huvikseen Dean Markley Blue Steel:ejä. Ite päädyin niihin mukavan tatsin ja halvimpia peruskieliä pidemmän käyttöiän takia. Ne eivät ole yhtä liukkaat kuin Elixir (mikä mua erityisesti miellyttää) ja hintakin on paljon järkevämpi.
 
Antti1
16.08.2009 15:02:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tykkäilen myös Blue Steeleistä, mutta jos ihan halvalla pitää selvitä, niin ne Dean Markleyn Nickel Steelit on mun kokeilujen perusteella kaikkein tasalaatuisimmat ja pisimpään kestävät halpikset. Soundissa ei moittimista, eikä tunnukaan kuminaruilta (vrt. GHS Boomers). Joku voi olla tietty eri mieltä...
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
kid ego
16.08.2009 15:31:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mullakin on DR:stä ja GHS:stä (ja D'Addariosta) samanlaiset kokemukset sen suhteen, miten nopeasti ne on törkyä täynnä. Kannattaa kokeilla huvikseen Dean Markley Blue Steel:ejä. Ite päädyin niihin mukavan tatsin ja halvimpia peruskieliä pidemmän käyttöiän takia. Ne eivät ole yhtä liukkaat kuin Elixir (mikä mua erityisesti miellyttää) ja hintakin on paljon järkevämpi.
 
Voisin testata kyl. Näyttää löytyvän 11-52.
Johann Onn
16.08.2009 19:18:32 (muokattu 16.08.2009 19:25:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Paksumpiin kieliin tottuu hyvin nopeasti... ...kun hankkii basson.
 
Ja siis ottaa ihan (3:n tai 4:n kielen) sointuja sillä. Tai treenaa täppingiä.
 
Varsinkin jälkimmäinen noista on haastavampaa kuin kitaralla, kun settinä on ".045 - .105". Basson A-kieleltä (=.085) kun ton saa menemään kunnolla ja puhtaasti, ihme jos tuottaa ongelmia kitaralla, enää sen jälkeen.
 
Antti1
16.08.2009 20:41:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tjaa... Mun mielestä sit taas tappingit on bassolla huomattavasti helpompia pitemmän skaalan ja paksumpien kielien takia. :D Olettaen tietty, että sabbo on vaan säädetty ko. meininkejä varten, eikä kielet ole kovin monen sentin päässä otelaudasta.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Jucciz
16.08.2009 22:34:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä tykkäilen myös Blue Steeleistä, mutta jos ihan halvalla pitää selvitä, niin ne Dean Markleyn Nickel Steelit on mun kokeilujen perusteella kaikkein tasalaatuisimmat ja pisimpään kestävät halpikset. Soundissa ei moittimista, eikä tunnukaan kuminaruilta (vrt. GHS Boomers). Joku voi olla tietty eri mieltä...
 
Mä käytin Nickelsteelejä kans pitkään, mutta kieltämättä Blue Steelit tuntuu paremmilta. Silti, nuo perus-Markleyt on mun mielestä parempia kieliä kun monien muiden valmistajien peruskielet.
 
Jucciz
16.08.2009 22:34:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kid ego: Voisin testata kyl. Näyttää löytyvän 11-52.
 
Jep, meikän suosikki jo muutaman vuoden.
 
BigPapa
16.08.2009 22:36:37 (muokattu 16.08.2009 22:36:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukin vetelee mieleisilläsä seteillä, eikö. Muuan Järvinen käytti 70-luvulla 08 settiä ja valitteli, ettei löydy 07 settiä....
 
They say everything can be replaced Yet every distance is not near So I remember every face Of every man who put me here. I shall be released.
Jucciz
16.08.2009 22:46:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BigPapa: Kukin vetelee mieleisilläsä seteillä, eikö. Muuan Järvinen käytti 70-luvulla 08 settiä ja valitteli, ettei löydy 07 settiä....
 
Sit on niitä, joita ei kiinnosta muuan Järvisen kielisetit (tai välttämättä koko muuan Järvinen edes) paskan vertaa. Mut oikeassa oot: jokainen vetää (toivottavasti) niillä naruilla, jotka itelle parhaiten sopii.
 
J.Hollström
16.08.2009 22:50:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: jokainen vetää (toivottavasti) niillä naruilla, jotka itelle parhaiten sopii.
 
Kyllä se on oltava samat vermeet mitä idolillakin. Muuten ei oo hyvä.
 
Jucciz
16.08.2009 23:12:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juki68: Kyllä se on oltava samat vermeet mitä idolillakin. Muuten ei oo hyvä.
 
Ai joo. Unohin tän. Mut ei meillä täällä Tampereella. Ehkä se on etelämmässä joku semmonen juttu, tiätsä.
 
Ianuarius
17.08.2009 08:36:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on setit vaihellu pitkin ja poikin. Alotellessani kitaraa se tais olla toi .009, ku en silloin ees tajunnu että eripaksusii kieliä on. Sit joku isän kaveri kokeili mun kitaraa ja toimitti et on niin ohkaset kielet että sormet menee verille ja luetteli siinä jotain nimiä kellä on .013-setti. Tietty sitä piti sit hankkii seuraavaksi sellanen.
 
Noh, sit kun vaihdoin kitaraa, niin olin jo niin mieltynyt tohon .013-settiin, että piti saada sellanen uuteenki. En vaan tajunnu talloista siihen aikaa mitään ja ostin sit tällasen LTD:n, jos on joku lisenssifloikka. Noh, itkuhan siinäkin tuli, ku piti yrittää opetella virittämään uuden tallan kanssa ja sekään ei onnistunu, kun yritin vaihtaa siihen liian paksuja kieliä. Sitten siinä taisi olla joku aika random setti hetken aikaa.
 
Viimein sit vuosien päästä (kun kuvittelin jo jotain kalustostakin tietäväni) vein huoltomiehelle kitaran, että pistäpä sinä tohon se .013-setti kun oon sitä jo pidempään siihen halunnu. Noh, herrahan laittoi, mut ei ne kielet pysyny kiinni. Tallan puolella ei ollu tarpeeksi pitoa, eli sieltä alkoi esim. se punottu G-kieli hyppiin ulos. Nyt tossa on sit .011-setti. Saa nähä koska on rahaa vaihtaa kitaraa, että josko kiinteellä tallalla pistäis. :)
 
Tosiasiahan on kuiten se, että kaikkeen tottuu. Musta itestä tuntuu, että noissa paksummissa kielissä on parempi sointi, kun vetää ihan paljaaltaan ilman vahvistinta... kuten itse aika paljon soittelen. Se on varmaan se yks iso tekijä, mut toisekseen tuntuu myös, että paksummissa on itelle sellanen parempi tuntuma. Ne vaikuttas vähän konkreettisemmilta kuin mitä sit ohkasemmat. Kun bendaakin, niin sen tuntee että bendaa. :D No joo, nääki on varmaan näitä juttuja, että kuvittelen vaan, mutta tässä mun 2 cents.
 
Animate-Inanimate
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «