Aihe: Taktiikkasi kappaleen opettelemiseen? | |
---|
Jucciz 23.08.2009 18:01:46 (muokattu 23.08.2009 18:10:12) | |
|
aalataur: nopeita tilusooloja on suht mahdotonta opetella korvakuulolta, vaikka hidastaisikin ääniraitaa Tähän asti oon plokkaillu kaiken ilman hidastamista ja muita apukeinoja, vaikka niiden käyttöä en halveksukaan - riittävän monta toistoa ihan normaalinopeudella yleensä riittää. Ja mitä enemmän plokkailua tekee, sitä enemmän siihen tulee rutiinia ja pystyy ajattelemaan soittoa isompina paloina eikä vain yksittäinen sävel kerrallaan. Lisäksi kuitenkin suurin osa kitaristeista soittaa enimmäkseen "kitaristimaisia" juttuja, joihin korva on jo mulla ainakin jossain määrin harjaantunut, eli jopa juttujen sormitukset pystyy "kuulemaan" ennenkö kitara on edes kädessä. Ite ainakin kuuntelen nopeampiakin juttuja mieluummin esim. tahdin tai puolikkaan tahdin pätkissä, koska yleensä niissäkin jutuissa on joku järki tai idea (esim. joku asteikko tai patterni), jonka oivallettuaan homma käy aika nopeasti. Muutenkin tämä on mielestäni musikaalisempi tapa opetella asioita: fraasi kerrallaan. Yksittäisiä sävelä plokkaamalla tuskin pääsee vähääkään jyvälle siitä, mitä soittaja on itse funtsinut - vähän sama homma kuin lukisi tekstiä lauseiden sijasta kirjain kerrallaan. Kaiken tämän kitarakeskeisen tekstin jälkeen olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että kitaristien pitäisi kuunnella todella paljon muiden soittimien osaajia, jotta saisivat ilmaisuunsa oikeasti jotain mielenkiintoista sisältöä. Valitettavan iso osa kitaristeista kuuntelee pelkkiä kitaristeja, ja samoja tylsiä juttuja kierrätetään ihan liikaa. Puhaltajilta ja jousisoittajilta kannattaisi opetella fraseerausta, basisteilta tyylikästä äänenkuljetusta, pianisteilta taas harmonisia juttuja ja luonnollisesti rumpaleilta ja lyömäsoittajilta rytminkäsittelyä. Olipa oma suosikkigenresi mikä tahansa, valtavasti hyödyllistä materiaalia löytyy jazzmusiikin puolelta, ja se on täysin sovellettavissa vaikka ääritekniseen murinaheviin. Lopuksi ilmainen vinkki: jos löydät hyvän biisin, pyri soittamaan kitaralla kaikki mitä siitä biisistä on opeteltavissa: laulumelodiat, soinnut, soolot ja ylipäätään kaikkien instrumenttien soittamat jutut. Tällä tavalla tulet ymmärtämään varmasti paljon enemmän a)omasta soittimestasi ja b)kyseisestä kappaleesta. |
Marshallga 23.08.2009 20:54:55 (muokattu 23.08.2009 21:02:06) | |
|
Osio osiolta, nuotti nuotilta korvakuulolta blokkailemalla. Soolo-osiot jätän tyystin opettelematta, koska mie on niin paska niissä. "Support music, not rumors." |
|
Marshallga: Osio osiolta, nuotti nuotilta korvakuulolta blokkailemalla. Soolo-osiot jätän tyystin opettelematta, koska mie on niin paska niissä. Mää yleensä treenaan vaan soolot, koska niissä tulee kitaristin taidot minusta vasta esiin. |
|
Pulsaattori: Mää yleensä treenaan vaan soolot, koska niissä tulee kitaristin taidot minusta vasta esiin. Ei nää vieläkään naurata. |
|
Jucciczelta plussan arvoinen kirjoitus sivun alussa! Juuri näin olen itsekin koko homman mieltänyt. Oma korva lähti harjaantumaan musiikin opettelemiseen siten, kun ylä-asteella päätin korvakuulolta harjotella uuden Iron Maiden albumin kokonaan läpi, ainakin riffien puolesta. Ja siinä sen huomasi, kun lähti tosissaan kuuntelemaan ja kokeilemaan niin se homma alkoi sujua. Tuli siinä pari sooloakin tulkittua. "Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro |
|
Pulsaattori: http://www.youtube.com/watch?v=zqx2Bt5bnKE Ja sitten asiaan... Jos osaa, korvakuulolta opettelu on hitosti nopeampaa kuin jostain päin-v***ua tehdyistä notepad-tabeista runkkaaminen. Osaamisella tarkoitan sitä, että kitaran virityksestä (onko E vai D vai Höö-vire) riippumatta kuulee millä soinnuilla biisi soi. Avosoinnut erottaa sointiväristä, C-duurin sointuote on aivan eri kuuloinen kuin D-duurin, vaikka ne soitettaisiin eri vireisillä kitaroilla niin että soivat absoluuttisesti samasta korkeudesta. Soolojen opettelu tabeista on tietysti ihan kivaa, kun oppii uusia lickejä, mutta kyllä niitä tiluttelujakin oppii kuulemaan ja tunnistamaan ilman tabeja. Kukin tablaa tyylillään, ja tarkoitus (on) pyhittää keinot. Jos henki haisee ja homma käy, ihan sama! |
aalataur 31.08.2009 22:20:11 (muokattu 01.09.2009 18:05:53) | |
|
Huomasin ihan kätevän keinon, VLC playerista http://www.videolan.org/vlc/ löytyy oikeasta alakulmasta videon nopeuden säätö, joka ei kuitenkaan vaikuta sävelkorkeuteen. YouTube-pätkiä kun lataa omalle koneelle ja tuosta hidastaa, voi helpommin nähdä/kuulla miten jonkun tiluäijän sormet menee ja mitkä sävelet ne on. |
|
aalataur: Huomasin ihan kätevän keinon, VLC playerista http://www.videolan.org/vlc/ löytyy oikeasta alakulmasta videon nopeuden säätö, joka ei kuitenkaan vaikuta sävelkorkeuteen. YouTube-pätkiä kun lataa omalle koneelle ja tuosta hidastaa, voi helpommin nähdä/kuulla miten jonkun tiluäijän sormet menee ja mitkä sävelet ne on. Ei toimi, sillä Ynkän/fareriferrarin/mun sormien nopeus lisättynä Youtube-kompression huonoon laatuun on epäselvän näköistä. THE MIRROVR which Flatters not ~The Blackening~ |
|
Itsehän käytän tabeja, koska omaan järkyttävän huonon sävelkorvan. Intervalleja oon oppinut jo jonkin verran tuntemaan, mutta ei niillä pitkälle mennä. Täytyy muistaa, että kaikki eivät edes halua olla niitä jotka pystyy improvisoimaan vaikka mitä sooloja. Mulle musiikissa tärkeintä on se, että on hauskaa. |
laakeri 02.09.2009 13:43:38 (muokattu 02.09.2009 13:54:03) | |
|
Tabeja tulee aika usein kyllä käytettyä, mutta parasta on kun saa itse plokkailtua biisin. Nopeita tiluja on turha yrittää selvittää kun en niitä osaa soittaakaan. Tosin jotain lyhyempiä legatojuttuja tulee poimittua, silloin yleensä joudun kuuntelemaan saman kohdan moneen kertaan, ja selvitän muutaman nuotin kerralla. Plokkailen yleensä normaalinopeudella, ja tarkistan sitten hidastettuna. Varsinainen kappaleen opetteleminen tapahtuu aika pitkälti testaamalla mitä miltäkin nauhaväliltä kuuluu. Pystyn kyllä soittelemaan korvakuulolta melodioita, mutta yleensä isommat intervallit menevät arvailun puolelle. Tunnistan kyllä joitakin intervalleja, mutta en oikein osaa soveltaa sitä suoraan melodian plokkailuun. Intervallit jotenkin kuulostavat erilaiselta melodian keskellä kuin "yksinään". |
opaa 02.09.2009 23:10:59 | |
|
Täytyy muistaa, että kaikki eivät edes halua olla niitä jotka pystyy improvisoimaan vaikka mitä sooloja. Jos sulle tarjottaisiin pilleri, jonka syömisen jälkeen pystyisit improvisoimaan vaikka mitä sooloja, niin siis kieltäytyisit siitä? :) |
|
January: Nooh, sit ku on tarpeeksi kehittynyt "musiikillisesti", eli kun korva alkaa erottaan käytössä olevat skaalat, niin kyllä niistä nopeistakin tiluista on aika iisi tollasia fraaseja poimia ja pistää ne sit yhteen. Jos jokin kuulostaa siltä, että se ei sovi skaalaan, niin sit senkin varmasti erottaa, että mistä intervallista on kyse suhteessa pohjasäveleen ja niin sellaisetkin jutut löytyy sieltä. Ei ne mahottomia oo, vaatii vaan kehittynyttä sävelkorvaa. Tästä olemme yhtä mieltä. "Greetings from Niger". Kesy animaali #1 |
|
opaa: Jos sulle tarjottaisiin pilleri, jonka syömisen jälkeen pystyisit improvisoimaan vaikka mitä sooloja, niin siis kieltäytyisit siitä? :) Kai pointti tossa oli se, että kaikki eivät halua käyttää tolkuttomia määriä aikaa tuon improvisoinnin kehittämiseen moiselle tasolle, vaan kitaran soitto on enemmänkin vain harrastus, tai hauskanpitoa heille. Musiikin opiskelu / treenaaminen noinkin korkealle tasolle vaatii kuitenkin aika paljon ja se ei siis välttämättä ole kaikkie mielestä hauskaa, jos ei satu olemaan todella omistautunut soittoniekka. Animate-Inanimate |
|
opaa: Jos sulle tarjottaisiin pilleri, jonka syömisen jälkeen pystyisit improvisoimaan vaikka mitä sooloja, niin siis kieltäytyisit siitä? :) Onneksi sellaisia pillereitä ei ole olemassakaan, joten tuotakaan asiaa ei tarvitse miettiä. Joillekin riittää, että he oppivat komppaamaan akustisella pari laulua, ja sitten ehkä pari laulua lisää. Jotkut näkevät Eddie Vanha Leninin telkkarissa soittamassa Eruptionin ja haluavat soittaa sen yhtä hyvin kuin Eddie (ja olla muutenkin kuin Eddie). Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
|
Itelläni tuo korvakuulolta opettelu lähti liikkeelle ihan niinkin yksinkertaisesti, etten vaan löytänyt tabeja haluamiini kappaleisiin. Pitkäjänteisellä kuuntelulla saa yllättävän paljon aikaan, mikäli haluaa kappaleet kuulostamaan edes hieman alkuperäisiltä esikuviltaan. Nykyään harvemmin enää käytän tabeja, tietysti jos tulee vastaan joku ylitsepääsemättömän vaikea osio, niin se on helppo ja nopea luntata mustaa valkoiselta valmiista tekstistä. "Support music, not rumors." |
aoeu 07.09.2009 17:14:42 | |
|
Lähinnä tabeista tulee soiteltua. Korvakuuloa on yritetty pikku hiljaa parantaa, mutta on se vaan niin surkea vielä. Aika hyvin menee into, kun pitää puolen minuutin pätkää tuntitolkulla arvuutella. Onko jotain vinkkejä korvakuulolta opetteluun? |
|
aoeu: Onko jotain vinkkejä korvakuulolta opetteluun? Harjoittele paljon erilaisia asteikkoja (duuriasteikon moodit, melodisen mollin moodit, harmosen mollin tietyt moodit, duuri- ja mollipentatoniset blues-sävelineen jne...), sointuja ja murtosointuja (kolmi- ja nelisoinnut ynnä laajemmat), ja muista höristellä korvia. Tärkeää on kuulla ja oppia tunnistamaan asteikkojen ja sointujen soundit eikä niinkään sahata kuvioita pelkkien sormituksien tähden. En tiedä mistä puhun. |
opaa 07.09.2009 18:34:50 | |
|
Harjoittele paljon erilaisia asteikkoja Mä taas junnumpana soitin tuntikausia päivässä radion päälle. Yleensä sooloilin päästä, välillä blokkailin jonkun riffin tai melodian. Sointuja kuuntelin tosi paljon. Tekemällä oppii, sanon ma. Tärkeintä tietty on, että tekee mitä tekee, niin jos korvakuulolta haluaa oppia soittamaan, niin keskittyy siihen kuuntelemiseen paljon. Jälkikäteen ajatellen toi radiojuttu oli sairaan toimiva, siinä kun oppii kuuntelemaan kokoajan mitä musiikissa tapahtuu, miten soinnut muuttuu ja sen lisäksi oppii kuulemaan mitä niiden päälle voi soittaa. Jos yksin pelkkiä asteikkoja ja murtosointuja soittaa, niin vaikka höristelisi korvia kuinka, niin elävän musan päälle (tahi blokatessa) niitä voi olla vaikea yhdistää. Näin luulen. |
|
Hyvä pointti opaa:lta. Ei vaan tunnu toimivan nykynuorilla tuo radion päälle soittelu kun pitäis ensin olla tablat (sic) nenän edessä, jotta voisi kokeilla yhtään mitään. |
aoeu 07.09.2009 19:51:41 | |
|
Kyllähän sitä radion kanssa soittelisi. jos se soitto edes etäisesti muistuttaisi jotain :) Kun pienen pätkän opetteluun menee tuntikausia, niin eihän sitä "livenä" soittaessa ainakaan mitään tule. Voitteko heittää jotain tosia helppoja metallikipaleita, joita voisi opetella korvalta soittamaan. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|