Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarasivusto.
1 2 3 4
Fortune
25.01.2003 19:24:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Nii sekin vielä et kuis pelittää toi muilla selaimilla?
Ite vaan Explorerilla oon testiny. Eipä tuossa kyllä kauheesti pelittämistä ole mutta eikai tuossa framessa ole sellaista tyhmää palkkia välissä Netscapella ja muilla?

 
Operalla näkyy ihan hyvin. Ei ole valitettavasti koneen sekoamisen myötä muita selaimia koneella, mutta kyllä tuon pitäisi toimia kaikilla. Ei ole mitään mikä voisi tökkiä :)
 
"I know everything there is to know about monkeys
since I have seen every Tarzan movie ever made!" -Ren Hoëk
Possu.
arcana
25.01.2003 19:34:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Operalla näkyy ihan hyvin. Ei ole valitettavasti koneen sekoamisen myötä muita selaimia koneella, mutta kyllä tuon pitäisi toimia kaikilla. Ei ole mitään mikä voisi tökkiä :)

 
Ograit. no seo hyvä. Ei nimiehotuksia olisi?
Ja mitä alueita tuonne nyt vois laittaa?
Siellä voisi olla:
 
Aloittelijat: Sinne sellaista ihan perusmatskua ja soinnuista sellaset versiot missä ei puhuttaiskaan teoriasta juurikaan. Sille teoriapläjäykselle erillinen Soinnut -osio. Myös soittamisehdotukset tänne.
Soinnut: Sointuijen muodostusta ja teoriaa.
Asteikot: Asteikoita.
Tabit: ? onko tää enään laillista? ehkä jotian sellaista tabia mitä joka siivulta ei löydy.
Linkit: Tapsusivuja ja sensemmosta.
Prima vista: Jotain primavistaharjoituksia kitaralle? Jos näitä joku tekis. Ei tarvinne olla mitään maailmaa mullistavia juttuja.
Teoria: Tänne vähän kaikkea teoriaan liittyvää. Vai tarvinneekohan tällaista. Kun melko paljon mennee tuonne asteikoihin ja sointuihin.
Tekniikat: Kaikkea tekniikka-asiaa. Vingahdukset sunmuut.
Kitaran ehjäys: Parempi nimi tälle. mut täällä vois olla sitten kitaran huollosta ja korjauksesta ja sensellaisesta asiaa. Joku muu kun minä vois tehdä tämän. minä kun en osaa tarpeeksi hyvin.
 
No tuossa tuli mieleen joitain. Mitäs muita ois tarvis?
 
MacGyver
25.01.2003 19:52:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ograit. no seo hyvä. Ei nimiehotuksia olisi?
Ja mitä alueita tuonne nyt vois laittaa?
Siellä voisi olla:
 
Aloittelijat: Sinne sellaista ihan perusmatskua ja soinnuista sellaset versiot missä ei puhuttaiskaan teoriasta juurikaan. Sille teoriapläjäykselle erillinen Soinnut -osio. Myös soittamisehdotukset tänne.

 
Jeps. Hyvä idea.
 
Soinnut: Sointuijen muodostusta ja teoriaa.
 
Tämäkin hyvä.
 
Asteikot: Asteikoita.
 
Ei. Mieluummin asteikkojen teoria tänne, ei yksittäisiä skaaloja. Opetetaan täällä vaikka lukemaan b2,b6,b7 -tyylisiä merkintöjä.
 
Tabit: ? onko tää enään laillista? ehkä jotian sellaista tabia mitä joka siivulta ei löydy.
 
Enpä laillisuudesta tiedä, mutta turha se ainakin on.
 
Linkit: Tapsusivuja ja sensemmosta.
 
Jeps, tää on hyvä, ainakin http://www.uta.fi/mute on pakollinen.
 
Prima vista: Jotain primavistaharjoituksia kitaralle? Jos näitä joku tekis. Ei tarvinne olla mitään maailmaa mullistavia juttuja.
 
Joo mutta nuotinnus taitaa olla vaikea tehdä tänne. Minä en ainakaan ryhdy.
 
Teoria: Tänne vähän kaikkea teoriaan liittyvää. Vai tarvinneekohan tällaista. Kun melko paljon mennee tuonne asteikoihin ja sointuihin.
 
Tässä voisi olla vaikka muuta sälää. Aika pitkälti kuitenkin turha, sillä sointujen ja skaalojen ulkopuolelle jää lähinnä rytmiikka.
 
Tekniikat: Kaikkea tekniikka-asiaa. Vingahdukset sunmuut.
 
Siis erikoistekniikat. Kannatetaan. Voisi olla vaikka yleistä löpinää eri plektratekniikoiden eduista ja haitoista tjsp.
 
Kitaran ehjäys: Parempi nimi tälle. mut täällä vois olla sitten kitaran huollosta ja korjauksesta ja sensellaisesta asiaa. Joku muu kun minä vois tehdä tämän. minä kun en osaa tarpeeksi hyvin.
 
Hmm. En tiedä tästä osiosta, onhan se ihan hyvä teoria-asteella, mutta käytännössä kannattaneeko opastaa aloittelijoita poraamaan kitaraansa reikiä? =)
 
No tuossa tuli mieleen joitain. Mitäs muita ois tarvis?
 
No enpä tiedä. Yhtenä ideana olisi vaikka sointu- ja skaalakirjasto ihan vain pistettynä puoligraafisesti. Toteusideana vaikka standardivireiselle kitaralle jokaisesta mahdollisesta soinnusta vaikka viisi eri sormitusta. Näitä kyllä tulee ihan helvetisti, joten en tiedä kuka jaksaa toteuttaa. Minä voisin noita diagrammeja ja sormituksia miettiä jos joku antaa tuntuvan listan eri soinnuista.
 
-MacGyver
 
Si vis pacem, para bellum
Treeniohjelma
Oma rakkaani
arcana
25.01.2003 20:13:15 (muokattu 25.01.2003 20:53:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Ei. Mieluummin asteikkojen teoria tänne, ei yksittäisiä skaaloja. Opetetaan täällä vaikka lukemaan b2,b6,b7 -tyylisiä merkintöjä.

Sitä vähä meinasin 8)
 

Joo mutta nuotinnus taitaa olla vaikea tehdä tänne. Minä en ainakaan ryhdy.

Eikös se periaattessa vois powertabillakin toimia. Tosin voishan tuota jostain katella nuotinnusohjelman.

Tässä voisi olla vaikka muuta sälää. Aika pitkälti kuitenkin turha, sillä sointujen ja skaalojen ulkopuolelle jää lähinnä rytmiikka.

Kannattaisikohan muuten rytmiikalle tehdä omaa osastoa. Sielläkin kun ois varmasti kaikkea jännää. Jos jotan rytmilukemista niin siitä vois olla hyötyä nuottilukuun.

Siis erikoistekniikat. Kannatetaan. Voisi olla vaikka yleistä löpinää eri plektratekniikoiden eduista ja haitoista tjsp.

Jeps.

Hmm. En tiedä tästä osiosta, onhan se ihan hyvä teoria-asteella, mutta käytännössä kannattaneeko opastaa aloittelijoita poraamaan kitaraansa reikiä? =)

Mutta eihän siellä kaikki kävijät ole aloittelijoita?

No enpä tiedä. Yhtenä ideana olisi vaikka sointu- ja skaalakirjasto ihan vain pistettynä puoligraafisesti. Toteusideana vaikka standardivireiselle kitaralle jokaisesta mahdollisesta soinnusta vaikka viisi eri sormitusta. Näitä kyllä tulee ihan helvetisti, joten en tiedä kuka jaksaa toteuttaa. Minä voisin noita diagrammeja ja sormituksia miettiä jos joku antaa tuntuvan listan eri soinnuista.

 
Oisko tuota järkeä noin laajassa mittakaavassa toteuttaa?
Eikö ois parempi tehdä eri sormitukset ja merkitä sinne ne terssit sun muut että niistä sais ite muodostella?
EDIT: Tällä siis meinaan:
 
Maj7-sointu
 
H-|-5-|----|
G-|---|-s3-|
D-|---|-s7-|
x-|---|----|
E-|-1-|----|
 
Vähän jotain ton tyyppistä. Noita eri kieliryhmiähän voi sitten väsätä lisää.
 
Entäs improvisaatio?
 
lxi
25.01.2003 20:29:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mitään hakemistoa tyyliin "tämä on A-mollipentatoninen ja soitetaan tästä kohti". Vaan nimenomaan tuo teoreettinen puoli, järkevästi jäsenneltynä. Eli ensin sävelistä, sitten intervalleista, sitten asteikoista ja soinnuista, että muodostuu looginen ja ymmärrettävä pohja kaikelle tiedolla. Ei ole pointtia kertoa että tämä sointu on Cmaj7 ja siinä se.
 
Eikä tabulatuureja. Niitä on muutenkin netti väärällään ja ne ovat yleensä muutenkin ihan paskoja. Samoin tuo tekninen kitaranrukkauspuoli on aika lailla oma aiheensa. Minusta olisi parempi tehdä yleismaailmallinen sivusto, ei niin jyrkästi kitarapainotteinen.
 
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
arcana
25.01.2003 20:40:54 (muokattu 25.01.2003 20:41:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mitään hakemistoa tyyliin "tämä on A-mollipentatoninen ja soitetaan tästä kohti".

Kyllähän sekin siellä mielummin saisi olla. Tai oikeastaan tyyliin "5 erilaista sormitusta mollipentatoniselle asteikolle"

Vaan nimenomaan tuo teoreettinen puoli, järkevästi jäsenneltynä. Eli ensin sävelistä, sitten intervalleista, sitten asteikoista ja soinnuista, että muodostuu looginen ja ymmärrettävä pohja kaikelle tiedolla. Ei ole pointtia kertoa että tämä sointu on Cmaj7 ja siinä se.

Eikös se vähän niin ois tarkotus. Mutta kyllä siellä on hyvä olla käytännön esimerkkejä, miten vaikka just toi Cmaj7 siirtyy sinne kitaran kaulalle ja sitten selitys että miksi se on näin. Mutta ihan aloittelijalle ei kyllä saa mennä lätkäisemään sellasta teoriatulvaa että kaikki menee huti. Silloin pitäs olla jonkinlainen sointutaulukko perussoinnuista.
Mutta jos soinnut selitetään miten ne teoriassa toimii ja vielä nuottien kanssa niin saa olla melko tumpelo että sitä ei sais sitten vaikkapa pianolle siirrettyä sitä samaa tietoa.

Eikä tabulatuureja. Niitä on muutenkin netti väärällään ja ne ovat yleensä muutenkin ihan paskoja. Samoin tuo tekninen kitaranrukkauspuoli on aika lailla oma aiheensa. Minusta olisi parempi tehdä yleismaailmallinen sivusto, ei niin jyrkästi kitarapainotteinen.

 
Ei sinne ehkä tabuja juu. Mut jotkin soolotranskriptiot vois olla ihan hauskoja. Tai jotain muuten vain mielenkiintoisia kohtia joistain biiseistä tabitettuna. Jos tulee sellainen olo että ei keksi mitä sitä soittelis.
 
Mitäs meinasit muuten tuolla kitaranrunkkauspuolella?
 
arcana
25.01.2003 23:20:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

www.kylpyamme.com/skebasivu
 
tuo nyt vain sitten pelittää.
 
arcana
26.01.2003 02:26:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin. Nyt siellä ois sitten niitä linkkejä (mitkä ei toimi), mutta mitäs sieltä puuttuu? Tai tuntusko että sinne pitäs jotain laittaa? Se kitaran säätely ja korjailujuttuosio vois olla kyllä siltikin hyvä. Vai?
 
JA KEKSIKÄÄ TE SE NIMI. Jos minä sitä ruen yksinään pähkäilemään ja laitan niin a) siitä tulee paska b) Siinä kestää liian kauan kun minä sen keksin c) sit valitetaan "Miks tollanen tyhmä nimi??!1"
 
Niin. Eikai siinä sit. Sen jälkeen kun toi ulkoasu on pulkassa niin sitten sitä voi alkaa väsäämään.
 
Lennu
26.01.2003 11:12:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä Nimetön Kitarasivu on iha gg. Tosin mun mielipiteistä ei kannattane välittää.
 
www.whoax.tk
"they knew all the right people, they took all the right pills"
Herra Rapu
26.01.2003 12:22:37 (muokattu 26.01.2003 12:22:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin. Nyt siellä ois sitten niitä linkkejä (mitkä ei toimi), mutta mitäs sieltä puuttuu? Tai tuntusko että sinne pitäs jotain laittaa? Se kitaran säätely ja korjailujuttuosio vois olla kyllä siltikin hyvä. Vai?
 
JA KEKSIKÄÄ TE SE NIMI. Jos minä sitä ruen yksinään pähkäilemään ja laitan niin a) siitä tulee paska b) Siinä kestää liian kauan kun minä sen keksin c) sit valitetaan "Miks tollanen tyhmä nimi??!1"
 
Niin. Eikai siinä sit. Sen jälkeen kun toi ulkoasu on pulkassa niin sitten sitä voi alkaa väsäämään.

 
Born To Shred II - The Disciples
 
:)
 
Rakkaudesta musiikkiin ja poroihin.

FAT = MOTION
arcana
26.01.2003 15:04:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Born To Shred II - The Disciples
 
:)

 
Eh8)) Jos ei .. :P
 
Tuli mieleen että sinne vois väsätä kans joitain etydejä. Ois ehkä mielusampaa korvalle harjotella jotain minipiisiä jossa on vaikka paljon sweeppiä kun soittaa jotain tylsän kuulosta tekniikkaharjoitusta.
 
MacGyver
26.01.2003 15:15:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mitään hakemistoa tyyliin "tämä on A-mollipentatoninen ja soitetaan tästä kohti". Vaan nimenomaan tuo teoreettinen puoli, järkevästi jäsenneltynä. Eli ensin sävelistä, sitten intervalleista, sitten asteikoista ja soinnuista, että muodostuu looginen ja ymmärrettävä pohja kaikelle tiedolla. Ei ole pointtia kertoa että tämä sointu on Cmaj7 ja siinä se.
 
Mielestäni tuohon voisi teoriapuolen päälle pistää nimenomaisesti hakemiston, joka olisi erillinen kohtansa. Tälle olisi kuitenkin kysyntää, eikä tuollainen sointukirjasto ketään kuitenkaan haittaisi. Jos sen tekisi vaikka kätevästi jonkinnäköisenä tietokantana ja pistäisi siihen päälle vielä download-mahdollisuuden ohjelmalle, joka voisi olla ihan vaan kirjastosivukokonaisuus pakattuna johonkin toiseen muotoon. Toteuksesta en taaskaan tiedä.
 
-MacGyver
 
Si vis pacem, para bellum
Treeniohjelma
Oma rakkaani
arcana
26.01.2003 15:28:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Mielestäni tuohon voisi teoriapuolen päälle pistää nimenomaisesti hakemiston, joka olisi erillinen kohtansa. Tälle olisi kuitenkin kysyntää, eikä tuollainen sointukirjasto ketään kuitenkaan haittaisi. Jos sen tekisi vaikka kätevästi jonkinnäköisenä tietokantana ja pistäisi siihen päälle vielä download-mahdollisuuden ohjelmalle, joka voisi olla ihan vaan kirjastosivukokonaisuus pakattuna johonkin toiseen muotoon. Toteuksesta en taaskaan tiedä.
 
-MacGyver

 
En tiedä onko mitään järkeä alkaa vääntämään aivan hillitöntä sointukirjastoa kun niitä on kuitenkin netti pullollaan. Tuolla ylempänä ois se esimerkki mitä ajattelin. Sillä tavalla niitä sointuja vois itse muodostella kun tietää mikä sormi soittaa terssiä ja mikä septimiä jne. Nuistakin saa jo sellaiset öö... päälle parikymmentä sormitusta.
Sellainen pienimuotoinen sointukirjasto on tietenkin fiksu idea, sinne aloittelijat kohtaan. Koska kuka aloittelija haluaa käteen suorilta jonkun kaavion mistä ei tajua mitään ja siitä pitäs sit soinnut vääntää. Sellainen pienimuotoinen sointujuttu vois olla normaali kolmisoinnut, seiskat, majseiskat ja ehkä vähennetyt ja ylinousevat ilman minkäänlaisia käännöksiä.
 
Ja siitä kitaran fiksaus osiosta. Oisko kukaan valmis tekemään sinne jotain? Minulla kun ei homma ole ainakaan niin hyvin hanskassa että uskaltaisin lähteä sellaista tekemään. Otelaudan puhdistuksesta ja sensemmoisesta.
 
Sitten oli vielä joku idea mutta pääsi unohtumaan.
 
Lennu
26.01.2003 17:36:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä, onko jo ehdotettu. Mutta, ihan alkuoppia voisi olla kaulan kuva, jossa on joka nauhavälille merkitty kyseinen nuotti.
 
Tämän jälkeen kaikki perussormitukset E,A,D,C ja G molleineen.
 
Ja sitten esimerkki: Jos soitan C, Am ja Em, niin mitä tarkoittaa jos soitan näillä sormituksilla viidenneltä nauhalta?
 
Helppoa transponointioppia.
 
Oon vaan niin helvetin huono selittämään. Äiti oli väärässä epäillessään musta tulevan opettaja. hymiö.
 
www.whoax.tk
"they knew all the right people, they took all the right pills"
Tmp
26.01.2003 17:41:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loistava idea. Siis sivusto.
 
Ehdottaisin että sointu-osiossa kerrottaisiin myös miten eri soinnut kirjoitetaan. Eli Cmaj7 voi olla myös C^7(siis ^=sellanen iso kolmio) ja kaikki maailman plussat ja pallot jne.
 
Vilppu
26.01.2003 18:40:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tabujen sijaan voisi olla järkevä laittaa sinne lyhyt oppimäärä siitä, miten luetaan nuotteja. Samaten prima vistan harjoitteluun muutamia selkeitä perusohjeita miten kannattaisi tehdä, ja sitten iso kasa linkkejä esim. soolotranskriptioihin, millä prima vistaa on käytännössä hyvä harjoitella.
 
arcana
26.01.2003 21:06:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä, onko jo ehdotettu. Mutta, ihan alkuoppia voisi olla kaulan kuva, jossa on joka nauhavälille merkitty kyseinen nuotti.
Juu. Näin ajattelin. Ja kunhan tässä saan niin paljon aikaiseksi, niin ajattelin että jos jotenkin pdf -tiedostoksi sais sellasia tyhjiä käulankuvajuttuja. Taisiis että vois printtailla ja vääntää ite sinne joitain juttuja mitä nyt haluaakaan. Ainakin sen kaulan nuottien opiskeluun se vois olla hyvä.

Tämän jälkeen kaikki perussormitukset E,A,D,C ja G molleineen.

Toki.

Ja sitten esimerkki: Jos soitan C, Am ja Em, niin mitä tarkoittaa jos soitan näillä sormituksilla viidenneltä nauhalta?
 
Helppoa transponointioppia.

Tätä minä en nyt ihan tajunnut 8) Nuo sormitukset noilla soinnuillahan kyllä muuttuu ihan kivasti jos ne viidennelle nauhalle lätkästään. taino ei nyt niin kauheasti, mutta tarkentaisitko? 8)

Oon vaan niin helvetin huono selittämään. Äiti oli väärässä epäillessään musta tulevan opettaja. hymiö.

 
Heh 8)
 
arcana
26.01.2003 21:09:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tabujen sijaan voisi olla järkevä laittaa sinne lyhyt oppimäärä siitä, miten luetaan nuotteja. Samaten prima vistan harjoitteluun muutamia selkeitä perusohjeita miten kannattaisi tehdä, ja sitten iso kasa linkkejä esim. soolotranskriptioihin, millä prima vistaa on käytännössä hyvä harjoitella.
 
Kyllähän siellä tabulukuoppiakin saisi olla. Toki myös nuoteista lukemista. Onko täällä muuten joku, joka osaa soittaa kitaraa nuoteista ihan kunnolla? Vois antaa jippoja.
Kyllä mun mielestä muusikoiden.nettiläisetkin voisi vääntää sinne joitain soolotranskriptioita. Jos vaan jaksaa. Nimittäin jos sinne saisi sellaisen isomman läjän kaiken maailman sooloista, niin se voisi olla sellainen mukava laari mistä ottaa jonkun soolon ja ryhtyä soittelemaan.
 
Fortune
26.01.2003 21:29:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Toki myös nuoteista lukemista. Onko täällä muuten joku, joka osaa soittaa kitaraa nuoteista ihan kunnolla? Vois antaa jippoja.

 
Mikä on kunnolla? Minulla nuotit ovat kyllä pääasiallinen tapa lukea musiikkia, mutta mitä niistä pitäisi sanoa? Nuotit otelaudalla, aika-arvoja, merkintöjä?
 
Tietysti olen vähän huono neuvomaan, kun aloitin kitaransoiton nuottien opiskelulla, mutta mitä sinne siis pitäisi tehdä? Aikataulunvenymisvarauksella voisin jotakin väsätä, jos tekninen toteutus onnistuu (nuotitusohjelmaa ei ole, kaipa ne pitää skannata ja ulostaa koululla pdf:ksi tms.).
 
"I know everything there is to know about monkeys
since I have seen every Tarzan movie ever made!" -Ren Hoëk
Possu.
arcana
26.01.2003 21:51:29 (muokattu 26.01.2003 21:54:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Mikä on kunnolla? Minulla nuotit ovat kyllä pääasiallinen tapa lukea musiikkia, mutta mitä niistä pitäisi sanoa? Nuotit otelaudalla, aika-arvoja, merkintöjä?
 
Tietysti olen vähän huono neuvomaan, kun aloitin kitaransoiton nuottien opiskelulla, mutta mitä sinne siis pitäisi tehdä? Aikataulunvenymisvarauksella voisin jotakin väsätä, jos tekninen toteutus onnistuu (nuotitusohjelmaa ei ole, kaipa ne pitää skannata ja ulostaa koululla pdf:ksi tms.).

 
Öö.. Kaipa sinnä pitäs väsätä vähän kaikkea mitä itse otat huomioon kun nuotteja luet. 8)
 
Lisätäämpä vielä senverran että sitä ei tarvi tehdä miten nuotit teoriassa toimii. öö.. Joo.
 
Mutta jos paperille saat jotain aikaan, niin kerro kun on valmis ja pistä mulle niin enköhän minä jostain nuotinnusohjelman repäise niin saa vähän siistimmän version (millään tavalla käsin nuotintamistaitoasi epäilemättä8)).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «