Aihe: Jazzleadin salat | |
---|
|
Joo, tuntuu että tosta koko jazzista on tehty yhtä helvetin salatiedettä. Jos porukka kuuntelisi yhtä paljon jazzia kotonaan ku poppia ja rokkia, ni ei tällasia ketjuja tarvittais. Totuus on, että jazzia ei jaksa tavallinen tallaaja kuunnella kovin pitkään ilman kymmenenkertaista rokkiannosta! Everyone is a per-son |
kimurantti1 24.12.2010 04:44:00 (muokattu 24.12.2010 04:44:51) | |
|
Imper: Totuus on, että jazzia ei jaksa tavallinen tallaaja kuunnella kovin pitkään ilman kymmenenkertaista rokkiannosta! Tää ei välttämättä ole tavallisen tallaajan vika.. :-D |
UnBrain 24.12.2010 15:44:52 (muokattu 24.12.2010 15:51:09) | |
|
^^ Huh, esimerkillistä trollausta. edit. Siihen alas: no tännehän on kertynyt paljon viihdyttävää luettavaa. :D ljöö.. |
|
UnBrain: ^^ Huh, esimerkillistä trollausta. Ai tuo?!! Luehan sitä Nopeuden kehittäminen -ketjua viimeisten 3-4 sivun osalta:D |
|
Tonski: Ai tuo?!! Luehan sitä Nopeuden kehittäminen -ketjua viimeisten 3-4 sivun osalta:D Toi on muuten hauska: kuinkakohan monta nopeus- tai tekniikka-aiheista keskusteluketjua kitaransoittopalstalla on suhteessa siihen, miten paljon käsitellään oman persoonallisen soitannollisen ilmaisun kehittämistä, nimenomaan musiikin asettamista etusijalle tekniikan sijasta yms. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Imper: Joo, tuntuu että tosta koko jazzista on tehty yhtä helvetin salatiedettä. Jos porukka kuuntelisi yhtä paljon jazzia kotonaan ku poppia ja rokkia, ni ei tällasia ketjuja tarvittais. Totuus on, että jazzia ei jaksa tavallinen tallaaja kuunnella kovin pitkään ilman kymmenenkertaista rokkiannosta! musta tää on nimenomaan täyttä asiaa, eikä mitään trollausta E. siis kyse ei oo jazzin dissaamisesta vaan nimenomaan siitä miten kummasta vinkkelistä rock-taustaset sitä tahtoo lähestyä. Ymmärrettävää toki toisaalta, mut toisaalta voi miettiä et tarviiko sellasta musaa sit opetella soittamaan mitä ei edes tosissaan kuuntele |
|
Jucciz: Toi on muuten hauska: kuinkakohan monta nopeus- tai tekniikka-aiheista keskusteluketjua kitaransoittopalstalla on suhteessa siihen, miten paljon käsitellään oman persoonallisen soitannollisen ilmaisun kehittämistä, nimenomaan musiikin asettamista etusijalle tekniikan sijasta yms. Noh täällähän puhuvat lähinnä metallikitaristit, ja siinä lajissa ei edes tunneta käsitettä persoonallinen ilmaisu. Hyvää Joulua t. Rölli P.Eikko |
|
Jucciz: Toi on muuten hauska: kuinkakohan monta nopeus- tai tekniikka-aiheista keskusteluketjua kitaransoittopalstalla on suhteessa siihen, miten paljon käsitellään oman persoonallisen soitannollisen ilmaisun kehittämistä, nimenomaan musiikin asettamista etusijalle tekniikan sijasta yms. Yhtä monta? http://www.truthinshredding.com |
|
Jucciz: Toi on muuten hauska: kuinkakohan monta nopeus- tai tekniikka-aiheista keskusteluketjua kitaransoittopalstalla on suhteessa siihen, miten paljon käsitellään oman persoonallisen soitannollisen ilmaisun kehittämistä, nimenomaan musiikin asettamista etusijalle tekniikan sijasta yms. Kun Bill Evans käväisi Suomessa ja teki ohjelmankin Suomen televisioon niin haastatteluosuudessa kertoi soittavansa sormiharjoituksia jotta "musiikki veisi sormia eikä sormet musiikkia" You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Sergei Fallinen: musta tää on nimenomaan täyttä asiaa, eikä mitään trollausta E. siis kyse ei oo jazzin dissaamisesta vaan nimenomaan siitä miten kummasta vinkkelistä rock-taustaset sitä tahtoo lähestyä. Ei minunkaan mielestä. Ihan asiaahan se oli. Vaikka jazzin musiikkina pitäisi olla irroitettu kaikesta ulkomusiikillisesta kuvakielestä (vrt. hevin kumihirviöt ja pyrotekniikat), pakosti jazzillekin on syntynyt tietynlainen normisto. Ja varmaan vaikeimmat oltavat on normaalilla jazzdiggarilla joka diggaa muttei halua tehdä sen ihmeempää numeroa asiasta, joten he jäävätkin varjoon ja jazzin kuunteilijoista näkyvämmäksi jäävät nämä "mersun renkan potkijat". |
|
antnis: Noh täällähän puhuvat lähinnä metallikitaristit, ja siinä lajissa ei edes tunneta käsitettä persoonallinen ilmaisu. Ei tilanne taida "tuolla ulkona" olla juuri lohdullisempi. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Kontiak: Yhtä monta? Usein käynti optikolla riittää. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Jucciz: Usein käynti optikolla riittää. Mitä tarkoitat? http://www.truthinshredding.com |
Y3J 26.12.2010 16:47:29 (muokattu 26.12.2010 16:49:22) | |
|
Itselläni kakarana jazzista tuli mieleen hissimusiikki ja savuiset klubit, jossa savu on niin sankkaa että soittajat eivät näe eivätkö kuule mitä niiden pitäis soittaa. Nykyään tulee kyllä yritettyä soitettua jazzkitaraa ja jazz-bluesia entistä enemmän ja olenkin oppinut näkemään miten eri soinnut toimivat keskenään ja mikä sointu kuulostaa ns. hyvältä edellisen jälkeen. Mahtava silmät aukaiseva kokemus! Oma hurahdukseni lähti tosiaan musiikista jossa yhdistellään suoraviivaista jazzrullausta rock-juttuihin, ei ollut liian iso pala nielaistavaksi kerralla. Tässä esimerkki bändiltä joka antoi minulle sen lopullisen sysäyksen jazzinnostukseen: http://www.youtube.com/watch?v=sakZxjSiLfQ http://www.youtube.com/watch?v=TdDWW6OzZFg Kaikki sulle nauraa, Liisakin taivaassa timantteineen. |
Zeeboo 26.12.2010 17:10:12 (muokattu 26.12.2010 17:13:14) | |
|
Y3J:..Oma hurahdukseni lähti tosiaan musiikista jossa yhdistellään suoraviivaista jazzrullausta rock-juttuihin, ei ollut liian iso pala nielaistavaksi kerralla... Hyvä meininki! Joskus ne jatsit on ihan hemmetin hauskoja soittaa ilman syviä otsaryppyja. Nämä olivat joskus poikasena bändin ohjelmistossa. http://www.youtube.com/watch?v=etGneEo0_y4 http://www.youtube.com/watch?v=TgntkGc5iBo http://www.youtube.com/watch?v=6ENCoBe8RL8 White men can't Monk |
|
baron: Kun Bill Evans käväisi Suomessa ja teki ohjelmankin Suomen televisioon niin haastatteluosuudessa kertoi soittavansa sormiharjoituksia jotta "musiikki veisi sormia eikä sormet musiikkia" Bill Evans ymmärtää ehkä kuitenkin jo musiikistakin hitusen. Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti. |
ankkiz 30.12.2010 12:16:58 (muokattu 30.12.2010 12:17:39) | |
|
ankkiz: Löysin mielenkiintoisen sivun improilemisesta, ja sitä kautta eksyin sitten analysoimaan kolmimuunteisuutta tarkemmin: http://www3.siba.fi/afroimpro/kolmimuunteisuus http://www3.siba.fi/afroimpro/aksentointi http://www3.siba.fi/afroimpro/fraseerausapuri Ennen duubiduubipikkaus sujui "ihan ok", mutta nyt hommasta ei tulekkaan enää yhtään mitään. Itselläni ei ole pienintäkään hajua, että olenko ennen pikannut iskuttomille sävelille tulevat aksentit ylös vai alaspäin. Molemmat tuntuvat nyt yhtä lailla luonnollisilta ja luonnottomilta tavoilta - erittäin väkinäiseltä siis. Jos olisi pelkistä (kolmimuunteisista) kahdeksasosista koostuva rytmi/kuvio, vaikka pelkästään skaalaa ylöspäin, niin onko kanssakitaristeilla tapana aloittaa ylös pikkauksella ja aksentoida alaslyönneillä, vai aloittaa alaslyönnillä ja aksentoida ylöspikkauksilla? Muutatteko tapaa ylöspäin mentäessä vs. alaspäinmentäessä?
Myös nuo suunnanvaihdosaksentoinnit sekottaa meitin paketin ihan täysin ja aiheuttavat harmaita hiuksia. Etenkin se, että jos suunnanvaihdos sattuukin iskulle, niin ennen suunnanvaihdosta pitäisi jo osata olla aksentoimatta sitä edeltävä iskuton sävel. Välillä on myös itselleni epäselvää, että minkälainen kuviomuutos lasketaan vasta/jo suunnanvaihdokseksi. Aikaisemmin olisin vetänyt nuo kaikki vain samaa duu-Bi duu-Bi -kuviota noudattaen, välillä enemmän tai vähemmän korostaen fiiliksen mukaan.
EDIT: Myös pikkauksen liikeradat ovat kasvaneet älyttömäksi soutamiseksi. EDIT2: Miksi esimerkissä 58 on jälkimmäisessä tahdissa päätetty ottaa aksentti pois F:ltä ja siirtää se E:lle? Kuitenkin E:kin vielä laskee Eb:ään, eli suunta ei vaihdu vielä E:n kohdalla. http://www3.siba.fi/afroimpro/aksentointi Tähän omaan kysymykseeni taas palatakseni: Kyllä ne aksentit on helpompi tehdä ylöspäin, kun hommaa on pari päivää treenaillut ajatuksen kanssa, MUTTA: Onko teillä pikkausliike sellainen rullaava, junamainen, "pyörivä", niinkuin sufflefiiliksellä _kompatessa_, vai kulkeeko plektra mahdollisimman suoraviivaista ja pieniliikkeistä liiikerataa, kuten yybertarkassa tremolosahauksessa? |
aalataur 12.04.2011 11:48:39 (muokattu 12.04.2011 11:52:15) | |
|
Miten kuulostaisin jazzilta Bm7 F#m7 -vampin päälle? Eli mitä skaaloja kannattaisi käyttää? Kromatiikkaa toki, mutta... Olis vähän kiirus! Kiitos vastaajille! E: Edellisen kysymykseen vastatakseni, oma shufflekomppi kyllä noudattaa tasan samaa metodia kun suora alternate. Pleku ei sen erikoisemmin muljua. Monta tilannetta, yksi tekniikka, se on tavoite. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus |
|
aalataur: Miten kuulostaisin jazzilta Bm7 F#m7 -vampin päälle? Eli mitä skaaloja kannattaisi käyttää? Kromatiikkaa toki, mutta... B bebop harmonic minor scale. Käy kummankin soinnun päälle. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
aalataur: Miten kuulostaisin jazzilta Bm7 F#m7 -vampin päälle? Eli mitä skaaloja kannattaisi käyttää? Kromatiikkaa toki, mutta... Olis vähän kiirus! Kiitos vastaajille! E: Edellisen kysymykseen vastatakseni, oma shufflekomppi kyllä noudattaa tasan samaa metodia kun suora alternate. Pleku ei sen erikoisemmin muljua. Monta tilannetta, yksi tekniikka, se on tavoite. Aika pitkälle pärjäät käyttämällä D-duuri- tai tässä tapauksessa B-molliasteikkoa. Lisäsävyä saat doorisen B:n käytöstä, josta löytyy G#-ääni. Hätäratkaisuna kiireeseesi sanoisin, että soita noita sointuarpeggioita erilaisin käännöksin (eli aluksi lähtien perusäänestä, sitten terssistä jne.) nousevasti ja laskevasti. Sitten voi laajentaa sointuja muun muassa m6, m9, m11 ja m13-soinnuksi tai sitten vaikkapa madd9 tai m6add9-soinnuiksi. Vitosen muuntelun paikoin myös alennetuksi tai ylinousevaksi saattaa paikoin toimia. "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|