Aihe: Alternate picking - kuningastreenin metsästys | |
---|
|
On teillä kanssa ongelmia. On kahdenlaisia soittajia: 1) Ne ketkä soittaa 2) Ne, ketkä käyttää suurimman osan ajasta miettien miten pitää soittaa Onneksi soittelu tuli aloitettua ennen persereikää nimeltä internet. |
Zed 05.09.2016 08:31:38 (muokattu 05.09.2016 08:41:27) | |
|
tender.insanity: On teillä kanssa ongelmia. On kahdenlaisia soittajia: 1) Ne ketkä soittaa 2) Ne, ketkä käyttää suurimman osan ajasta miettien miten pitää soittaa Onneksi soittelu tuli aloitettua ennen persereikää nimeltä internet. Jos haluaa soittaa tietynlaisia juttuja eikä soitto suju, eikö silloin ole melko helvetin aiheellista pohtia miten soittaa, eli mistä ongelmat johtuvat? Ennen internetiäkö ei tällaisia ongelmia ollutkaan, eli osattiin ainakin omasta mielestään soittaa mitä mieleen tuli, vai sekö vituttaa ihan periaatteesta, kun "pullamössösukupolvella" on nyt helppo kanava vaihdella tietoja ja analysoida soitannollisia vaikeuksiaan? Aloitin minäkin soittamisen ennen internetin vakiintumista, mutta se nyt ei liity tähän aiheeseen millään tavalla. Vaikka miten päin asiaa tarkastelisin, en ymmärrä lainkaan tätä asenteellisuutta ja outoja olettamuksia tihkuvaa avautumista. Elämäni on toisen kerroksen huoneisto, jonka avonaisesta ikkunasta heitellään huonoja CD-levyjä lumihankeen. |
|
Zed: Jos haluaa soittaa tietynlaisia juttuja eikä soitto suju, eikö silloin ole melko helvetin aiheellista pohtia miten soittaa, eli mistä ongelmat johtuvat? Ennen internetiäkö ei tällaisia ongelmia ollutkaan, eli osattiin ainakin omasta mielestään soittaa mitä mieleen tuli, vai sekö vituttaa ihan periaatteesta, kun "pullamössösukupolvella" on nyt helppo kanava vaihdella tietoja ja analysoida soitannollisia vaikeuksiaan? Aloitin minäkin soittamisen ennen internetin vakiintumista, mutta se nyt ei liity tähän aiheeseen millään tavalla. Vaikka miten päin asiaa tarkastelisin, en ymmärrä lainkaan tätä asenteellisuutta ja outoja olettamuksia tihkuvaa avautumista. Jotenkin vain semmoinen kutina, että näissä soittohommissa se on "more is more". Oli tekniikka ihan mikä tahansa, niin mitä enemmän soittoa, sen paremmaksi soitto tulee. Ei joku pikkurillin millintarkka ankkurointi ole todellakaan oikotie onneen, koska joku toinenkin pitää pikkurilliä siinä. Ei se vähennä yhtään soiton kehittymiseen tarvittavaa aikaa. Internet nyt vaan on semmoinen, että jos joku juttu ei olekaan itsellä tietyn ajan kuluessa niin kuin "pitäisi", niin siitä kehitetään ongelma. "Dear Eki, olen soittanut kaksi vuotta enkä vielä osaa sweepata kuin Laiho. Oonko normaali?" x miljoona. Sitä paitsi omalaatuiset ei hyväksytyt tyylit johtavat parhaimmillaan erikoisiin ratkaisuihin jotka mahdollistavat erilaisia asioita. Asioita mitkä tekevät juuri sinun suorituksesta hieman erilaisen ja ehkäpä kiinnostavamman kuin muiden tekemiset. Asiassa kuin asiassa. |
|
tender.insanity: Sitä paitsi omalaatuiset ei hyväksytyt tyylit johtavat parhaimmillaan erikoisiin ratkaisuihin jotka mahdollistavat erilaisia asioita. Asioita mitkä tekevät juuri sinun suorituksesta hieman erilaisen ja ehkäpä kiinnostavamman kuin muiden tekemiset. Asiassa kuin asiassa. Niin sä puhut nyt semmoisita jutuista jotka hyödyttävät yhtä soittajaa tuhannesta, muita vaan vituttaa kun ei suju. |
|
antnis: Niin sä puhut nyt semmoisita jutuista jotka hyödyttävät yhtä soittajaa tuhannesta, muita vaan vituttaa kun ei suju. No jos sulla on se 999 samaa pötköä samalla lailla vetäviä tiluttajaa ja yksi, joka vetää edukseen erilailla, niin kuka niistä on mielestäsi mielenkiintoisin? |
antnis 05.09.2016 19:55:41 (muokattu 05.09.2016 20:01:51) | |
|
tender.insanity: No jos sulla on se 999 samaa pötköä samalla lailla vetäviä tiluttajaa ja yksi, joka vetää edukseen erilailla, niin kuka niistä on mielestäsi mielenkiintoisin? Ensisijaisesti itellehän tässä soitetaan vai mitä Tuota miks muuten itse vielä soitat kun olet selkeästi niitä 999? |
|
antnis: Ensisijaisesti itellehän tässä soitetaan vai mitä No eipä siinä paljoa ankkuroinnit ja slantedit auta jos tuohon tyytyy :D |
|
tender.insanity: No eipä siinä paljoa ankkuroinnit ja slantedit auta jos tuohon tyytyy :D Eikun ite pitää aina olla se kovin kriitikko. |
|
Zed: aiheellista pohtia miten soittaa, eli mistä ongelmat johtuvat? Arvelen, että tässäkin tapauksessa ongelmat johtuu siitä, että yritetään sahata liikaa/liian nopeasti ilman että siihen on tottunut. Sehän sitten vie ranteen lihaksia jumiin herkemmin. Sopivan tasoinen treenaaminen on minusta tärkeää kun haluaa kehittyä järkevällä tavalla. Eli tarvitaan soittamista (treeniä) mikä kuulostaa aika itsestäänselvältä, mutta se pitää tehdä oikealla tavalla. Uskoisin, että liika yrittäminen vain haittaa kehittymistä. Sen jälkeen sitten alkaa ehkä se liiallinen pohtiminen plektrojen kulmasta yms. joka ei ole kovin tärkeässä roolissa, muuten kuin sen verran että itselle sopivat soittopelit auttaa jonkin verran nopeuden suhteen. Plektralla esimerkiksi on minusta merkitystä, ainakin olen huomannut sen omassa soitossa. Nimenomaan niin päin, että vääränlainen plektra hidastaa jonkin verran, koska se tuntuu epämukavalta. |
|
Tässä tän aiheen tiimoilta hieman tutkiskelin aihetta ja kelailin mikä olis kunkkutreeni ja onks semmosta ees olemassa. Itse törmäsin muutamaan seikkaan: alternatessa pikkauskäden liikerata muuttuu kun mennään kieleltä toiselle huomattavasti kun treenataan eri sarjoja eli nuottia per kieli. Ainakin itsellä se muuttuu paljon soittaako yksi, kaksi, kolme vai neljä nuottia per kieli. Ootteko muut huomannut samaa? Ehkä isoin ero on kahden ja kolmen nuotin välillä varsinkin kun sahataan kieliä ylös-alas. Onko tällä sitten väliä? Eipä kait... Tässä mitä enemmän soittovuosia tulee taakse, sitä enemmän yrittää kelata soittoa ja tekniikoita yhtenä isona pökäleenä. Ei siis "tässä tämä alternate-boxi ja tässä vieressä on sweep-kikkare" vaan että se kikkare onkin siellä boxissa :D |
|
Ambitus: Tässä tän aiheen tiimoilta hieman tutkiskelin aihetta ja kelailin mikä olis kunkkutreeni ja onks semmosta ees olemassa. Itse törmäsin muutamaan seikkaan: alternatessa pikkauskäden liikerata muuttuu kun mennään kieleltä toiselle huomattavasti kun treenataan eri sarjoja eli nuottia per kieli. Ainakin itsellä se muuttuu paljon soittaako yksi, kaksi, kolme vai neljä nuottia per kieli. Ootteko muut huomannut samaa? Ehkä isoin ero on kahden ja kolmen nuotin välillä varsinkin kun sahataan kieliä ylös-alas. Onko tällä sitten väliä? Eipä kait... Tässä mitä enemmän soittovuosia tulee taakse, sitä enemmän yrittää kelata soittoa ja tekniikoita yhtenä isona pökäleenä. Ei siis "tässä tämä alternate-boxi ja tässä vieressä on sweep-kikkare" vaan että se kikkare onkin siellä boxissa :D Hauskasti äijä kiteytit tämän kikkareen ja boxin :P Siis olen itse huomannut varsinkin alternatessa, että soitan sellaista loivaa kaarta lähemmäs tallaan päin siirtyessäni ohuimmille kielille. Voisinko kuvailla että kämmen olisi tavallaan asemassa josta pääsee kaikille kielille mahdollisimman samanlaisella tatsilla, oli sitten paksu E kieli tai ohut. Soitto ei myöskään katkea niin helposti tämän kaaren ansiosta. Jos pompin satunnaisesti kieliltä toisille, se ei ole niin kiveen kirjoitettu. Nuottien määrän mukaan nämä asennot tulevat automaattisesti tottumuksieni mukaan, sieltä pienestä boxistani. Täytyy vain yrittää löytää se oma paras tapa ja toivoa että ne tulevat automaattisesti. Allekirjoitus: |
|
Sointujen soittaminen alternatella voisi olla hyvää treeniä. Jos treenaa sointujen soittamisen tosi nopeaksi alternatella niin sen jälkeen yhden kielen soittaminen on teoriassa 6 kertaa nopeampaa. Tai niin monta kertaa kuin soinnussa on kieliä. |
|
Krice: Sointujen soittaminen alternatella voisi olla hyvää treeniä. Jos treenaa sointujen soittamisen tosi nopeaksi alternatella niin sen jälkeen yhden kielen soittaminen on teoriassa 6 kertaa nopeampaa. Tai niin monta kertaa kuin soinnussa on kieliä. Eihän se ihan tollai taira mennä... Mää en varsinaisesti oo mikään turbovauhtialternaten arikoismies, mutta kaikista hankalin asiaha lienee yhdistää oikean ja vasemman käden synkka, oikean käden nopeus ja kestävyys, sekä "string tracking"-ilmiö toisiinsa. Sun metodissa ei tuu string trackingia treenattua, eikä myöskään tota mainittua synkkaa. Mutta kokeile ihmeessä ja paa video tuloksista. Vaikka 100 päivää näin alkuun. Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori |
|
Ambitus: Tässä tän aiheen tiimoilta hieman tutkiskelin aihetta ja kelailin mikä olis kunkkutreeni ja onks semmosta ees olemassa. Itse törmäsin muutamaan seikkaan: alternatessa pikkauskäden liikerata muuttuu kun mennään kieleltä toiselle huomattavasti kun treenataan eri sarjoja eli nuottia per kieli. Ainakin itsellä se muuttuu paljon soittaako yksi, kaksi, kolme vai neljä nuottia per kieli. Ootteko muut huomannut samaa? Ehkä isoin ero on kahden ja kolmen nuotin välillä varsinkin kun sahataan kieliä ylös-alas. Onko tällä sitten väliä? Eipä kait... Tässä mitä enemmän soittovuosia tulee taakse, sitä enemmän yrittää kelata soittoa ja tekniikoita yhtenä isona pökäleenä. Ei siis "tässä tämä alternate-boxi ja tässä vieressä on sweep-kikkare" vaan että se kikkare onkin siellä boxissa :D Tuohan johtuu just siitä että parillisissa sarjoissa pleku jää kielen yläpuolelle josta se on helpompi iskeä seuraavalle kielelle, oli se sitten alempana tai ylempänä. Parittomissa sarjoissa oon ite vetäny suoraan economyllä, koska muuten tuntuu tosi tökeröltä ellei kallista plekukättä ylös päin (upwards pickslanting?) Ylöspäin mentäessä parittomia vetäessä yleensä kallistan just kättä niin että se on käytännössä samassa suhteessa kieliin kuin alaspäin mentäessä jolloin pleku just nousee kielien yläpuolelle pois päin pleksistä tai sitten economyllä taas. |
|
Jos linkki on jo mainittu niin ignore. En tiedä plekuotteista ym. nyansseista, mutta tämä treeni vei omaa nopeuttani roimasti eteenpäin. Pari kuukautta treeniä aina soittelun alussa ennen varsinaista jammailua ja tuloksia tuli. Vinnie Moore, Speed Picking http://youtu.be/K_zUV2YyBik |
|
Varmasti mainittu näissä keskusteluissa mutta Racer X:n jotkut jutut ovat osoittautuneet hämmästyttävän tehokkaiksi alternate treeneiksi. Ainakin Scarifiedin ykkösriffi ja Technical Difficulties siihen bluus-osastoon asti. |
|
tomaattiorava: Varmasti mainittu näissä keskusteluissa mutta Racer X:n jotkut jutut ovat osoittautuneet hämmästyttävän tehokkaiksi alternate treeneiksi. Ainakin Scarifiedin ykkösriffi ja Technical Difficulties siihen bluus-osastoon asti. Vähemmän yllättäen. :D Scarifiedin riffi on sikäli ihan vitun kinkkinen, että tossa tempossa nopeat ja lyhyet vaihdokset triolin ja suoran välillä tuottaa ainakin itellä pirusti vaikeuksia. Todennäköisesti ne arpeggiot lähtee multa puhtaasti ennen kuin se riffi. Dulce et decorum est lapis esse sidus |
|
Scarifiedin alkuriffi lähti kulkeen melkeen heti kun oli sitä ennen viikkotolkulla technical difficultisia harjotellu, arpeggioihin en oo vielä koskenu kun tuota alternatea yritän hinkkailla kuntoon. Musta on varsin jännää että itelle vaikein yksittäinen juttu techical difficultiesissa on sen ensimmäisen tuplatriolin viiminen nuotti kun veetään 7. nauhalta B. C. D, E, F#, G jonka perään pitäis pikkurillillä barrata se C d-kieleltä. Muuten on hyvällä tolalla biisi mutta tuo perkeleen G-C-barre ei perkele ota sujuakseen. |
vvaltsu 03.10.2016 17:35:11 (muokattu 03.10.2016 17:39:23) | |
|
tomaattiorava: Musta on varsin jännää että itelle vaikein yksittäinen juttu techical difficultiesissa on sen ensimmäisen tuplatriolin viiminen nuotti kun veetään 7. nauhalta B. C. D, E, F#, G jonka perään pitäis pikkurillillä barrata se C d-kieleltä. Muuten on hyvällä tolalla biisi mutta tuo perkeleen G-C-barre ei perkele ota sujuakseen. Kyllä, olet 100% oikeassa, se on juuri se vittuimaisin juttu. Se ei vaan lähe. Ei millään. Mutta tää selittynee tuolla Gilbertin pikkusormella. Monesti jää mulla Gilbert-likit soittamatta nimenomaan tuon pikkusormen takia, kun ei riitä a) kontrolli b) nopeus tai c) voima. E: Esim. The Curse of Castle Dragonissa on niitä perinteisiä string skipping -arpeggioita sen toistuvan teeman loppupuolella, joissa on sitten ne pirun nopeet legatotriolipyrähdykset pikkusormella ja nimettömällä. Nekin on aika pirulliset vetää oikeaan tempoon. Dulce et decorum est lapis esse sidus |
jpjanhun 17.10.2016 20:50:51 (muokattu 17.10.2016 21:34:24) | |
|
-miten muuten, ootteko harjoitelleet sellasta että näppäätte yhden nuotin alaspäin vaikka g-kieleltä ja sitten tämän jälkeen yhden nuotin ylöspäin d-kieleltä. sitten taas nuotti alaspäin g-kieleltä, ylöspäin d-kieleltä ja niin edelleen. sitten tämän toistoa kunnes sujuu ja sitten tämän sahausta vaikka 200 bpm tai nopeammin. sitten soittoa mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman kovaa. oon itse soitellut viimeaikoina mahdollisimman nopeasti ja niin kovaa että 2mm ultex-plektra kuluu noin kolmessa 1,5h soittosessiossa kelvottomaksi ja plektrakäsi on mennyt aivan vetämättömäksi, vähän kun olisi kuntosalilla käynyt tms. oon jotenkin nopeutunut ja vahvistunut huomattavasti plektrakädestä tällä tavoin, vaikka en mä sinällään pyri soittamaan nopeasti, nopeutta plektrakäteen on vaan tullut melkein kuin vahingossa. -itselle tuollainen tuntuu tehokkaalta. tuntuu että kehittyy vaikka soitankin harvoin, 2 tai 3 kertaa viikossa. ei sinällään, mä olen pelkkä harrastelija, enkä edes halua yrittää soittaa "musiikkia" nopeasti, harjoituksia vain. tuollainen veivaus tuntuu kuitenkin esim. itsellä auttavan vähän kaikkeen, vaikkapa taimiin, joka mulla on hyvinkin huono. ainakin mulle ylöspäin näppäys tietyissä tilanteissa on ollut se ongelma (ja on edelleen mutta paljon vähemmän). ylöspäin näppäys pyrkii jotenkin luonnostaan olemaan voimaton ja hidas. -mutta joo, en ole mikään tiluvirtuoosi, harrastelija vain, joten voi olla että tämä on harhaanjohtavaa. mulle tuntuu kuitenkin toimineen. auttaa mua soittamaan tiettyjä "vähän teknisempiä juttuja" tarpeen vaatiessa, niinkuin esimerkiksi tuollaisen lyhyen juoksutuksen, jonka soitan tuossa linkissä kutakuinkin tuossa kohtaa (videohan nyt sinällään on ihan epäsynkassa ja siinä soitellaan muutenkin vähän mitä sattuu, mutta viittaan audioon enkä kuvaan): https://youtu.be/moibj7zseUA?t=381 |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|