Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Liian paksut kielet haitaksi?
1 2 3 4 5 6 7 8
Kampela77
07.08.2008 12:40:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta se on mitä kalliimpi vahvistin sitä parempi soundi.
 
Minun mielestä taas eripaksuisilla kielillä erillainen saundi ja erilaisilla vahvistimilla erilainen saundi. Kukin päättäköön mikä sopii omaan tarkoitukseen.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Ronsto
08.08.2008 11:33:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyy niitä kitaristeja, jotka soittavat omalle tatsille ja sormivoimille liian paksuilla kielillä vain siksi, että niissä on sankarin mojo.
 
Tarvii kunnolla kovettuneet otelautakäden sormenpäät ja paljon soittotunteja viikossa, että jotku .13 tai paksummat olisi täysin luontevat kielet sähkikseen. Itse olen joskus kokeillut .13 settiä, mutta .11 tuntuu luontevammalta.
 
4.-6. kielien paksuudella ei ole mulle niin väliä.

 
Mulle tuo 13. setti on ihan passeli. Kitaran virettä on pudotettu puoltoista sävelaskelta ja hyvin pöriseem.
 
En voisi kuvitellakkaan käyttäväni ohuempia kieliä, mutta makuasioita sanoi naapurin Pentti kun hernekeittoon virtsasi.
 
Mystisesti hintahtavat romantikot #2 / The power of the riff compels me!
Ronsto
08.08.2008 11:35:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta jos ohuemmat kielet vaativat vähemmän, niin eikö niillä olisi järkevämpää.. no, vaikea ymmärtää ihmisten ajatustenjuoksua välillä.
 
Tatseja on erilaisia nuori padawan. Jotkut tykkää hiplailla kitaraa kuin kipeätä pippeliä ja jotkut hakkaavat kitaraa kuin vaimoaan.
 
Mystisesti hintahtavat romantikot #2 / The power of the riff compels me!
Arde135
08.08.2008 14:46:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta se on mitä kalliimpi vahvistin sitä parempi soundi.
 

 
Mutta jos ohuemmat kielet vaativat vähemmän, niin eikö niillä olisi järkevämpää.. no, vaikea ymmärtää ihmisten ajatustenjuoksua välillä.

 
Kato saa treenatut nakit ku soittaa paksummilla kielillä ;D
 
Makillah
08.08.2008 23:41:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itse huomannut sen ,että kun kotona soittelee ns. "ohuilla kielillä" , jotka tuntuvat löysille, ja sitten kun reeniksellä soittelee samoilla kielillä samalla kitaralla bänditreeneissä niin soittottuntuma muuttuu aivan täysin. Itselläni on 10-59-D`Addario-setti 7-kielisessä 26.5- skaalaisessa melassa. Se setti on kotona mukavan helppo mutta lujaa reeneissä vedettäessä se on mukavan napakka. No.. tosiaan, makuasioitahan nää on. Kukin vetää millä tykkää. Älkää liikaa blokkailko staroilta:)
 
-Sometimes life seems to fool you
darrell
09.08.2008 11:14:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle tuo 13. setti on ihan passeli. Kitaran virettä on pudotettu puoltoista sävelaskelta ja hyvin pöriseem.
 
Tarkoitin kyllä .13 kieliä normivireessä.
 
Ohuemmat kielet tuossa sinun puoltoista sävelaskelta matalammassa vireessä menisi jo ylikeitetyksi spagetiksi.
 
Joissain kitaroissa puut vaatii auetakseen hieman paksumpaa. Itsellä oli yksi strato, joka ei soinut alle .11 kielillä.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Krice
09.08.2008 11:16:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä oli yksi strato, joka ei soinut alle .11 kielillä.
 
Stratoon sopii mielestäni hyvin hieman paksummat kielet. Minulla on molemmissa stratoissa 11-kielet, vaikka muuten käytän kiinteätallaisissa 9-settiä.
 
sepisti
09.08.2008 11:25:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näistä asioista on ihan turhaa kiistellä. Toinen kaveri sanoo pitävänsä 13-setistä ja samalla, että vire on puolitoista sävelaskelta normaalin alapuolella. Toisella on normivireessä sama setti. Eli ei tällä alavirekaverilla oikesti mitenkään paksut kielet ole. Tämän lisäksi on tietenkin merkitystä vielä skaalan pituudella.
 
Ja Kricen ihmettelyihin sen verran, että vähennä sitä särön määrää. Tulet huomaamaan, että sillä on väliä lyökö kovaa vai hiljaa:):):):):)
 
Jotkut tykkää hiplailla kitaraa kuin kipeätä pippeliä ja jotkut hakkaavat kitaraa kuin vaimoaan.
 
Ja oli vire mitä tahansa, tässä on sitä jotain:)
 
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Ronsto
09.08.2008 12:06:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitin kyllä .13 kieliä normivireessä.
 
Ohuemmat kielet tuossa sinun puoltoista sävelaskelta matalammassa vireessä menisi jo ylikeitetyksi spagetiksi.
 
Joissain kitaroissa puut vaatii auetakseen hieman paksumpaa. Itsellä oli yksi strato, joka ei soinut alle .11 kielillä.

 
Ach, anteeksi. Lyön itseäni neljästi vasaralla naamaan.
 
Mystisesti hintahtavat romantikot #2 / The power of the riff compels me!
Ossi
09.08.2008 19:38:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luontainen laiskuus ja vuosien mukanaan tuoma taipumus tehdä elämästä mahdollisimman helppoa lienee syynä siihen, että oon käyttänyt viimeiset 25 vuotta sähkiksissä, merkistä ja mallista riippumatta, D'Addarion .009 - .042 kielisettejä. Niissä on sopiva tatsi tälläiselle heikkosormiselle "small framed" tyypille :) Aikanaan tuli soitettua jopa .008:eilla.
 
Puavali
10.08.2008 08:00:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stratoon sopii mielestäni hyvin hieman paksummat kielet.
 
Aivan samaa mieltä.
 
Minulla on molemmissa stratoissa 11-kielet, vaikka muuten käytän kiinteätallaisissa 9-settiä.
 
Ihan hyvä.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Ketjukuula
31.08.2008 17:06:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liian paksut kielet ei twangaa yhtä hyvin. Matalissa vireissä myös menevät helpommin puuroksi. Näin ainakin omasta kokemuksesta.
 
miusta kyllä nimenomaan ohuemmilla kielillä menee helpommin puuroks?
 
ite en tykkää enää alle 11 setillä soittamaan. se on ärsyttävää kun pikkaa jonkun matalan soinnun yhtää kovempaa ja kielet soi eka sillee korkeemmalta ja laskee sitten siihen oikeaan vireeseen. kuulostaa hyvin epävireiseltä.
 
Valdemart
31.08.2008 17:22:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niissä on sopiva tatsi tälläiselle heikkosormiselle "small framed" tyypille :) Aikanaan tuli soitettua jopa .008:eilla.
 
Eivätkös Page ja Hendrixkin käyttänyt tajuttoman ohuita kieliä. Jotain kasisettiä yms.
 
You Can't Put Your Arms Around a Memory
Krice
31.08.2008 17:32:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eivätkös Page ja Hendrixkin käyttänyt tajuttoman ohuita kieliä. Jotain kasisettiä yms.
 
Kaikkihan ne käyttää normaaleja kitaran kieliä (yleisimmät on varmaan 9 ja 10). Paksut kielet on tulleet mukaan baritoni- ja Zakk Wylde -fanituksen vuoksi.
 
Valdemart
31.08.2008 20:31:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkihan ne käyttää normaaleja kitaran kieliä (yleisimmät on varmaan 9 ja 10). Paksut kielet on tulleet mukaan baritoni- ja Zakk Wylde -fanituksen vuoksi.
 
Hendrix vissiin nappasi jotain banjon kieliä tms, jotta sai vielä ohuempia kuin normi skittakielet. Näin jostain muistan lukeneeni.
 
You Can't Put Your Arms Around a Memory
sami77
01.09.2008 19:17:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hendrix käytti .010 .013 .015 .026 .032 .038. Nuorempana normivireessä, ja kesällä 1967 alkoi virittämään puoli askelta alemmaksi.
 
Tatuo
03.09.2008 14:52:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kai niistä mitää haittaa ole jos on siis paksut kielet ite aina soitettu .10 - .58 setillä normivireessä ja 25,5 skaalalla..
 
tosin nämähän on makuasioita ja niistä ei voi kiistellä
 
Use your hot moves to melt the ice between you and the audience | Kakki muu paitsi HOOSEE on turhaa
cr4b
04.11.2008 11:28:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä pistin juuri 11-50 -setin Ibaneziini, ja soitan Eb-vireessä. Tuntui paljon paremmalta soittaa (napakka edelliseen kymppisettiin verrattuna), ja kuulosti paljon paremmalta. Onko siitä kuinka paljon hyötyä vaihtaa vielä paksumpiin, tuntuu että ne ovat vielä ehkä vähän löysät. En kuitenkaan halua soittaa normi E-vireessä. Onko 12-seteissä jo G-kieli punottu?
 
It ain't fast enough 'till the fretboard is on fire.
Numb
04.11.2008 11:52:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ernie Ballin 11-54 (Beefy Slinky) -setti voisi toimia. Siinä on punomaton g. Samoin on EB 12-56 (Not Even Slinky) -setissä.
 
A waist is a terrible thing to mind.
Valdemart
04.11.2008 18:43:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hendrix käytti .010 .013 .015 .026 .032 .038. Nuorempana normivireessä, ja kesällä 1967 alkoi virittämään puoli askelta alemmaksi.
www.jimi-hendrix-experience.co.uk sanoo:
Jimi Hendrix made up his own custom sets of strings. He would favour using very heavy guage strings on the bottom E and super light 'banjo' strings on the top E. This meant that he could attack the bottom end of a chord with considerable force whilst playing rhythm and then be able to make extra deep, easy bends on the top strings for lead.
 
En siis tiedä pitävätkö paikkaansa, kun en Hendrixiä itse tuntenut.
 
You Can't Put Your Arms Around a Memory
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «