Aihe: Mikä sointu tämä on/ Miten soitan X soinnun? | |
---|
Zeeboo 10.04.2015 06:27:05 (muokattu 10.04.2015 06:34:10) | |
|
baron: Siksi mäkin olin utelias vaikka en kehdannut kysyä kun mun mielestä (ainakin T. Monkin piiseissä) kokosävelasteikkoa haetaan soinnulla X7#5! Joo, ilman muuta #5 viittaa & soundaa kokosävelasteikon suuntaan. Joskus vaan aloin funtsaamaan b5 v kokosävelasteikko juttua Take the A Trainin tokan soinnun kohdalla. Siinähän melodia tippuu D7b5:n b5:lle, ja poikasena kokeilin sitten soolotarpeena tuolle soinnulle just kokosävelasteikkoa, siitä sitten soolosointuarrissa. Siis silloin ilman sen kummempaa teoriataustaa. 1, 3, #5, b7, eli puuttuu 2 ja #4. Jos noista sävelistä siirtyy kokoaskelen ylös: 2, #4, b7, 8 niin syntyyhän siitä x7#5 sävelaskelta korkeammalta! Vai 9b5 alkuperäiselle perusäänelle? ;) Toisaalta, 1, 3, b5, b7 => kokosäveittäin ylöspäin: 9, b5, b13, 1 => 3, b13, b7, 9 jne... Jossain paikassa toimii ok, toisessa kuulostaa aika p****lta. White men can't Monk |
baron 10.04.2015 07:32:41 (muokattu 10.04.2015 08:15:10) | |
|
Zeeboo: Joo, ilman muuta #5 viittaa & soundaa kokosävelasteikon suuntaan. Joskus vaan aloin funtsaamaan b5 v kokosävelasteikko juttua Take the A Trainin tokan soinnun kohdalla. Siinähän melodia tippuu D7b5:n b5:lle, ja poikasena kokeilin sitten soolotarpeena tuolle soinnulle just kokosävelasteikkoa, siitä sitten soolosointuarrissa. Siis silloin ilman sen kummempaa teoriataustaa. Mulla sattuu olemaan piisi pianoläksynä juuri tällä hetkellä:-) Siinähän ilmeisesti (?) haetaan overtone/lydian dominant asteikkoa ja siten sointu olisi D7#11. Myös olen downloadannut netistä artikkelin http://www.jazzorg.com/index.php?op … m_content&task=view&id=40&Itemid=86 jossa sanotaan että b5 on vanhanaikaista:-) paitsi puolidimeissä ja nykyään (?) käytetään #11. Toisaalta mun on vaikea keksiä voicingia jossa olisi kvintti mukana ja joka soundaisi hyvälle eli vaikka mä merkkaan D7#11 niin kyllä mä soitan D7b5:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Mulla sattuu olemaan piisi pianoläksynä juuri tällä hetkellä:-) Siinähän ilmeisesti (?) haetaan overtone/lydian dominant asteikkoa ja siten sointu olisi D7#11. Myös olen downloadannut netistä artikkelin http://www.jazzorg.com/index.php?op … m_content&task=view&id=40&Itemid=86 jossa sanotaan että b5 on vanhanaikaista:-) paitsi puolidimeissä ja nykyään (?) käytetään #11. Toisaalta mun on vaikea keksiä voicingia jossa olisi kvintti mukana ja joka soundaisi hyvälle eli vaikka mä merkkaan D7#11 niin kyllä mä soitan D7b5:-) No, eihän tuo ihan tuore biisi ole, joten kaipa se b5 on ihan kuranttia tavaraa ;) Mulla oli ekat laput tästä: http://www.hvar.komerce.cz/fakebook/356.gif Real Bookissa se toka sointu on sitten D9#11, kumpaa lie Strayhorn meinannut. White men can't Monk |
|
Moro. Toivottavasti tulin oikeaan paikkaan kyselemään. Oon näppäilyä treenaillut mutta tämä aiheuttaa ihmetystä. En tosiaankaan ymmärrä juuri mitään erilaisista merkeistä. Elikkä, miten soitetaan tällainen: ------3p2- ? |
jaxi 19.08.2015 06:52:37 | |
|
Terveterve: Moro. Toivottavasti tulin oikeaan paikkaan kyselemään. Oon näppäilyä treenaillut mutta tämä aiheuttaa ihmetystä. En tosiaankaan ymmärrä juuri mitään erilaisista merkeistä. Elikkä, miten soitetaan tällainen: ------3p2- ? Kyseessä on tablatuureissa yleisesti käytetty merkintä, jossa p = pull off. Eli, sormitat sekä kakkos että kolmos nauhoille, näppäät kolmosnauhan sävelen, ja päästät sen jälkeen sormen irti, jolloin puolisävelaskelta alempi kakkosnauhan sävel jää soimaan. |
|
Mikä? e 0 B 0 G 8 D 6 A 4 E x |
|
Kitahertta: Mikä? e 0 B 0 G 8 D 6 A 4 E x c#, g# ja e = C#m C#m + b = C#m7 C#m7 + d# = C#m9 Mielipiteeni on fakta. |
baron 20.10.2015 21:12:10 (muokattu 20.10.2015 21:17:12) | |
|
papitsu: c#, g# ja e = C#m C#m + b = C#m7 C#m7 + d# = C#m9 Saa siitä myös Emaj13. 13 soinnussa ei välttämättä tarvita noonia, jotkut vaatii että se pitää erikseen merkitä jos halutaan. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Terve, kuinkas soittelen tabulatuureissa (0) merkinnän?? ----0---------0------ ---------(0)--------- |
|
Juzzzi: Terve, kuinkas soittelen tabulatuureissa (0) merkinnän?? ----0---------0------ ---------(0)--------- Hiljempaa. Mielipiteeni on fakta. |
|
Mikäs tää on: e--- h-6- g-8- d-7- a--- e-7- ? |
|
Brownie: Mikäs tää on: e--- h-6- g-8- d-7- a--- e-7- ? H7b5 (Made in USA: B7b5) White men can't Monk |
baron 23.10.2015 09:58:52 (muokattu 23.10.2015 12:02:19) | |
|
Zeeboo: H7b5 (Made in USA: B7b5) Saa siitä myös F7b5 (Tritonuksen päässä sama sointu!, lempinimeltä "puolidimi") You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Saa siitä myös F7b5 (Tritonuksen päässä sama sointu!, lempinimeltä "puolidimi") Eikö puolidimi ole m7b5, vai olenko ihan hakoteillä? Mielipiteeni on fakta. |
|
papitsu: Eikö puolidimi ole m7b5, vai olenko ihan hakoteillä? Sorry, olet oikeassa, mun erehdys. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Terve, olisin kysellyt neuvoa tämmöseen riffiin, että minkälaisella tekniikalla tämmösen saisi sujumaan. Tempo 240 ja kappale on In Flames Take this life. Down/up stroke mitä ilmeisemmin ? Guitar 1 |-----------------------------------------------------------------------| |-----------------------------------------------------------------------| |-----------------------------------------------------------------------| |-----------------------------------------------------------------------| |----5---5---5---5---5---5---5h8p5----4---4---4---4---4---4---3---3-----| |--0---0---0---0---0---0---0--------0---0---0---0---0---0---0---0-------| Guitar 2 |-----------------------------------------------------------------------| |-----------------------------------------------------------------------| |-----------------------------------------------------------------------| |-----------------------------------------------------------------------| |----8---8---8---8---8---8---8h11p8----7---7---7---7---7---7---6---6----| |--0---0---0---0---0---0---0---------0---0---0---0---0---0---0---0------| |
|
Tietääköhän kukaan, että miksi ihmeessä tämän ketjun otsikossa mainitaan sointu peräti kahdesti? Eli aivan kuin siinä muka olisi joku idea takana... ;-p D'oh! |
Juzpe 16.02.2016 08:39:32 (muokattu 16.02.2016 08:47:25) | |
|
Huom! Olet kirjoittamassa yli 103 päivää vanhaan aiheeseen! Asia kunnossa. Ja sitten asiaan: Sävelteluin tuossa taannoin hiukan musiikkia ja keksin laittaa sinne sekaan pari erikoisempaa sointua. Kysymys: miten ne pitäisi merkitä lappuun "oikeaoppisesti"? Soinnut on siis duurisointu vähennetyllä kvintillä, eli esim C:stä C-E-Gb ja sama soitnu maj7:n kanssa eli C-E-Gb-H Itse käyttäisin ehkä ensimmäisestä merkintää C-5 ja toisesta Cmaj7-5, mutta ensimmäisen voi sekoittaa mollisointuun, jota jossain piireissä on tapana kuvata miinusmerkillä.... sitten taas jos merkkaa soinnun Cb5:nä niin joku kelailee, että perussävel on Ces. Sittenkin menee perseelleen siis. Yks tapahan ois laitta sulut, eli Esim: C(b5) Mites lappuliisat ratkasee asian? Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen |
|
Oisko Cmajb5 ja Cmaj7b5..? Ei o lapulta eikä Liisalta mutta tuolta: http://jguitar.com/chordname? |
|
Juzpe: Asia kunnossa. Ja sitten asiaan: Sävelteluin tuossa taannoin hiukan musiikkia ja keksin laittaa sinne sekaan pari erikoisempaa sointua. Kysymys: miten ne pitäisi merkitä lappuun "oikeaoppisesti"? Soinnut on siis duurisointu vähennetyllä kvintillä, eli esim C:stä C-E-Gb ja sama soitnu maj7:n kanssa eli C-E-Gb-H Mites lappuliisat ratkasee asian? Mun merkinnät olisi C(b5) ja Cmaj7b5. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|