Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gary Moore
1 2 3 4 5 6 7 8
overdoze
12.09.2007 13:05:02 (muokattu 12.09.2007 19:21:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moore on kova jätkä. Tatsi on jotain uskomatonta ja tekniikka kunnossa. Turhaan häntä mielestäni ovat bluespuristit parjanneet. Niitä vaan vituttaa, kun Gary soittaa oikeasti paremmin, teknisemmin, nopeammin ja paremmalla hallinnalla sekä tatsilla, kuin suurin osa heistä. Eihän siinä vikaa ole, jos sekoittaa blues-sooloihin nopeampia juttuja. Varsinkin jos sen tekee tyylillä niin kuin Moore. Perusblues vain puuduttaa korvia, vaikka sen soittaminen onkin yleensä varsin kivaa. Sanoihan Jeff Beck Crossroads-festivaaleilla kerran, että tappaa itsensä, jos kuulee vielä yhdenkin perus 12-tahdin bluesin. Tai jotain sinne päin.
Bluesin tiettyyn kaavaan vakiintunut soittotapa on mielestäni ollut tietyn soittokunnan kavereilla reilusti korkeammassa arvossa, kuin pitäisi. No selvä, siitähän kaikki tavallaan sai alkunsa, mutta jos ei oikeasti halua, niin tarvitseeko "aakkosissa" pitäytyä lopun elämäänsä ilman, että menettää kunnioituksensa "oikeiden" blues-äijien keskuudessa?
Pakko mainita vielä yksi asiaan liittyvä seikka. David Gilmour. Monien täysin jumalana pitämä äijä soittaa monta minuuttia pitkiä sooloja pelkästään blues-lickejä käyttäen. Jos Ynkkää haukutaan, niin Gilmour ansaitsee vähintään saman. Teknisesti rajoittunut soittaja fiilistelee bluesia minuutteja. Sekö sitten on parempaa, kuin parin minuutin tilu-soolo, johon voi hyvinkin sisältyä myös tyylikkäitä melodia kulkuja, maukkaita vibroja sekä hienoja bendejä? Riippuu vaan siitä kuka osaa, ja kuka ei.
 
BigPapa
12.09.2007 13:38:04 (muokattu 12.09.2007 13:48:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse itseäni lainaten tuolta rootspuolen Gary Moore ketjusta:
 
31.10.2005 20:51:19
 
Tuskin raskaamman musiikin tai jopa progemaisen soitto Colosseum 2:ssa on vienyt Gary Moorelta oikeutta soittaa bluesia jos kerran siitä diggaa. Hienoja Peter Green versiointeja on kuultu ja sitten jonniin verran turboahdetumpaa bluestavaraa, mutta kyllä se minun ymmärtääkseni menee kategoriaan blues tai ainakin rockblues. Olis ollut aika timmiä kuulla joskus Buddy Guyn tai Otis Rushin vetävän Mooren soundeilla omaa stuffiansa. Onko se nyt niin huono juttu jos saa kitaran laulamaan. Vai onko tässä nyt kyse jostain naurettavasta katu uskottavuudesta. Itse taisin aikoinaan arvioida Still Got The Blues levyn Blues Newsissä ja ihan hyväksi totesin. Ja onhan noita vierailijoita ollut monien levyillä,jos se siitä on kiinni. Ei Albert Collinsin olisi ollut pakko lähtea siihen touhuun mukaan levylle tai keikoille. Ja Albert King ,olihan se Järvisenkin levyllä. Gary Mooren blues on Gary Mooren bluesia,ei varmaan tule Gary keneltäkään kysymään, että saako tehdä vai ei, vaan tekee juuri niinkuin itse haluaa. Ja se on hyvä juttu. Oli se Thin Lizzyssäkin hyvä. Siitä vielä että onko Moorella olleet juuret hallussa vai ei, niinkuin joku tuolla aiemmissa kirjoituksissa epäili, niin íhan varmaan Moore tietää Bluesin juuret ja on varmaan niitä vanhempiakin kuvioita nuoruudessaan kelaillut.
 
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers. http://www.youtube.com/watch?v=skZoK37V8Mk
Kampela77
12.09.2007 14:07:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monien täysin jumalana pitämä äijä soittaa monta minuuttia pitkiä sooloja pelkästään blues-lickejä käyttäen. Jos Ynkkää haukutaan, niin Gilmour ansaitsee vähintään saman. Teknisesti rajoittunut soittaja fiilistelee bluesia minuutteja. Sekö sitten on parempaa, kuin parin minuutin tilu-soolo, johon voi hyvinkin sisältyä myös tyylikkäitä melodia kulkuja, maukkaita vibroja sekä hienoja bendejä? Riippuu vaan siitä kuka osaa, ja kuka ei.
 
Gilmour vain osaa omasta mielestäni valita ne hyvän kuuloiset nuotit ja soittaa hyvällä saundilla. Teknisesti Gilmour on ehkä rajoittunut nopeutensa puolesta, mutta onhan bendit, vibraatto ja tatsi yleensäkin osa hyvää tekniikkaa ja nuo asiat Gilmourilla on kunnossa moneen sankaritiluttelijaan verrattuna.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Blue Moon
12.09.2007 14:26:09 (muokattu 12.09.2007 14:30:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikähän siinäkin on, ettei Moorea voi kehua vetämättä hihasta "blues-puristi" - korttia ? :-)
 
Toinenhan on se, että jos et pidä Mooresta, olet ilman muuta "blues-puristi"?
 
-Cale
12.09.2007 14:41:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Todella taitava kitaristi! Itselleni kolahtaa paremmin 80-luvun hard rock tuotanto, mutta bluussitkin menee kyllä. Erittäin hienoja sooloja mies on tehnyt, tässä muutama suosikkini, niin biisien kuin soolojenkin puolesta:
 
http://www.youtube.com/watch?v=3DoknU9_XM0
http://www.youtube.com/watch?v=xsKpazeA5L8
 
Jos olisi tiedossa suomen keikka jossa Moore soittaisi ainoastaan noita 80-luvun hevibiisejä, olisin taatusti siellä! Sääli että sinne tungetaan aina sitä bluussiakin mukaan, ei sillä että siinä mitään vikaa olisi.
 
Jostain muistaisin lukeneeni että Moore itse ei pitänyt niinkään tuosta 80-luvun hard rock tyylistä, muistinko oikein?
 
Sutela
12.09.2007 15:12:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jostain muistaisin lukeneeni että Moore itse ei pitänyt niinkään tuosta 80-luvun hard rock tyylistä, muistinko oikein?
 
Mulla taitaa olla vieläkin tallella haastattelu, jossa se sanoo että teki Hard rockia ainoastaan rahan takia, että pystyi elättämään itsensä musiikilla.
 
J.Hollström
12.09.2007 15:24:12 (muokattu 12.09.2007 15:27:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko mainita vielä yksi asiaan liittyvä seikka. David Gilmour. Monien täysin jumalana pitämä äijä soittaa monta minuuttia pitkiä sooloja pelkästään blues-lickejä käyttäen.
 
Miten tää liittyy mitenkään aiheeseen Gary Moore? Jos pystyy soittamaan monta minuuttia hyvää sooloa, niin mitä väliä on sillä mitä lickejä siinä käytetään? Täysin käsittämätön kommentti. Toivottavasti ketju pysyy jatkossa aiheessaan.
 
Itse diggailen eniten Mooren Thin Lizzy -aikakaudesta. Black Rose on loistava levy.
 
-Cale
12.09.2007 15:45:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla taitaa olla vieläkin tallella haastattelu, jossa se sanoo että teki Hard rockia ainoastaan rahan takia, että pystyi elättämään itsensä musiikilla.
 
Heh, jännä juttu. Minun mielestä kyseinen seikka ei ainakaan näy herran tuotannossa tai live-esiintymisissä, sillä jos ei tosissaan pidä jonkun tekemisestä niin sen yleensä huomaa. Jos ei asiasta olisi tietoa, saattaisi luulla että Moore teki hard rockia hyvinkin antaumuksella ja nautti siitä...
 
Sutela
12.09.2007 15:52:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, jännä juttu. Minun mielestä kyseinen seikka ei ainakaan näy herran tuotannossa tai live-esiintymisissä, sillä jos ei tosissaan pidä jonkun tekemisestä niin sen yleensä huomaa. Jos ei asiasta olisi tietoa, saattaisi luulla että Moore teki hard rockia hyvinkin antaumuksella ja nautti siitä...
 
Joo ite kyllä kanssa tykkään ihan älyttömästi niistä Mooren hard rock levyistä. Ettei vaan olis mulla vääristyny muistikuva sen sanomisista, pitää kaivaa se haastattelu lähipäivinä esiin.
 
-Cale
12.09.2007 16:00:09 (muokattu 12.09.2007 16:00:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo ite kyllä kanssa tykkään ihan älyttömästi niistä Mooren hard rock levyistä. Ettei vaan olis mulla vääristyny muistikuva sen sanomisista, pitää kaivaa se haastattelu lähipäivinä esiin.
 
Tämä kävi itsellänikin mielessä :) Voi toki olla että olet oikeassakin, paha se on mennä sanomaan kun ei sen enempää ole Gary Mooren sielunelämään tullut tutustuttua... Mutta etsi ihmeessä se haastattelu niin saadaan selvyys asiaan.
 
Muistaisin lukeneeni myös että Moore olisi monien muiden kitarasankarien tapaan vaikea haastateltava, ylimielinen jne. Onko tässä mitään perää? Kirjastossa kahlasin kerran erästä Ruisrock -festariin perustuvaa kirjaa ja siellä oli jotain tuon suuntaista. Eikös Moore sielläkin ole esiintynyt joskus 80-luvulla? Samassa kirjassa oli myös Rory Gallagherista juttua, jota puolestaan kehuttiin oikein mukavaksi hepuksi. Taisivat esiintyä samana vuonna Ruisrockissa? Ai että, jos näin olisi ja sitä kun olisi päässyt todistamaan... No, minua ei tainnut silloin vielä edes olla.
 
Edit: Taisivat sittenkin olla eri vuonna.
 
overdoze
12.09.2007 17:27:18 (muokattu 12.09.2007 17:28:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten tää liittyy mitenkään aiheeseen Gary Moore? Jos pystyy soittamaan monta minuuttia hyvää sooloa, niin mitä väliä on sillä mitä lickejä siinä käytetään? Täysin käsittämätön kommentti. Toivottavasti ketju pysyy jatkossa aiheessaan.
 
Itse diggailen eniten Mooren Thin Lizzy -aikakaudesta. Black Rose on loistava levy.

 
Kun rupesin analysoimaan Moorea ja bluesia hieman, niin mieleen tuli vain Gilmour. Ei varmaan ole sinulle hirveän paha, jos heitän Gary Moore-threadiin jotain pientä toisesta soittajasta. Liittyi kuitenkin asiaan, jota olin sanomassa. Hyvää sooloa. Juu mielipide asioitahan nämä ovat joten turhaan siinä kiukkuilet. Ei varmaan tarvitse vetää heti hernettä nenään, jos vähän poikkeaa aiheesta tai ei pidä jonkun soittajan joistain jutuista. Gilmourhan on kova soittaja, mutta henkilökohtaisesti ei vaan miellytä nuo usean minuutin blues-fiilistelyt. Kaipaan sitä monipuolisuutta, jota ei häneltä valitettavasti löydy. Ja takaisin Mooreen.
 
overdoze
12.09.2007 17:32:22 (muokattu 12.09.2007 17:32:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teknisesti Gilmour on ehkä rajoittunut nopeutensa puolesta, mutta onhan bendit, vibraatto ja tatsi yleensäkin osa hyvää tekniikkaa ja nuo asiat Gilmourilla on kunnossa moneen sankaritiluttelijaan verrattuna.
 
Olen samaa mieltä kanssasi bendeistä ja vibroista, kuten varmaan ymmärsit puhuessani Mooresta. Tarkoitinkin juuri sitä, että tuo tekninen rajoittuminen tietyillä osa alueilla saa aikaan melko tylsiä sooloja, jos ne venyttää usean minuutin mittaisiksi. Juuri tuo soolojen pituus oli se avaintekijä.
 
Iron Horse
12.09.2007 18:19:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko mainita vielä yksi asiaan liittyvä seikka. David Gilmour. Monien täysin jumalana pitämä äijä soittaa monta minuuttia pitkiä sooloja pelkästään blues-lickejä käyttäen.
Ynkkä vs. Gilmour -threadeissa ei ole mitään vikaa, kunhan vain asiat riitelevät, ja kunhan Gary Moore -ketjuun ei tule aiheesta hirveää debaattia.
Eli jos perustaisitte oman ketjun (mielellään ei) ja menkää muualle väittelemään asiasta. KIITOS!.
Ja puheeni bluespuristeista oli vaan oma mielipiteeni, siitä, että he, jotka sanovat, notta Moore ei osaa soitta bluesia tarpeeksi huonolla tekniikalla ja hitaasti, ovat vain kateellisia tai jollain tavalla rajoittuneita.
BB&Gary Moore:
http://www.youtube.com/watch?v=lqAuuIDU2sw
Thin Lizzy tribute:
http://www.youtube.com/watch?v=ofqg7ApmieA
 
More is more. Blackmore. http://www.youtube.com/watch?v=HOVK4Q4jMhg&mode=related&search=
Artist
12.09.2007 18:25:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli nähtyä Moore joskus ZZ Topin lämppärinä ja mielestäni äijän meno oli vähän väärällä tavalla kireää... tuntui kuin koko keikka olisi ollut mieletöntä suorittamista, eikä ilmaisua. Voin toki olla väärässä, mutta nämä fiilikset jäi päällimäiseksi.
 
Joskus levyltä on tullut myös Moorea kuultua, ihan pätevä soittaja, mutta homma ei jotenkin vain mulle täysin putoa.
 
"Is she really going out with him?"
overdoze
12.09.2007 18:36:48 (muokattu 12.09.2007 18:42:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ynkkä vs. Gilmour -threadeissa ei ole mitään vikaa, kunhan vain asiat riitelevät, ja kunhan Gary Moore -ketjuun ei tule aiheesta hirveää debaattia.
Eli jos perustaisitte oman ketjun (mielellään ei) ja menkää muualle väittelemään asiasta. KIITOS!.

 
En vaan ymmärrä, miksi siteeraat minua, sillä debaatti meinasi syntyä, kun sanoin ohimennen Gilmourista, ja pari jätkää otti siitä nokkiinsa. Jos luet alkuperäisen kirjoitukseni, niin huomaat, että se Gilmour-juttu oli vain sivumaininta asiassa, jonka tarkoitus oli vain esittää ajatuksia bluesista ja tekniikan käytöstä siinä yms. Tämä taas liittyi olennaisesti pointteihin, joita esitin Mooren soitosta. Lopetetaan tämä nyt jo aikuiset ihmiset. Tästä ei mitään väittelyä tule, jos ei puututa yksittäisiin lauseisiin kirjoituksissa ja irroiteta niitä asiayhteyksistään.
 
Iron Horse
12.09.2007 18:49:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^Overdoze, älä ota liian henk. koht., vaikka lainasin sua. Kyllä mää luin ne muutkin kirjoitukset, mutta ole sinä edes viisas ja lopeta, jooko.
 
More is more. Blackmore. http://www.youtube.com/watch?v=HOVK4Q4jMhg&mode=related&search=
stratomaster
12.09.2007 18:57:46 (muokattu 12.09.2007 19:28:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen kyllä arvostanut Mooren taitoja aina. Thin Lizzy-aikojen jälkeen innostuin Mooren tekemisistä toden teolla tuon loistavan Corridors of Power-levyn jälkeen aikoinaan 80-luvulla. Myöhemmin samalla vuosikymmenellä tuli katsottua yksi ukon keikkakin, ja se jäi mieleeni yhtenä parhaista mitä olen nähnyt.
 
Onpa tullut tsekattua myös aika monta äijän "blues"kauden levyä: Still got the blues, After hours, Peter Green-tribuutti Blues for Greeny ja Back to the blues. Mielestäni nuo kolme ensi mainittua ovat varsin mainioita levyjä. Ei varmaankaan "bluespuristien" mieleen, mutta niillä on paljon toimivia biisejä, ja Mooren soitto on niissä todella komeaa. Vaikuttaa kuitenkin, että se tietty tuoreus, joka oli noilla ensimmäisillä blues-levyillä, on hävinnyt. Sen vaikutelman olen saanut TV-taltioinneista ukon viime vuosien keikoilta sekä tuosta väkinäisestä Back to the Blues-levystä.
 
Edit: Onhan mieheltä tullut loistavia biisejä aiemminkin: Muistan juuri tuolta 80-luvulta sellaiset helmet kuin Out in the fields (muistaakseni Lynottin kanssa) sekä Wild Frontier-levyltä irkkupläjäys Over the hills.
 
Iron Horse
12.09.2007 19:02:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikähän siinäkin on, ettei Moorea voi kehua vetämättä hihasta "blues-puristi" - korttia ? :-)

Toinenhan on se, että jos et pidä Mooresta, olet ilman muuta "blues-puristi"?

 
Sanoin aloitusviestissä asiasta oman mieleipiteeni, ja minua ärsyttävät suunnattomasti henkilöt, jotka luulevat olevansa (tässä asiassa) aina oikeassa, ja haukkuvat Mooren soittoa, vain koska se ei ole ehkä aivan perinteisintä mahdollista bluesia. Entä sitten!
Jos musiikki ei saisi kehittyä, niin ei bluesiakaan olisi olemassa, vai veivasivatko mustat jo kotona Afriikassa 12-tahdin bluesia siitä ja kitaristit soittivat soolonsa mollipentatonisesta asteikosta, ja eivät käyttäneet kuudestoistaosaa lyhyempiä iskuja koska se olisi ollut liian taitavaa ja olisi loukannut henkilöitä, jotka luulivat olevansa bluespuristeja. Musiikki kehittyy, samoin blues. Musiikin lähtökohta on mielestäni väärä, jos sen täytyy kuuluu tasan yhteen genreen, ja toisaalta kaikki soittavat musiikkia omalla tavallaan, oikeastaan Queeniä ei voisi samaa logiikkaa käyttäen kutsua minkään tyyliseksi musiikiksi (tiedän, itse valitin muiden artistien tuomisesta keskusteluun, mutta tätä esimerkkiä ei sitten kommentoida =) ).
Musiikki on taiteenlaji, jonka tarkoitus ei ole kuulua johonkin genreen.
Ja tämän keskustelun tarkoitus ei ole väitellä siitä, onko Moore tr00 old skool -bluesäijä.
 
More is more. Blackmore. http://www.youtube.com/watch?v=HOVK4Q4jMhg&mode=related&search=
Blue Moon
12.09.2007 19:12:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja tämän keskustelun tarkoitus ei ole väitellä siitä, onko Moore tr00 old skool -bluesäijä.
 
Hyvä homma, sillä just sellainen fiilis tuosta avausviestin ekasta kappaleesta bluespuristeineen tuli.
 
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
 
Iron Horse
12.09.2007 19:19:52 (muokattu 12.09.2007 19:21:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E: Blue Moon: eipä kestä, ja sori, jos annoin sellaisen kuvan. Tarkoitus oli vaan se, että minä olen täysin erim ieltä kuin bluesristiretkeläiset.
 
More is more. Blackmore. http://www.youtube.com/watch?v=HOVK4Q4jMhg&mode=related&search=
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «