Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bendaukset..
1 2 3
LamaAjanElvis
17.08.2007 13:52:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

esim. E,a,d,g,h ja sitten e bendataan , jotenkin siihen tuntuu saavan voimaa enemmän.
 
Minä en nyt sen voiman takia vedä noin, enkä noin montaa kieltä, mut parin kielen rake ennen soitettavaa kieltä kuulostaa hyvälle.
 
Hikinen_Teltta_Blues Sormet lähtee soundista. Kesä on läskien pahinta aikaa, mutta onneks se on kohta jo ohi.
Ziggy Bubba
17.08.2007 14:19:51 (muokattu 17.08.2007 14:26:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä thriidissä ei ole pahemmin puhuttu noista bendeistä joissa soitetaan useampia kieliä kerralla (vaikka bendataan vaan yhtä kieltä), unisoneja lukuunottamatta. Juuri noita unison-bendejä sopiikin treenailla kun sormet alkavat jaksaa kielten vääntelyä. Noissa myös kuulee helposti sen miten paljon "vääntöä" esim. yhden sävelaskeleen nosto vaatii - tuo perinteinen soundissa kuuluva "jojotus" kertoo hidastuessaan että ollaan lähenemässä oikeaa nuottia.
 
Tuossa pari esimerkki bendausta:
 
Unison (eli matalampi nuotti taivutetaan samoihin korkeamman kanssa):
b---12--------
g---14b(16)--
 
Pari suosittua "temppua" (joiden nimistä en tiedä):
b---15--------
g---14b(16)--
 
b---12--------
g---12b(14)--
 
Bendauksia voi tosiaan tehdä myös useammalla kielellä yhtä aikaa, mutta se vaati jo aika paljon tarkkuutta ja sävelkorvaa..
 
You said a' what now?
Herra Rapu
17.08.2007 14:26:02 (muokattu 17.08.2007 14:26:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari vähän kinkkisempää tähän väliin.

UCCR-bendi C:hen.
 
E|-8-(8)-
B|-7b(8)-
G|-7b(9)-
 
Ja rokkibendi E:hen.
 
E|-------
B|-8b(9)-
G|-7b(9)-
 
Ykösellä purkkiin!
FAT = MOTION
Metallica mies
17.08.2007 15:40:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en nyt sen voiman takia vedä noin, enkä noin montaa kieltä, mut parin kielen rake ennen soitettavaa kieltä kuulostaa hyvälle.
 
Joo siis en itse(kään) "katso" montako rakea aina nyt tulee ennen bendiä ja tarkalleen ottaen eihän siihen itse bendiin enempää voimaa tule , mutta kuulostaa paljon paremmalta/jämäkämmältä, riippuen tietenkin mistä roikkuu.
 
Ed_Guy
17.08.2007 17:28:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blues station niminen opus auttoi minua saamaan bendit paremmin kohdalleen... Vaikka ei itsellä kyllä aina ihan nuotilleen mene varsinkin pitemmän soittotauon jälkeen pitää vähän kuulostella ja hioa.
 
"Todellisuus on vain viinan puutteen aiheuttama illuusio"
biibob
18.08.2007 15:55:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blues station niminen opus auttoi minua saamaan bendit paremmin kohdalleen... Vaikka ei itsellä kyllä aina ihan nuotilleen mene varsinkin pitemmän soittotauon jälkeen pitää vähän kuulostella ja hioa.
 
Todella hyvä opus sähkökitaristeille, tosin pääsääntöisesti ei mitään ihan aloittelija kamaa. Vaikeita juttuja jo edistyneemmillekkin. Mutta ehdottomasti suosittelen.
 
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
heviäijä
25.06.2015 17:11:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikuttaako nauha/kielimateriaali paljonkin bendailun tuntumaan? Mun entisessä lespaulissa oli aika smooth tuntuma kun sillä soitti bendejä. Nyt mulla on yks jackson jossa bendaaminen tuntuu erillaiselta. Jotenkin kuulostais siltä että siinä kuuluu sellanen iha hiljanen kahina sivuäänenä. Joskus testasin epiä yhessä musaliikkeessä ja siinä oli vähän samanlainen fiilis. Jaskassa on Daddarion NYXL ja lespaulissa Ernie Ball. Nauhamateriaaleista en tiedä, mutta lespaulissa nauhat on kulunu ihan sileiksi päältä. Sen kyllä kuulee ja huomaa. Jacksonissa on joissain nauhoissa hiuksen hienoa tasaista viivaa nauhan päällä jota ei soittaessa huomaa tai kuule. Voiko tämä olla vahingollista nauhoille?
 
GiovanniDiRondo
25.06.2015 17:48:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Vaikuttaako nauha/kielimateriaali paljonkin bendailun tuntumaan? Mun entisessä lespaulissa oli aika smooth tuntuma kun sillä soitti bendejä. Nyt mulla on yks jackson jossa bendaaminen tuntuu erillaiselta. Jotenkin kuulostais siltä että siinä kuuluu sellanen iha hiljanen kahina sivuäänenä. Joskus testasin epiä yhessä musaliikkeessä ja siinä oli vähän samanlainen fiilis. Jaskassa on Daddarion NYXL ja lespaulissa Ernie Ball. Nauhamateriaaleista en tiedä, mutta lespaulissa nauhat on kulunu ihan sileiksi päältä. Sen kyllä kuulee ja huomaa. Jacksonissa on joissain nauhoissa hiuksen hienoa tasaista viivaa nauhan päällä jota ei soittaessa huomaa tai kuule. Voiko tämä olla vahingollista nauhoille?
 
Ilman muuta vaikuttaa bendauksiin. Kyllä paras tilanne on silloin kun nauhat on hyvin kiillotettu. Jos nauhan pinta on rosoinen ja siinä on hapettumaa, niin siihen tulee viiltoja ja se kuluu siis nopeammin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «