Muusikoiden.net
08.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bendaukset..
1 2 3
Peku911
11.08.2007 00:16:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo eli nyt on ollut (jo pitkään) ongelmana noitten bendauksien hankaluus(siis pitkien). Ja taas tietenkin esimerkkinä November rain ja ekan soolon pitkät bendit. Toinen hankala paikka on saada still got the bluesin bendit kohdilleen..
 
Ja kysymys onkin, että miten näitä bendejä voisi oikein treenata järkevästi. Yksi keino mielestäni on äänittää jtn ja kuunnella onnistuuko, mutta koen sen aikaa vieväksi ja pitemmän päälle tylsäksi. Tähän taas ei tietenkään ole minkäänlaista oikotietä, mutta miten muut ovat alkaneet saada bendejä kohdilleen.
 
Paljon kuunneltuani Slashia olen alkanut ymmärtää, että hän todella osaa tämän asian.
Toki minun mielestäni hän osaa myös muita todella hienoja asioita, mutta tämä on yksi niistä suurimmista.
 
Sutela
11.08.2007 00:19:27 (muokattu 12.08.2007 00:04:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo eli nyt on ollut (jo pitkään) ongelmana noitten bendauksien hankaluus(siis pitkien). Ja taas tietenkin esimerkkinä November rain ja ekan soolon pitkät bendit. Toinen hankala paikka on saada still got the bluesin bendit kohdilleen..
 
Ja kysymys onkin, että miten näitä bendejä voisi oikein treenata järkevästi. Yksi keino mielestäni on äänittää jtn ja kuunnella onnistuuko, mutta koen sen aikaa vieväksi ja pitemmän päälle tylsäksi. Tähän taas ei tietenkään ole minkäänlaista oikotietä, mutta miten muut ovat alkaneet saada bendejä kohdilleen.
 
Paljon kuunneltuani Slashia olen alkanut ymmärtää, että hän todella osaa tämän asian.

 
Soita ensin se nuotti johon aiot venyttää ja sitten venytä ja kuuntele menikö kohalleen. Kyllä ne siitä sitten alkaa pikkuhiljaa menemään kohalleen ilman että tarvii soittaa eka sitä nuottia johon on tarkoitus venyttää.
 
saamaton123
11.08.2007 11:46:10 (muokattu 11.08.2007 11:53:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keksi itse joku mielekkään kuuloinen melodianpätkä johon tulee muutama erilainen bendi. Soittele sitä erilaisilla tempoilla ja eri kohdista kaulaa. Kuuntele niitä bendikohtia ja mieti jääkö ne vajaaksi vai venytätkö useammin yli jne. Veivailet sitä niin kauan kuin on mielekästä. Jos alkaa kuulostamaan tylsältä, keksi pari uutta pätkää.
 
Näin sun ei tarvi pelkästään venytellä edestakaisin jotain yhtä puuduttavaa bendiä, vaan saat soittaa jotain mukavaa melodiaa. sen ei tarvi olla todellakaan mikään ihmeellinen, vaan ihan joku simppeli ja omasta mielestäsi mukavan kuuloinen.
 
Toi on ollut mun tapa harjoitella jo monta vuotta. Sitä voi soveltaa sitä ihan mihin tahansa harjoitukseen. Samalla korva kehittyy ja otelauta tulee tutuksi. Ja mikä parasta ei tylsisty niin äkkiä. Mä en esimerkiksi ikinä ole jaksanut veivata jotain yhtä skaalaa edestakas, vaan aina olen liittänyt sen johonkin omaan rimputteluun. Kokeile, jos tuntuu mielekkäältä. Itse se mukavin tapa tarvii löytää.
 
Saddamize!
ushimir
11.08.2007 12:55:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka teet näin että pikkaat 12 nauhan nuotin Ja bendaat 15 seitsemääntoista.
Tulee sama ääni. Tää on järkevä tapa.

e-12----------------
b----15b(17)-------
 
Räkkipeli
11.08.2007 13:05:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka teet näin että pikkaat 12 nauhan nuotin Ja bendaat 15 seitsemääntoista.
Tulee sama ääni. Tää on järkevä tapa.

e-12----------------
b----15b(17)-------

 
Tai sitten testiluontoisesti toisinpäin nuo.
 
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
Krice
11.08.2007 13:24:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei ole nuottikorvaa niin venytysten kanssa voi varmaan olla ongelmia. Soolokisat saivat minut vakuuttuneeksi siitä, että joillakin ihmisillä ei ole nuottikorvaa, koska ne ei kuule oman kitaran ja taustan välistä eroa vireessä. Minusta se on aika hämmentävää, mutta elämä on ihmeellistä.
 
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
mammukka
11.08.2007 14:28:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa inspistä.
 
http://www.youtube.com/watch?v=TJaSZxZJFV0
 
http://www.mikseri.net/music/play.php?id=218087&type=hi http://www.mikseri.net/music/play.php?id=262359&type=hi http://www.mikseri.net/music/play.php?id=243621&type=hi http://www.mikseri.net/music/play.php?id=243626&type=hi
Jzci
11.08.2007 16:09:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://lessons.gibson.com/lesson/lesson_detail.aspx?LessonID=99
 
Makoisaa venyttelyä.
 
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
papitsu
11.08.2007 16:13:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa inspistä.
 
http://www.youtube.com/watch?v=TJaSZxZJFV0

 
Ai hitto, aivan upeaa. Varsinkin nuo behind-the-nut -bendit summuut, nerokkuutta.
 
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
Jzci
11.08.2007 16:21:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai hitto, aivan upeaa. Varsinkin nuo behind-the-nut -bendit summuut, nerokkuutta.
 
Todellakin. Tämmöisiä pätkiä kun katselee niin tuntuu ettei itse osaa mitään.
 
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
biibob
11.08.2007 17:29:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bendailu sinällään on hankala juttu hallita hyvin kitaralla, kuitenkin yleensä vireessä pysyminen on suositeltavaa :). Ja voidakseen hallita bendailun hyvin, se kannattaa aloittaa mahdollisimman alkuviaheessa soitossa. Keneltäkään ei voi olettaa, että he pystyisivät heti ekoilla kerroilla soittamaan täydellisen vireisiä bendejä tia edes välttämättä tietämään, milloin bendi soi vireessä. Tätä kannattaakin alkaa aivan ensimmäisenä opettelemaan. Yleensä soitettaessa bendit tehdään joko puoli- tai kokosävel ylöspäin (bendatessa sävelkorkeus voi siis vain nousta). myöhemmissä vaiheissa voi sitten tehdä 1,5 sävelen tai jopa 3 sävelaskeleen venytyksiä, mutta ehdottomasti ensin perusteet haltuun.
 
Puolisävelaskel: Puolisävelestä puhuttaessa tarkoitan yhtä nauhaväliä. Eli ottaessa esimerkiksi: ota a-sävel ohuelta E-kieleltä ( 5. nauhaväli). Jos bendaamme tätä säveltä puolisävelaskelta, bendatun sävelen tulisi kuulostaa samalta, kuin soittaisimme Bb:n ( 6. nauhaväli, ohuin E-kieli). Eli puolisävelbendejä on helppo lähteä harjoittelemaan siten, että painaa ensin sen korkeamman sävelen, jolta bendatun sävelen tulisi kuulostaa, sitten pyrkii bendaamaan sävelen edeltävältä nauhaväliltä.
 
Kokosävelaskel: Kokosävelaskelbendit ovat muuten samalla idealla, kuin puolisävelaskeleet, mutta näissä bendeissä tarkoituksena olisi bendata kokonainen sävelaskel ylöspäin. Periaateessa tämä siis tarkoittaa sitä: Bendatessa 5. nauhaväliä kokosävelaskeleen, venytetty sävel pitäisi kuulostaa samalta, kuin painettu sävel 7. nauhaväliltä. Eli koko sävelaskelbendeissä bendattavan ja bendatun sävelen välille jää aina 1 nauhaväli tyhjää.
 
Bendailu voi tapahtua miltä kieliltä tahansa, mutta yleisimmin on totuttu bendaamaan kitaran kolmea ohuinta kieltä ( e, b, g). Erityisesti aloitellessa bendailua, kannattaa keskittyä vain näihin kolmeen ohuimpaan kieleen, koska bendailu on alkuvaiheessa hyvin raskasta sormille, ja mitä paksumpi kieli, sitä suurempaa voimaa bendaus vaatii. Näitä kieliä bendatessa, venytys tapahtuu yleensä ylöspäin (eli kohti yläkieliä). Tähän ei ole varsinaisesti mitään sääntöä, mutta jos bendaisimme ohutta e-kieltä alaspäin, niin kieli mitä todennäköisemmin tipahtaisi pois otelaudalta.
Jos joskus haluamme bendata kitaran paksuja kieliä, niin etenkin kielillä ( paksu E, A) on suositeltavaa, että bendaamme alaspäin (kohti ohuita kieliä). Tämä jälleen kerran siksi, että muuten kielet helposti tipahtavat otelaudalta.
 
Hyvä bendaustreeni, joka toimii lämmittelynä kelle tahansa kitaransoittajalle, on tällainen: Aloitetaan bendaamaan ohuelta E-kieleltä. Aloitamme nauhaväliltä 2. Bendaamme ensin puolisävelaskeleita jokaiselta nauhaväliltä aina nauhavälille 12. asti. Tämän jälkeen vaihdamme kielen b-kielelle, ja sama homma. Näin etenemme jokaisen kielen jokaisen nauhavälin.
Seuraava vaihe on tehdä muuten täysin sama, paitsi nyt teemmekin bendit kokosävelaskeleina.
Kannattaa pitää kuitenkin mielessä aina soittaessa, että jos joku asia/tekniikka alkaa sattumaan, niin se tarkoittaa sitä että on aika pitää tauko. Varsinkin alkuvaiheessa bendailu voi aiheuttaa kipuja sormille, ja siksi kannattaakin bendailla vain vähän aluksi. Sitten lisää pikkuhiljaa, kun sormet vahvistuvat.
 
Bendailu on myös hyvin yleinen fraseerausmenetelmä kitaransoitossa ja sooloissa ja muutenkin improvisoinnissa, ja se kananttaa pyrkiä liittämään mahdollisimman nopeasti omaan sooloiluun. Improvisoidessa sinun on mahdollista käyttää tehdä bendejä hyvin eri tavoilla. Voit tehdä hyvin nopean bendin haluttuun säveleen, tai voit venyttää sitä hyyyyviiin hitaasti. Kuitenkin kannattaa muistaa, että jotta bendailu kuulostaa hyvältä, niin bendailun rajapisteiden tulisi soida kohtuullisen vireessä (vireeseen kannattaa kiinnittää paljon huomiota). Siinä vaiheessa, kun bendailun perusteet on hallussa, niin kannattaa alkaa myös varioimaan bendejä. Mm. voit lisätä bendin loppuun kauniin vibraaton ( hankala tekniikka, mutta hyvin tehtynä todella upean kuuloinen). Kannattaa myös muistaa, että aina ei ole pakko bendata ylös ja vapauttaa alas, vaan voit esimerkiksi aloittaa sävelen suoraan bendattuna ja laskea sen vaikka alaspäin. Tai toisaalta voit bendata ylös, ja jättää sävelen ylös (eli et tee palautusta). Oikeastaan niin bendailussa, kuin missä tahansa soitossa voit kehittää vapaasti omia juttujasi soittoon. Tässä oli taas vain hyvin pinnallisesti kerrottu jotain perusteita, ja ehkä joitain ideoita, joita voi kokeilla. Toivottavasti oli jotain apua.
 
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
BigPapa
11.08.2007 17:33:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä kaverilla on menneet benditreenit kiville?
 
http://www.youtube.com/watch?v=JhAya5FLw78
 
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers.
ruuvimeisseli
11.08.2007 17:56:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edelliseen lisään vielä, että voihan niitä bendejä tehdä sävelaskeleen neljäsosienkin verran, tuota yhden neljäsosan bendiä taidetaan käyttää aika paljon ainakin bluesissa. Aina voi vetää sävelien ulkopuoleltakin, eri asia vaan miltä se kuulostaa.
 
biibob
11.08.2007 18:04:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edelliseen lisään vielä, että voihan niitä bendejä tehdä sävelaskeleen neljäsosienkin verran, tuota yhden neljäsosan bendiä taidetaan käyttää aika paljon ainakin bluesissa. Aina voi vetää sävelien ulkopuoleltakin, eri asia vaan miltä se kuulostaa.
 
Juu kyllä bendejä voi tehdä vaikka millaisia, ja se on tekijästä kiinni. Kuitenkin kun puhutaan bendailun opettelun aloittamisesta, niin henk koht. en asettaisi 1/4 osa bendiä ensisijaiseksi treeniksi, koska 1/4 bendi on viakea lähtee noin vain alussa treenaamaan, koska sille ei löydy otelaudalta ns. vertauspistettä. Ja toisaalta, kun bluesmiehet vetävät noita 1/4 bendejä, niin ne ovat hyvin fiilispohjalta vedettyjä, joskus ne voivat venyä siitä eteenpäin suurempiin bendeihin, tai ne voivat mennä lähelle vibraattoa. Juurikin näitä asioita, joita alkaa mieluummin opetella siinä vaiheessa, kun ns. perusbendit ja bendailun idea ovat selvillä. Kyllä bendailuun voi aina lisätä vaikka tuplabendit, bendit, joissa kieltä vaihdetaan, kun ensimmäinen kieli on bendattu ylös, unisonbendit ja loputon joukko kaikkea mahdollista, mitä vain keksii. Oikeastaan bendejä löytyy niin paljon, kuin bendailijoita, ja jos kaiken haluaa kirjoittaa, niin romaanihan siitä syntyisi :)
 
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
ankkiz
11.08.2007 19:13:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bendailu voi tapahtua miltä kieliltä tahansa, mutta yleisimmin on totuttu bendaamaan kitaran kolmea ohuinta kieltä ( e, b, g). Erityisesti aloitellessa bendailua, kannattaa keskittyä vain näihin kolmeen ohuimpaan kieleen, koska bendailu on alkuvaiheessa hyvin raskasta sormille, ja mitä paksumpi kieli, sitä suurempaa voimaa bendaus vaatii.
 
Tätä en voi kyllä täysin allekirjoittaa, jos kitarassa on (super)strato tyylinen lapa (Ei reverse) ja viritystapit on laitettu samalle puolelle.
E:n venyttäminen on nimittäin ainakin itselleni helvetin työlästä tällöin, jopa kokosävelaskel aiheuttaa pinnistelyjä. Ja kun innostuu puoltatoista yrittämään, niin useimmiten tuo ohut kaveri aina tykkää upota nahkani lävitse, vaikka suhteellisen kovat sormenpäät ovat olleet jossain vaiheessa, kunnes ne tuon takia aina tykkäävät revetä/kuoriutua.
 
Myy mulle vahvistin! (ks. Tori-ilmoitukseni)
biibob
11.08.2007 19:20:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä en voi kyllä täysin allekirjoittaa, jos kitarassa on (super)strato tyylinen lapa (Ei reverse) ja viritystapit on laitettu samalle puolelle.
E:n venyttäminen on nimittäin ainakin itselleni helvetin työlästä tällöin, jopa kokosävelaskel aiheuttaa pinnistelyjä. Ja kun innostuu puoltatoista yrittämään, niin useimmiten tuo ohut kaveri aina tykkää upota nahkani lävitse, vaikka suhteellisen kovat sormenpäät ovat olleet jossain vaiheessa, kunnes ne tuon takia aina tykkäävät revetä/kuoriutua.

 
Nimenomaan bendailu on alkuvaiheessa melko työlästä (eikä välttämättä ihan alkuvaiheessakaan. Kielten jännite on aina kova sormille). ja tottakai aloittaessa bendailun kannattaa keskittyä 3 ohuimpaan kieleen, koska ne ovat nimenomaan "ne" kielet, joilla tuota bendailua tulee enimmäkseen harrastettua ( näin yleisesti). ja jos ohuin kieli tuottaa sormille kipua bendata sen kokosävelaskeleen, niin kyllä e paksummat kielet vain sattuvat tuottamaan kahta kauheamman helvetin niille sormille. niinkuin tuossa totesin, bendailun opettelu on pitkäaikainen juttu, ja alussa se tulee varmasit aiheuttamaan sormille kipua, ja siksi en suosittelekkaan harrastamaan sitä tuntitolkulla päivässä. Vaan harjoittelee sen mukaan, mitä sormet ja kädet kertovat. jos tulee kipuja, niin se on heti tauon paikka.
 
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
ankkiz
11.08.2007 19:34:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimenomaan bendailu on alkuvaiheessa melko työlästä (eikä välttämättä ihan alkuvaiheessakaan. Kielten jännite on aina kova sormille). ja tottakai aloittaessa bendailun kannattaa keskittyä 3 ohuimpaan kieleen, koska ne ovat nimenomaan "ne" kielet, joilla tuota bendailua tulee enimmäkseen harrastettua ( näin yleisesti). ja jos ohuin kieli tuottaa sormille kipua bendata sen kokosävelaskeleen, niin kyllä e paksummat kielet vain sattuvat tuottamaan kahta kauheamman helvetin niille sormille.
 
E:llä on pisin välimatka lapa -> talla, joten se on huomattavasti jäykempi kuin vaikka D. D on myös vähän paksumpi, jolloinka se ei niin helposti nahan läpikään kaivaudu, kun paine jakautuu isommalle alueelle.
Vertaa esim siihen, että koitat tunkaista ihosi läpi terävää tikkua ja sitten paksua oksaa.
 
Myy mulle vahvistin! (ks. Tori-ilmoitukseni)
biibob
11.08.2007 19:54:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E:llä on pisin välimatka lapa -> talla, joten se on huomattavasti jäykempi kuin vaikka D. D on myös vähän paksumpi, jolloinka se ei niin helposti nahan läpikään kaivaudu, kun paine jakautuu isommalle alueelle.
Vertaa esim siihen, että koitat tunkaista ihosi läpi terävää tikkua ja sitten paksua oksaa.

 
Totta on kyllä se, että bendailu ei kannatta olla se ensimmäinen asia, jota alkaa treenata, kun saa kitaran käsiinsä. Koska on totta, että bendaus vaatii sormilta paljon voimaa, sekä sormenpäiden pitää olla jo kovettuneet.
Siinä vaiheessa, kun sormenpäät ovat vahvistuneet tarpeeksi, normaali bendailu ei riko sormenpään nahkaa tai aiheuta muutenkaan erityistä kipua. Toki nahka voi joskus rikkoutua/uusiutua, joka taas on aivan normaalia, koska ihmisen iho on kuitenkin kuluvaa materiaalia ja se uusiutuu toisinaan.
Jos puhutaan siitä, kun aloitetaan bendailun harjoittelu, niin sinä voit tietysti itse kertoa ja kirjoittaa oman näkemyksesi siitä, mitä aloittelijan tulisi treenata aloittaessaan bendailu? Väitätkö, että olisi parempi alkaa bendata 3:lla paksuimmalla kielellä? Toivottavasti et... Koska kuitenkin on aivan selvää, että kun puhumme venytyksistä, niin ohuimmat kielet tulevat olemaan nimenomaan niitä kieliä, joilla suurin osa venytyksistä tapahtuu.
 
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Peku911
11.08.2007 22:24:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taisi Biibob ymmärtää, että aloittelen noita bendejä vasta, mutta olen kyllä harrastanut niitä jo pidemmän aikaa. Hain lähinnä semmoista uutta potkua niitten harjoitteluun..
 
Ja sitten tuohon että sormenpäät "hajoavat". Jos olet soittanut/soitat niin paljon että ovat sormet jo kovat niin ei kyllä pitäisi enää kyllä halkeilla tai sitten hinkkaat sitä kitaraa hullunlailla.=). Voihan se tietysti olla, että eri ihmisellä erilainen iho ja joillakin tietysti voi olla eripaksuinen iho sormissa?
 
Krice
11.08.2007 22:41:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska on totta, että bendaus vaatii sormilta paljon voimaa
 
Ei vaadi jos käyttää tarpeeksi ohuita kieliä. Paksut kielet puolustavat paikkaansa nopeassa tremolo-pickingissä ja matalissa vireissä, mutta herkäksi blues-bendaajaksi pääsee vain käyttämällä ohuita kieliä.
 
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti