Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Blues improvisointia/sooloilua
1 2 3 4 5 6
calf
31.01.2007 21:17:09 (muokattu 31.01.2007 21:17:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz. Jos ajatellaan improvisointitilannetta, niin miten tuo pää->kitara-tapahtuma etenee. Oletko hyräillyt soolon ennen kuin se alkaa vai kehitteletkö ideat siinä soolon aikana? Jos vähän tarkennat tuota. :) Kiitos.
 
There are no wrong notes
kimurantti1
01.02.2007 13:09:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz. Jos ajatellaan improvisointitilannetta, niin miten tuo pää->kitara-tapahtuma etenee. Oletko hyräillyt soolon ennen kuin se alkaa vai kehitteletkö ideat siinä soolon aikana? Jos vähän tarkennat tuota. :) Kiitos.
 
Mä en ole Jucciz, mutta työnnänpä tässä oman lusikkani soppaan. Ennen improvisointia en ole mitään sooloja etukäteen suunnitellut ja hyräillut, vaan nimenomaan ideat tulevat soittohetkellä. Kyse on siitä, että pitää olla ajatuksissaan vähän edellä taustaa. Pitää tietää mitä seuraavaksi tulee, ja mukauttaa soittoaan myös sen mukaan, eikä vain siihen mitä soittohetkellä taustalla tapahtuu.
 
Sitten yleistä imprvisoinnista. Lähestulkoon kaikki fraasit joita kokeneemmat soittajat improvisoivat, on sellaisia, joita he joskus aikaisemmin ovat kelanneet. Ei välttämättä samaan biisiin, taustaan tai edes musatyyliin, mutta jotenkin se motoriikka niiden fraasien soittamiseen hyvän kuuloisesti on hankittu, eikä se ole itsestään tullut.
 
Yleinen harhakäsitys improvisoinnista tuntuu olevan se, että kaikki fraasit joita soittaja soittaa, pitäisi olla sellaisia joita hän ei ole ennen soittanut. Tässä mennään metsään. Improvisointia soitosta tekee spontaanius siinä.
 
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Numb
01.02.2007 14:34:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähestulkoon kaikki fraasit joita kokeneemmat soittajat improvisoivat, on sellaisia, joita he joskus aikaisemmin ovat kelanneet.
 
Jeh. Mutta toisaalta, ei siinä kelaile, että nytpä vetäisen sen lickin, ja sen perään sen yhden toisen. Siinä on päässä joku aihio, jonka hyvät vievät kitaralle, ja sellaise kuin minä yrittävät. Ne aihiot vain tuppaavat olemaan sellaisia, mitä on tullut enemmän tai vähemmän vinguteltua.
 
Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen
Jucciz
01.02.2007 17:24:53 (muokattu 01.02.2007 17:27:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kimurantti tuossa jo vastasikin aika hyvin. En minä sooloa "sävellä" valmiiksi vaan kehitän sitä samalla kun soitan. Kun sointukierto on tuttu, pystyn ajattelemaan yleensä tahdin-pari eteenpäin ja etenen soolossa niin, että ainakin kuulostaa siltä, että tiedän missä mennään. ;)
 
Eli: valikoin lennossa sointukierron päälle juttuja rajallisesta, mutta toivottavasti kasvamaan päin olevasta ideavarastostani - tosin, joskus soitan vahingossa jotain, mitä en edes ajatellut ja joskus seuraukset voivat olla mielenkiintoisia, jopa hyvässä mielessä. Joskus onnistuu hyvin, yleensä suoritus jättää toivomisen varaa. Mutta eipähän käy tylsäksi kun tietää, ettei ole valmis vielä.
 
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
sipee
09.10.2008 16:34:55 (muokattu 09.10.2008 16:36:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Albert King
Freddie King
B.B. King
Eric Clapton
Peter Green
Jimi Hendrix
Stevie Ray Vaughan
Robben Ford
Larry Carlton

 
Yksittäisiä esimerkkibiisejä esim. edellämainituilta artisteilta, missä sooloilua parhaimmillaan? :)
 
...
antnis
10.10.2008 20:37:49 (muokattu 10.10.2008 20:41:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksittäisiä esimerkkibiisejä esim. edellämainituilta artisteilta, missä sooloilua parhaimmillaan? :)
 
Jahas no tähän ihan peruskauraa vähän, pyydän anteeksi mielikuvituksetonta listaa.
 
B.B King - How Blue Can You Get levyltä Live At the Cook County Jail - siinä on kaikki.
 
B.B. King - It's My Own Fault & Sweet Little Angel levyltä Live At The Regal.
 
Albert King - Blues Power levyltä Live Wire/Blues Power.
 
Freddie King - Have You Ever Loved A Woman, youtubesta löytyy Ruotsissa kuvatulta keikalta 1973 todella kova versio.
 
Eric Clapton - Levyltä John Mayall's Bluesbreakers with Eric Clapton esim. Have You Heard, Hideaway, Stepping Out, Double Crossing Time
 
Peter Green - John Mayallin levyltä Hard Road esim. Supernatural, So Many Roads. Fleetwood Mac - Need Your Love So Bad, Albatross, I Loved Another Woman.
 
Jimi Hendrix - Red House levyltä Stages, San Diego '69
 
Sit väsähdin :)
 
Noh loppuun bonuksena pari omaa suosikkia:
Fabulous Thunderbirds - Full Time Lover levyltä Girls Go Wild
Rolf Wikström - Jag Älskar Dig Andå Levyltä Magaza Stomp, Som Vattnet Flyter I Floden levyltä ...det Här Är Mitt Liv.
 
--Tomppa--
11.10.2008 17:31:41 (muokattu 11.10.2008 17:33:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainataas nyt tätä ketjua mun kysymykselleni.
 
Tässä on nyt parisen vuotta tullut soiteltua kitaraa ja teoriaa on siinä sivussa tullut jonkin verran sisäistettyä. Osaan siis valita teoriassa "oikean" asteikon perustaustan päälle. Ongelma on vain siinä, että lähes aina kun improvisoin, sooloiluni tuntuu menevän aina joko a) Yhden aseman hinkkaukseksi edestakaisin b) samojen fraasien toistoksi tai c) päämäärättömäksi otelaudalla pyöriväksi haahuiluksi, koska yritän päästä irti kohdasta a.
 
Noista huolimatta se tärkein ongelmani taitaa kuitenkin olla seuraava: En pysty hyräilemään/ajattelemaan mitään melodiaa kun pitäisi improvisoida tai kun kitara on kädessä. Niinpä vain sormet käyvät (kohta a). Jos löydän sitten vahingossa kivan pikku lickin rupean hinkkaamaan sitä yhä uudestaan ja uudestaan (kohta b). Lopulta koitan vittuuntuneena saada jotain ideanpoikasta koittamalla jotain uutta joka johtaa kohtaan c, josta saatan päästä takaisin kohtaan b.
 
Olen treenaillut hitaiden nauhojen päälle, olen treenaillut nopeiden nauhojen päälle, olen kuunnellut omasta mielestäni suht monipuolista musiikkia (joskin se David Gilmour -tyylinen matsku on ehkä lähinnä sydäntä) sekä olen koittanut opetella irtolickejä, mutta aina tulee vaan se äärimmäinen turhautumisen tunne kun ei saa noita siirrettyä käytännön tekemiseen. Silloin tällöin tosin iskee inspis ja kamaa syntyy tuosta noin vaan. Kuitenkin nämä tilaisuudet ovat erittäin harvassa.
 
Mitenkä siis te olette päässeet improilun makuun oikeen kunnolla? Treeniähän se tietenkin vaatisi, mutta en oikeen usko että A-pentatonisen edestakaisin jauhaminen tuottaa tuloksia. Siksipä olisi kiva saada jotain pikku treenejä joilla voisi vähitellen tuoda päähän ideoita sekä taitoa jolla tuoda ne otelaudalle.
 
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
Jzci
11.10.2008 18:14:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkä siis te olette päässeet improilun makuun oikeen kunnolla? Treeniähän se tietenkin vaatisi, mutta en oikeen usko että A-pentatonisen edestakaisin jauhaminen tuottaa tuloksia. Siksipä olisi kiva saada jotain pikku treenejä joilla voisi vähitellen tuoda päähän ideoita sekä taitoa jolla tuoda ne otelaudalle.
 
Koitappa ihan säveltämällä säveltää kitarasooloja jonkun taustan päälle. Otat vaikka jonkun sooloskabataustan, analysoit että mitä siinä tapahtuu ja alat säveltämään. Itse olen treenimielessä harrastanut tuota ja kyllä sieltä aika paljon on ideoita jäänyt päähän joita hyödyntää sitten improvisoinnissa.
Jucciz
11.10.2008 18:27:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lyhyesti: älä yritä soittaa skaaloja, asemia tai patterneja. Koeta vaikka väkisin kehittää melodioita. Melodisuus on mielestäni soolosoiton tärkein ominaisuus. Hyvät melodiat ovat rytmin ja sointujen ohella tärkeintä, mitä musiikissa on.
 
MadMatt
11.10.2008 19:03:43 (muokattu 11.10.2008 19:04:52)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkä siis te olette päässeet improilun makuun oikeen kunnolla? Treeniähän se tietenkin vaatisi, mutta en oikeen usko että A-pentatonisen edestakaisin jauhaminen tuottaa tuloksia. Siksipä olisi kiva saada jotain pikku treenejä joilla voisi vähitellen tuoda päähän ideoita sekä taitoa jolla tuoda ne otelaudalle.
 
Ota riskejä, Soita rohkeasti väärin ja "vääristä" asemista. Rakentele teemoja ja melodioita, Älä arvostele liikaa omaa soittoasi soittaessasi. Äänitä, Analysoi ja sisäistä hyvät ideat.
 
Nothin' but the blues
MaQ
11.10.2008 19:12:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juups tuo kuuntelu on hyvä juttu, saa ihan eri käsityksen siitä miten se juttu meni
kun soittamisessa kuitenkin keskittyy enempi soitaamiseen ja miettimään seuravaa
juttua mitä vetäs.
 
Just tuossa vetasin 5min blues jamtrakin päälle ja nyt sitten analysoidaan :)
Hauskasti kuulee kun munkin varsin rajallinen ideavarasto on lujilla jo tuo 5 min
aikana, meinaa puutua jo kun ideat välillä hukassa.
 
Zeeboo
11.10.2008 19:30:49 (muokattu 11.10.2008 20:14:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edellä oleviin lisäksi:
 
Aika usein käydään miettimään, että mitä lisää, kun ideat käy vähiin. Entä jos kokeilisit toista suuntaa: vähennä ääniä.
 
a) Yhden aseman hinkkaukseksi edestakaisin
Pakota itsesi ulos siitä yhdestä asemasta.
 
en oikeen usko että A-pentatonisen edestakaisin jauhaminen tuottaa tuloksia
mutta kun sen hinkkauksen lopettaa ja alkaa miettimään tekemisiään, niin saattaa tulostakin tulla.
 
Simppeli konsti:
 
Mollipent. = 5 ääntä. Tämän voi purkaa viideksi eri sormitukseksi. Puretaan ja rajoitetaan:
 
Hajoitetaan tämä

e---|-R-|---|---|-o-|---|---|---|---|---|
h---|-o-|---|---|-o-|---|---|---|---|---| 
g---|-o-|---|-o-|---|---|---|---|---|---| 
d---|-o-|---|-R-|---|---|---|---|---|---|
a---|-o-|---|-o-|---|---|---|---|---|---|
e---|-R-|---|---|-o-|---|---|---|---|---|

 
Näihin:

e---|---|---|---|-o-|---|-o-|---|---|---|---|---|---|
h---|---|---|---|-o-|---|-R-|---|---|---|---|---|---| 
g---|---|---|---|---|-o-|---|---|---|---|---|---|---| 
d---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
a---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
e---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
 
e---|---|---|---|---|---|-o-|---|-o-|---|---|---|---|
h---|---|---|---|---|---|-R-|---|---|-o-|---|---|---| 
g---|---|---|---|---|---|---|---|-o-|---|---|---|---| 
d---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
a---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
e---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
 
e---|---|---|---|---|---|---|---|-o-|---|---|-o-|---|---|---|
h---|---|---|---|---|---|---|---|---|-o-|---|-o-|---|---|---| 
g---|---|---|---|---|---|---|---|-o-|---|-R-|---|---|---|---| 
d---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
a---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
e---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
 
e---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|-o-|---|-o-|---|
h---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|-o-|---|-o-|---| 
g---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|-R-|---|---|-o-|---| 
d---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
a---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
e---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|

 
Tule ulos siitä "peruslootasta". Eli kokeile operoida vain kolmella ylimmällä kielellä sellaisessa asemassa, joka on ennestään "vieras". Nyt et oikein voi soittaa niitä samoja likkejä kuin ennen. Rakenna kolmella, neljällä äänellä melodioita. Älä kokeile (vielä) nopeusennätyksiä.
 
Kokeile soittaa pelkästään yhdellä kielellä. Nyt ei vanhat likit taatusti toimi. Tämä siis aivan vakavissaan ehdotettuna.
 
Lisää väriä:
 
Mollipentatoninen on käypäinen kalu moneen paikkaan, mutta parilla lisukkeella siitä tulee varsinainen monitoimikone:
 
Sointuäänet: Tähtää melodiassa sointuäänille. "Peruslootaan" merkittynä 7-soinnun sointuäänet. Kokeile lopettaa fraasit näihin (siis silloin kun tuollainen sointu on alla)

e---|-R-|---|---|-o-|--
h---|-5-|---|---|-7-|-- 
g---|-o-|-3-|-o-|---|-- 
d---|-7-|---|-R-|---|--
a---|-o-|---|-5-|---|--
e---|-R-|---|---|-o-|--

7:n viljelyn kanssa kannattaa vähän nuukailla, se kun enteilee soinnun vaihtoa. Kokeile: alle soimaan A7 => D7, soita melodiaääneksi pelkkä G-ääni A7:lle ja soinnun vaihtuessa F#. Tadaa! Soitit juuri luontevan melodiakulun, joka ilmensi alla soivaa harmoniaa. Käytetään tästä vaikka "tension - release" nimitystä.
 
Tämä on yksi maali: Sointujen vaihtuminen pitäisi "kuulua" melodiasta ilman komppiakin.
 
Mollipent/w 6, tai molli-kuutospentatoninen tms. Tämän voi nimetä monella tavalla:

A perusäänenä             D perusäänenä:
e---|-R-|---|---|b3-|--   e---|-5-|---|---|-7-|--
h---|-5-|---|-6-|---|--   h---|-9-|---|-3-|---|-- 
g---|b3-|---|-o-|---|--   g---|-7-|---|-R-|---|-- 
d-6-|---|---|-R-|---|--   d-3-|---|---|-5-|---|--
a---|-o-|---|-5-|---|--   a---|-R-|---|-o-|---|--
e---|-R-|---|---|b3-|--   e---|-o-|---|---|-o-|--

Jos tuo edellinen toimi vaikka A7:ssa, niin kokeile tätä D7:lle (samassa asemassa kuin tuo edellinen, vain yksi ääni muuttuu). Tai yleensä IV asteelle bluesissa (toimii tämä I-asteellakin oikein hyvin). Pura tämä samalla tavalla kuin mollipent. tuossa ylempänä. Tämä on sellainen "Robben Ford - pentatoninen". Jos et tunne äijää, niin tutustu. Kannattaa.
 
Helppo sanoa: Rakenna sooloon selkeä kaari: alku, keskikohta ja loppu. Älä tuhlaa kaikkia paukkuja ekaan frasiin. Kiinnostavin juttu kannattaa säästää sinne loppuun, huipentaa se soolo, kasvattaa jännitettä joka purkautuu lopussa...
 
Jne, jne...
 
Eiku työtä & pähkäämistä ja varsinkin soittamista. Ei skaalojen ja patternien edestakaisin hieromista.
 
Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Jaqqi1991
11.10.2008 19:32:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ketjun aloittajana olen oppinut improvisoimaan paremmin juurikin apinoimalla sooloja levyiltä. Ensin plokkaat jonkun soolon ja harjoittelet koko soolon eri asemista, niin oppii nuo hyvät likit myös muualta kuin siitä perus 6-kieleltä lähtevästä boksista. Niistä likeistä on myös hyvä keksiä paljon eri variaatiota. Kannattaa myös miettiä miksi se likki kuulostaa hyvältä juuri sen taustan päälle. Näin kehittyy sanavarastoa, eikä soitto jää junnaamaan pariin tuttuun likkiin
 
We may be humans, but we're still animals
--Tomppa--
11.10.2008 20:20:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vautsi, tulipas paljon vastauksia parissa tunnissa, siitä kiitokset : )
 
Paljon hyviä juttuja on tullut, osan olen tiennyt jo ennenkin, osa oli mulle uusia ideoita. Nyt kuitenkin reenaamaan ->
 
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
--Tomppa--
11.10.2008 20:54:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tjuu, olisin voinut koittaa laittaa vieläpä soittonäytettä tuon uusimman sooloskabailun päälle, mutta en saa sitä ladatuksi joten se siitä sitten : )
 
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
Kisma
24.10.2008 15:45:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lueskelin tätä aihetta, enkä tienny bluesista sitä ennen mitään. En oikeen nytkään. Mistä mun kannattaisi aloittaa koko höskä? Lainasin kirjastosta Louhensuon Blues Stationin siitä soittanu pari ekaa ja tykästyin tähän blues-tylliin totaalisesti! Mistä voi tehdä noita omia pikku improja? Saako jostain noi skaalat? En tiiä kitaran teoriasta paskaakaan. (Se on harjottelussa) Antakaa vähän neuvoja, oon ihan pihalla!
 
kimurantti1
24.10.2008 18:11:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lueskelin tätä aihetta, enkä tienny bluesista sitä ennen mitään. En oikeen nytkään. Mistä mun kannattaisi aloittaa koko höskä? Lainasin kirjastosta Louhensuon Blues Stationin siitä soittanu pari ekaa ja tykästyin tähän blues-tylliin totaalisesti! Mistä voi tehdä noita omia pikku improja? Saako jostain noi skaalat? En tiiä kitaran teoriasta paskaakaan. (Se on harjottelussa) Antakaa vähän neuvoja, oon ihan pihalla!
 
Paras tapa opiskella aihetta on kahlata vaan sitä Blues Stationia eteenpäin. Ennen kuin on edes jonkin verran tyylinmukaista sanavarastoa, mistään skaalojen opettelusta ei ole juurikaan hyötyä. Minä suosittelen Robben Fordin levyjä. Siellä on todella hyvää ja selkeää soitantaa, ja kun Blues Station on kahlattu läpi, nini simppelimpiä Fordin juttuja vaan plokkaamaan. Sitten kun olet jonkin verran opetellut kipaleita, alkaa toivottavasti ne oikeasti olennaisimmat jutut olla näpeissä, minkä jälkeen kantsii skaaloihinkin alkaa perehtyä enemmän.
ravensoul
24.10.2008 19:53:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboolle plussaa notta paukkuu. Niin hyvä kirjoitus, että jos voisi niin sataisi useampia ynnäysmerkkejä. Täsmälleen samoja ongelmia pitkään itselläki ollu kuin mitä Tomppa tuossa esitti ja lisäksi täydellinen laiskuus iskeny treenaamisen, kun tuntuu että polkee vaan paikallaan. Jospa tuosta saisi ammennettua uutta puhtia kaavoihin kangistumista vastaan.
 
MadMatt
24.10.2008 20:45:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras tapa opiskella aihetta on kahlata läpi hyviä blueslevyjä. Ei bluesia kirjoista opita paitsi jos haluut tulla sellaiseksi mukamas oikeesti hyväksi bluesmuusikoksi joita maailma on väärällään.
 
Nothin' but the blues
kimurantti1
24.10.2008 22:38:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

läpi hyviä blueslevyjä. Ei bluesia kirjoista opita paitsi jos haluut tulla sellaiseksi mukamas oikeesti hyväksi bluesmuusikoksi joita maailma on väärällään.
 
Ootko tutustunut siihen Blues Stationiin? Se on siis Harri Louhensuon tekemä opus, josta löytyy parikymmentä sooloetydiä, joissa on aika paljon nimenomaan bluesille haiskahtavaa sanavarastoa hyvin soitetun levyn kera, josta löytyy niin itse etydit kuin taustaraidatkin. Ennen kuin aloittelevan kitaristin korvat on kehittyneet plokkailun edellyttämälle tasolle (mikä voi blueskontekstissa usein hyvin vapaan rytmiikan käsittelyn takia olla yllättävän vaikeaa), on Blues Station hyvä tapa päästä nopeasti kiinni itse soittamiseen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «