Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lapsen opettaminen
1 2 3
DigiDrummer
27.10.2006 11:22:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saatiin viimein vaimon kanssa aikaiseksi hommata 11 vuotiaalle pojalle eka akustinen. Tarkoitus olisi opettaa itse alkuun ja katsoa jaksaako innostus pitää ja sen jälkeen laittaa jäppinen opettajalle tai musiikkiopistoon.

Onko jollain kokemusta miten tuon ikäistä lasta kannattaisi lähteä opastamaan? Itsellä ei ole kitaristitaustaa, vaikka soittelenkin akustista ja nykyään myös kopio LP:a, mutta osaan tietenkin soittaa sen verran että pystyn antamaan perusteet, opettamaan virittämisen, otteet ja rytmin perusasiat.

Annoin tuossa eilen tehtäväksi itse piirtää sapluunaan kirjasta haettuja perusotteita. Sen olen huomannut toimivaksi ratkaisuksi, koska ensin ote luetaan, sitten piirretään viivastolle ja sen jälkeen treenaataan. Se tavallaan jää samalla paremmin kuvamuistiin. Ja nää tän ikäisethän imuroi asioita kuin sienet. Kielten nimet ja virittämisen perusteet 5. nauhalta jäivät kahden toiston jälkeen muistiin.

Eli vinkkejä kuultas mielellään. Kitarana täysikokoinen akustinen nailonkielinen versio. En halua vielä suositella plekua mutta jos joku on valmis perustelemaan sen käyttöä niin fine..

Guitarhell
27.10.2006 11:28:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis haluatko hänen oppivan klassista vai "pop/jazz" kitaraa?

...mutta hei, nou kään duu!
milkman
27.10.2006 11:53:32

Itse, kun olin töissä ala-asteella kouluavustajana niin minua pyydettiin, jos voisin opettaa pari kutosluokkalaista alkuun kitaransoitossa, kun se heitä niin paljon kiinnosti.

Itse olen itseoppinut kitaristi enkä tosiaan tiedä mitään hyviä metodeja, mutta tärkeintähän tuon ikäisellä on se innostus. Elikkä kannattaa ehkä kysellä häneltä mikä häntä kiinnostaa kitaransoitossa ja että mitkä ovat hyviä biisejä jne. Kun käy ilmi jokin hänen mielestään kiva kappale niin voitte yhdessä opetella vaikka sitä biisiä vapaasti mukaillen.

Nämä kutosluokkalaiset tykkäsivät hevistä :P joten opeteltiin sitten aluksi smoke on the waterin main riffi, hehehe...siitäkös pojat innostuivat ja toinen osti viikon sisällä oman kitaran :)

Kun innostusta on niin ehkä sitten voi alkaa pänttäämään noita teorioita ja perustaktiikoita enemmänkin, en tiedä. Eli oma (ehkä huono) neuvoni on, että antaa pojan aluksi vain leikkiä ja rämpytellä omiansa ja jotain häntä kiinnostavia asioita. :/

"Voi poloinen, päiviäni, lapsi kurja, kulkuani! Jo olen joutunut johonki: iäkseni ilman alle, tuulen tuuiteltavaksi" >:D
Demo Harrison
27.10.2006 13:11:06

Muistelen lämmöllä faijani kitaraopetusta sieltä jostakin kolmenkymmenen vuoden takaa. Faija piirteli papereihin sointutaulukoita ja kirjoitteli tabulatuuriin melodioita tyyliin Tom Dooley, Oh Susanna, Aaveratsastajat jne. Tykkäsin kovasti nimenomaan noista länkkärilauluista. Faija osasi vähän nuotteja, mutta oli opetellut korvakuulolta suosikkisävelmiään. Siinä sointukorvani ja rytmitajuni kehittyessä komppasin kitaralla ilomielin kaikkea mitä faija soitteli toisella kitaralla tai huuliharpulla. Sitten vanhempani rohkaistuvat ostamaan mulle parempia kitaroitakin, huomattuaan soittoinnostukseni olevan vakavasti otettavaa laatua. Toki oli hyväksi päästä leikkimään silloin tällöin itsekseenkin kitaran ja jonkun kasettimankan kanssa. Ehkä siinä leikissäkin sai joskus jonkun hyvän ahaa-elämyksen. Oikeastaan leikkiähän tämä musiikkitouhu on mulle edelleen. Oma poikani täytti hiljattain yhden vuoden. Saa nähdä kiinnostuuko joku päivä iskänsä kitaroista...

Antti1
27.10.2006 13:32:19

Kannattaa pitää mielessä, että lyhytpinnainen isä opettamassa lastaan soittamaan puoliväkisin on tehokkain tapa tappaa soittointo heti alkuunsa. Mulla on kokemusta. Tuon jälkeen mentiin yksityisille tunneille ja sitten vasta alkoi homma maistua.

Ei kannata odottaa tuon ikäiseltä heti liikoja, joskus tulee sellaisia suvantovaiheita, eikä soittointo ole ihan 24/7 luokkaa. Vaikkei kitara siis soi jatkuvasti, ei se vähennä soittamisen merkitystä nappulalle. Herneitä ei siis kannata vedellä nenään, vaikka kitara lojuisikin vähän turhanpanttina toisinaan.

Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
oiva tumpeloinen
27.10.2006 13:48:48

Kannattaa pitää mielessä, että lyhytpinnainen isä opettamassa lastaan soittamaan puoliväkisin on tehokkain tapa tappaa soittointo heti alkuunsa. Mulla on kokemusta. Tuon jälkeen mentiin yksityisille tunneille ja sitten vasta alkoi homma maistua.

Tämä on muuten aika tärkeä asia tiedostaa heti alkuunsa. Mulla itsellä on kohta vaihe, että voisi alkaa enemmänkin seurata kakaroiden innostusta soittamiseen. Mä en vain ole vielä täysin selvittänyt itselleni, että onko musta varmasti opettamaan tarpeeksi kärsivällisesti ja innostavasti heitä.

Jos kuitenkin päättää itse opettaa, niin tulikin tuo innostavuus mainittua jo aiemmassa kirjoituksessa. Mielestäni ei ole yhtään huonompi tapa lähteä jonkin oppilasta kiinnostavan biisin pohjalta harjoittelemaan. Biisiin pitää kuitenkin harjoitella siihen tarvittavat sointuotteet, soittaa melodia ja sitä kautta voi opettaa vaikka asteikkoa, jota biisissä käytetään.

Apricot
27.10.2006 14:05:39 (muokattu 27.10.2006 14:06:42)

...että lyhytpinnainen isä opettamassa lastaan soittamaan puoliväkisin...

Tai "auttamassa" lukion matematiikan tehtävissä:)

Oman lapsen opettamisessa tulee ongelmaksi se, että opettaja - oppilas -suhde ei ole puhtaasti vain se, vaan se on kuitenkin isä - lapsi -suhde. Kannattaa siis suhtautua touhuun samalla tavalla kuin vaikkapa ongella käymiseen lapsen kanssa - isä tekee edellä ja lapsi matkii.

Itsellä on ollut muutama 10 - 11 v. oppilas. Soittamisen pitää olla lasten kanssa tekemispainotteista, ei niinkään tietopainotteista. Jos lähdetään nollasta, on paras opetella kaikenlaisia yhden tai kahden kielen melodioita. Tuttuja melodioita paljon, ja tietysti sointuja. Avosoinnut helpoimmasta vaikeaan ovat yleensä Em - Am - Dm - vastaavat duurit - G ja C. F on useimmiten ensimmäinen hankala sointu. Kvinttiotteen voi näyttää melko aikaisessa vaiheessa. Se toimii pohjana barre -soinnulle, mutta barre taas vaatii riitävästi sormivoimia.

Plektran käyttö kannattaa ottaa alusta asti mukaan. Plekulla voi treenata edestakaista näppäilyä yhdellä kielellä, ja sitten sointurämpytystä.

Biiseistä kannattaa näyttää lyhyitä pätkiä, ja tarvittaessa yksinkertaistaa kitaraosuuksia. Paljon vain yhdessä soittamista, ja samoja asioita uudelleen ja uudelleen, ikään kuin oltaisiin juniori-jalkapalloharjoituksissa.

Jos katsoo tarpeelliseksi näyttää vaikkapa duuriasteikon, kannattaa se aluksi opetella yhdellä kielellä eli vapaasta kielestä 12. nauhaan ja takaisin.

"I got the Pieksämäki railway station blues."
gorgonoidi
27.10.2006 15:07:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huh! Luin että lapsen lopettaminen :) Jatkakaa...

Hyvä musiikki ei noudata genrerajoja
Stratocaster_90
27.10.2006 15:22:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huh! Luin että lapsen lopettaminen :)

Ei. Silloin postaus olisi ollut tuolla "Keskustelua raskaammasta musiikista"

=)

cbs
27.10.2006 17:38:35

Meidän 9-vuotias naskali aloitti nyt syksyllä kitaransoiton ja alusta asti oli selvää, että aloitetaan oikean opettajan kanssa, kuten poika itse halusi. Tämä on tietysti kaikilla yksilöllistä. Itse osaan kyllä soittaa, mutta minusta ei vaan ole opettajaksi. Teoria ei ole vahvin laji ja isän auktoriteetti ei meillä soiton opastuksessa riitä, vaan kaikki muu tuntuu silloin kiinnostavan, ymmärrettävästi. Halusin myös, että poika lähtisi puhtaalta pöydältä niin teorian kuin tekniikankin osalta, koska meillä olisi mennyt niin, että älä tee niin kuin minä teen vaan niinkuin sanon.

Oppaana on iän ikuinen, mutta toimiva Hal Leonard/Will Schmidin Kitarakoulu. Hintaa oli reilu kakskymppiä. Kitarana juniorimallin akustinen. Normaalikokoinen kun ei mahdu pojan syliin. Kitara ei ole kummoinen, mutta ei kuitenkaan tapa harrastusta. Jos siltä tuntuu voin kuitenkin hommata myöhemmin paremman.

Poika käy siis kansalaisopistossa, johon voi olla vaikea päästä, mutta meillä onni suosi. 20 minuuttia yksilöllistä opastusta viikossa ja reenailut kotona päälle. Kehitys on kyllä tämän ikäisillä huikeaa, jos itseensä vertaa. Ja tosiaan se harjoittelu on tässä vaiheessa todella vähäistä. Edetään sitä mukaa kuin edetään. Hyvä että kuitenkin haluaa soittaa. Meillä se on selvästi itsetuntokysymys. Haluaa tehdä jotain mitä ihan kaikki muut ei osaa.

Pande
27.10.2006 18:06:50

Oma kohta 3kk tytär osaa jo katsella kitaraa ihailevasti, sekä itkeä/iloita erilaisesta musiikista... nuorena se on vitsa väännettävä ;)

"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa." Les Partisans de la Grotte Pompeux #5
oiva tumpeloinen
27.10.2006 20:29:14

Oma kohta 3kk tytär osaa jo katsella kitaraa ihailevasti, sekä itkeä/iloita erilaisesta musiikista... nuorena se on vitsa väännettävä ;)

Totta. =)

Mutta odotapas reilu vuosi eteenpäin, kun ei tytölle enään riitäkään pelkkä katselu. Tulee UV:lle kova kiire laukkuun...... ;)

Juniper
27.10.2006 23:19:27

Juu. Oma kohta 2 vee poitsu jo harjoittelee lavaposeerausta v-ukulelen kanssa :D
Kaulankin se jo kerkis siitä kerran katkaisemaan, kun piti henkkaa matkia......

rheinone
27.10.2006 23:42:23

lavaposeerausta v-ukulelen kanssa

Hetken jo luulin ett toi v-ukulele on joku tuhma sana.

12 vuotias tytär lähti omasta aloitteestaan kitaratunneille kaverinsa kanssa. Hieno homma, ajattelin, ja hankin harrastukseen kunnollisen soittimen oikein mielelläni. Yllätyksekseni musiikkikoulussa harjoitellaan ekoina piiseinä Green Day:tä, Leevi & the Leavings:iä ja Metallica:a. Innostusta riittää: Mahtavaa!

Itse sain ekan kitaran rippikoululahjaksi vanhemmiltani. Aivan helvetin hieno homma näin jälkikäteen ajateltuna. Mutta kauhulla ajattelen skenaariota jossa faija olisi opettanut mulle soiton alkeita. Itekseni rämpyttelin ja opin bändikavereilta mitä opin.

All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll.
rainmaker
28.10.2006 00:51:26

Itse, kun olin töissä ala-asteella kouluavustajana niin minua pyydettiin, jos voisin opettaa pari kutosluokkalaista alkuun kitaransoitossa, kun se heitä niin paljon kiinnosti.

Miulla on smoke on the waterin riffiä myöten samanlaisia kokemuksia. Luulisin, että ihan alussa tärkeetä on saada niitä onnistumisen kokemuksia. Just tuollaset smoke on the waterin tyyppiset helpot pätkät on omiaan tähän tarkotukseen. Lapsi saa soittamisesta sellasen kuvan, että eihän tää niin vaikeeta olekaan, kun minäkin osaan soittaa jotain ja se kuulostaa samalta ku levyllä.

"Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz
drlecter
28.10.2006 00:52:08

Sunnuntaina tämä shredderi täyttää kolme viikkoa.
http://koti.mbnet.fi/nomeband/muut/shredder.jpg
Pande
28.10.2006 15:57:31 (muokattu 28.10.2006 15:57:57)

Sunnuntaina tämä shredderi täyttää kolme viikkoa.
http://koti.mbnet.fi/nomeband/muut/shredder.jpg

Woo :D Miksen tuota ite keksiny. (Toisaalta jos tuollasen kuvan ottaa niin kohta on ehkäpäkenties sossuntädit ovella katsomassa miten se arki sujuu :)

E: niin ja onnittelut, mikäli oma tenava.

"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
RocknRoll
28.10.2006 17:13:02

Hmm. Eikö se olisi parasta jos lapsi oma-aloitteisesti haluaa oppia jotakin harrastusta eikä iskän mielihaluista.

kimurantti1
28.10.2006 17:22:08 (muokattu 28.10.2006 17:28:48)

Hmm. Eikö se olisi parasta jos lapsi oma-aloitteisesti haluaa oppia jotakin harrastusta eikä iskän mielihaluista.

Vanhemmilta ja kavereilta ne virikkeet ja ideat tuossa iässä kuitenkin tulevat. Mun mielestä on vaan hyvä tarjota lapselle virikkeitä, tässä tapauksessa musikkia, josta iskäkin on ilmeisesti nauttinut jo pitempään - ties vaikka tenava innostuisi. Mistään monen tunnin pakkotreeneistä tässä ei kuitenkaan ollut kysymys.

Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
RocknRoll
28.10.2006 17:52:19

Totta kyllä, meikäläinen passivoitui kohtalaisesti saatuaan Nintedo 8 bit. Eipä silti mikä mäkin olen tuomitsemaan, olen itse ajatellut soitinta tunkea mahdollisen lapsen käteen sitten joskus.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti