Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Omien biisien teko
1 2 3 4 5 6
Highway Star
27.06.2006 21:53:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin. onko teillä mitään kikkoja biisien tekemiseen..multa kyllä tekeminen onnistuu ja osaan kaikki teoriat ja oon tehny pari hyvääki mut jotkut pystyy säveltää biisin 5 minassa :0.. ja siitä tulee vielä hyvä.. kateeks käy

hullu_ukko
27.06.2006 22:01:39 (muokattu 27.06.2006 22:09:42)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras vinkki: Älä yritä väkisin. Biiseistä kuuluu aina läpi jos ne on väkisin tehty.

E: Pari omaa koetin joskus väkisin säveltää ja miltä ne kuullostivat?
Voin sanoa vain kaksi sanaa: Tikku paskassa.

Pelkkiä samoja vitossointuja eri järjestyksessä sain väkisin aikaiseksi.

''Mulla on työ/palkka -suhde aika hyvä, kun vehkeet pysyy kunnossa :P '' -Noir
apenaattori
27.06.2006 22:03:51 (muokattu 27.06.2006 22:04:55)

Paras vinkki: Älä yritä väkisin. Biiseistä kuuluu aina läpi jos ne on väkisin tehty.

Aivan. Ja sitten jos haluat nopeasti jotain aikaiseksi, niin yksi ihan hyvä konsti tehdä rock-biisi voisi olla ottaa joku klassinen bluesriffi ja tehdä siitä rockimpi. Sitten vaikka pistät sen riffin soimaan ja improat melodian. No joo, enpä ole paras kaveri neuvomaan kun sävellettyjä kappaleita on takana tasan yksi.

Voi myrkky.
Juuho
27.06.2006 22:04:46

Eipä siinä mitään kikkoja ole. Ne vaan tulee jotenkin. Itse yleensä soittelen kitaralla kaikenlaisia kuvioita ja yritän kehitellä omia riffejä/sointukulkuja. Joskus ne kuulostaa hyvältä ja joskus vähän vähemmän hyvältä.

saamaton123
27.06.2006 22:11:53 (muokattu 27.06.2006 22:17:11)

Soittele niitä omia juttuja vaan niin paljon ku mahdollista. Hyräile päässäsi juttuja ja sen jälkeen opettele soittamaan niitä. Soittaessasi yritä kuvitella päässäsi isompaa kokonaisuutta, kuin vain yhtä tai kahta riffinpätkää, näin itse ainakin olen saanut vältettyä sitä, että ei tule vain riffiä riffin perään ja säilyy ns. punainen lanka siinä.

Yks mikä on hyvä, niin nauhoittele niitä ja jos ideat loppuu kesken niin kuuntele vaikka joskus myöhemmin uudestaan saatat innostua uudelleen. Musta ei kannata sen suurempia kitarataitoja, sooloja ja ylivaikeita riffejä kikkailla ja kehitellä ennen kuin sulla on kuva siitä biisin rakenteesta, muokkailee niitä mausteita sitte myöhemmin, koska kukaan muu paitsi sinä itse ei halua kuulla sun soittavan esim 5 minuuttia sooloa. Näin mulla ainakin tuntuis parhaiten toimivan. Kai sekin on yksilollistä.

Soittele omia juttuja ja luota omaan korvaasi. Siinä toi koko bullshitti yhdessä lauseessa!!

Saddamize!
Teemu K.
27.06.2006 22:16:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntele musiikkia paljon ja monipuolisesti.

Kun tehdään kompromissi kukaan ei ole tyytyväinen.
simon cykkeli
05.07.2006 19:35:29

Pelkkiä samoja vitossointuja eri järjestyksessä sain väkisin aikaiseksi.

Kohtalo toveri?

Mulla on ihan sama juttu jokaainut kertakun yritän tehdä biisin niin en saa muuta kun about 4-5 vitossoinnun kuvion aikaseksi. Ei se paljon jaksa kiinnostaa....

Kyllä hevilllä lähtee!
bluesteel
05.07.2006 19:41:35 (muokattu 05.07.2006 19:42:17)

Kyllä itsekin pystyn biisin säveltämään 5 minuutissa ja jopa ihan ''hyvänkin''. Mutta en tee biisejä, jos ei ole mitään sanottavaa. Mielestäni musiikilla pitää olla joku sanoma, vaikka olisi instrumentaaliakin.

Thet
05.07.2006 19:48:56

Kohtalo toveri?

Mulla on ihan sama juttu jokaainut kertakun yritän tehdä biisin niin en saa muuta kun about 4-5 vitossoinnun kuvion aikaseksi. Ei se paljon jaksa kiinnostaa....

Oon tehny kaks biisiä bändille ja molemmat biisit menee vitossoinnuista paitsi toisen introssa on jotain muutakin. Ja ihan hyvältä ne kuulostavat, mutta kyllä se vähän ottaa päähän kun kaikki biisit mitä yrittää tehä on vitossoinnuista.

Meiän musiikki on vähän sellasta punkahtavaa joten kai siinä sitten pääosassa on ne vitossoinnut.

Paska homma, mutta tulipahan tehtyä.
Joees
05.07.2006 22:03:12

Kuunnelkaa mitä soi päässä ja soittakaa se. Se on vähän sama kuin levyltä opettelisi kuuntelemalla jonkun biisin. Heleppoo ko heinän teko on biisien tekeminen on siinä mielessä. Muuta se ei vaadi. Toinen juttu jo onkin saako niitä ideoita soitettua. Siksi ehkä moni täällä paasaakin miksi korvaa kannattaa reenata. Uskokaa tai älkää.

Joskus saan tehtyä biisin viidessä minuutissa, joskus menee tunti, joskus viikko ja joskus vuosi. Riippuen mistä roikkuu. Tässä taannoin tuli taas kaupassa idea, soi koko perhanan biisi päässä. No siinä ei kauaa mennyt ja se oli tehty. Yhtä mä oon pitänyt takataskussa vuodenpäivät. Ei oo juurikaan kehittynyt mihinkään fiksuun suuntaan se.

Omat biisit syntyy joko niin että ne soi päässä. Tai jossain päästä soivasta ideasta jonka sitten yritän synnyttää loppuun asti. Jos ei toimi niin kokeillaan bändin kanssa jammailla. Jos ei synny niin olkoon, kokeillaan sitä joskus uudestaan. Usein jammaillaan jotain ja siitä syntyy biisi. Improvisaatio on tiukka juttu. Se, että kuulee päässä jotain ja saa sen ulos sieltä, on vieläkin tiukempi juttu. Sillon on oikeastaan mahdollista tehdä mitä vaan taidon ja tekniikan puitteissa.

Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
Jake.e
05.07.2006 22:19:29

Kuunnelkaa mitä soi päässä ja soittakaa se. Heleppoo ko heinän teko on biisien tekeminen on siinä mielessä. Muuta se ei vaadi. Toinen juttu jo onkin saako niitä ideoita soitettua. Siksi ehkä moni täällä paasaakin miksi korvaa kannattaa reenata. Uskokaa tai älkää..

Itellä ainakin tulee niinku apteekin hyllyltä ne ideat ja siitä riffiksi. Soittanut jo niin paljon ilmeisesti korvakuulolta ja tuntee jo oman tyylinsä niin tuo idean siirtäminen riffiksi ei ole vaikeaa.

Parhaat ideat tulee kahdella tavalla. Kuuntelemalla kaikenlaista musiikkia ja sitten yhtäkkiä naps päässä soi kuningas riffi. Toinen tapa on tietenkin kävelyreissu talvella.

Jerk.
bluesteel
06.07.2006 11:24:23

Pari vinkkiä:

a) Hyvässä biisissä ei tarvitse olla välttämättä kuin 1 sointu

b) On olemassa muitakin kuin kvintti-intervalleja(joita myös vitossoinnuiksi kutsutaan).

Tietysti Pauligin
06.07.2006 11:25:59

Se mikä kuulostaa helvetin hyvältä on helvetin hyvä. Piste. Pilkku. Hei hei.

Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
Twist
06.07.2006 11:48:26

Se mikä kuulostaa helvetin hyvältä on helvetin hyvä. Piste. Pilkku. Hei hei.

Eipä tässä muuta lisättävää.

Oops, I twisted again...
Johann Onn
07.07.2006 00:18:41

kikkoja biisien tekemiseen

Mulla ei ainakaan ole mitään ihmeellistä kikkaa, millä niitä tehdä.

Ne vaan tulee, jos ovat tullakseen.

Yleensä tulee soiteltua ajankuluks "vaan jotain".

Jos jokin alkaa kuulostaa hyvältä, niin saattaa makkarat kärventyä pannulle tai tiskit seistä pari tuntia. Yleensä ainakin kahvi ehtii jäähtyä, ihan taatusti.

Jotta muistaisin tän itte, niin laitetaan tää tähän. "Ali = liikuta otelautaan päin." "Yli - liikuta otelaudasta poispäin."
jogo3000
07.07.2006 07:38:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ne vaan tulee jos on tullakseen

Jaa-a. Maailmassa on kuitenkin aika monta ammattilaissäveltäjää jotka tekevät hommat purkkiin deadlineen mennessä. Kai heillä on vaan aina inspiraatio päällä :) Itse uskon että biisien kirjoittaminen vaatii vain kovaa työtä ja harjoittelua.

I fought the law and the law won.
Apricot
07.07.2006 13:23:03

Jaa-a. Maailmassa on kuitenkin aika monta ammattilaissäveltäjää jotka tekevät hommat purkkiin deadlineen mennessä. Kai heillä on vaan aina inspiraatio päällä :) Itse uskon että biisien kirjoittaminen vaatii vain kovaa työtä ja harjoittelua.

Näin mullekin on vakuutettu erilaisilla songwriting -kursseilla. Ammattimaiset biisintekijät vain tekevät niitä biisejä, eivätkä mieti että ovatko ne hyviä vai huonoja. Pääasia, että matskua syntyy. Sitten myöhemmin, kun on 50 biisiä valmiina, seulotaan niistä ne parhaat.

Neuvo, jonka olen saanut: "amatööri lainaa, mutta ammattilainen varastaa". Kannattaa siis vain kylmästi pölliä parhaat ideat, joita kuulee.

"I got the Pieksämäki railway station blues."
Urmas Potkuri
07.07.2006 13:28:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neuvo, jonka olen saanut: "amatööri lainaa, mutta ammattilainen varastaa". Kannattaa siis vain kylmästi pölliä parhaat ideat, joita kuulee.

No nytpä sitten säästyy siltä ainaiselta pähkimiseltä, että olikos tämä nyt jonkun muun tekemä vai oma ja olen mää varmasti jossakin tämän kuullut....
Hyvä neuvo.;)

Miksi yrittäisin kuulostaa joltakin toiselta kun en kuulosta edes itseltäni?
Joees
07.07.2006 14:51:39

Kohtalo toveri?

Teeppä niin, että ne 4-5 sointua mitkä sulla on vitossointuina. Kokeile soittaa ne kokonaisina sointuina vaikka näppäillen. Aivan sama onko säröä vai ei, kyllä ne saa toimimaan.
Jätä vitossoinnuista se pohjasävel pois ja anna basson hoitaa se nuotti. Jos sulla menee vaikka E5 C5 ja D5(hui kamala että tuli kliseinen). Yksi sointu per tahti. Jätä se kvintti pois ja soita noite nuotteja käyttäen joku riffi silleen että se menee yhteen tai kahteen tahtiin. Jos tarvii lisää nuotteja niin käytä lisää. Kuuntele mikä susta sopii siihen ja sitten testaat sopiiko se käytännössä siihen.

Toki voit soittaa vaikka perusääntä ja siihen terssiä. Sävellajista riippuen mollia tai duuria. Tai sitten et välitä sävellajista hittoakaan jos korva sanoo toista.

Myös niitä vitossointuja voi ottaa monesta eri kohdasta otelaudalla. Kokeile etsiä uusia tapoja niihin.

Tapoja on monia ja mahdollisuuksia vielä enemmän. :) Jos tuntuu että tulee samaa tuubaa tai samaa hittikamaa niin yritä tehdä sama homma toisella tavalla.

Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
Jonny McBane
07.07.2006 21:30:16

Minusta hyvän biisin tekee sen tulkinta. Itse teen instrumental musaa ja jokainen saa itse tulkita biisini tunteittensa mukaisesti

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=532864

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti