Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nuoteista lukemisen taidon tarpeellisuus?
1 2 3 4 5 6
Jucciz
17.02.2014 13:38:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Mikä ihme niissä nuoteissa on niin vaikeaa. Itse olen oppinut lukemaan nuotteja suunnilleen samoihin aikoihin kuin kirjoitusta lasten leikkipianon avulla, enkä todellakaan ole ollut mikään ihmelapsi. Mikään hyvä muusikko en ole vieläkään nyt viiskymppisenä.
 
Musiikkiharrastukseni on sinänsä kaksijakoista, että soitan puhallinorkesterissa, jossa soitetaan pelkästään nuoteista. Siellä olen soittanut jopa yleisön edessä kappaletta, jota en ole kertaakaan kuullut etukäteen ns. primavistana suoraan nuoteista. Sitten meillä on vanhojen ukkojen hauskanpito-rockbändi, jossa toimin niin kuin muutkin, eli soitan useinmiten kitaraa tai bassoa ilman nuotteja. Nuotinlukutaito ei siis mitenkään estä minua soittamasta ja opettelemasta biisejä korvalla.

 
Juuri näinhän se on. Hankala ymmärtää, että jonkin musiikkiin liittyvän taidon osaaminen tekisi ihmisestä huonomman muusikon. :)
 
Esim. näinä aikoina suosituissa laulukisaohjelmissa (Voice of Finland, Tartu mikkiin, Idols) on taustabändit täynnä muusikkoja, joilta taittuu niin nuotinluku, improvisointi kuin tilanteen seuraaminen korvillakin - verraton yhdistelmä, jonka avulla on mahdollista saada töitä rakastamansa asian parissa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Stone
17.02.2014 18:54:15 (muokattu 17.02.2014 19:08:09)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Hankala ymmärtää, että jonkin musiikkiin liittyvän taidon osaaminen tekisi ihmisestä huonomman muusikon. :)
 
No ei kait nyt helkkarissa sentään :D
 
Se pointti mitä en tullut maininneeksi on se, että kun on tullut eri yhteisöissä puhetta musiikista ja kitaran soitosta jne. , niin monet olisivat kiinnostuneet soittamisesta tai jopa pitkään haaveilleet sen osaamisesta, mutta eivät ole tehneet asian eteen mitään perustellen, "etteivät voi soittaa kun eivät osaa nuotteja". Halusin vain antaa option, että nuottien osaamattomuus ei saisi olla ainakaan este soittoharrastukselle, koska sen voi myös opetella vaihtoehtoisilla tavoilla kuten korvakuulon avulla tms. Eipä silti, itselläni oli aivan samat ajatukset alkutaipaleelle , että "en voi soittaa mitään ennenkuin tajuan nuotteja tai en voi soittaa tuota haluamaani biisiä, koska minulla ei ole nuotteja siihen". Eihän se korvakuulolta opettelu tietenkään välttämättä ole helpoin juttu aivan alussa, kun tässä nyt palauttelee asioita mieleen ja yksilöllistä toki myös.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Jucciz
17.02.2014 20:32:32 (muokattu 17.02.2014 20:35:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla nuotit ovat tulleet hiljalleen kuvioihin tässä 2010-luvulla kun aloin kirjoittaa niitä työkseni. :D Kauhean häävisti en niitä lue vieläkään, jos tempo on kova: korvilla on keikat tähän mennessä hoidettu 98-prosenttisesti ja varmaankin tullaan hoitamaan jatkossakin. Ilokseni olen kuitenkin havainnut, että nuotinluku näköjään parantuu pikkuisen siitäkin, kun nuotteja kirjoittaa ja niitä tuotoksia sitten soittelee läpi.
 
Kyllähän mun ensimmäinen etsikkoaika nuotinlukuun annettiin tuossa 80-luvun lopulla jo ekoilla soittotunneilla, mutta silloin olin juuri pahimmoikseni kuullut Guns n' Rosesia ja ymmärsin varsin pian, että nuotit eivät olleet se luontevin tapa opetella tuon tyylistä musiikkia - ja rokkiahan sitä ekaluokkalainen jantteri halusi opetella soittamaan. Varmaan osaltaan tämä seikka ohjasi aikaan allekirjoittanutta kokeilemaan rohkeasti korvilla kunnes kuulostaisi oikealta. Asiaan tultaisiin palaamaan edes jossain määrin vasta noin 20 vuotta myöhemmin...
 
Toisaalta korvien käyttö varjeli allekirjoittanutta hyvin tehokkaasti tabulatuurien käytöltä: huomasin oppivani kappaleet paljon helpommin kuuntelemalla äänitettä kuin lottorivejä tuijottamalla. Varmasti kävi usein myös niin, etten painanut sitä oikeaa ääntä juuri samasta kohdasta kuin Slash tai James Hetfield, mutta varsinaisesti tämä ei ole jälkikäteen harmittanut. Otelaudan tuntemus kasvaa ja korvat kehittyy joka tapauksessa aina, kun onnistuu löytämään oikean äänen.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Burn
17.02.2014 22:08:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mulla nuotit ovat tulleet hiljalleen kuvioihin tässä 2010-luvulla kun aloin kirjoittaa niitä työkseni. :D Kauhean häävisti en niitä lue vieläkään, jos tempo on kova: korvilla on keikat tähän mennessä hoidettu 98-prosenttisesti ja varmaankin tullaan hoitamaan jatkossakin. Ilokseni olen kuitenkin havainnut, että nuotinluku näköjään parantuu pikkuisen siitäkin, kun nuotteja kirjoittaa ja niitä tuotoksia sitten soittelee läpi.
 
Mietin tässä, että pystyykö kukaan lukemaan nuotteja kovilla tempoilla ja soittamaan prima vistana edes välttävästi? Kyllä varmaan joku on joskus joutunut semmoiseen tilanteeseen, mutta jos keikkaan on aikaa valmistautua, niin sitten kyllä itsekin menen suurimmilta osin korvien ja lihasmuistin kanssa. Vähän sama kuin pitäisi puhetta. Opettelee sen suurimmilta osin ulkoa ja laput ovat siinä edessä jotta voi välillä vilkuilla, että missä mennään.
 
Viime vuonna olin muutaman kuukauden kaupunginorkesterilla roudarina ja siellä kyllä tuli huomattua, miten kahlittuina ne klasarisoittajat ovat niihin pahveihinsa. Pakko siinä nyt on jotain lihasmuistia olla mukana, mutta pääasiassa naamat eivät hievahtaneetkaan nuoteista. Kummaa hommaa.
 
Perzzza: vitsit se on kovaa kamaa kun varaanit syo lihaa metsassa. LATAA NEREUS VELOITUKSETTA!
Euphonium
18.02.2014 08:21:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Burn: Mietin tässä, että pystyykö kukaan lukemaan nuotteja kovilla tempoilla ja soittamaan prima vistana edes välttävästi? Kyllä varmaan joku on joskus joutunut semmoiseen tilanteeseen, mutta jos keikkaan on aikaa valmistautua, niin sitten kyllä itsekin menen suurimmilta osin korvien ja lihasmuistin kanssa. Vähän sama kuin pitäisi puhetta. Opettelee sen suurimmilta osin ulkoa ja laput ovat siinä edessä jotta voi välillä vilkuilla, että missä mennään.
 
Viime vuonna olin muutaman kuukauden kaupunginorkesterilla roudarina ja siellä kyllä tuli huomattua, miten kahlittuina ne klasarisoittajat ovat niihin pahveihinsa. Pakko siinä nyt on jotain lihasmuistia olla mukana, mutta pääasiassa naamat eivät hievahtaneetkaan nuoteista. Kummaa hommaa.

 
Kitarasta en tiedä, osaako joku, mutta pasuunalla pystyn kyllä soittamaan kovallakin tempolla suoraan nuoteista, jos on pakko. Sitten jos ei onnistu, se on kyllä muusta soittotaidosta kiinni, eikä nuotinluvusta.
 
On totta, että klasarisoittajat soittaa aina pahveista, mutta toisaalta ne on soitettava niin kuin säveltäjä on ne säveltänyt. Minä vertaisin sitä kirjan lukemiseen ääneen. Siinäkin, vaikka teksti luetaan niin kuin se on, voi olla hyvä tai huono. Kirjaa voi lukea monotonisesti ja tylsästi tai ilmeikkäästi ja mielenkiintoisesti. Sama on nuoteista soittamisessa klasaripuolella. Joko soitat nuotit kuin joku kone tai sitten saat sen kuulostamaan mielenkiintoiselta.
 
tender.insanity
18.02.2014 09:24:28 (muokattu 18.02.2014 09:25:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Kitarasta en tiedä, osaako joku, mutta pasuunalla pystyn kyllä soittamaan kovallakin tempolla suoraan nuoteista, jos on pakko. Sitten jos ei onnistu, se on kyllä muusta soittotaidosta kiinni, eikä nuotinluvusta.
 
Niin. Eikös pasuunalla käsittääkseni voi soittaa vain yhden sävelen kerrallaan? Mitä enempi säveliä päällekäin, sitä haastavampaa.
 
Menisikö tällaista prima vistana? Muutama hetki varmaan menisi itsellä analysoidessa.
http://www.guitarandluteissues.com/trans/galiard.jpg
 
Gary Enfield
18.02.2014 10:39:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henkselien paukuttaminen sen vuoksi, että ei osaa lukea nuotteja on vähän kuin olisi ylpeä kielitaidottomuudesta. Tai että osaisi kyllä vääntää vierasta kieltä, mutta ei osaa lukea sitä (puhumattakaan kirjoittamisesta).
 
Tulee mieleen kaikki ne tutkintonsa työelämän hyväksi keskeyttäneet jotka alkavat spontaanisti ja pyytämättä soosaamaan tutkintojen tarpeettomuudesta. Heitä on paljon ja asia tuntuu kaivelevan. Nuoteissa on vähän sama homma. Jos ammattimuusikko ei osaa lukea nuotteja niin se on ammattitaidoltaan vajaa, vaikkei niitä sen hetkisessä työssään tarviskaan. On melko koomista, joskin hyvin inhimillistä, yrittää muuttaa puute hyveeksi.
 
Itsellä nuottien tarve on aika rajallinen ja lukukerrat harvassa, joten olen pysynyt ikuisena tavaajana, varsinkin bassoklaavin suhteen. On se kuitenkin hyvä että tarvittaessa pystyy, vaikka hidasta onkin.
 
Burn
18.02.2014 11:15:01 (muokattu 18.02.2014 11:15:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Menisikö tällaista prima vistana? Muutama hetki varmaan menisi itsellä analysoidessa.
http://www.guitarandluteissues.com/trans/galiard.jpg

 
Tämmösiä tuli opistoaikoina soitettua paljonkin. Opettelun yhteydessä piti nimetä kaikki soinnut ja ne merkinnät piti joten kuten kärryillä siitä, missä mennään. Yleisesti tuli mentyä jonkin sortin valokuvamuistilla, että jaa tämä oli tässä kohtaa se käännetty sointu, missä on F# pohjalla jne. Helkkarin hyvää trreeniähän se oli sointujen muodostamisen suhteen, mutta prima vistana ei kyllä lähtisi ikinä, ellei kappale olisi jollain tapaa tuttu. Tuskin silti silloinkaan.
 
Perzzza: vitsit se on kovaa kamaa kun varaanit syo lihaa metsassa. LATAA NEREUS VELOITUKSETTA!
Euphonium
18.02.2014 11:26:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Niin. Eikös pasuunalla käsittääkseni voi soittaa vain yhden sävelen kerrallaan? Mitä enempi säveliä päällekäin, sitä haastavampaa.
 
Menisikö tällaista prima vistana? Muutama hetki varmaan menisi itsellä analysoidessa.
http://www.guitarandluteissues.com/trans/galiard.jpg

 
Joo, ei kyllä kitaralla menisi ja muutenkin vaatisi aika paljon harjottelua, että menisi, mutta tässäkin olisi enemmän minun soittotaitoni puutteista kuin nuotinlukutaidosta. Olen vain harrastajamuusikko ja siinäkin huomattavasti kokeneempi pasuunan kuin kitaran tai basson kanssa.
 
Tuosta esimerkkinuotista voisi kysyä, kuinka nopeasti nuottitaidoton opettelee tuon korvakuulolta niin, että se menee juuri kuin se on tuohon nuottiin kirjoitettu, eikä vain suunnilleen sinne päin, jos kuulisi tuon soitettuna vaikka levyltä.
 
Zeeboo
18.02.2014 11:35:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: ...Menisikö tällaista prima vistana? Muutama hetki varmaan menisi itsellä analysoidessa.
http://www.guitarandluteissues.com/trans/galiard.jpg

 
Pitihän tuo kokeilla. Eka veto hitaalla tempolla ja vähän rämpien läpi. Muuttui paljon iisimmäksi, kun vähän funtsasi sormituksia.
Joo, ei pääse kukkoilemaan prima vistalla, mutta meni tuo jotennii.
 
Aika ovela homma, klasareiden lukeminen onnistuu mulla paljon helpommin kuin jotkut soolotranskriptiot tms. yksiääniset plektralla. Lieköhän muilla samaa vaivaa?
 
White men can't Monk
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «