Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Naiskitaristeja?
1 2 3 4 5
Zeeboo
29.01.2012 16:41:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: ...Eikös se ole se legendaarinen studiomuusikko.
 
Sehän se on.
 
White men can't Monk
akuankkakomppi
29.01.2012 19:05:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: -joo, vielä lisätarkennus. esim. toi yllämainittu leni sternhän nyt toki soittaa eri hyvin ja kuulostaa kitaralta. soitto oikein huokuu sellaista musiikaalisuutta, sikäli kun nyt itse näistä mitään ymmärrän. mutta löytyykös naiskitaristeista sellaista todella villiä vinguttajaa jonka soundi silti kuulostaa kitaralta (tyyliin srv)? en ole itse löytänyt tällaista ja olisi mielenkiintoista kuulla jos löytyy.
 
Tsekkaa Ana Popovic. Tässä malliksi "Navajo moon".
 
http://www.youtube.com/watch?v=lOPkrurGfWI
 
sum ergo cogito
jpjanhun
29.01.2012 19:39:56 (muokattu 29.01.2012 19:54:25)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsekkaa Ana Popovic. Tässä malliksi "Navajo moon".

http://www.youtube.com/watch?v=lOPkrurGfWI

 
-joo, toki on hyvin henkilökohtaista mistä tykkää. kun itse kumminkin tykkään sellaisesta voimallisesta vingutuksesta niin siinä suhteessa tää oli mun mielestä varsin ponnetonta ja voimatonta toisin kuin vaikka SRV. itseasiassa musta näytti siltä ettei tolta vaan vibraattovingutus oikein irtoa ja jäi vähän sellaiseksi soitteluksi. esim. tässä tää philip sayce vinguttaa mun mielestä erittäin paljon voimallisemmin:
 
http://www.youtube.com/watch?v=rnIe59uLnCQ
 
-tää esimerkki just oli mun mielestä sellainen tyypillinen mitä oon tottunut kuulemaan naiskitaristien soitossa kun bluesia soittavat..eli ei irtoa vingutus eikä ole voimaa. jotain muita arvoja näistä voi toki hakea ja se mitä hakee on tietty hirveän persoonallista: kuka tykkää mistäkin. mutta joo, tää ei ollenkaan edustanut sellaista vingutus ja soittovoimaa mitä hain.
 
-lisätään vielä että en tosiaan ole mikään "bluesmies". mun mielestä blues on noin yleensä varsin tylsää ja tykkään siitä yleensä vain silloin kun se sisältää jotain voimallista vingutusta tai hendrix-tyylistä psykedeliaa. bluesissa on toki muita arvoja mutta en itse jaksa kuunnella bluesia noin yleensä enkä sitä ymmärrä enkä väitä ymmärtäväni. joten sinällään tän mun kirjoituksen tarkoitus ei ole sanoa että vain vingutus on hyvää. ei ollenkaan mutta olen itse kiinnostunut nimenomaan sellaisesta.
 
-kiitos kumminkin linkistä. oli ihan viitseliästä laittaa sellainen. ja tosiaan, kuka tykkää mistäkin, makuja on monia.
 
akuankkakomppi
29.01.2012 19:55:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: -kiitos kumminkin linkistä. oli ihan viitseliästä laittaa sellainen. ja tosiaan, kuka tykkää mistäkin, makuja on monia.
 
Tässä lisää Anaa, My man:
http://www.youtube.com/watch?v=pPqchOVgQyA
 
sum ergo cogito
jpjanhun
29.01.2012 20:06:13 (muokattu 29.01.2012 20:06:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos jälleen :)
 
-mutta, mutta.. mun mielestä täti ei esim. osaa soittaa sormivibratoa kunnolla ja se jo yksin riittää mulle kriteeriksi. se syö tästä valtavasti voimaa pois. tää jää niin kovin kauas esim. saycesta ja monesta muusta ukkelista. mutta tosiaan, kuka tykkää mistäkin ja mitkä ovat kenenkin kriteerit..
 
Zeeboo
29.01.2012 20:29:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm...
 
http://www.youtube.com/watch?v=UolaC24buY8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=md5f1egwgSI&feature=related
 
White men can't Monk
jpjanhun
29.01.2012 20:49:05 (muokattu 29.01.2012 22:21:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm... http://www.youtube.com/watch?v=UolaC24buY8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=md5f1egwgSI&feature=related

 
joo, kiitos, tuossa jälkimmäisessä oli melkoista vingutusta. mutta jälleen asia joka mua häiritsi oli toi hirveän kompressoitu soundi. soundi oli jotenkin sellaista surinaa ja tuntui toisaalta ohuelta mikä mikä ehkä antaa osviittaa siitä että oli ohuet kielet.. ainakin siltä mun mielstä kuulosti.. joka on heti voimasta pois.. ainakin tässä tapauksessa mun mielestä oli. tuli taas vähän sellaista syntikkasoundia.. toisin kuin vaikka saycella. tädin vibratotatsi oli kyllä makea! tykkäsin! mutta tämäkin jäisi mun mielestä voimallisen vingutuksen asteikolla tasolle "hyvä" kun vaikka sayce ja srv olisivat asteikolla "todella hyvä". mutta tää taisi olla silti tiukinta vingutusta mitä olen naisilta tähän asti kuullut. löytyisikö vielä joku bodaritäti tms. joka soittaisi (mahdollisesti paksuilla kielillä?) dynaamisemmalla soundilla?
 
-luulen että olen tullut siihen tulokseen että jos aistii kuinka "lujaa" (=näppää lujaa, soittaa vibratoa voimalla) soittaja soittaa niin se saa aikaan sellaista että se soitanto kuulostaa villiltä kuulijan näkökulmasta (ainakin mun). uskon tämän olevan yksi selitys siihen miksi srv:n soitto kuulostaa ainakin mun korvissa niin villiltä. toki vaaditaan silti myös sitä että "soittaa oikein ja hyvin" ja se käy mun ymmärtääkseni yhä vaikemmaksi jos soundi vaatii sellaista lujaa soittamista. jossain surinasoundissa, otetaan vaikka satriani tms., tällainen tunne ei juuri välity koska on aivan sama kuinka kovaa soittaa kun kaikki dynamiikka limitoituu kuitenkin. tässä mielessä epäilen, vaikkakin voin olla väärässä, mutta epäilen joka tapauksessa tämänkin naissoittajan kykyjä (ja voimia) soittaa tuollaisella dynaamisemmalla soundilla. epäilen että tuloksesta voisi tulla joko a) ylivarovaista ja ponnetonta tai b) yliyritettyä räpellystä
 
-sanotaan tähän loppuun nyt vielä että varmaan monen mielestä jonkun satrianin (tai vaikka tämän tädin) soitto kuulostaakin ehkä villimmältä kuin srv:n, en tiedä, kullakin lienee näkemyksensä. en väitä yllä esittämiäni näkemyksiä miksikään totuudeeksi, ne edustavat vain omaa kantaani, tosin tiedän että ne edustavat myös joidenkin muidenkin kantaa.. mutta eivät tietenkään kaikkien. moni näkee varmaan asiat aivan toisin. sitäpaitsi saatan tulevaisuudessa muuttaa näkemystäni jos huomaan sen "vääräksi".
 
washburn
29.01.2012 21:00:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: Kiitos jälleen :)
 
-mutta, mutta.. mun mielestä täti ei esim. osaa soittaa sormivibratoa kunnolla ja se jo yksin riittää mulle kriteeriksi. se syö tästä valtavasti voimaa pois. tää jää niin kovin kauas esim. saycesta ja monesta muusta ukkelista. mutta tosiaan, kuka tykkää mistäkin ja mitkä ovat kenenkin kriteerit..

 
Itse oon samaa mieltä. Toi kuulostaa ihan mun soittamalta ainakin vibraton osalta. Yhtä munaton. Itse olen kuitenkin mies. Tosin ei kai kaikilla voi mikään BB King vibra voi olla..
 
Live long and prosper.
jpjanhun
29.01.2012 22:10:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Itse oon samaa mieltä. Toi kuulostaa ihan mun soittamalta ainakin vibraton osalta. Yhtä munaton. Itse olen kuitenkin mies. Tosin ei kai kaikilla voi mikään BB King vibra voi olla..
 
-mitä mieltä oot tuosta Chantel mc Gregorista?
 
washburn
30.01.2012 21:15:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: -mitä mieltä oot tuosta Chantel mc Gregorista?
 
Ihan hyvä. Pitäis kuunnella enemmän että vois kunnon käsitystä muodostaa. Ainakin plekudynamiikkaa löytyi mukavasti ja vibrassa oli mojoa ihan kuinnolla :) Niiltä osin tykkäsin. Mielelläni olisin kuullut neitosen soittavan vaikkapa stratolla, niin saundikin olisi ehkä ollut eläväisempi..
 
Live long and prosper.
jpjanhun
30.01.2012 23:02:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan hyvä. Pitäis kuunnella enemmän että vois kunnon käsitystä muodostaa. Ainakin plekudynamiikkaa löytyi mukavasti ja vibrassa oli mojoa ihan kuinnolla :) Niiltä osin tykkäsin. Mielelläni olisin kuullut neitosen soittavan vaikkapa stratolla, niin saundikin olisi ehkä ollut eläväisempi..
 
-joo, kieltämättä täti soitti kyllä hyvin.
 
Kiukkuli
04.02.2012 22:47:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T-Stag: Kun ei lähde niin ei vaan lähde. Tsekatkaa Michael Jackson -dokumentti "This is it", paljastaa aika paljon. Suurin osa tuonkin esimerkkibiisin "tiluista" ei ole taimissa. Kitaransoitossakin voi näköjään päästä ulkonäöllä pitkälle. Jennifer Batten pyyhkii tuollaisilla lattiaa.
 
Uskallan olla eri mieltä. Toi dokkarihan on kuvattu harjoituksissa. Mun mielestä se ei anna todellista kuvaa. Tilutatteko aina itse harkoissa täydellisesti? Tässä oikeaa live-Panagarisia: http://www.youtube.com/watch?v=BXf8oJq049w
 
Timo.T
04.02.2012 23:25:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Diu: Oon koittanu kuuklettaa mut ei oo löytyny. Voisko joku laittaa nimiä tai videoita?
 
Kiitoos

 
Anna Calvi
 
Jussiman
05.02.2012 12:37:28 (muokattu 05.02.2012 12:38:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiukkuli: Uskallan olla eri mieltä. Toi dokkarihan on kuvattu harjoituksissa. Mun mielestä se ei anna todellista kuvaa. Tilutatteko aina itse harkoissa täydellisesti? Tässä oikeaa live-Panagarisia: http://www.youtube.com/watch?v=BXf8oJq049w
 
Miellyttävää kuunnella ja katsella! Ja kyllä toi tyttö osaa ainakin mun mielestä soittaa. Myönnetään, ettei kyseessä ole välttämättä mikään maailmaa mullistava kyky, mutta hienoa soittoa silti!
 
Karipiirto
05.02.2012 15:19:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jussiman: Miellyttävää kuunnella ja katsella! Ja kyllä toi tyttö osaa ainakin mun mielestä soittaa. Myönnetään, ettei kyseessä ole välttämättä mikään maailmaa mullistava kyky, mutta hienoa soittoa silti!
 
Ainakin Santanan se klassinen soundi kuuluu aika vahvana. Jopa paremmalta kuulostaa kuin maestro itse nykyään. :)
 
Joku älypää keksi että Rock kuoli vuonna -86. Minä synnyin -87. Olen niin katkera että menen kyllä kuselle sen haudalle, enkä lopeta ennen ku se nousee ja huutaa että "Nyt saatana loppuu se luruttaminen!!!"
Krice
05.02.2012 18:58:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lyytinen oli muuten aamutv:ssä jokunen päivä sitten vieraana. Suu auki tuli tuijotettua. Niin kaunis, mutta samalla voimakas soittotyyli.
 
Groke
17.02.2012 17:23:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: ...soundi oli jotenkin sellaista surinaa ja tuntui toisaalta ohuelta mikä mikä ehkä antaa osviittaa siitä että oli ohuet kielet.. ainakin siltä mun mielstä kuulosti.. joka on heti voimasta pois...
 
Ihan yleisesti ottaen, mitä kielien paksuuteen tulee, niin ainakin ZZ Topin Billy Gibbons soittaa jopa 7-setillä (7-38) ja silti puhutaan sellaisesta kuin "big fat Texas tone" yms.
Black Sabbathin Tony Iommi käyttää/on käyttänyt tavallisesta 9-setistä ohentamaansa erikoisversiota. Ainakin 9-9-12-22-28-38, vaikka vire onkin usein reippaasti tavallista alempi.
 
Eddie Van Halen soittaa 9-setillä (9-42 ja 9-46). Joe Satrianista on ainakin 9-42 mainittu. AC/DC:n Angus Young:sta ja Steve Vaista on mainittu ainakin 9- ja 10-setin käyttö. Ainakin Vailla kuulemma 9-settiin painottuen. Jimi Hendrixistä mainitaan ainakin bassokieliltään ohennettu 10-setti, sekä 9-38.
 

 
OBS! Sitä en tiedä, että miten hurjasti vaihtelua on vuosien varrella kullakin artistilla ollut, vai onko ollut lainkaan. Nuo tiedot ovat netistä, lehdistä ja ulkomuistista. Eli lienevät ainakin sinne päin...
 
jpjanhun
17.02.2012 20:50:54 (muokattu 17.02.2012 21:31:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo, voihan ohuilla kielillä soittaa jne. niiden soundi vain on erilainen. joihinkin asioihin ohuet kielet sopivat paremmin, toisiin huonommin. silti, jos multa kysytään niin jos pystyy soittamaan villisti paksulla kielisetillä dynaamisella soundilla (ala srv) niin kyllä se vain voimakkaammalta kuulostaa kuin ohuet kielet ja surinasoundi eikä tästä pääse yhtään mihinkään. gibbonsit, halenit yms. ovat toki tyylissään erinomaisia mutta jos puhutaan villistä bluesrevityksestä (ala vaughan) niin ei näillä kavereilla ole mun mielestä mitään jakoa vaughanin kanssa. mielipiteitä on monia ja tässä on omani: kukaan mainituista henkilöistä ei pääse lähellekään sitä voimaa ja villiyttä mitä srv:n revityksessä löytyy. ei niin yhtään mitään jakoa. toki ovat srv:tä parempia monissa muissa asioissa. tämä on oma näkemykseni, muilla voi olla erilainen näkemys. väitän silti että jos yrittäisivät vetää coveria srv:stä niin se menisi niin ja näin, ok läpisoitto (tosin ainakaan gibbonsilta ei onnistuisi sekään, tuskin hendrixiltäkään..tai jos onnistuisi niin menisi läpi hendrix-tyylisenä räpellyksenä sinnepäin..tosin ehkä maukkaita kohtia sisältäen niinkuin hendrixillä mun mielestä tapana) mutta ei lähelläkään samaa tatsia.
 
-tää mielipiteenilmaus ei sitten muuten tarkoita että sanoisin että "srv" on mielestäni maailman paras kitaristi tms. en itseasiassa ole ollenkaan sellaisella kannalla enkä kuuntele srv:tä kun mun mielestä sen biisit ovat pääosin aika tylsiä. kuuntelen useni mielummin jotain aivan muuta joka ei välttämättä ole ollenkaan "villiä revitystä" tms. silti, mitä villiin bluestyyliseen revitykseen tulee niin olen sitä mieltä että srv:tä on vaikea ylittää, etenkin naisten. en usko että van haleneilla, satrianeilla ym. olisi sellaiseen toivoakaan.
 
mun mielestä esim. tuo srv:n el mocambo live konsertti on melkoista revitystä.
http://www.youtube.com/watch?v=Rh9vFKG9T9Q
 
T-Stag
02.03.2012 00:59:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiukkuli: Uskallan olla eri mieltä. Toi dokkarihan on kuvattu harjoituksissa. Mun mielestä se ei anna todellista kuvaa. Tilutatteko aina itse harkoissa täydellisesti? Tässä oikeaa live-Panagarisia: http://www.youtube.com/watch?v=BXf8oJq049w
 
Tyttöhän ei edes tajua kyseisessä pätkässä mitä Jackson pyytää siltä... Ja toi kysymys harkoissa täydellisesti tiluttamisesta. On hieman eri asia olla maailmantähden kiertueharjoituksissa kuin esim. pubirokkibändin tai harrastelijahevipumpun kaljanhuuruisella treenikämpällä. Jos olet tosiaan This Is It -leffan nähnyt niin siitä näkee hyvin, että joka ikinen proggiksen muusikko ja tanssija vetää sata lasissa, koska kuten Moffet sanoo: "You can't fool Michael".
 
Kiukkuli
02.03.2012 10:16:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T-Stag: Jos olet tosiaan This Is It -leffan nähnyt...
Daa. Miten voisin kirjoittaa siitä, jos en ole sitä nähnyt?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «