Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Voice massage
1 2 3 4
kuunsirppi
20.09.2005 15:03:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon nyt menossa torstaina Hesaan tollaselle hoitajalle. Hinta on 60 eur ja eka hoitokerta on kai jotain toista tuntia.
 
Käsitellään kai ristiselästä ylöspäin ja katsotaan, mistä ja mitä löytyy....
 
Tuun kertoon sitten, miltä tuntui hoito ja olo jälkeenpäin....
 
meskalita
04.10.2005 00:31:27 (muokattu 04.10.2005 00:32:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vähän pantannut tähän aiheeseen vastaamista ihan siitä syystä, että siitä tulisi niin hemmetin pitkä postaus.
 
Kävin kaksi kertaa, oli oikein mukavaa. Kertojen välissä oli kaksi viikkoa, á 1,5h/67e. Menin ihan uteliaisuudesta, ilman lähetettä siis. Ensimmäisellä kerralla käsittely laukaisi hienoisen päänsäryn/tukkoisen olon, mutta lihakset eivät olleet jälkeenpäin kipeänä, ja toisen kerran jälkeen ei tuntunut mitään. En ole päänsärkyihmisiä muuten ollenkaan, enkä pahemmin rouski särkylääkkeitä. Luulen, että päänsärky johtui jännityksen laukeamisesta tuolta kallonpohjasta.
 
Odotin ekalla kerralla, että musta paljastuisi jotain hirvittäviä virheitä ja kamaluuksia, mutta ei. Pientä toispuoleisuutta etenkin selän puolella ilmeisesti johtuen jalkojeni eriparisuudesta, ja kallonpohjassa (kohdassa jossa niska kiinnittyy kalloon) kireyttä. Oikeastaan olin vähän pettynyt kun kaikki olikin niin kunnossa. Odotin ihmeparantumista vaivaan, jonka myös odotin löytyvän sieltä. :D
 
Toisaalta oli myös kiva kuulla, että ilmeisestikään työskentelytavoissani ei ole paljoltikaan vikaa kun kehokin on kunnossa. Laulan päivittäin ainakin yhteenlaskettuna viisi tuntia, usein enemmän (ja joskus myös vähemmän!)
 
Käsittelyn aikana hieroja kävi lävitse koko yläkropan lantiosta ylöspäin käsiä lukuunottamatta. Epämiellyttävimmältä mun mielestä tuntui se, kun hieroja painoi sormensa leuan alle oikealta puolelta. Oikea puoli oli tuossa paljon kireämpi, ja hieroja sanoi sen luultavasti johtuvan siitä että pureskelen ruokaa epätasaisesti (= vain oikealla puolella). Muistakaa syödä purkkaa molemmilla leukaperillä. :D
 
En kokenut voice massagessa tai sen jälkeen mitään yhtäkkistä valaistumista, joka olisi merkittävästi muuttanut sitä miltä musta tuntuu laulaa. Mielenkiintoinen kokemus kuitenkin, varsinkin kurkun lihasten syvähierominen. En usko että menen ikinä uudestaan ellei tule jotain todellista ongelmaa. Nyt kävin vain uteliaisuudesta kokeilemassa mitä se on ja miksi. Hieroja myös sanoi, ettei ole syytäkään tulla ellei ole oikeasti tarvetta, koska fysioterapiset käsittelyt ovat terveelle elimistölle vain turhaa rasitetta.
 
sound in - pleasure out
Nalle Puh
05.10.2005 20:19:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Laulan päivittäin ainakin yhteenlaskettuna viisi tuntia, usein enemmän (ja joskus myös vähemmän!) "
 
Häh!? ja mä kun luulin et treenaan paljon...no kiva et palautit maanpinnalle ;)
 
onko tuossa voicemassagessa mitään et kuinka kauan pitää olla laulamatta käsittelyn jälkeen? mietin et käviskö kokeilemassa, tosin mulla on kaikki paikat kuin kumia ja hyvässä kunnossa, eikä minkään sortin ääniongelmia ole, mitä nyt tuo talven tulo kuivattaa ilmaa ja se kuuluu äänessä mut sille ei mitään voi :( ...pitää panna mietintämyssy päähän ja kattoo joskos sitä kuitenkin kokeilis juu....
 
faith
05.10.2005 20:36:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipas tässä mieleen se kommentti minkä se mun äänihieroja heitti siellä hoidon aikana.. nimittäin että jos jotain ongelmia on äänentuottojärjestelmässä, niin suurimmassa osassa tapauksia se vika löytyy suusta.
Mun oma tulkinta tästä siis on, että jos on jottain ongelmaa, niin siellä äänihieronnassa se saattaa löytyä ja vaikkei sitä sais heti kuntoon ni sais ainaki vinkkejä että mikä vois auttaa. =)
(Ja muutenki, mie kyselin siitä hommasta vähän enemmänki, innostuin siitä niin paljon että saatan kouluttautua hierojaksi => äänihierojaksi.)
 
Esimerkkinä näistä vinkeistä voisin mainita ku mulla on hirvittävän kireät leukalihakset, niin mun hieroja suositteli purukiskoa. No, mie sain sellasen eilen ja täytyy sanoa että sen eron huomaa jo yhessä yössä!!! Aivan uskomaton tunne ku aamulla sai suun normaalisti auki ja pysty nieleen kiinteää ruokaa heti aamusta =)
nimittäin ku mulla menee yleensä kaikki kaulanseudunki lihakset niin jumiin yön aikana että aamulla heti heräämisen jälkeen en saa nieltyä ku nestettä. Aika tympeää jos on aikanen lähtö...
 
Vähän niinku Möhköfantti.. pieni ja tosi pyöreä, mutta silti ihan sympaattinen. =)
meskalita
06.10.2005 20:02:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivan uskomaton tunne ku aamulla sai suun normaalisti auki ja pysty nieleen kiinteää ruokaa heti aamusta =)
nimittäin ku mulla menee yleensä kaikki kaulanseudunki lihakset niin jumiin yön aikana että aamulla heti heräämisen jälkeen en saa nieltyä ku nestettä. Aika tympeää jos on aikanen lähtö...

 
Hui! Kuulostaa pelottavalta.
 
Tuohon treenaamisasiaan kommentoisin ihan vertailun vuoksi, että olen musiikin ammattiopiskelija. Ja joo - totta kai treenaan laulamisen lisäksi paljon muutenkin kuin olemalla äänessä.
 
Mitäköhän tuo hieroja tarkoitti sillä, että jos jotain ongelmia on, ovat ne yleensä suussa? Ettei vain tarkoittanut kaulan lihaksia? Muutama kaverini, jotka ovat saaneet ihan lähetteen voice massageen, on lähetetty sinne siitä syystä että äänihuulten ympärillä olevat lihakset ovat ylijännittyneet ja kireät.
 
sound in - pleasure out
meskalita
06.10.2005 20:14:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko tuossa voicemassagessa mitään et kuinka kauan pitää olla laulamatta käsittelyn jälkeen?
 
Vähän varmasti riippuu vaivasta, tai että onko niitä yleensäkään. Aikaa varatessa itselleni hieroja suositteli, että samana päivänä ei olisi mitään tärkeää esiintymistä tms. Seuraavana päivänä olin näytöksessä normaalisti laulamassa eikä mun mielestä siinä ollut ongelmaa. Tosin lihakseni eivät kipeytyneet hieronnasta, mitä joillekin saattaa tulla. Varmaankin aika tapauskohtaista.
 
mietin et käviskö kokeilemassa, tosin mulla on kaikki paikat kuin kumia ja hyvässä kunnossa, eikä minkään sortin ääniongelmia ole, mitä nyt tuo talven tulo kuivattaa ilmaa ja se kuuluu äänessä mut sille ei mitään voi :( ...pitää panna mietintämyssy päähän ja kattoo joskos sitä kuitenkin kokeilis juu....
 
Kuuluuko se siis kurkun/nielun kuivumisena?
Kokeile nenäkannua ja/tai vesipiippua lisäkosteutuksena. Vesipiippua en itse ole käyttänyt, mutta nenäkannua kyllä. Uskallan suositella kokeilemaan.
 
sound in - pleasure out
faith
06.10.2005 20:21:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäköhän tuo hieroja tarkoitti sillä, että jos jotain ongelmia on, ovat ne yleensä suussa? Ettei vain tarkoittanut kaulan lihaksia? Muutama kaverini, jotka ovat saaneet ihan lähetteen voice massageen, on lähetetty sinne siitä syystä että äänihuulten ympärillä olevat lihakset ovat ylijännittyneet ja kireät.
 
Hmm.. toivottavasti tää nyt menee korrektisti.
Siis meinasi sitä että ne ongelmat löytyy kuulemma hyvin usein suusta, eli kielen lihaksista, leukaperistä, virheasennoista jne. Ja kun tuo äänentuottokoneisto on linkitettynä suusta alaspäin niitten rustojen kautta äänihuuliin (olikhan niitten alapuolella joku tähän vaikuttava juttu.. hmm.. en muista. Anteeksi.), niin se ongelma heijastuu tosi helposti sinne ja se näkyy, tuntuu tai kuuluu sitte siellä vähän alempana.
Mutta siis se ei ole aina niinkään, eli nimenomaan ne kaulan lihakset jumittuu helposti. Se syy kyllä saattaa sitte löytyä jostaki ihan muustaki ku laulamisesta..
No joo, minen siitä niin kauheesti ton enempää tiiä, voin toki vetää omia johdonpäätöksiä mutta.. niin. Voihan sen tehä ite kukanenki ;) Ja tuossaki tekstissä saattaa näkyä se että mie peilaan tota hommaa omien oireitteni ja niitten lievittämisen kautta.
 
Vähän niinku Möhköfantti.. pieni ja tosi pyöreä, mutta silti ihan sympaattinen. =)
meskalita
06.10.2005 22:51:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis meinasi sitä että ne ongelmat löytyy kuulemma hyvin usein suusta, eli kielen lihaksista, leukaperistä, virheasennoista jne. Ja kun tuo äänentuottokoneisto on linkitettynä suusta alaspäin niitten rustojen kautta äänihuuliin (olikhan niitten alapuolella joku tähän vaikuttava juttu.. hmm.. en muista. Anteeksi.), niin se ongelma heijastuu tosi helposti sinne ja se näkyy, tuntuu tai kuuluu sitte siellä vähän alempana.
 
Jotain tuohon suuntaan itsekin ajattelin.
Tosin, kaikki olettamukseni perustuvat vain omaan kokemukseen ja jonkinlaiseen mututietoon, sekä muutamiin tiedonrippeisiin joita olen saanut alan ammattilaisilta.
 
Kielen lihakset tosiaan muuten kiinnittyvät aivan kaulan alaosaan, eli solisluiden tietämille.
 
Ja tuossaki tekstissä saattaa näkyä se että mie peilaan tota hommaa omien oireitteni ja niitten lievittämisen kautta.
 
Ei mullakaan kyllä siis ole asiasta minkäänlaista muuta tietoa kuin omakohtaista.. mutta mielipiteistä ja kokemuksistahan täällä kai keskustellaankin, eikä täysin eksaktista asiatiedosta? :)
 
sound in - pleasure out
faith
09.10.2005 20:25:52 (muokattu 09.10.2005 20:29:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielen lihakset tosiaan muuten kiinnittyvät aivan kaulan alaosaan, eli solisluiden tietämille.
 
Joo, sen on huomannu. Mutta sehän on sitte tuola suussaki kiinni, ja mulla ne ongelmat lähtee sieltä (tai ainaki oon päätelly sillai)
 
Ei mullakaan kyllä siis ole asiasta minkäänlaista muuta tietoa kuin omakohtaista.. mutta mielipiteistä ja kokemuksistahan täällä kai keskustellaankin, eikä täysin eksaktista asiatiedosta? :)
 
sitä se mieki, en mie ois muuten uskaltanu sannoo mittään =)
 
Vähän niinku Möhköfantti.. pieni ja tosi pyöreä, mutta silti ihan sympaattinen. =)
insight
13.10.2005 10:04:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.voicemassage.com/
 
siellä on listattu laillistetut voicemassageterapeutit. ei todellakaan normaalihieroja saa voicemassagea ees ehdottaa.

 
Onkohan kukaan tolla näreharju tuulalla käynyt. Ajattelin vain, että toi munkkivuori ois muutaman kilsan päässä asuinpaikastani.
Miten muuten tollasen ajan jos varaa, niin auttaako se ihan yleishyödyllisesti (kuten oletan) vai kannattaako se varata vasta hieman ennen jotain esitystä?
 
faith
11.04.2006 15:58:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 180 päivää vanhaan ketjuun!
 
No niin, täältä löyty taas. Kävin viime viikolla voice massagessa taas ja olo oli kyllä taas ihana sen jälkeen. Ja oli mukava huomata että ei ollu päässy lihakset enää niin pahaan kuntoon ku viimeksi, eli selvästi rennompaa oli tuolla leuan seudulla. Eli siis purukisko + harjotukset oli auttanu. Kiva! =)
 
Kyllä mie sen tiesin, kokkeilin vaan että huomaaksie...
hannakatriina
11.04.2006 17:17:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, minä myös kävin voice massagessa viikko sitten. Ekoilla kerroilla kun kävin, keskityttiin vain niska-hartia-seudun pehmittämiseen. Kolmannella kerralla sitten varsinaisesti hierottiin äänentuottoalueet, silloin (opiskelija)hinta oli 40, ja oisinkohan ollut tunnin tai reilun... En suosittele äänihierontaa ihan just ennen esiintymistä, tosin kaikki kroppaan liittyvä on aina tapauskohtaista.
 
Välittömät vaikutukset: ääni käheytyi hieman ja tuntui tosi väsyneeltä, siltä kuin olisin vetänyt koko illan rokkikeikan, rintakehä sen sijaan tuntui todella avoimelta ja oli helppo hengittää, olo sinänsä oli rento ja mukava. Äänen hallinta tuntui hankalalta. Tämä kuulemma johtuu siitä, että kun kaulan ja äänihuulten aluetta on hierottu, niin lihakset ovat siellä ehkä sitten vähän eri pituisia ja eri asennoissa kuin ennen, ja vaikka muutos ei ole suuri siihen mihin on tottunut, niin se silti heijastuu äänen tuottamiseen, joka on niin "pienestä kiinni".
 
Myöhemmät vaikutukset: ääni palautui normaaliksi jo seuraavana päivänä, alaäänet soivat paremmin kuin ennen, poskilihakset oli aika kipeet, niskan ja hartioiden lihakset vähän arat ja päätä särki. Leuka tuntui rennommalta ja siltä että oli alempana kuin ennen. Rintakehä oli edelleen "avoin".
 
Pitkäkestoiset vaikutukset: positiivista oli se, ettei löytynyt mitään varsinaista ongelmaa. Kireät rintalihakset kuulemma vetävät olkapäitä hieman eteenpäin, mikä heijastuu vähän ryhtiin. Jalat ovat eri pituiset, eli lantio hieman vinossa, millä ei kuitenkaan ole mitään merkittävää vaikutusta mihinkään. Kieltä jännitän "levossa ollessa" enemmän kuin tarvitsisi, ja tämä saa aikaan sen, että työnnän kuulemma leukaakin hieman eteenpäin... milleistä siis puhutaan... ja kaulan lihakset on vähän kireellä (varmaan niin pitkään ennen kuin opin laulamaan rokkibiisejä ihan täysin rennosti...). Eli voice massage-terapeutti huomasi pikkujuttuja, jotka on nyt tiedostettu ja jotka saa sitten omalla aktiivisuudella eliminoitua, toivottavasti.
 
Tarvetta voice massageen ei siis ole, jos ei ole mitään ongelmaa. Mutta jos tuntuu, että on kropasta johtuvia vaikeuksia laulun kanssa, niin kannattaa käydä sen takia, että siellä ne ongelmat ehkä sitten huomataan tai diagnosoidaan tarkemmin.
 
Lucia
12.04.2006 11:57:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos paikat on kireänä (väärän tekniikan takia) niin totta kai se tuntuu epämiellyttävältä. Suosittelen kaikille ehdottomasti. Mulla ei ole mitään ongelmia ollut mutta sen jälkeen on tosi rentoutunut olo. Toki virheelliset tekniikat pitää korjata, muuten heittää rahaa hukkaan. Itse suosittelen lämpimästi Koskisen Leenaa, voice massagen kehittäjää.
 
insight
12.04.2006 13:39:04 (muokattu 12.04.2006 13:39:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä suosittelen jälleen kerran kuntoliikuntaa kaikille laulajille. Tai ainakin mulla se on parantanut suoritusta, vaikkakin laulan tällä hetkellä todella harvoin. Hyvä tekniikka jos on, niin siitä lisäpowerista ei ole todellakaan haittaa, vaan se mun mielestä tukee sitä teknistä suoritusta - ne tukee toisiaan =)
Niin ja muistakaa venytellä monipuolisesti - ja hengittää ;)
 
ap78
14.04.2006 22:08:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jussi parikka on tosi hyvä,suosittu ja sopivan hintainen eli 50euroo..aikaa en muista koska lähes nukahdan aina.kai se on ainakin yli tunti.
 
Joo liikunta on hyvä juu..ku jaksas :(
Mä aina innostun treenaamaan ja laulan ja sitten huomaan että taas unohtui päivän liikunta-annos.Venyttelemään on pakko ollut opetella,sehän on selvä..
 
musa
03.05.2006 22:05:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olin kans Voice Massagessa viime viikolla. Laulumaikka passitti menemään moiseen. En ollu aiemmin kuullut mitään koko hommasta ja aluksi suhtauduinkin vähän skeptisesti koko touhuun. Hieronta kesti vähän päälle tunnin ja hieroja oli kyllä todella amattitaitoinen ja muutenkin mukava. Pyysi mm. monta kertaa mainitsemaan, jos hieroisi liian lujaa. Eka puolituntinen oli ihan perushierontaa; selkä ja niskat. Sitten käännyin ympäri ja hieronta kohdistui suun ja kurkun alueille. Mulla oli paikat sen verta jumissa, että hieronta joka ikiseen kohtaan sattui ihan helvetisti. Pari kertaa olen menossa vielä tämän kuun aikana. Kalliiksi tulee, kun mistään ei mitään takaisin saa, vaikka alan opiskelija on, mutta koen hieronnan sen verta tärkeeksi, että haluan siihen taloudellisesti satsata.
 
faith
04.05.2006 12:43:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalliiksi tulee, kun mistään ei mitään takaisin saa, vaikka alan opiskelija on, mutta koen hieronnan sen verta tärkeeksi, että haluan siihen taloudellisesti satsata.
 
Kelaltahan sais osan pois (ei se kyllä paljoa tainnu olla), jos sais lääkäristä fysikaalisen lähetteen sinne.
 
"sähän varsinainen paavoväyrynen olet!" -steelysam
Cutter
14.05.2006 19:59:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin viime torstaina moisella ja menin sieltä suoraan treeneihin. Ja kyllä täytyy sanoa että mikä vapauttava fiilis laulaa. Positiivinen vaikutus siis. Olin kyllä "kuulemma" aika jumissa ja sain jotain liikkvuusharjoituksia. Maanantaina olis sitten toinen aika. Ja sitten katotaan tarvitsenko vielä lisähoitoa.
 
Mutta ei mulla ollut ideaakaan että olen itse näin jumissa.
 
"Tarviiks ryhdistäytyä jos ei oo selkärankaa?"
sliger
05.01.2007 16:59:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helouhelou!
 
Elikkäs olen itse koulutettu voice massage-terapeutti(valmistuin syksyllä 2006) ja mielenkiinnolla luin noita edellisiä kirjoituksia. Kuten edellä mainittiin, ei kyseiseksi terapeutiksi pääse kuka tahansa. Itse opiskelin Vuokatin urheiluopistossa ensin urheiluhierojaksi ja sieltä suoraan menin Koskisen Leenan(menetelmän kehittäjän) kursseille.
Kurssi oli viimeinen jonka Leena järjesti. Nyt Leena on vetäytynyt eläkkeelle ja valmistelee kirjaa.
Jos jotakuta kiinnostaa opiskella voice massage-terapeutiksi voi tämän tehdä jatkossa Turussa, Oikarisen Piian opissa. Itse harrastelen musiikkia pienissä määrin oman kaveriporukan pumpun vokalistina. Eli harrastaja siinä lajissa, mutta voice massagessa ammattilainen.
 
Jos jollakulla on kysyttävää aiheesta niin ilman muuta saa ottaa yhteyttä. Koetan myös käydä täällä seurailemassa tätä ketjua ja vastata parhaani mukaan kiperiin kyssäreihin.
 
fifi
05.01.2007 23:54:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helouhelou!
 
Elikkäs olen itse koulutettu voice massage-terapeutti(valmistuin syksyllä 2006)...

 
Mahtavaa, että saadaan tämän alan ammattilainen palstalle!!! :)
 
Kai olet käynyt myös Vokalisti-foorumilla, siellä näitä samoja asioita pyöritellään, eli:
 
http://www.armleg.com/vokalisti/
 
Foorumille ei pääse ilman kirjautumista.
 
Ihan näin mielenkiinnosta kysyn täällä - vaikka tämä kysymys liittyy vokalisti-foorumin ketjuun - että miten on, suositellaanko laulamista samana päivänä kun on käynyt hieronnassa? Minulle on kerrottu, että ei suositella, ja että pahimmillaan laulaminen samana päivänä saattaisi jopa mitätöidä hieronnan vaikutuksen, tai tehdä muuten vain huonoa äänielimistölle, joka on juuri rentoutunut käsittelyssä. Vähän samaan tyyliin, kuin että tavallisesta hieronnasta ei saisi mennä urheilemaan samana päivänä (näin olen myöskin saanut kuulla). Jos lähdetään siitä olettamuksesta, että ääni (ainakin näennäisesti) toimii hieronnan jälkeen, ja mitään suuria ongelmia ei ole ollut - kannattaako ääntä siltikään käyttää samana päivänä?
 
Ihmettelin nimittäin, kun ihmiset kertovat laulaneensa samana päivänä, kun ovat olleet voice massagessa. Itsekin tuskailen aina, missä välissä sen hieronnan voisi ottaa, kun ammattiopiskelijana on niin paljon laulettavaa... Olen aina kuitenkin yrittänyt noudattaa sitä ohjetta, että ei laulua samana päivänä. Onko ohje ihan vain kaupunkilegendaa...?
 
Ad surdas auras canere
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «