Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 563 64 65 66 67
Khassera
01.04.2014 10:02:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onanas: Vocal Fry (manning) on ääntä joka muodostetaan mahdollisimman pienellä äänihuulien sulkeutumisella eli "chord closurella." Eli kyllä, pelkkää äänihuulten työskentelyä (mahdollisimman veltosti ja laiskasti.)
Tuohon jos lisää äänihuulipainetta (chord compression), eli sulkee niitä tiukemmin, ääni muuttuu tavalliseksi, normaaliksi puheääneksi.
 
Mikäli siihen taas yrittää lisätä ilmanpainetta (voimaa/volyymia), pitäen samalla äänihuulten sulkeutumistason (chord compression) samana, tulee ratinasta ilmava, ja lopulta äänihuulet irtoavat ja ääni loppuu (syy miksei tätä käyttäen voi huutaa.)
 
ZOS-fry scream, taas on tavalliseen ääneen lisätty nielumanipulaatio. Ratina muodostuu suun taka-osassa, nielussa, äänihuulten yläpuolella. Melissa yrittää opettaa huomaamaan missä kohtaa nielua se tehdään siinä C-harjoituksessa eri vokaaleja käyttäen.

 
Ahaa! Okei! Mua vaan hämäs toi ettei niillä ole mitään tekemistä keskenään kun oon aina kokenu että molemmat lähtee äänihuulten sulusta. Lähteekö false cord sitten äänihuulten yläpuolelta vai? Muistelen että näin melissa sen selitti. Olen mieltänyt että Barry white / hyrde hyyrynen saundi on falsecordia eri intensiteeteillä.
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
onanas
01.04.2014 16:44:34 (muokattu 01.04.2014 16:50:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera: Ahaa! Okei! Mua vaan hämäs toi ettei niillä ole mitään tekemistä keskenään kun oon aina kokenu että molemmat lähtee äänihuulten sulusta. Lähteekö false cord sitten äänihuulten yläpuolelta vai? Muistelen että näin melissa sen selitti.
 
Siis kyllä, molemmissa äänihuulet osallistuu, mutta Singing Success fry tulee äänihuulista itsestään ja ZOS-fry tulee nielusta. Tarkoitin, että niillä "efetkteillä", ei ole muuta yhteistä, kuin ääni. Jos sitä tahtoo pilkkua nussia, niin kaikilla äänillä on ainakin ilmanvirtaus yhteistä.
 
Noihin kaikista extreme tyyppisiin tekniikoihin en ole juuri perehtynyt, kun itsellä on "oikeaan lauluun" -keskittyvä tyyli, eikä niillä ole minulle juuri käyttöä.
 
Mutta mitä olen käsittänyt niin se Zen of Screamissa näytetty tekniikka, jota Lamb of Godin laulaja harjoitteli aakkosten lausumisella haarahypellen, olisi pelkkää ilmaa, ilman äänihuulien osallistumista. Ja ääni tulee pelkästää false chordeilla.
Olikoha tämä siinä nimetty gruntiksi? En muista tarkalleen.
 
False chord scream luultavasti sitten on joku sekoitus ja ymmärtääkseni kaikista vaikein huutotekniikka, jossa virheellinen äänenmuodostaminen on todennäköisintä.
Jos siis jotain väärin tekee, niin tämän. :D
edit. Siis sekoitus tavallista ääntä äänihuulia käyttäen ja false chordia.
 
Mutta kuten sanoin, niin en ole näihin perehtynyt riittävän paljoa kehdatakseni "opettaa" samalla itseluottamuksella, kuin fry-tekniikoiden kohdalla. :D
 
Khassera
01.04.2014 23:20:57 (muokattu 02.04.2014 08:00:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onanas: Siis kyllä, molemmissa äänihuulet osallistuu, mutta Singing Success fry tulee äänihuulista itsestään ja ZOS-fry tulee nielusta.
 
Mun mielestä tää on vaan väärin. En nussi pilkkua jos sanon että molemmissa käytetään äänihuulia. Tämä koska false cord on irrallaan äänihuulista. Minusta se on erittäin validi pointti kun samassa ohjelmassa on kuitenkin kaksi ihan lähtökohdiltaan täysin erilaista tekniikkaa. Fry screaming on mun mielestä vaan vocal fry ilman ääntä ja kompressiota. Kurkunpään ja suun (nielun? Suun sisäkammion kuitenkin) asentoa muuttamalla sitten voi artikuloida. Niin moni tuubisankari neuvoo aloittamaan fryhuudotkin elmer fudd-äänellä että sen perusperiaatteen saa haltuun. Tai "nariseva ovi." Eli aika samanlaisia tekniikoita joille on keksitty eri käyttötarkoitukset.
 
Tarkoitin, että niillä "efetkteillä", ei ole muuta yhteistä, kuin ääni. Jos sitä tahtoo pilkkua nussia, niin kaikilla äänillä on ainakin ilmanvirtaus yhteistä.
 
Eli tässä oli näköjään kyse vaan eri tavasta tarkastella näitä tekniikoita. Sekoitin varmaan jossain vocal fryn ja käytin termiä väärin mutta käytännössä tiedän kyllä kumpaa kumpikin on. :)
 
aakkosten lausumisella haarahypellen, olisi pelkkää ilmaa, ilman äänihuulien osallistumista. Ja ääni tulee pelkästää false chordeilla.
 
Joo, false cord screaming tms. On vaan tapa sanoa että sekoitat niiden ylempien lerpukkeiden käyttöä perusääneen, eli overtone tulee eri mekanismista. Käsittääkseni.
 
False chord scream luultavasti sitten on joku sekoitus ja ymmärtääkseni kaikista vaikein huutotekniikka, jossa virheellinen äänenmuodostaminen on todennäköisintä.
Jos siis jotain väärin tekee, niin tämän. :D

 
Voi olla valvotut tunnit mutta en ymmärrä pointtia tässä, eli virheellinen tapa tuottaa se ääni jota ajetaan takaa vai "virheellinen" tulkinnanvaraisesti (epäterveellinen/ruma/tueton)?
 
Jaime Vendera demonstroi mun mielestä false cordia äänellä ja se kuulosti tosiaan Barry Whiten tyyliltä laulaa. Hyrdehän kuulostaa monissa äänellisissä huutokohdissaan samalta. Ts mekanismin huomaa olevan sama.
 
Finowalla on aika ässä tekniikka. Samoin jollain chained-hemmolla youtubessa (en muista käyttäjää) jolla oli jotain opetusvideoitakin. Jälkimmäinen vannoo zossin oppien mukaan ja sanoi opetelleensa kaiken sieltä. Kuulostaa aivan perkeleen kovalta. Ikävä etten ite koskaan oppinut tai jaksanut opetella niin hyväksi noita huutohommia. Siistiähän ne ois osata.
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
novo
02.04.2014 00:40:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Unohan aina, että tässä langassa on lähinnä näitä metalcoresällejä.
 
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
Hanatarashi
06.04.2014 22:48:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen perehtynyt lähinnä hardcore punk tyyliseen rääkymiseen jota olen harrastanut varmaan 15-vuotiaasta asti. Aluksi se oli sellasta väkinäisesti "feikattua" rääkymistä, mikä kuitenkin kuulosti ihan hyvältä aanitettynä kun bändi oli taustalla. Koski kuitenkin kurkkuun ihan sairaasti. Ikävä kyllä todella monet hardcore jne laulajat harrastaa just tota ja tulee monesti mieleen et jos tyypillä on ikää se 18 vuotta, et onnistuukohan tuollanen äänen rääkkääminen vaikka viiden vuoden päästä.
 
Vaikee mun on alkaa kenellekään neuvoja antamaan kun mun on vaikee selittää miten mä laulan. Nykyään huudan silleen korkeelta ja osaan muuttaa lauluäänen luonnollisen kuuloiseksi rääkymiseksi, ilman että se koskee kurkuun tai kuluttaa
ääntä. Tosin mulla on aika korkee lauluääni ja multa onnistuu myös sabbath bloody sabbathit, led zeppelinit, kun ehkä mars voltatkin, jota kokeilin huvikseen muutama viikko sitten.
 
Hanatarashi
07.04.2014 01:01:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisään vielä tohon edelliseen ja tää nyt on mutua mutta mulla on aika monta vuotta laulamista/huutamista takana. Sanoisin että jos laulaminen joko koskee kurkkuun tai tuntuu jollain tapaa epämiellyttävältä, silloin tekee jotain väärin ja pahimmassa tapauksessa tekee pysyvää vahinkoa äänelleen.
 
Ei mulla ainakaan minkäänlainen voimallinen laulaminen tai jopa brutaali rääkyminen tunnu epämiellyttävältä kurkussa. Ja jos joskus tuntuu, vaihdan tekniikkaa.
 
Pitäisköhän perustaa johonkin musiikkiopistoon kurssi brutaalisesta huutamisesta. :-)
 
Kromatia
25.06.2014 22:24:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitatko kenties tälläistä? http://youtu.be/kM34wiwWzMo?t=50
 
Sarko
25.06.2014 23:14:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kromatia: Tarkoitatko kenties tälläistä? http://youtu.be/kM34wiwWzMo?t=50
 
Hävettävää spämmiä tällanen.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Kromatia
26.06.2014 00:30:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarko: Hävettävää spämmiä tällanen.
 
Anteeksi, saattoi vähän lähtä lapasesta tuo mainostaminen ;-)
 
Humanoid
26.06.2014 10:18:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kromatia: Anteeksi, saattoi vähän lähtä lapasesta tuo mainostaminen ;-)
 
Eihän tämä ollutkaan kuin vasta kolmas ketju jossa törmään tähän...
 
BeissiFTW
14.08.2014 15:14:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoi, tässä nyt opetellut 2 viikkoa örinää mikkiin, (aikasemmin ördännyt jotain taustoja treeneissä)
No nyt kun sitä on enemmän reenannut niin alkanut miettiin että tekeekö sen nyt ihan vituilleen koko homman? Resonointia tuntuu rintalastassa mutta enemmän esim. aataminomenan kohdalla.
Sekä tuntuu että tunnin ördäilyn (Dark Tranquillity, Heaven Shall burn) että ääni lähtisi hieman eikä pääse puhtaita kipaleita yhtä korkealle, lisäksi kurkkua tuntuis kuivavan hirveästi ja tulee juotua vettä tunnin aikana 1,5 litraa.
 
Olisi hyvä jos joku kertois miltä se örinä tuntuu itsellä ja jos ei tunnu tältä niin mitä pitäisi tehdä/opetella tekemään uudestaan.
 
kiitos jo etukäteen. BeissiFTW
 
Nazgrathall
22.09.2014 21:50:50 (muokattu 28.09.2014 11:16:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitetaa tää video nyt sit tännekin, kun kaikki ei varmaa tota "Laulunäytteitänne tähän" topicia seuraa.
 
https://www.youtube.com/watch?v=iBqq2aAQ4C8&feature=youtu.be
 
Oma veto Ruotsin Humanity's Last Breathin kappaleesta "Shoals".
 
Kaikki palaute tervetullutta, kiitos!
 
karhuntassu
27.09.2014 23:32:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nazgrathall: Laitetaa tää video nyt sit tännekin, kun kaikki ei varmaa tota "Laulunäytteitänne tähän" topicia seuraa.
 
Oma veto Ruotsin Humanity's Last Breathin kappaleesta "Shoals".
 
Kaikki palaute tervetullutta, kiitos!

 
Niin se linkki?
 
Nazgrathall
28.09.2014 11:15:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

karhuntassu: Niin se linkki?
 
Aivopierut pois ja linkit kehiin :D
 
https://www.youtube.com/watch?v=iBqq2aAQ4C8&feature=youtu.be
 
j-kill
05.11.2014 00:24:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.youtube.com/watch?v=Z1r … mKGo8&list=UU9mTrh1ZEGvoV-HZkWS2G9w
 
Tossa on keikan verran näytettä omasta vetämisestä. Tietysti soundi vois olla vähän parempi, mut niinku ehkä näkyy, kameran sijainti on suht lähellä rumpuja.
 
Saappineste
14.11.2014 23:01:49 (muokattu 14.11.2014 23:06:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro! Murinahommia on harrastettu noin kaksi vuotta nyt. Ajan myötä tekniikka on kehittynyt agressiivisempaan suuntaan ja repertuariin kuuluu myös korppirääkyminen toisinaan ja joissain kohtaa sellainen silenceriä mukaileva kiljuta. Viime aikoina olen kuitenkin laittanut merkille, että ääni on jonkinaikaa painoksissa keikkojen ja reenien jälkeen. Monitorointi keikalla ja PA:t reeniksellä on kuitenkin aseteltu niin, etten käytä ääntäni mielestäni liikaa kuitenkaan. Ja missään kohtaa ei ole sattunut mihinkään, korkeintaan kroppa uupuu kun laitan sen likoon. Hengitystekniikassa saattaa olla vielä hiomista, mutta muuten ei ole ongelmaa. Kuulotaa hyvältä. Joten oliskohan jollain viisaammalla jotain havaintoa, onko tämä nyt aivan normaalia hommaa vaiko eikö. Vilmiä viime keikalta heikohkolla laadulla:
 
http://www.youtube.com/watch?v=ExsrqZ8nK70
 
http://serotoninsyndrome.bandcamp.com/
tthei
06.01.2015 21:27:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitetaampas nyt tännekkin. Coveroin osittain laulutreeniksi Pyhimystä vähän rankemmalla otteella. Jotain noin puolisen vuotta oon noita rääky-/ördehommia treenaillut.
 
https://www.youtube.com/watch?v=f1PuQfydeTg
 
I'm not telling you what to do, I'm just recommending to use your options.
Jugeen
08.10.2017 16:50:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jonkun verran tullut harrasteltua örinää :)
https://www.youtube.com/watch?v=iYm2YQywI6E&t=8s
 
Heittäkää ihmeessä kommenttia!
 
Jukka/MF
Welho-77
18.10.2017 00:45:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bändimies: Jonkun verran tullut harrasteltua örinää :)
https://www.youtube.com/watch?v=iYm2YQywI6E&t=8s
 
Heittäkää ihmeessä kommenttia!

 
Tää oli ihan jees. Koita coveroida joku hyvä biisi?
 
Long live the King of Mercy
Khassera
18.10.2017 17:39:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bändimies: Jonkun verran tullut harrasteltua örinää :)
https://www.youtube.com/watch?v=iYm2YQywI6E&t=8s
 
Heittäkää ihmeessä kommenttia!

 
Munki mielestä tää oli ihan sikatiukkaa settiä. Tosi hyvänkuulosta. :) Irtoaako LoG?
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 563 64 65 66 67

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «