Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kyhmyt äänihuulissa
1 2 3
ap78
27.03.2007 23:31:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihmisvartalo on siitä kummallinen kapistus että melkein mikä vaan on mahdollista.
 
Jospa ajattelemme kyhmyä niin kuin se olisi syylä/rakko/hirtymä/kuhmu päässä=
eli jotain sellaista mitä ei kuulu olla,epäterve-tila.
 
On mahdollista että kyhmyt ovat olleet pitkään esim lapsilla mutta harvinaista silti.Yleensä opettajatkin heräävät jos lapsen ääni koulussa muuttuu.
Lapsuudessa kyhmyt saattavat muodostua esim. Lapsi/perhe on kova ääninen.Koulussa ei suvaita kova-äänistä kanssakäymistä varsinkaan luokkatilanteissa.Lapsi opettelee puhumaan hiljempaa,häiritsemättä ja saattaa samalla rasittaa ääntänsä väärin,tuloksena vaikkapa kyhmyt äänihuulissa..hassua eikös juu..
 
Varsinaisesti kyhmyt eivät ääntä kähennä vaan rako äänihuulissa.Riippuen raosta ja paikasta,ääni voi olla "terveesti" käheä tai sairas ääni..
 
Netitse ja puhelimella ei pysty näitä asioita kuin arpomaan.
 
MARS FONIATRILLE KAIKKI jotka epäilevät "värkkejään"!
 
tanjuli
27.03.2007 23:50:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vai onkohan mulla vaan luonnostaan käheämpi ääni, mites, voiko käheämmän äänen omaava kuulostaa edes hitusen hyvältä klassisena laulajana (käheys kuuluu myös laulussa, joskin olen ihan noob vielä joten voi olla tekniikassa se vika) vai onko tyylinvaihto edessä?
 
Joillain on luonnostaan käheähkö ääni - sit useimmiten se kuuluu lauluäänesseä semmosena tummempana saundina (vaikka olisi sopraano), sit kirkkaat puheäänet kuuluu yleensä lauluäänessä valoisempana saundina (vaikka oils altto). Ei tietenkään aina näin ole, mutta aika usein kuitenkin oon tämmöstä ollut huomaavinani lauluporukoissa.
 
Sekin on ihan oma lukunsa, minkä kukakin "käheydeksi" nimittää: Toisille se on tummempi saundi, toisille se kun äänen mukana tulee liikaa ilmaa ulos (vuotoisuus), toisille se on sitä yläsävelsarjojen "kihinää" täydessä oopperaäänessä (esim. Kathleen Battlea oon kuullu sanottavan "käheäksi").
 
Anna kuitenkin omalle kehittymiselles aikaa - opettajalta kannattaa kysyä tarttisko käheen äänen takia käydä esim. siellä foniatrilla. Jos käheys johtuu äänihuulten vaillinaisesta sulkeutumisesta tai muusta teknisestä jutusta, se häipyy kun osaaminen kasvaa. Missä voi mennä vuosia. Mulla meni neljä. Vieläkin ääripäissä vähän vuotaa mut ehkä vuoden päästä taas vähän vähemmän :)
 
[i hear voices but at least they're on tune]
insight
28.03.2007 16:09:22 (muokattu 28.03.2007 16:11:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en usko että mulla puhetyyli vaikuttaisi ääneen. Mun mielestä mä puhun ns. luontevasti/rennosti. Foniatrilla käynti vois olla ihan poikaa.
 
BTW kiitos tanjulille, fifille ja ap78:lle hyvistä kommentoinneista monissa tredeissä =)
 
wishmaster
10.06.2007 00:16:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hei! minulla ei ole vielä mitään ongelmia mutta kysyisin että onko suurikin mahdollisuus että näitä kyhmyjä tulee herkästi jos laulan "öristen laihon malliin"?
Varsinkin kun olen vasta teini-iässä?
 
Whihii
Intohimo
18.06.2007 20:56:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks tyyppi kärsi pari kuukautta kuristavasta tunteesta nielunsa seudulla ja pelkäsi äänen menemistä (kun oli käheänä). Lääkäri totesi stressiksi. Kuristus loppui samantien.
 
Just tommonen mullakin on. Palan/kuristuksen tunne ja en saa vedettyä ylärekisteriääniä normaaliin malliin. Kestänyt jo yli 2kk. Lääkäri neuvoi hieromaan
"mömmöt" pois kun ne olivat puristuneet yhteen kohtaan ja antoi antibioottikuurin, mutta ei loppujen lopuksi auttanut (hetkellisesti kylläkin). Aika foniatrille on tilattu, mutta elämä ilman laulamista on kidutusta. Myös voice massagea harkitsen (www.voicemassage.fi)
 
moraalienkeli
05.11.2008 12:22:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt se pommi sitten putosi. Olin pari viikkoa Ranskassa ja tuliaisena kotiin toin hyvin kummallisen flunssan. Ranskassa oli yksi keikka, ja lauloin, vaikka ääni oli maassa. Kotiin tullessani oli toinen keikka, joka meni ongelmitta, vaikka ääni oli vähän mennyt. Nyt ajattelin pitää laulutaukoa, että parantuisin kunnolla, eikä tulisi mitään ongelmia ääneen.
 
Tänään, kun heräsin, ääntä ei tullut ollenkaan. Menin kurkkulääkärille, ja hän totesi pienet kyhmyt äänihuulissani. Kävin edellisen kerran lääkärillä kuukausi sitten muista syistä, ja tällöin äänihuulet olivat normaalit.
 
Tähtään laulamisessani ammattilaisuuteen ja reenaan päivässä kaksi tuntia. Tekniikassa ei ole ollut mitään ongelmia, ja opettajan ammattitaidossa ei ole valittamisen sanaa. Olen nähyt vuosien ajan painajaisia siitä, että kyhmyt tulevat. Ja nyt ne tulivat, ihan vain sen takia, että lauloin 5 biisiä kipeänä.
 
Mun maailmani romahti tähän.
 
http://youtube.com/watch?v=6AOEHW2SfWA
Kirjoitus virhe
05.11.2008 14:24:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt se pommi sitten putosi. Olin pari viikkoa Ranskassa ja tuliaisena kotiin toin hyvin kummallisen flunssan. Ranskassa oli yksi keikka, ja lauloin, vaikka ääni oli maassa. Kotiin tullessani oli toinen keikka, joka meni ongelmitta, vaikka ääni oli vähän mennyt. Nyt ajattelin pitää laulutaukoa, että parantuisin kunnolla, eikä tulisi mitään ongelmia ääneen.
 
Tänään, kun heräsin, ääntä ei tullut ollenkaan. Menin kurkkulääkärille, ja hän totesi pienet kyhmyt äänihuulissani. Kävin edellisen kerran lääkärillä kuukausi sitten muista syistä, ja tällöin äänihuulet olivat normaalit.
 
Tähtään laulamisessani ammattilaisuuteen ja reenaan päivässä kaksi tuntia. Tekniikassa ei ole ollut mitään ongelmia, ja opettajan ammattitaidossa ei ole valittamisen sanaa. Olen nähyt vuosien ajan painajaisia siitä, että kyhmyt tulevat. Ja nyt ne tulivat, ihan vain sen takia, että lauloin 5 biisiä kipeänä.
 
Mun maailmani romahti tähän.

 
No ehkei se nyt maailman loppu ole. Lääkäri saa ne kuitenkin leikattua pois. Vai miten ne nyt ikinä poistetaankaan =)
 
Itse aiheeseen. Onkos noista foniatreista helsingin seudulla kenelläkään tietoa? Ei ainakaan kaupungin sivuilta löytynyt juur mitään. Eli taitaa olla yksityiselle meno edessä? Eilen lääkärissä kyselin eikä sekään oikein tuntunut hirveästi tietävän. Olen kuitenkin laulanut pitkään ilman oikeaa tekniikkaa ja ihan ruvellekkin vetänyt ääntä. Nyt sitten pikkuhiljaa ruvennut epäilemään että jotain siellä varmaan on vialla.
 
Fuck that! I want my rockstars dead! -Bill Hicks
sofianmaailma
05.11.2008 15:44:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menin kurkkulääkärille, ja hän totesi pienet kyhmyt äänihuulissani. Kävin edellisen kerran lääkärillä kuukausi sitten muista syistä, ja tällöin äänihuulet olivat normaalit.
 
Mun maailmani romahti tähän.

 
Moraalienkeli,
 
En todellakaan ole mikään lääketieteen asiantuntija, mutta sanoisin että äänihuulikyhmyt eivät ole mikään maailmanloppu. Niitä on varmasti monentasoisia. Luulisinkin, että aika monella on ollut äänihuulissa lieviä kyhmyjä (paranevat itsestään), ilman että on itse tiennyt asiasta yhtään mitään.
 
Aika harva muuten käy foniatrilla kaksi kertaa kuussa, miksi sinä käyt? Tuo kaksi tuntia päivässä (7 kertaa viikossa?) kuulostaa muuten aika kovalta harjoittelumäärältä. Oletko varma, että kroppasi ja tekniikkasi kestää sen? Muistathan, että niin laulamisessa kuin urheilussakin lepo on tärkeä osa treeniä (tätä yritän itsekin opetella...).
 
Pikaista paranemista!
 
P.S. Googlaile vähän äänihuulikyhmyistä, niin ymmärrät ettei sinua vielä olla kiikuttamassa mihinkään äänihuulileikkaukseen (mikä olisi varmasti jo vakavampi juttu).
 
Ks. esim. http://www.kaypahoito.fi/terveyspor … 2.tunnista?a=Y&t=H&fname=D93086.htm

Laulu hukassa - mistä apu? Laulajan terveys lääkärin haasteena
Duodecim 2002;118(15):1587-95
Miikka Peltomaa ja Erkki Vilkman
 
"Äänihuulikyhmyt ovat seurausta äänen ylikuormituksesta. Laulajalla kyse voi olla tavallista suuremmasta laulamisen määrästä, epäsopivasta ohjelmistosta tai ongelmasta laulutekniikassa. Kovan äänirasituksen jälkeen äänihuulissa saattaa esiintyä turpeutta, joka muistuttaa kyhmyjä. Tämä fysiologinen turvotus laukeaa kuitenkin itsestään levossa päivän parin kuluessa.
 
Äänihuulikyhmyt sijaitsevat molemmin puolin äänihuulten etu- ja keskikolmannesten rajalla, joka toiminnallisesti tarkoittaa värähtelevän äänihuulen keskikohtaa (kuva 4). Kyhmyt haittaavat äänihuulten värähtelyä ja aiheuttavat äänen käheyttä ja vuotoisuutta. Äänihuulikyhmyjä voi verrata lapiotyössä käsiin ilmaantuviin känsiin. Myös äänihuulikyhmyt parantuvat useimmiten levossa. Toisaalta kyhmyt ilmaantuvat helposti uudelleen, jos niitä aiheuttavasta poikkeavasta rasituksesta ei päästä eroon. Äänihuulikyhmyjen hoito on lähes poikkeuksetta konservatiivista, lepoa tai ääniterapiaa tai molempia. Kun kyhmyjen taustalla epäillään olevan teknisiä ongelmia, on ammattitaitoisen laulunopettajan apu tärkeä. Kirurgista hoitoa äänihuulikyhmyihin tarvitaan erittäin harvoin."
 
Laula, älä sodi.
moraalienkeli
06.11.2008 00:54:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole koskaan käynyt foniatrilla. Olen käynyt kaksi kertaa nenä-, korva-, kurkkulääkärillä aivan muusta syystä, joka on murtunut nenä, joka vaatii korjausta. Tänään, kun heräsin aamulla, eikä ääntä tullut, varasin ajan saman alan asiantuntijalle, koska foniatrin jonot tunnetusti ovat suunnattoman pitkät. Nyt koitan olla hiljaisuudessa, foniatrille pääset joulukuun puolivälissä.
 
http://youtube.com/watch?v=6AOEHW2SfWA
sofianmaailma
06.11.2008 09:22:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole koskaan käynyt foniatrilla. Olen käynyt kaksi kertaa nenä-, korva-, kurkkulääkärillä aivan muusta syystä
 
Sori, tarkoitus ei ollut syyllistää sinua vaan esittää yleisempi pointti (jos jonkun pitää käydä jatkuvasti foniatrilla, kannattaisi ehkä korjailla hieman laulutottumuksiaan).
 
Tuo Duodecimin artikkeli on tässä(kin) suhteessa lukemisen arvoinen.
 
Laula, älä sodi.
moraalienkeli
06.11.2008 15:45:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sori, tarkoitus ei ollut syyllistää sinua vaan esittää yleisempi pointti (jos jonkun pitää käydä jatkuvasti foniatrilla, kannattaisi ehkä korjailla hieman laulutottumuksiaan).
 
Ei se mitään, en provosoitunut tai muutakaan :) Juttelin tästä eilen lauluopettajani kanssa, ja tulimme siihen tulokseen, että kyhmyt ovat tulleet nyt lyhyen ajan sisällä nimenomaan siitä, että olen käyttänyt ääntä kipeänä ollessani, mikä oli typerää.
 
Olen käynyt tunneilla nyt 1-2 kertaa viikossa, ja opettajani olisi varmasti huomannut tekniikkavirheen ja kuullut kyhmyt vuotona äänessäni. Minulla ei ole ollut ennen sairastumistani minkäänlaisia ongelmia äänessä, päin vastoin. Tekniikka on ollut entistäkin vahvempi ja laulu on ollut miellyttävää ja täydellisen ongelmatonta.
 
Nyt olenkin toiveikas, ja mietin, että jos äänihuulet ovat nyt niin tulehtuneet ja ärtyneet, että niihin muodostuneet kyhmyt häviävät ihan pian tervehdyttyäni.
 
http://youtube.com/watch?v=6AOEHW2SfWA
lapivil
03.12.2008 11:11:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Itselläni on aina ollut hieman käheä ääni ja nuoremalla iällä ilmestyi kurkkuun jonkin sortin polyppeja. Alkuperäisen suunnitelman mukaan piti leikata mutta ne hävisivätkin itsekseen, jolloin äänikin on hieman muuttunut parempaan päin. Laulaessa saan kyllä ääntä tulemaan ihan hyvin, tosin en erityisemmin treenaa laulamista vaikka sitäkin pitäisi tehdä koska parannettavaa olisi. Olen laulava kitaristi bändissämme.
 
moraalienkeli
04.12.2008 22:31:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Foniatri totesi hyvin pienet kyhmyt äänihuulissa. Nyt en ole pystynyt laulamaan 1,5 kk kun ääni on ollut käheä ja kurkku kipeä. Minulle määrättiin ääniterapiaa, täydellisen parantumisen uskotaan tapahtuvat muutaman kuukauden kuluessa. Onneksi todettiin myös, että kyhmyt eivät johdu virheellisestä tekniikasta vaan juurikin siitä, että rasitin ääntä kipeänä.
 
Pelottaa tässä lähinnä oma mielenterveyteni. Olen ollut nyt tämän 1,5 kk ajan aivan täysin maassa, koko ajan. Pelottaa, että laulut on laulettu kokonaan tai että ääniala muuttuu radikaalisti. Pelkään äärimmäisen paljon myös äänenvärini puolesta. Minulla on aina ollut erittäin kirkas ja hyvin lämmin ääni, mikä on tehnyt äänestäni hyvällä tavalla omaleimaisen.
 
Ääni vaan on se asia, joka mulle on heti rakkaimpien ihmisen jälkeen tärkein. Luopusin mistä tahansa (paitsi juuri näistä ihmisistä) kuin äänestäni ja nyt sekin on otettu pois. Enkä tietääkseni ole tehnyt mitään pahaa.
 
http://youtube.com/watch?v=6AOEHW2SfWA
solesurvivor
05.12.2008 09:49:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pelottaa tässä lähinnä oma mielenterveyteni. Olen ollut nyt tämän 1,5 kk ajan aivan täysin maassa, koko ajan. Pelottaa, että laulut on laulettu kokonaan tai että ääniala muuttuu radikaalisti. Pelkään äärimmäisen paljon myös äänenvärini puolesta. Minulla on aina ollut erittäin kirkas ja hyvin lämmin ääni, mikä on tehnyt äänestäni hyvällä tavalla omaleimaisen.
 
Nyt tuohon tilanteeseen neuvoisin vaan suhtautumaan maltilla. Äänilepoa kunnolla ja eiköhän se siitä.
 
Minulla todettiin kyhmyt äänihuulissa kolmisen vuotta sitten ja tosiaan itse tuli keikkailtua joskus kipeänä ja ääni alkoi pikkuhiljaa käheytyä, mutta kipuja ei ollut. Sain passituksen puheterapeutille ääniterapiaan ja viaksi todettiin juuri se, että kipeänä tuli liikaa rasitettua ja laulettua vaikka ääni oli käheä. Ja lisäksi se, että puhuessa en skarppaa kroppani kanssa, ainoastaan laulaessa ja työni puolesta puhun paljon. Laulutekniikassa vikaa ei ole ollut. Tämän diganoosin seurauksena tein rajun päätöksen ja olin treenaamatta lähes puoli vuotta (ainoastaan ohjattuja harjoituksia) ja siitä kyhmyt sitten katosivat, eivätkä ole sen jälkeen palanneet, vaikka olen kontrolleissa käynyt äänihuuliani näyttämässä. Myöskään ääni ei ole mihinkään muuttunut, paitsi tietenkin kirkkaammaksi, kun vertaa siihen pitkäaikaiseen vuotoisuuteen. Joskus olen vieläkin tyhmyyttäni lipsunut päätöksessäni, etten keikkaile kipeänä, mutta rajan olen vetänyt siihen, että laulaminen ei saa ikinä sattua. Niin se vaan menee, että kun kerralla malttaa levätä kunnolla, niin säästyy monelta. Oli kyse sitten stressistä, fyysisestä ylirasituksesta tms. Tsemppiä ja jaksamista sinulle:)
 
"If you shake my hand, better count your fingers.."
moraalienkeli
06.12.2008 07:40:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla onneksi tutkittiin jo puhetekniikka, eikä siinäkään ole vikaa. Puhun nimittäin melkein samalla tekniikalla kuin laulaisin. Hengitys alas ja auki ja rento kurkunpää + kaulan lihakset.
 
Nyt tuntuu jo mieli vähän paremmalta, kyllä tämä tästä ehkä joskus. Tuli lääkäriltä perässä diagnoosilappunen, jossa luki myös siitä, että mielialan nostaminen voisi myös auttaa. "Ahdistuneen oloinen potilas, joka on tuntee itsensä toivottomaksi tilanteessaan." :DD Että näin, mutta kyllähän asia on näin.
 
http://youtube.com/watch?v=6AOEHW2SfWA
insight
10.12.2008 17:29:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks tyyppi kärsi pari kuukautta kuristavasta tunteesta nielunsa seudulla ja pelkäsi äänen menemistä (kun oli käheänä). Lääkäri totesi stressiksi. Kuristus loppui samantien.

 
On muuten pätevä lääkäri, kun toteamalla ongelman, se katoaa =)
 
Can you feel the atmosphere
moraalienkeli
10.12.2008 21:14:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänään olin ensimmäistä kertaa ääniterapeutilla. Tarkistettiin puhetekniikka, ei mitään vikaa. Kyhmyt johtuvat vain siitä, että rasitin ääntä kipeänä. Myös laulutekniikka tarkastettiin, terapeutti koki, että ääni kestää jo vähän rasitusta. Kyhmyt eivät kuuluneet äänessäni mitenkään, en huomannut mitään eroa ja terapeutti sanoi ääneni kuullostavan terveeltä ja normaalilta, eikä vuotoisuutta ollut.
 
Ohjeiksi ennen seuraavaa käyntiä sain pienentää normaalipuheen volyymia ja käyttää mahdollisimman paljon lax vox-putkea/resonaattoriputkea.
 
Parempaan päin mennään :)!
 
http://youtube.com/watch?v=6AOEHW2SfWA
moraalienkeli
24.03.2009 22:02:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyypä tulla tänne päivittämään oma tilanteeni :)
 
Kaksi viikkoa sitten olin foniatrin luona tarkastuskäynnillä, kyhmyt ovat poistuneet täysin! Äänen toiminta on entisellään, ylä- ja alaäänet käyttökelpoiset ja sointi ja äänenväri täysin ennallaan. Eivät siis kyhmyt olekaan maailmanloppu, vaikka itsekin niin luulin. Nyt kun vielä malttaisi ottaa alkuun rauhallisesti, ettei vain tule takapakkia. Harmittaa toki antaa itselleen periksi, että jättää konservatorion 2. asteen pääsykokeet tänä vuonna väliin, mutta ensi vuonna sitten uudelleen - edistyneemmällä ja täysin terveellä ja palautuneella instrumentilla.
 
Kaiken kaikkiaan kokemus tuntuu kasvattaneen monin tavoin. Instrumenttiaan arvostaa entistäkin enemmän ja jaksan huoltaa ääntäni entistäkin paremmin. Vaikka akuutti tilanne onkin ohi, jaksan edelleen höyryhengitellä päivittäin vähintään 15 minuutin ajan. Olen koko ikäni kärsinyt kurkunpäätulehduksista, ja äänihuulitutkimusten myötä selvisi, että olen herkistynyt tulehduksille kuivien limakalvojen vuoksi. Tuli siis selville myös tällainen asia, joka näin jälkeenpäin ajateltuna tuntuu itsestäänselvyydeltä. Toivottavasti nyt kärsivällisen äänenhoidon myötä pääsen eroon myös jatkuvista tulehduksista.
 
Itse foniatrista minulle jäi henkilönä melko neutraali kuva, mutta ääniterapiajakson läpi jaksamista edesauttoi erinomainen TAYSin ääniterapeutti Marketta Sihvo. Suosittelen lämpimästi hänen juttusilleen menemistä, jos kohtaa ääniongelmia. Sama henkilö on myös julkaissut kirjan Terve ääni, jota suosittelen ehdottomasti vilkaisemaan. Erikoista nyt näin mainostaa, mutta koin saavani häneltä kaiken mahdollisen avun tilanteeseeni: sekä käyttökelpoisia harjoituksia äänen ja äänielimistön kunnon parantamiseksi että psykologista apua. Ääneni on itselleni valehtelematta yksi maailman tärkeimmistä asioista, ja hänen kanssaan ääneeni liittyvistä peloista keskusteleminen vapautti monia lukkoja.
 
Tämän epäselvän sepustuksen tarkoituksena oli siis muistuttaa, että kyhmyistä voi parantua täydellisesti ilman leikkaushoitoakin, jopa kohtuullisen lyhyessä ajassa. Itselläni se vei reilut 3 kk. Mieluummin kolme kuukautta laulamatta kuin koko loppuelämä.
 
Ja anteeksi selostuksen epämääräisyys, tämä on itselleni niin herkkä asia, että siitä puhuminen ja kirjoittaminen herättää turhan paljon tunteita sisälläni. Olen vain niin onnellinen parantumisestani.
 
http://youtube.com/watch?v=6AOEHW2SfWA
janeld
25.03.2009 16:45:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tutulla oli sellanen juttu äänihuulessa ja poistettiin leikkauksella... jonkin aikaa tarvi olla laulamatta ja muutenkin tarkka miten ääntään käyttää. nykyään ääni kunnossa ja keikkaa tekee ihan kun ennenkin. menkää vaan rohkeasti lääkäriin näyttämään jos epäilette sellanen on. eikä se leikkaus ole mikään iso operaatio.. muistaakseni seuraavana päivänä pääsee kotiin.
 
Coil
17.05.2009 21:52:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten nuo kyhmyt mahdollisesti tuntuu? Voiko ne havaita ulkoisesti? Itsellä on joku outo patti kurkunpäässä, joka tuntuu siltä, että se ei kuulu siihen. Ei varsinaisesti lauluun vaikuta se kyhmy, arveluttaa vaan mikä se on?
Välillä tuntuu itellä kipua kurkunpäässä sivussa (ei väliä onko laulanu just vai ei).
Ääneni ei ole käheä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «