Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulumikki?
1
Closure
19.10.2003 16:58:42 (muokattu 19.10.2003 17:22:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä sais halvan ja hyvän laulu mikin?
Mikä olisi hyvä mikki? Ja mistä kannattaisi ostaa?
 
Puuro sanoo plup, jos kiehuu. Ei Ynkkä sano plup. -fortune
Vilhelmus
19.10.2003 17:08:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaupasta?
Closure
19.10.2003 17:24:03 (muokattu 19.10.2003 17:24:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaupasta?
 
Vittu, kyl sä tiiät mitä mä tarkotin!!!!!
Hitto kun tääl on tälläsii viisastelijoita m.netti täynnä.. kyl silti joskus tulee ihan asiallisia vastauksiakin.. jopa..
 
Puuro sanoo plup, jos kiehuu. Ei Ynkkä sano plup. -fortune
Vilhelmus
19.10.2003 17:38:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No sitten voisi kertoa vaikka minkä hintainen on "halpa" että voisi ehdottaa.
totaali
19.10.2003 17:42:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vittu, kyl sä tiiät mitä mä tarkotin!!!!!
Hitto kun tääl on tälläsii viisastelijoita m.netti täynnä.. kyl silti joskus tulee ihan asiallisia vastauksiakin.. jopa..

 
Sorry, mutta ei toi sun kysymyskään niitä kaikkein fiksuimmin laadittuja ollut. ;-) Hyvää ei saa halvalla ja halvan määritelmä taas riippuu kukkarosta. Hyvyys on myös käyttötarkoituksesta ja vaatimustasosta riippuva asia. Ja mikeistä löytyy paaaaaljon aikaisempia keskusteluja, joista asiat kyllä selviävät, jos viitsii lukea.
 
Jos et mikkeihin ole ennestään yhtään perehtynyt, sinulla on nyt pari vaihtoehtoa:

1. Perehdy asiaan joko tekemällä tästä keskustelualueesta pikku haku esim sanoilla "mikki", "laulumikki", "Shure", "AKG" (hakua olisi muutenkin hyvä oppia käyttämään ennen uuden kyssän heittämistä) tai ihan vaan selaat otsikoita taaksepäin. Löytyy monta keskustelua aiheesta "hyvä mikki".
 
2. Jos perehtyminen ei kiinnosta, mene musiikkiliikkeeseen ja osta Shure SM58 tai AKG D880. Maksaa noin 100e. Nuo kaksi ovat aika varmoja nakkeja. Halvemmalla ei saa "hyvää".
 
Ikuinen aloittelija, mutta joskus vielä alan treenata kunnolla...
Closure
19.10.2003 17:46:16 (muokattu 19.10.2003 18:01:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


1. Perehdy asiaan joko tekemällä tästä keskustelualueesta pikku haku esim sanoilla "mikki", "laulumikki", "Shure", "AKG" (hakua olisi muutenkin hyvä oppia käyttämään ennen uuden kyssän heittämistä) tai ihan vaan selaat otsikoita taaksepäin. Löytyy monta keskustelua aiheesta "hyvä mikki".

 
Joo, tässä on nyt vain yksi pieni ongelma että ei toimi haku, ja muutenkin kone on ihan tilteissä.... ja tuosta ei nyt ihan heti löytynyt mitään sopivaa...
ja se halpa mikki on sen alle sata euroo, muttei kuitenkaa mikään anttilan mikki..
 
Kiitos silti näistä vastauksista vaikka olenki nyt aika vaikealla tuulella.. eikä tästä kirjoittamisesta tuu muuta kun v. ailkuista..
 
Puuro sanoo plup, jos kiehuu. Ei Ynkkä sano plup. -fortune
Hemmu
20.10.2003 12:15:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä sais halvan ja hyvän laulu mikin?
Mikä olisi hyvä mikki? Ja mistä kannattaisi ostaa?

 
SM-58.
Se oli mun eka mikki ja sitä mä vieläkin käytän.
Riippuu tietysti siitä mikä on sun mielestä halpa. Mielestäni SM-58 on tänäkin päivänä miesäänelle sopiva ja toimiva laulumikki. Se on myös kolhuja kestävä eikä maksakkaan kovin paljon.
 
thriste
30.10.2003 13:40:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä sais halvan ja hyvän laulu mikin?
Mikä olisi hyvä mikki? Ja mistä kannattaisi ostaa?

 
Kyllähän tämä kysymys oli erittäin selkeä.
Itse ostin taannoin treenikämpälle pari Carol - merkkistä mikrofoonia. Mukaan tuli kotelo ja jokusen metrin piuha. Soundi on lähellä perinteistä SM58.a. Eikä maksanut kuin 30€/kpl.
 
Kyllähän noita mikrofooneja saa varmaan tilattua jokaiseen soitinliikkeeseen.
 
Naguaali
05.11.2003 12:06:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä sais halvan ja hyvän laulu mikin?
Mikä olisi hyvä mikki? Ja mistä kannattaisi ostaa?

 
o multa saa hyvän ja halpan (onko se mahdollista. ON!)
mikin
Behringer 6 metrin joholla.
 
50 egee.
 
PuNkKi
05.11.2003 23:39:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AKG D880 tai
Bayerdynamic Opus 69
 
kaikki on hyviä.. meillä on tuo Opus69 käytössä
ja siitä ei voi muuta sanoa kuin hyvää.. voittaa
mielestäni ainakin Shuren 58:sin!
 
Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti.
Marzi
06.11.2003 19:35:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

meillä on tuo Opus69 käytössä
ja siitä ei voi muuta sanoa kuin hyvää.. voittaa
mielestäni ainakin Shuren 58:sin!

 
Eikä se ole edes vaan sun mielipide, vaan se on parempi.
 
Taajuusvaste selkeämpi. Enemmän voimaa ja vähemmän muuta vuotosgeigee pienemmän suuntakuvion ansiosta. Opus on paljon enemmän läsnä.
 
Ruuvaappa 58:lle soundi pöytään ja vaihda sitten Opus piuhan päähän. Eroa on kuin yöllä ja dingolla.
 
Tosin, tää on vaan puoli totuutta. Varmasti löytyy laulajia, joille Oppari ei sovi. Ja on kuulemma vähän kolautusherkkä. Tosin, oon pudottanut omaani muutaman kerran oikein kunnolla, eikä sille mikään ole tullut. Eli kukkua! :D
 
Pidän ääntä, olen.
PuNkKi
06.11.2003 22:11:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosin, oon pudottanut omaani muutaman kerran oikein kunnolla, eikä sille mikään ole tullut. Eli kukkua! :D
 
mä onnistuin myös omani tuossa parisen päivää sitten
pudottamaan.. pienen kolhun se grilliin sai mutta eipä
se sitä ainakaan hajottanut.. kestävä se on :)
 
Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti.
poppamies
07.11.2003 13:31:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No en tiedä paremmuudest mennä sanomaan mitään ehdotonta.... makuasioita kun ovat.... ei joku taajuusvaste paperiila kuuluu välttämättä missään..., mutta se on ainakin sataprosenttisen varma asia että Shure, on näitten kymmenien vuosien aikana mitä on ollut käytössä niin ylhäisillä kun alhaisillakin artisteilla, osoittanut kelvollisuutensa ja ennen kaikkea kestävyytensä ja lutettavuutensa.
 
"G-strings are for strippers"
Marzi
10.11.2003 08:38:49 (muokattu 10.11.2003 08:39:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...osoittanut kelvollisuutensa ja ennen kaikkea kestävyytensä ja lutettavuutensa.
 
Joo, mutta ei se tee siitä "parasta". Taajuusvasteeltaan se on luokkaa ookoo, mutteti lähelläkään täydellistä. Ja vasteen, sekä suuntakuvion erot kyllä huomaa juuri tuolla kun vaihtaa samoille asetuksille eri mikkejä. Opus, esimerkiksi, oli todellakin enemmän läsnä kuin 58, mutta ei opusu silti jollekin beta87:lle pärjää. Se kun on toki konkka, mutta se on todellakin LÄSNÄ.
 
Suuntakuvion huonouden toteaminen käy siten, että kuuntelee laulajan kanavaa kun rumpali mättää selän takana. Kapeamman suuntakuvion omaava mikki toistaa vähän vähemmän sitä rumpusettiä. Tietyissä jutuissa on ihan pakko miettiä suuntakuvion merkitystä, esi iso läjä akustisia soittimia ja lujaakin pitäis tulla, että salin perälläkin kuuluu. Siellä ei mikkien sovi poimia vääriä soittimia sisään liikaa.
 
Mikeissähän suurin ongelma on se, että joka mikki ei vaan yksinkertaisesti sovi kaikille. Mä tiedän monta tyyppiä, joille 58 on ihan mahdoton mikki, samoin mä tiedän monta jolle opus ei sovi. Tästä johtuen pitääkin testata niitä mikkejä henk koht ja poimia se, joka kuulostaa parhaalta.
 
Testi onnistuu siten, että laittaa esim tuon 58:n kuulostamaan vehkeistä kohtuullisen normaalilta ja vaihtelee sitten mikkejä suoraan piuhaan. Kannattaa aloittaa vaikka 5:llä mallilla ja karsia siitä sitten pikkuhiljaa kaksi parasta. Nämä keikalle mukaan ja testaus loppuun siellä.
 
Joku aika sitten piti testata 4 halpis58:sia ja oli pakko todeta, että oikea 58 vei sokkona voiton 6-0. Testissä oli PG58, MT58, behringerin 58 ja samsonin 58. Kopioita siis. Osa kovasti aidon näköisiä, mutta soundi painaa. EN siis suosittele kellekään 58:aa havittelevalle noita kopioita. Aito on aito tässä tapauksessa.
 
Ongelma noissa kopioissa oli joko kireys, tunkkaisuus, liika basso tai liian vähän bassoa. Tai sitten herkkyys, joka oli niin pieni, että gainillä sai aikaan jo kunnon suhinaa.
 
Kun ostin itselleni tuon opuksen, testasin 8:aa eri mikrofonia, pikku hiljaa karsinta kävi tuohon kuusysiin. Se oli mun äänelle sopivin testatuista. Konkkapuolella mulle sopiii muuten parhaiten Röden NT1. Nää on tottakai myös makuasioita, mutta noi on mun makuun ja mun äänelle sellaisia räikkiä, että niihin kiljumalla oma mumina kuulostaa siltä miltä sen pitääkin. Sehän kai noiden mikkien erojen takoitus onkin.
 
Pidän ääntä, olen.
PL
10.11.2003 14:11:13 (muokattu 10.12.2003 09:37:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

..............
 
halodrummer
10.11.2003 14:18:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meidän treenikämpältä löytyy 2 kpl Shuren PG-45(?)-mikkejä. Seuraava olisi varmaan SM-58 joka sijoitetaan laulajan käyttöön. Hyvin nuo PG-45:t ovat toimineet. Ovat riittävän hyviä meidän käyttöön eivätkä maksaneet yhteensä edes sataa euroo.
 
"Kuka ihmisten kuningas on tunteidensa valtias? Kuka viisauden rakastaja rakkautensa ruhtinas? Ei yksikään." A.W. Yrjänä
Marzi
11.11.2003 11:25:44 (muokattu 11.11.2003 11:28:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suuntakuvioista puhuttaessa ei mielestäni voi käyttää määritteitä hyvä tai huono, vaan on valittava olosuhteisiin sopiva suuntakuvio.
 
Joo toki, mutta toiset hertat vuotaa enemmän kuin toiset, esimerkiksi. Livenä kun rymytään oikean rumpalin kanssa on pakko valita mikki, joka poimii mahdollisimman tiukkaan laulajan omaa ääntä eikä sitä rumpusettiä sieltä takaa. Ja sehän sopii tottakai sille solistille, sen äänelle se valittu mikki. Tiukkaässäiselle laitetaan betaviiskasia ja ai ai kun sihisee entistä kirpakammin... :D
 
Eri suuntakuviot on tottakai tärkeetä tuntea ja se, mihin niitä käyttää, mutta niissä on eroja vaikka olisi samaakin kuviota. 58 kaappaa kilohetrsiä melkein 150 asteen haarukalla, opus 120 asteen. Tämä vähentää kiertoherkkyyttä ja sitä muun mekkalan joutumista kirofoniin.(opittiin uus termi tossa... :D)
 
Mutta appa jee kun pannaan tuplakulmat solistille. Sitten pitäisi jo laittaa superherttaa, että saa suuntakuvion oikein ja laulajalle lisää liidiä minitoriin kun jalka sen päällä tukkii koko torven. :)
 
Pidän ääntä, olen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «